Dubdäck -Alperna

Profoo

Medlem
Dubdäck -Alperna
och vägen ner dit. Det är förbjudet köra med dubbdäck i Europa (de flesta länder) hur många har åkt fast för det? Inga ?? Kanske för vi är så "svenska" och inte kör med dubbdäck i Europa?

Hur många ggr har man inte läst " om du kör bil i Alperna tänk på att det är förbjudet med dubbdäck" och ??a

Dubdäck -Alperna
I korthet. Kan jag köra med dubbdäcken? Hur stor risk är det att jag "åker dit"

Trött på;: tänk på att i Europa.....

p.s rebeller och kids jag är 45 år så kom igen nu

Dubdäck -Alperna
I Frankrike är det bara förbjudet att köra med dubbdäck på motorvägen, annars är det helt okej.
I andra länder, det vet jag inte, men jag kommer inte att byta däck innan att köra ner till Alperna...kanske för jag är så fransk...;)

Senast ändrad:
Dubdäck -Alperna
Det största problemet är väl inte vilken procent risken är utan om det händer så får man nog parkera.
Ingen egen erfarenhet men jag ser inte varför man skall ta risken (oavsett hög eller låg) för händer det så har man ju problem.

Så hur svårt kan det vara att åka dubbfritt egentligen. Kanske där man skall börja sin fundering.

//Åke

Dubdäck -Alperna
Åke

Frågan är väl inte om det är "svårt" att åka på dubbfritt vet man med sej att man kommer att köra i länder där dubbförbud råder så är valet enkelt om man ändå skall köpa nya däck ..........men om man har bra dubbdäck monterade på bilen så blir det i alla fall valet svårare eller?

Dubdäck -Alperna
Det var en jättebra fråga eftersom den tvingade mig att kolla med min försäkringsbolag i Frankrike.

Vad lagarna säger :

-Frankrike : max 90km/timme, klistermärket på bilen
-Schweiz : inte på motorvägen
-Österrike : max 90km/timme
-Italien : Max 90km/timme
-Tyskland : förbjud

Inte omöjligt men ganska svårt att inte köra igenom Tyskland på väg till Alperna....

Dubdäck -Alperna
Rycka ut dubb är det flera som fått göra, man kan köra runt Tyskland om man har massor av tid på sig...

/Leder

p.s kör alltid odubbat, även i Sverige.

Dubdäck -Alperna
miol11 Ser ingen som helst svårighet med valet som du skissar upp.
Antingen chansar man eller så byter man däck/bil.
Och för min del så är det inte ens något val.

Men man står för sitt val och ser fortfarande inte varför graden på risk i detta fall har någon som helst på verkan på beslutet då problemet är stort om man blir stoppad.

Men visst gör en riskanalys enligt alla konstens regler den som vill.

Dubdäck -Alperna
Att rulla av färjan i Puttgarden när det slamrar om däcket och tullkillarna står och glor och sen ha en tusen dubb att dra ur på parkeringen innan man åker vidare, kan vara lite jobbigt men annars ok :)

Dubdäck -Alperna
Anders_Nilson sa:
Att rulla av färjan i Puttgarden när det slamrar om däcket och tullkillarna står och glor och sen ha en tusen dubb att dra ur på parkeringen innan man åker vidare, kan vara lite jobbigt men annars ok :)
Ja den har man sett ett par gånger. Eller för de som åker via hela Danmark så precis vid gränsen Danmark/Flensburg brukar det också stå lite folk och dra dubbar...

Dubdäck -Alperna
Är det inte bara enklare och köpa ett par begagnade M/S däck istället för att riskera dryga böter och behöva plocka av dubben på däcken?

Dubdäck -Alperna
Åker du dubbat ta med en bra tång för att dra ut dubbarna. Det tar ett par timmar i bra väder. Enklast att ta av hjulen
Alternativt skaffa dubbfritt, men ännu hellre åk fyrhjulsdrivet så behövs inga dubbdäck och problemet är ur världen.

Senast ändrad:
Dubdäck -Alperna
gubbfan sa:
Åker du dubbat ta med en bra tång för att dra ut dubbarna. Det tar ett par timmar i bra väder. Enklast att ta av hjulen
Alternativt skaffa dubbfritt, men ännu hellre åk fyrhjulsdrivet så behövs inga dubbdäck och problemet är ur världen.
Alltså att tro att man kan skipppa vinterdäck för att man kör 4wd är att lura sig fett, möjligen så kommer du fram men stanna gör f-n inte och det är ofta det man vill.
Köp ett par begade dubbfria vinterdäck, värt varenda peng att komma fram och kunna göra det säkert.

Dubdäck -Alperna
Att man kör 4 hjulsdrivet betyder inte att man kan skippa vinterdäck. Det säger lagen i Sverige. Det är ju självklart att man inte använder normala sommardäck på vinterväglag oavsett vilket fordon man har. Att köra i alpterräng är ofta en fråga om att ta sej fram, loss ur en snödriva eller över ett bergspass. Vid stora snöfall står ibland gerdarmeriet och stoppar bilar utan kedjor och släpper förbi 4 hjulingarna.
En rysare är ju Italienska hyrbilar med slitna plasrsommardäck. Utan kedjor är man ju chanslös uppför. Är det riktigt mycket snö hjälper inte ens dubbdäck på en bakhjulsdriven gammal bil

Dubdäck -Alperna
Kom ihåg att ha med snökedjor. Lag på det iaf i Österrike vintertid.

