Dolly Bygge

Dolly Bygge
Snyggt!
Jag blev snabbt väldigt nyfiken och kommer på ett par frågor!
Har du använt skateboardhjul mot "skenan"?
Vad är kroken i mitt mellan skenorna till för?

Älskar verkligen att se sånnahär byggen!!

Dolly Bygge
Kan ju passa på att säga att detta inte är något svårt att bygga. Finns en Youtube kanal som heter IndyMogul där dem visar hur man byggar och vad man behöver för material. Bra och billiga produkter!

"Build a" heter just den där dom bygger billga kamera stativ etc. Väldigt proffisga.

Passar på att säga att länken är bara ett exempel på vad dom kan bygga. Jag tog den första bästa, dom har gjort hur mycket som helst. Helt klart värt att checka in om ni är intresserade att stepa upp filmandet till en helt ny nivå.

Senast ändrad:
Dolly Bygge
Totemann sa:
Snyggt!
Jag blev snabbt väldigt nyfiken och kommer på ett par frågor!
Har du använt skateboardhjul mot \"skenan\"?
Vad är kroken i mitt mellan skenorna till för?

Älskar verkligen att se sånnahär byggen!!
schyst! kommer så sanrt som möjligt upp fler bilder på andera byggen jag gjort och kommer att göra
tex. rail setup,cam caddie mm..
nu till saken! yes jag har använt skateboardhjul köpta på stadium för 100 spänn
och kroken. föst ett gummi snöre/snodd mellan stativets under del och kroken så står det stadigare

Dolly Bygge
snyggt jobbat Zack! Lägg upp dina andra projektbilder också, kul att se

Det borde finnas en DIY-tråd med kul projekt, mitt bidrag får bli den Crane jag byggde i vintras men tyvärr aldrig använde....

Hehe, fruktansvärt dåligt inställd kamera. Sorry
Hoppas, den får bättre användningsområden i vinter...

Senast ändrad:
Dolly Bygge
karln sa:
snyggt jobbat Zack! Lägg upp dina andra projektbilder också, kul att se

Det borde finnas en DIY-tråd med kul projekt, mitt bidrag får bli den Crane jag byggde i vintras men tyvärr aldrig använde....

Hehe, fruktansvärt dåligt inställd kamera. Sorry
Hoppas, den får bättre användningsområden i vinter...
DEn var ju as najs! skulle du kunna skriva en liten beskrivning hur man bygger den och vad hade du för budget??

Dolly Bygge
Jag kan fota delarna när jag får kamera om några dagar, så kan jag beskriva utförligare hur jag gjort. Det var denna jag hade som förebild, Hauge K8

Materialet var billigt.
Akrylglas 4mm hade jag som blev över från ett datorlådebygge för ganska längesen. allt är kullagrat med ABEC5 inlineslager från stadium 16st för 99:- på filmen använder jag ett murarsnöre i brist på annat men jag har ersatt det med 1,2mm rostfri wire (Biltema 10m 59kr)
Jag köpte 6meter var av 20x20x2mm, 25x25x2mm och 30x30x2mm aluminiumprofiler för att de ska passa i varandra som ett teleskopspö. Aluminiumet kostade 100kr/kg och väger ungefär 0,5kg/meter. Till en kran går det åt 120cm av varje dimension. Så mina totala utgifter för material till 5 st var 1000kr. som hittat =)

Allt är lätt att göra själv hemma utom foten som passar in i stativet. Aluminium är lätt att såga med en vanlig träsåg. Akrylglasskivorna behöver man inte om man inte vill kunna tilta kameran upp och ner, men har man tillgång till svarv är det snabbt och enkelt fixat.

Dolly Bygge
karln sa:
Jag kan fota delarna när jag får kamera om några dagar, så kan jag beskriva utförligare hur jag gjort. Det var denna jag hade som förebild, Hauge K8

Materialet var billigt.
Akrylglas 4mm hade jag som blev över från ett datorlådebygge för ganska längesen. allt är kullagrat med ABEC5 inlineslager från stadium 16st för 99:- på filmen använder jag ett murarsnöre i brist på annat men jag har ersatt det med 1,2mm rostfri wire (Biltema 10m 59kr)
Jag köpte 6meter var av 20x20x2mm, 25x25x2mm och 30x30x2mm aluminiumprofiler för att de ska passa i varandra som ett teleskopspö. Aluminiumet kostade 100kr/kg och väger ungefär 0,5kg/meter. Till en kran går det åt 120cm av varje dimension. Så mina totala utgifter för material till 5 st var 1000kr. som hittat =)

Allt är lätt att göra själv hemma utom foten som passar in i stativet. Aluminium är lätt att såga med en vanlig träsåg. Akrylglasskivorna behöver man inte om man inte vill kunna tilta kameran upp och ner, men har man tillgång till svarv är det snabbt och enkelt fixat.
gött! tror faktiskt att jag ska bygga en och var köpte du aluminiumprofilerna?? men ta lite bilder på delana och lägg in dom här eller på min profil.'
/zacke

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp