dubbdäck

korkek

Medlem
dubbdäck
jag har just fått veta att i tyskland äre förbjudet med dubbdäck året runt. nån som vet hur det står till i frankrike? skulle ju kännas skönare med lite stål under goodyearen en hel säsong...

dubbdäck
hur hade du tänkt lösa det? ha med dubbdäck i bagaget? om man inte får ha dubbdäck i tyskland, så lär det ju bli rätt svårt att ta sig ner.... dessutom klarar man sig bra med odubbade vinterdäck och snökedjor. jag tror faktiskt inte att det är tillåtet med dubbdäck på franska sommarvägar heller.

dubbdäck
äh, vadå. slinka genom tyska autobahn på fem timmar gör man ju lätt utan att nån haffar en för dubb-fusk (som milli vanilli, ni vet...). men däremot fyra månader i val d"isere utan att bli tagen av farbror blå, det är nog svårare. dessutom var det naturligtvis franska vintervägar jag syftade på (som jag antar det brukar vara i alperna jan-april).

dubbdäck
Det är förbjudet med dubbdäck i Tyskland och man slinker inte igenom förbi tullen. Det bevittnar alla dubbar som ligger på parkeringsplatserna vid färjeterminalerna, tänker på Puttgarden tex...

Vi fick pilla ut varenda dubb, tog 2 timmar...

Idag finns det dubbfria dubbdäck, vet inte vad det kostar...

Kör med justa sommardäck och köp snökedjor...

dubbdäck
Korkek skojar! Om inte, så lycka till med ambitionen att glida förbi tyska gränspoliser vars enda uppgift är att kolla däcken på bilarna som kommer förbi.

Odubbade vinterdäck funkar bra i Sverige och de funkar bra i Frankrike. 90 procent av vintern i valdisease är vägarna bara. Övrig tid går odubbat alldeles utmärkt. Anledningen till att trafikkaos uppstår är att orutinerade frassar kör med sommardäck och heller inte har nog som helst vana av vinterväglag - vilket erfarna vägens riddare från det karga skandinavien naturligtvis har!

dubbdäck
Vid vissa vägpass mm (efter snöfall) tror ja det är lag på snökedjor, man kommer inte förbi om man inte har ett par att slänga på. Men man kan ju satsa på att det inte har snöatt för mycke när man ska köra ner.
//Erik

dubbdäck
då får det bli odubbat då. ekonomin avgör om det blir snökedjor, dubbfria vinterdäck, bägge eller gamla sletna sommardäck... :-)

dubbdäck
Ibland kollar gendarmeriet om man har vinterdäck/snökedjor vid vissa pass om det har snöat. Man behöver inte ha snökedjor om man har vinterdäck, det är bara om man har sommardäck. Alltså, skaffa odubbade vinterdäck, plus snökedjor (kan vara bra om det krisar nån gång).

Tillbaka
Topp