Drift Boards (snöskor/skidor med hudar)

Idache

Medlem

Alternativ till snöskor/splitboard för snowboardåkare.
Någon som hört talas om dessa?
Kanske till och med fått chansen att testa?

https://www.drift-products.com/collections/all/products/d-16

Tankar hos snowboard/splitboardåkare där ute???

Mina tankar går så här:
Positivt att dom knappt väger något. Ca 1.7-1.8 kg paret. Bindningar medföljer så det är bara ta på bootsen och hika upp. Dom är också kompatibla med interface som Voile, Spark, (Karakoram kanske?) Man kan alltså köra på sina splitbindningar OM man har interface för splitbindningar på sin vanliga bräda förstås. Spark och Karakoram säljer sådana interface vad jag vet. Allstå behöver man bara en uppsättning av bindningar. Man slipper krångla med stighudar. Man får åka på sin vanliga bräda istället för en tung split.

Negativt: Ganska stora/långa (89 cm) att ha hängandes på ryggsäcken. Man önskade att det gick dela dom i två så det går ha i ryggsäck.
Bära sin vanliga bräda på ryggen... Har faktiskt aldrig provat så kan ej uttala mig om det är jobbigt eller inte.

Spelar längden roll? 89 cm jämfört med en 160 cm split?
Det här är väldigt nytt så det finns inte mycket info från oberoende där ute än.

Senast ändrad:
Hej,

Tycker du ska kika på MTNAPPROACH SYSTEM . Har funnits på marknaden ett par år. Har inte testat själv men jag tänker om man är i ett område där det är skoterförbud och man typ ska hikea upp till en BC kick eller så kanske det är användbart? Eller för noboard såklart, där kan det verkligen vara nice. Fast en del kör ju med noboard split.

En solid bräda är ju bra ibland, lite mindre svingvikt. Annars är en splitboard ganska bra ändå...

grimschold sa:
Hej,

Tycker du ska kika på MTNAPPROACH SYSTEM . Har funnits på marknaden ett par år. Har inte testat själv men jag tänker om man är i ett område där det är skoterförbud och man typ ska hikea upp till en BC kick eller så kanske det är användbart? Eller för noboard såklart, där kan det verkligen vara nice. Fast en del kör ju med noboard split.

En solid bräda är ju bra ibland, lite mindre svingvikt. Annars är en splitboard ganska bra ändå...
Virusvarning på länken...

Det är ingen dålig idé. Snöskor tar rejält med plats och det är mycket skönare att tura med split/lagg.
Jag skulle säga att ett par snöskor ligger på runt 89cm så jämfört är det inget problem att haka på dessa på ryggan. Kollar man på deras instagram ser det ju kolugnt ut för se som hakat fast på ryggan och är ute o åker.

Moment 22 med snöskor är att de fästen som i vanliga fall är förmonterade är rappliga utta helvete. Som med dessa. Vanligt spännband med en "dra för att det ska sitta åt" släpper tammefan konstant. Bäst prestanda får man om man byter ut och sätter dit ett par gamla snowboardbindningar. Men de bygger på som fan på höjden och sticker ut till månen när man sätter fast dem på ryggan.

Men med lite modding skulle nog detta vara ett mycket bra alternativ.

Att gå med brädan på ryggsäcken? Inga problem alls. Se bara till att det är ryggan har remmar för att spänna fast. Vissa märken göra sina remmar så pass korta att det inte går att dra dem genom bindningen(Pieps). Vilket man ibland vill för att få lagom höjd (för lågt slår man i fötterna/för högt blir det obalans).

Det där och MTN Approach är ju helt klart ett alternativ till snöskor på alla sätt. Snöskor är ju ca värdelöst.

grimschold sa:
Hej,

Känner till Mtn approach och blev först intresserad tills jag såg vikten... 1.8 kg per skida är alltså dubbla vikten av Driftboard. Har läst lite recensioner och sammanfattar att vikten (när man ska ner för berget) är det största problemet. Då tycker jag Driftboarden är mer attraktiv trots sin längd.

Kaskar sa:
Moment 22 med snöskor är att de fästen som i vanliga fall är förmonterade är rappliga utta helvete. Som med dessa. Vanligt spännband med en "dra för att det ska sitta åt" släpper tammefan konstant. Bäst prestanda får man om man byter ut och sätter dit ett par gamla snowboardbindningar. Men de bygger på som fan på höjden och sticker ut till månen när man sätter fast dem på ryggan.

Men med lite modding skulle nog detta vara ett mycket bra alternativ.

