Dojjorna passar inte i Union Force!

krixa

Ny medlem
Fick hem min efterlängtade bräda idag och stack direkt iväg för att köpa bindningarna jag spanat in och läst så gott om. Men fan, mina boots funkade inte i dem. Det är ett par Salomon som är jädrigt "små" framtill.. så spännet/bygeln framtill gick inte att dra åt tillräckligt även fast det var på ett par M/L som är minsta storleken de görs i.

Vad ska jag kolla på nu? Hade siktat in mig på dem eftersom de sägs vara riktigt bra för allroundåkning samt parken. Nån som har koll på ifall flux's bindningar är "mindre"?

Har du provat att ändra inställningarna på bindningarna? korta ner spännena, flytta fram bakkappan?
Vad har du för skostorlek?

Spännet framtill kortades ner så mycket som det gick, dvs skruven sattes på första hålet. Bakkappen ändrades inget med. Du menar skjuta fram den så att hela skon åker fram och sticker längre ut framtill?

Det är storlek 8,5 / 42. Men de är små i storlekarna, har 40-41 i vanliga skor.

ok, tycker att den storleken borde passa, är ju in ingen helt sällsynt storlek.
Precis, skjut fram bakkappan och flytta eventuellt fram "gaspedalen". Går det att flytta bak tåspännet?

Nej, man tycker ju inte det. Men just de här skorna sa han i affären var väldigt små framtill.

Tåspännet tyckte jag inte såg att gå att flytta på, bara ändra längd.

<-- vid 3:20 snackar han iofs om att justera bakkappan. Skumt att han i affären inte sa något om det. Svårt att som kund veta om att justeringar man kan göra.

Kan vart så enkelt att han helt enkelt glömde av att berätta det. Ser du inte vilka skruvar det är som ska lossas så står det säkert i instruktionsboken, aka kärringbilagan;)

Haha, ja. Men jag köpte ju givetvis inget eftersom det inte passade. Får dra med mig skruvdragaren errh, mejseln, och dojjan igen och labba lite mer.

M/L yes, finns inte mindre.

Så du var alltså i en butik och provade med bootsen i bindningarna?
Då var det ju ytterst märkligt att han inte sa något om det.

Senast ändrad:
Du kan ställa in "saken som det står union på under bakappan (Metall)" i 3 steg alltså dra in eller ut den. Låssa på alla skruvar och plocka isär bindningen så finns det ingen som helst chans att du missar det! Det SKA funka med din storlek.
Säg gärna vad dina Salomonboots är för modell....
I värsta fall skulle du kunna köpa till en burton capstrap i small och skruva på bindningen.
Snacka med Nico eller Annte på oneoff så kommer de fixa det!

Som Snowdiver precis skrev, börja med att justera hällopen (metallopen som går runt hälen) i botten, det gör du med dessa skruvar:

tryck in den i botten och skruva fast igen... dra inte dom nedre för hårt bara så att inte du drar sönder infästningen :-)

Testade du att ha tåspännet både "cap"-style samt vanligt rakt över foten? Cap funkar nog bättre om man har små boots, skulle jag gissa.

Tack för tipsen!

Ska dit efter jobbet och kolla igen tänkte jag. Det är ett par Salomon F20 ifrån 2005 (möjligen 2006) i storlek 42.

saibotto sa:
Testade du att ha tåspännet både "cap"-style samt vanligt rakt över foten? Cap funkar nog bättre om man har små boots, skulle jag gissa.
Testades bara med "cap"-style, då det är vad jag helst vill ha också.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp