Drake vs Burton

Linden88

Ny medlem
Drake vs Burton
Jag är ute efter nya bindningar till min snowboard...
Hur är Drake vs Burton bindningar? befinner de sig på samma nivå i utveckling, hållbarhet osv eller är det som en Fiat punto mot en Rolls Royce?

Drake vs Burton
Hoppas in med en fråga först.

Varför gillar alla Drake? Teståkte dera modeller förra vintern och tyckte inte att det var något märkvärdigt med dem...

ontopic:

Burton bindningar går sönder, räkna med det. Dock så finns det reservdelar överallt. Sköna pads och bra bindningar i annars.

Drake vs Burton
Jag kör drake för tillfället, de funkar... Har ingen större erfarenhet av bindningar... Menar du att burtons ofta går sönder eller att de är likvärdiga med andra märken?

Drake vs Burton
det som talar för drake är prisvärdheten. du får grejor som håller till ett bra pris. sen kan de kanske inte skryta med lika många bokstavskombinationer som tex burton slänger sig med.

Drake vs Burton
Jag skulle satsa på Drake. Burton har ett enormt sortiment men alla deras prylar går ju sönder förr eller senare... Drake är väl en aning billigare också,

Drake vs Burton
Linden88 sa:
Jag kör drake för tillfället, de funkar... Har ingen större erfarenhet av bindningar... Menar du att burtons ofta går sönder eller att de är likvärdiga med andra märken?
Vad menar du med likvärdiga märken då.. Finns väll inga direkta konkurrenter som är så stora som burton.

Men ja, det går sönder oftare. MEN. bindningarna är sköna och det finns reservdelar ! Jag äger själv ett par cartel (som för övrigt är till salu) men älskar mina Flux bindningar klart mer.

Köp bindningarna du får bra pris på och som du tycker är sköna. Oavsett märke.

Drake vs Burton
SverigeTomten sa:
Jag skulle satsa på Drake. Burton har ett enormt sortiment men alla deras prylar går ju sönder förr eller senare... Drake är väl en aning billigare också,
Det är klart Burton´s grejer går sönder förr eller senare. Det gör ju alla tillverkares grejer. Det är ju trots allt snowboard prylar vi snackar om inte tavlor som hänger på väggen. Jag har alltid kört på Burton bindningar och visst har en del gått sönder men jag har också fått reservdelar på garantin snabbt och smidigt.

Drake vs Burton
Drake´s bindningar kan vara de skönaste jag har kört på. Kört på allt Ride (början av 90´talet) till Burton. Drake slår de mesta hittils. Nitro´s är oki men inte jämfört med Drake.

//H

Ps. nu för tiden åker jag inte så mycket men när jag åkte mycket så var det iaf 130 dagar om året minst. Ds.

Drake vs Burton
Hasse sa:
Drake´s bindningar kan vara de skönaste jag har kört på. Kört på allt Ride (början av 90´talet) till Burton. Drake slår de mesta hittils. Nitro´s är oki men inte jämfört med Drake.

//H

Ps. nu för tiden åker jag inte så mycket men när jag åkte mycket så var det iaf 130 dagar om året minst. Ds.
En bindning som är prisvärd just nu är Ride LX enligt mig... Du hittar dem för 1200 kr, gediget byggda i aluminium och okej straps. Deras pump spännen är de bästa på marknaden enligt mig. Nackdelen med aluminium är att de aldrig går sönder... Far min mosade foten vid en rätt hård krasch för 2 vintrar sedan, böjde basplattan men den höll: Om det hade varit ett par burton så skulle hans fot troligen vara i en del idag...

Men, inget ont om drake. Men är deras straps verkligen sköna...?

Flux är annars de bästa bindningarna jag har använt...

Drake vs Burton
Nosskire sa:
Linden88 sa:
Vad menar du med likvärdiga märken då.. Finns väll inga direkta konkurrenter som är så stora som burton.

Men ja, det går sönder oftare. MEN. bindningarna är sköna och det finns reservdelar ! Jag äger själv ett par cartel (som för övrigt är till salu) men älskar mina Flux bindningar klart mer.

