Dream-Park..vart då i åre???

JP_Collen

Ny medlem
Jaha då var det dax igen att klaga på Åre, eller skistar om man så vill på deras osnabbhet i vad gällande att bygga hopp. Ok, i rödkullen står dom ju uppställda..Men räcker det?? Bräcke-parken som ska föreställa ett "dream-park", finns ingenting som går att hoppa på..Inte ens början till kickar..Den backen är just nu avstängd för åkning...Man tycker ju att dom borde börja att blåsa dit snö för att bygga hopp men vad görs...? Och pipen..Visst är den stor och grym nu när dom bygger..Men kommer dom att hålla den väl shejpad hela vintern? Och när kommer den igång??
Hur roligt är det för alla att hoppa i rödkullen med en platå på 4-5 meter (kanske), utvecklas man något? jO det gör man men bara till en viss gränsMen vart ska alla de lite "bättre" åkarna vägen som tycker rödkullen är för litet för sina trix...? Varför har andra anläggningar fått igång sin park mycket tidigt på säsongen??
Ska Åre, som är Nordens största anläggning ha sämst park? Parkåkning är en sån stor grejj så det är värdelöst tycker jag.....
Jag tror tillockmed att sportlovet är i fara när alla kommer och ska trängas på det lilla inrunnet i rödkullen!
Börja bygg i bräcke..stora feta kickar...

ÅSIKTER i detta ämne???

Håller med i ditt argument. Men för att försvara skistar lite (även fast jag inte vill det) så har det inte varit tillräckligt kallt för att spruta snö på mycket länge nu.

Och platån på det större hoppet i Rödkullen är ca:10m.

nu ska vi inte klaga här. I rödkullen finns en park bestående av två st hopp med ca 2 m platå, två små jibbcorners, en stor table med ca 10 m platå och en mindre med ca 5 m. efter det är det två tables med räcken och boxar, en fem m flat rail, en m m kinkbox och en 7 m rainbow box. det är ingen stor park men den hålls åtminstone ordentligt shapad för att vara så tidigt på säsongen, och, JP_collen, den räcker alldeles utmärkt till att utvecklas i även för "bättre" åkare. Jag hängde på stora kickern en vecka och nötte snurrar åt fel håll, lärde mig två nya tricks. och ska du inte snurra mer än 9a så räcker hoppet.

pipen kommer vara färdig v.6, inte en vecka efter tidsplanen. den kommer då vara sveriges bästa pipe med en längd på nära 200 m. kickar i bräcke kommer när dom kunnat göra tillräckligt med snö, det regnade ju till och med ngra dagar.

ha tålamod//J

Läget i Åre just nu: +1 C och duggregn.
Hur tror du att de ska kunna göra snö i plusgrader?? Vädret har inte direkt varit som det brukar under dec/jan så de har inte kunnat tillverka den snön de behöver för parken. Det är nog inte så att de direkt skiter i att bygga bräckeparken, men visst...själv tycker jag att de prioriterar pipen onödigt mycket. Kanske bara för att ja inte kan åka pipe...men ändå.

Sen finns det även ett hopp och ett kinkat rail i duved.

jo vädret är ingeting man kan göra något åt..Det håller jag med om...Dom försöker nog så bra dom kan..

Annars tycker jag att hoppet i Lundsrappet var grymt! Ca 8 m platå och riktigt nice floater kick.
Jag var imponerad av Åre/ski star, då jag inte vet någon annan ort i hela Sverige som har ens ett fungerande Big Jump.

Sluta klaga, börja jibba!

åk till storlien!deras park har varit så gott som färdig länge,det ända som inte är klart är att fler rails ska ut,och en till box ska byggas.
just nu finns det typ 4 bigjump där,några mindre hopp,några rails,en rak box,wallride,bonk mm.
men snart är allt klart

Jay-deuce: kiruna har då en big jump som fungerar fint, den från dreams tävlingen som står kvar och används och har öppet 4 dagar i veckan.. dom har även stoppat upp 2 rails.. Sen får man se hur det blir med park i vinter eller om dom ska skita i det i år också och bygga en liten jävla sketen grej i slutet av säsongen som smälter bort efter en vecka.. det återstår att se...