+Första hjälpen-kit
+Varselväst (varningsväst) en till varje person i bilen
+Reservlampor
+Böter på att få tom tank på autobahn i Tyskland. Så tanka senast när mätaren når 1/4 så slipper ni förhoppningsvis stå med tom tank om det blir långa köer. Det händer ju då och då.

Men även:
+Ha varningstriangeln lättillgänglig i bagaget
+Pausa vid behov och kom ihåg att autobahn är ingen lekstuga

Dubdäck -Alperna

@la_grave Förmodligen att bara för att det inte finns någon hastighetsbegränsning betyder det inte att du kan köra i 230 km/h. Det är många turister som är ovana och överskattar sin förmåga.

Vad det gäller dubbdäck så är det många som får stå och rycka ur dubben varje vinter. Det är inte roligt, och tänk på att dubben är en viktig del i dubbdäckens säkerhet, ett dubblöst dubbdäck är sämre än ett vinterdäck som var odubbat redan från början.

Tänk på att varselvästar ska förvaras inne i kupén så att man kan ta på sig dem redan innan man kliver ut ur bilen!

Dubdäck -Alperna
Tompan14 sa:
@la_grave Förmodligen att bara för att det inte finns någon hastighetsbegränsning betyder det inte att du kan köra i 230 km/h. Det är många turister som är ovana och överskattar sin förmåga.
Det är en myt att det är fri fart på autobahn. Minst halva autobahn har fri fart. Och det är nog väldigt få bilar som kan transportera skidor mm som ens har kapacitet att köra vansinnigt fort. Autobahn är kontinental motorväg, det är ju bara att köra. Inte svårare än Schweiz eller Frankrike.

Dubdäck -Alperna
la_grave sa:
Tompan14 sa:
Det är en myt att det är fri fart på autobahn. Minst halva autobahn har fri fart. Och det är nog väldigt få bilar som kan transportera skidor mm som ens har kapacitet att köra vansinnigt fort. Autobahn är kontinental motorväg, det är ju bara att köra. Inte svårare än Schweiz eller Frankrike.
Problemet kan vara att det finns andra bilar som har kapacitet att köra vansinnigt fort. Gäller att titta oft i backspegeln, de kommer fort....

Dubdäck -Alperna
Det beror ju helt på vad man har för definition för det högst subjektiva "vansinnigt fort". Jag vill bestämt hävda att det finns gott om bilar som både har kapacitet att lasta skidor och att köra fortare än vad som är säkert. Det är många sportlovspappor som fått för sig att "sträcka ut kärran" genom åren...

Dubdäck -Alperna
Eller så ligger man inte vänsterfilen. Sätt farthållaren på 150-160 och luta dig tillbaka i mittfilen. Hur svårt kan det vara?

Dubdäck -Alperna
la_grave sa:
Scubamike sa:
Och vad menar du med det? Har du ens kört på autobahn? Eller typ E4:an Stockholm söderut?
Mmm har kört minst 3500 mil på autobahn de sista 8 åren. Sett för många olyckor och kört genom hela Tyskland 4 ggr i -20 och snöstorm. Har dessutom pendlat på E6:an i några år. Räcker det för herrn???????

Menar iaf att kör inte över din förmåga, du har mycket mer att förlora än skidresan, och bara den är ju guld värd :)

Senast ändrad:
Dubdäck -Alperna
Scubamike sa:
la_grave sa:
Scubamike sa:
Och vad menar du med det? Har du ens kört på autobahn? Eller typ E4:an Stockholm söderut?
Mmm har kört minst 3500 mil på autobahn de sista 8 åren. Sett för många olyckor och kört genom hela Tyskland 4 ggr i -20 och snöstorm. Har dessutom pendlat på E6:an i några år. Räcker det för herrn???????

Menar iaf att kör inte över din förmåga, du har mycket mer att förlora än skidresan, och bara den är ju guld värd :)
När var det senast snöstorm och -20°C över största delen av Tyskland? Krigsvintern 41? Och då menar jag naturligtvis krigsvintern under det första schlesiska kriget.

Dubdäck -Alperna
la_grave sa:
Scubamike sa:
la_grave sa:

När var det senast snöstorm och -20°C över största delen av Tyskland? Krigsvintern 41? Och då menar jag naturligtvis krigsvintern under det första schlesiska kriget.
Antagligen någon av de senaste 8 åren. :rolleyes: Vad som hände -41 är inget jag kan ha bevittnat då jag föddes 39 år efter det årtalet. Slutdiskuterat om detta nu från mig då det inte för diskussionen framåt.

Dubdäck -Alperna
Scubamike sa:
la_grave sa:
Scubamike sa:

Antagligen någon av de senaste 8 åren. :rolleyes: Vad som hände -41 är inget jag kan ha bevittnat då jag föddes 39 år efter det årtalet. Slutdiskuterat om detta nu från mig då det inte för diskussionen framåt.
Konstigt att man inte hört något på nyheterna om dessa fyra gigantiska snöstormar/köldknäppar. Måste ju varit det värsta ovädren i Europa under historisk tid.

Dubdäck -Alperna
la_grave sa:
Scubamike sa:
la_grave sa:
Konstigt att man inte hört något på nyheterna om dessa fyra gigantiska snöstormar/köldknäppar. Måste ju varit det värsta ovädren i Europa under historisk tid.
Det finns bara ett sätt att avgöra detta, ett race från Hallandsåsen till Salzburg, inkluderat ett varv på ringen.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp