Eftersom det är tentaperiod ger jag mig med sällan skådad entusiasm in i debatten...
Det är inte helt enkelt att hitta den perfekta orten, då denna inte existerar. Man får ta sig en funderare över vad man prioriterar och redan på pappret börja beta av skidsystemen.
Den första och mest avgörande faktorn när det gäller ortval är enligt min mening höjden. Då pratar jag åkhöjd och byns höjd. En ideal höjd för byn är 1000-1500 möh. Lägre höjd och det blir problem med att åka skidor ända ner till byn, högre höjd begränsar fallhöjden. Sen är det ju trevligt med lite vinter även utanför lägenhetsfönstret. Åhöjden sen. Det är centralt med stora ytor över 2000m och toppnoteringar en bit över 2500. Eftersom det är i ovan nämnda land vi rör oss faller en hel del orter ur ramen redan här. Charm eller inte, höjd är ett huvudnummer helt enkelt.
Den andra tunga bedömningsgrunden är nederbörd. Snö. Man bör kolla upp medelsnödjup, nederbördsstatistik och framför allt geografin - hur ser det ut runt omkring. Man kan i ett naivt stadium i livet lätt komma att uttrycka meningen "Det är ju Alperna - klart det snöar..". Det är emellertid så att de lokala skillnaderna bland bergkedjans orter är mycket stora. Mycket större än vad man kan tro. Man bör för bästa pudersäkerhet välja en ort som ligger på nordsidan av huvudkammen, Nordseite som Österrikarna säger. Här kommer de snö när lågtrycken kommer från nordväst. Och det gör det ju i regel. Väljer man en ort i södra delarna får man snällt vänta på puder tills Medelhavet behagar skicka upp fuktig luft (sker vid kraftig "Föhn"). Detta sker ganska sällan och kan även medföra så höga temperaturer att det blir regn av det hela.
Sen vill man ju ha skapliga priser också. Och trevligt uteliv. Bra boende är också önskvärt. Möjligthet till att storhandla mat billigt. Finns det bra grannbyar med billigt boende och bra bussystem?
När man tittar på de olika bundesländerna hamnar man ju lätt i Tirol. Österrike är kanten på Alperna och Tirol ligger ju trots allt längst västerut.
Då kanske det är dags att gå på orterna:
->Badgastein - Sportgastein till trots känns det som om stället mest är kullar och snäll terräng.. Har jag fel?
->Kitzbühler Alpen - Utspritt och lågt. Hahnenkamm knappt plus.
->Zell am See - Klassiker, men räcker nog inte för en säsong. Hade Kaprun varit integrerat i liftsystemet så kanske.
INTRESSANTA
-> Innsbruck - Schysst stad och bra åkning runt om. Nordkette och Stubaital trumfkorten. Nordkette ser riktigt trevligt ut på håll. Stubai säkrar med åkning upp till 3200.
-> Silvretta Nova (Hochmontafon, Diedamskopf, Sulden am Ortler (It), Blüdenz/Nüziders) - Intressant säsongskort som inkluderar mycket åkning. Hochmontafon ståtar inte med några monsteråkhöjder eller utbyggda system, men känns trevligt och Sulden am Ortler backar upp med 3250 möh. Oprövat. Möjligen lite långt söderut. Troligen inga puderhål.
-> Nauders am Reschenpass (Nauders, Schöneben, Haider.) - Ännu ett oprövad intressant ort. Ser bra ut på pappret. Antagligen ganska lite folk. Kanske för litet liftsystem.
->Serfauss Fiss Ladis - Känt i Österrike, okänt i Sverige. Ingen brutal ort kanske, med ser bra ut. Värt att kika på.
->Pitztal - Benni Raichs hemort. Huvudorten har mest glaciäråkning, men systemet Rifflsee i anslutning till dalstationen kompletterar med lite lägre åkhöjder. Ingår gör även Hochzeiger och Imst. Brutal åkhöjd, 3440 m. Kanske lite snålt med nederbörd på grund av centralt läge mitt i alperna. Det som kommer ligger ju kvar iofs...
-> Kühtai - Glassarställe för turåkaren. Begränsat system, men otroliga omgivningar och vyer. Byn ligger högt, 2100 möh. En stor damm adderar dramatik.
DE STORA
->St Anton - Trots allt den största säsongarmagneten i Tirol. Passar inte in i min värld, men i många andras. En vecka kanske, inte en säsong. Får mest snö, men på tok för mycket (pudersuktande) svenskar. Både på berget och på funky/katusch. Plus för alternatven Stuben och Lech/Zürs.
->Zillertal - Funkar nog fan ändå, trots att jag anar en viss tveksamhet från mig själv när jag skriver det. Ihopbyggnad i liftsystemet plus många alternativ gör att pusselbitar faller på plats. Även om Hintertux säkrar känns dalen lite snöosäker. Dumpar det nåt egentligen?
->Ötztal (Sölden, Obergurgl, Hochoetz) - Sölden imponerar. Gaischlachkogl är ett underskattat skidberg. Brant om man vill och orörda ytor i massor. 3250möh är respektabelt. Obergurgl ligger högt och har också ett hyffsat mäktigt system. Bygger Sölden enligt planerna ihop med Pitztal får de Österrikes största sammanhängande liftsystem. Än så länge får man dock ta hudarna tillbaka från Pitztal. Klart minus att det inte finns säsongskort för hela Ötztal.
->Silvretta/Paznaun (Ischgl/Samnaun, Kappl, Galtür, See) - Mycket snö, nästan som Arlberg. Hyffsat hög höjd, 2900möh. Bra skogsåkning. Detta i kombination med ett stort, modernt och effektivt liftsystem och trevliga komplementorten Kappl gör dalen mycket lyckad. Årets skibummagnet.