Köp bindningarna du får bra pris på och som du tycker är sköna. Oavsett märke.
Likvärdiga= att andra märken går sönder lika lätt som Burtons...

BTW någon som har testat Flows bindningar?

Senast ändrad:
Drake vs Burton
jo, har testat flow, dock nåt år sen nu, och jag gillade dom inte alls, tyckte inte man fick bra respons från dom, även dom styva modellerna kändes mjuka och lite fladdriga tyckte jag. men dom kan ju ha styrt upp sitt game sen dess.

Drake vs Burton
Jag kör med Burton Custom bindningar och tycker dom är jätte sköna, de har gått sönder några gånger men det är det värt just för att dom är så sköna.

Testade också ett par flow bindningar från 2006 tidigare i år, tyckte inte att dom var specielt sköna, men det är ju vad jag tycker.

Drake vs Burton
rallejo sa:
Jag kör med Burton Custom bindningar och tycker dom är jätte sköna, de har gått sönder några gånger men det är det värt just för att dom är så sköna.

Testade också ett par flow bindningar från 2006 tidigare i år, tyckte inte att dom var specielt sköna, men det är ju vad jag tycker.
Hur ofta åker du då? de flesta här åker väl flera tillfällen per år... Själv åker jag så mycket jag får möjlighet till, blev väl 3 tillfällen i vintras :s menmen... drake är ju prisvärda...

Drake vs Burton
Men vad är problemet? Folk har framfört sina åsikter och om jag sammanfattar det så säger alla samma sak. Drake är prisvärda, buron är sköna men går sönder och Union och Flux är klockrena.

Spela roll hur ofta du åker? Köp nu istället för att fråga mer.

1. Union / Flux
2. Burton / Drake

Gah...

Drake vs Burton
Linden88 sa:
rallejo sa:

Hur ofta åker du då? de flesta här åker väl flera tillfällen per år... Själv åker jag så mycket jag får möjlighet till, blev väl 3 tillfällen i vintras :s menmen... drake är ju prisvärda...
jag åker väll ganska mycket, blev ca 25 dagar i vinter. Jag har ju inte testat några drake bindningar så dom har jag ingen koll på =/

Drake vs Burton
Nosskire sa:
En bindning som är prisvärd just nu är Ride LX enligt mig... Du hittar dem för 1200 kr, gediget byggda i aluminium och okej straps. Deras pump spännen är de bästa på marknaden enligt mig. Nackdelen med aluminium är att de aldrig går sönder... Far min mosade foten vid en rätt hård krasch för 2 vintrar sedan, böjde basplattan men den höll: Om det hade varit ett par burton så skulle hans fot troligen vara i en del idag...

Ridebindningar e sköna men jag knäckte tre par i vintras så de går nog sönder allt. Jag fick ett par cartel som har hållit hittills iaf. Första gången jag provar burtonskit så jag får la se vad som händer.
Polaren knäckte två basar och två bakkappor från burton i vintras oxå så grejer går det åt.

Har inte provat drake men har nästan bara hört gott om dem. Sjukt prisvärda om inte annat.

Drake vs Burton
MarkusRehn sa:
Nosskire sa:

Ridebindningar e sköna men jag knäckte tre par i vintras så de går nog sönder allt. Jag fick ett par cartel som har hållit hittills iaf. Första gången jag provar burtonskit så jag får la se vad som händer.
Polaren knäckte två basar och två bakkappor från burton i vintras oxå så grejer går det åt.

Har inte provat drake men har nästan bara hört gott om dem. Sjukt prisvärda om inte annat.
Öhm... Hur lyckatdes du knäcka en Ride bindning? Som jag tidigare skrev så böjs dem men att knäcka en aluminiumbas borde vara omöjligt. Din fot går sönder långt innan. Vilken Ride bindningar pratar du om? Om du knäckte 3 st aluminium basplattor?

Drake vs Burton
jag kör på burton och gillar dom skarpt! Kör på ett par vanliga custom ingen värsting modell alls, men dom är riktigt goa tycker jag!

Tillbaka
Topp