Att pipen prioriteras tycker jag är grymt bra + att parken i alla fall under förra veckan var helt ok och väl underhållen,

Jag tyckte då att hoppet vid olympia dög och hoppa på..ganska stort.(kan ju bero på att jag är ganska dålig)....kommer dreamparken att vara klar till vecka 9 då? någon som vet det? de kanke beror på vädret..det har ju varit ganska varmt dä uppe..inga 30 minus på nyår direkt!! och som sagt det är ju gansk svårt att ha in gång snökanonerna när det är plusgradit..tyckte att rödkullen dög!!

Pratade med Skistar killarna och det är ingen ide att ens försöka bygga hopp i bräcke över nyår för att dom kommer behöva lägga snö varje kväll för att dom skall kunna shapa dom

tycker det verkar vara jävligt lätt att gnälla... dem flesta som just gnäller är dem åkare som inte kan åka, efrana åkare + profs ( ta jakop wester tillex ) klagar han ? nix, jag har hand om parken i bjursås och jag kan säga att det inte är lätt att tillverka om det inte är minusgrader ! hade det varit kallt som det skulle så hade vår park varit helt klar nu men nu får vi bygga klart fläckvis...
så sluta gnälla om du inte har en bra grund att gnälla från !!!

Bra sagt!

Ska själv till Åre nu vecka 3 (på onsdag), till min förskräckelse fick jag se att det hade varit plusgrader (och regn?) i Åre. Undrar då såklart om det är mycket is m.m. och om hoppen regnat bort ;-). Finns det nu några hopp som fungerar bra för sådana som vill utväckla sig (dvs lite "mindre" hopp utan 10m platåer)?
Vart finns dessa isf?

hur långa är egentligen de sista större hoppen i Duved egentligen?

Nån skrev att det vänstra hade en platå på 10 m och den högra var ca 5 m.
Jag höftade det mindre hoppets platå till 4 brädlängder (ca 6 m) när jag gled förbi, och att man iallafall flyger 7-8 meter om man ska landa mjukt i landningen (och inte landa precis i det sista av platån/början av landningen, som en del olycksamma själar gjorde när jag var där v4).

men finns det nån som har gjort någon närmare mätning av hoppen?
Tanken av att jag skulle ha hoppat på ett hopp med en platå som är större än längden på min student-1a får min att tvivla på måtten.

Fast avstånd ser ju kortare ut när man har fart...

det är min pappa som bygger parken och jag var där senast i söndags och kollade på hoppen och dom såg jävligt bra ut...
han va och jobbade ända fram till kl 01.00 i natt och idag så skulle freestylegymnasiet komma up och sätta ditt railen.. så parken är klar fram till fredag...

Angående den försenade uppbyggnaden av bräckelandet så har jag fått höra rykten om att den översvämning som var på vårsommaren förra året kostade väldigt mycket pengar och tyvärr blev det Bräckes dreampark som fick dra det kortaste strået. Är själv inte den som brukar stå på skistars sida men om detta stämmer kan jag på sätt och vis förstå att det blivit så i år. Dom har å andra sidan sprängt och grävt rejält för att få till en bra permanent pipe.

Nu har det dock varit minusgrader och uppbyggnaden i bräcke är i full gång. Och det är inga j*a minihopp dom är i färd med att skapa... Och som jag såg nån innan skriva om pipen att den skulle öppna v6 så tror jag tom det är före tidsshemat. Frågade en liftkille i bräcke och han sa månadsskiftet feb/mars.

Så om allt blir så bra som det ser ut att kunna bli så blir jag nog tvungen att för första gången ge creds till skistar även om man fått vänta på de lite mer intressanta lekplatserna om man inte räknar med hela övriga berget som för övrigt bjudit på sinnessjukt bra åkning under hela januari... (Detta ska jag dock inte ge skistar creds för utan all den går till han den där Kung Bore!!)

Tillbaka
Topp