Att gå med brädan på ryggsäcken? Inga problem alls. Se bara till att det är ryggan har remmar för att spänna fast. Vissa märken göra sina remmar så pass korta att det inte går att dra dem genom bindningen(Pieps). Vilket man ibland vill för att få lagom höjd (för lågt slår man i fötterna/för högt blir det obalans).
Om man är beredd att lägga ut lite cash så kan man lösa problemet med dåliga spännband och bindningar genom att skaffa splitbindningar som man känner att man kan ha på sin vanliga bräda. Tex Spark-bindningar (ca 4500kr) kan man montera på Driftboarden när man knatar upp för att sedan sätta dom på brädan när man ska ner. Då borde driftboarden tekniskt sett bli ännu lättare utan dess bindningar när man ska ner för berget. Detta kräver dock att man har splitinterface till sin vanliga. Spark tar ca 1000 för det. Då blir det platt och fint back på ryggan. Där har du moddingen ;) Driftboard landar väl på ca 3000-4000kr i nuläget)
Ekonomiskt är det inte så jättekul men jämfört med en ny splitboard och hudar så blir det väl billigare.

Har moderna snöskor, split och har bekanta som kör drift. Dom är bra på helt olika saker.
-pow och spåra ny skintrack, då är det split som funkar bäst.
-pow och existerande skintrack, driftboards/rovers funkar bäst för dom är smidigast.
-hårdare snö, flexiga snöskor är helt överlägsna.
-långa avstånd i mjuk snö. Split alla dar i veckan.

Sen är mixad bag på allt det andra beroende på omständigheterna. Är på väg att skaffa mig ett par driftboards framöver när den splitten jag har inte är gjord för hårdare snö.

Anyway. Bräda på ryggen suger. Oavsett vilket håll den är monterad på.

Har moderna snöskor, split och har bekanta som kör drift. Dom är bra på helt olika saker.
-pow och spåra ny skintrack, då är det split som funkar bäst.
-pow och existerande skintrack, driftboards/rovers funkar bäst för dom är smidigast.
-hårdare snö, flexiga snöskor är helt överlägsna.
-långa avstånd i mjuk snö. Split alla dar i veckan.

Sen är mixad bag på allt det andra beroende på omständigheterna. Är på väg att skaffa mig ett par driftboards framöver när den splitten jag har inte är gjord för hårdare snö.

Anyway. Bräda på ryggen suger. Oavsett vilket håll den är monterad på.
Tack för svaret! Jag har än så länge bara gått kortare (och brantare) turer med snöskor och ser ju begränsningarna med skor när man ska längre (och det är flackt). D.v.s. jag anade/hoppades att drift boards skulle funka som du beskriver.

Vad är det du hatar med bräda på ryggen? Jag tycker det är stökigt när det blåser och i tät skog men kan ju som sagt inte jämföra med att ha vikten på fötterna. Men spontant känns det lättare med mindre vikt på fötterna...

Tack för svaret! Jag har än så länge bara gått kortare (och brantare) turer med snöskor och ser ju begränsningarna med skor när man ska längre (och det är flackt). D.v.s. jag anade/hoppades att drift boards skulle funka som du beskriver.

Vad är det du hatar med bräda på ryggen? Jag tycker det är stökigt när det blåser och i tät skog men kan ju som sagt inte jämföra med att ha vikten på fötterna. Men spontant känns det lättare med mindre vikt på fötterna...
Två saker. Har man en direktionell bräda med mkt nos som jag har oftast så går den knappt att ha på bredden på grund av dålig balans. Alltså, vi pratar om skavsårsvarning på ena axeln:
Vertikalt så slår jag i den med hälarna när jag går brant oavsett längd. Vindfång ska vi inte prata om, det kan bli riktigt "kul" ibland. Det är lättare att splitta för kroppen när det är plant än att ha den på ryggen. Tycker iallafall jag. När det är för brant är inget kul om jag ska vara ärlig. Det är egentligen bara en fråga om hur mkt man sjunker ner beroende på underlag och vilket som är minst bökigt.

Har man såna snöskor som jag har (symbioz hyperflex) så kan man verkligen gå mkt snabbare än split om snön är hård. Men så fort det är pow så sjunker man som en sten. Det gjorde jag iofs med min 159 långa split också. men lättare att komma framåt än med snöskorna.

Det jag vill ha driftskidor/approachskis till framförallt är om jag ska gå upp på ställen (med andra som gör själva skintracket) och snön är för mjuk för snöskor och där jag vill ha en annan bräda än min split. Alternativt köper jag en annan split och tar den istället för den jag har. Driftskis kostar ju nästan som en split utan hudar och hårdvara.

Har gått åtskilliga mil på snöskorna i vintras och det är makalöst vilken skillnad det är på snöskor och snöskor.

Ja det där med att ha en direktionell bräda snett på ryggen känner jag förstås igen. Men det är nog för sällan jag har haft problem med att slå i hälarna & vaderna - det har hänt men då har jag kunnat justera ryggsäcken & packningen. Sen är jag ju lite för lång för mitt eget bästa, det hjälper säkert

Jag har nog mest haft problem med att jag sjunker när det är djupt samt att jag valt bort flacka och långa anmarscher.

Än en gång tack för utförligt svar!

Tillbaka
Topp