Duckstance Hendryx PH

cojo

Medlem
Duckstance Hendryx PH
Hej!

Har köpt mig ett par beggade Hendryx PH och står (som så många andra...) inför det jobbiga valet, duck eller inte duck? Bindning som ska monteras är Rottefella Freedom.

Jag åker över hela berget, gillar både att carva hårt i pist samt skog o puder. Blir dock mest pist nuförtiden... Leker gärna i parken också, när barnen vill hänga där. Inte mycket turande blir det, men isåfall ganska kort.

Vad jag förstår så rekommendaras 1,5 grader duck (av bl.a dr_telemark) för en mer allround stance. När jag pratat med Hendryx gällande monteringen så föreslår de att jag centrerar främre trampdynan (stora tåleden, där foten böjer) mot centerlinjen på skidan och vrider bindningen kring denna punkt (skärning trampdyna/centerlinje). Mina pjäxor mäter 305mm och om jag räknar ut hur många mm hälen ska flyttas från centerlinjen kommer jag fram till följande:

x=tan1,5* (305-90)=5,6mm => ungefär 6mm förskjutning

90 = avstånd mellan pjäxans framkant och trampdyna (vridcentrum)

Detta känns som ganska liten skillnad...är det värt det tror ni (värt böket med monteringen alltså)?

Min naturliga position på fötterna när jag går är hyffsat rak.

Ni som har erfarenhet av detta, vad skulle ni gjort?

Duckstance Hendryx PH
Hej
Jag åker en del telis men har inte provat duck på något par, anser inte att det skulle gynna mig i alla fall.
Däremot har jag ett par alpinlagg som var monterade med duck när jag köpte dom begagnade.
Tycker det var lite knepigt att hitta rätt med dom, man får liksom tänka efter hur man står på skidorna.
En klar nackdel tycker jag är att man dedikerar höger- och vänsterskida.
Så mitt råd blir; montera normalt.

Duckstance Hendryx PH
Jag äger och gillar hendryxskidor, har åkt telis i ca 25 år samt nyligen tränat många medvetna skiddagar till skidlärarexamen telemark.
1. Jag har svårt att tro på duck till telis eftersom knäet belastas speciellt olämpligt med duckad telisbindning. (Alpint när hälen är fast så är problemet så litet att det ev inte är ett problem, men telis, nej. Knäet är ju en gångjärnsled som belastas snett i duckad telis, alpint lär nog delar av motsvarande belastning tas upp av fotled och höft i sidled, speciellt höftleden kan ju klara det lättare än knäleden. Mitt råd: Montera inte duckad telis! (Alpint, javisst!)
Freedom kan du ha på Hendryx utmärkta lättvariant av VooDoo (97mm midja). Bredare skida tror jag är olämpligt till freedom med tanke på bindningens styvhet, speciellt om du mest åker pist och gillar carving.

2. NTN Freedom sitter bara med en skruv framtill och den u-formade stålbygeln är inte direkt gedigen. På en 110mm skida som PH, en finfin skida i övrigt, så tror jag inte freedom är nog styv eller nog hållbar. Har själv sett en proffsigt monterad NTN fredom sliten ur skidan (skruven) under en liten vurpa. Har även sett hur stålbygeln har hoppat av någon gång under lugn piståkning. Kör NTN Freeride - kanonbindning

3. montera boot center på skidans linje (jag kör oftast på den främre linjen om det finns 2) Till NTN freeride skulle jag ha lagt till montera mha det mittersta av de tre hålparen i plattan, pss kan du flytta bindningen ett steg bakåt eller framåt.

Jag vet naturligtvis om duktiga åkare som gillar NTN freedom och att montera telis duckat men jag tillhör inte dessa. Hållbarheten är värd mer än några hundra gram vikt. Freedom är en bra bindning om du accepterar lägre vridstyvhet & lägre hållbarhet än Freeride! Han som jag sett ducka NTN Freeride märkte ingen större skillnad.

Senast ändrad:
Duckstance Hendryx PH
Tack för svar! Det lutar nog åt att jag monterar traditionellt...

Angående freedom är jag dock lite frågande. Har inte hört om de problem du beskriver, utan i de recensioner jag läst har man upplevt samma stabilitet men med lägre vikt. Så här sammanfattar t.ex Outside sitt test av bindningen:

"Smooth, kraftfull och effektiv”, var sammanställningen från en av teståkarna. SLUTSATS: Para ihop dem med de bredaste skidor du äger. 1500 gram.
TURANDE: 4 / KRAFT: 4,5

Den främre skruven som du nämner tar ju bara upp kraften från förspänningen av fjädern. Det vridande momentet samt de laterala krafterna som bildas belastar ju inte denna skruv (isåfall bara minimalt). Dessutom, när ett för stort vrid uppstår ska ju bindningen lösa ut vilket är hela idéen med konstruktionen. Skulle den främre infästningen paja innan bindningen löser ut, så har de gjort en riktig konstruktionsmiss. De stora laterala krafterna tas ju fortfarande upp av ett stabilt metallchassi som är infäst med 6 skruvar i skidan, i likhet med freeride.

Kan ju även tillägga att jag väger endast 67 kg, så det påverkar ju också en del.

Duckstance Hendryx PH
Det du skriver om hur kraften tas upp kan ju vara rätt, jag har inte kollat konstruktionen så väldigt noga. Jag misstänker att en del kraft förs över till skruven på det ena eller andra sättet. Jag har även hört att det är så från en erkänd skidbutik och person där som jag litar på.

Hur det än ligger till med den saken har jag sett den främre skruven ryckas ur skidan vid vurpa utan att bindningen (NTN Freedom) löste ut. Om det berodde på otur, konstruktionsfel eller något annat kan jag inte uttala mig om. Jag väljer själv att inte chansa och åker på freeride. Jag har fått freeride att lösa ut 2ggr på alla år och då har det varit helt korrekt.

Ett par utmärkt duktiga telisåkare jag känner åker på freedom (& freeride) och har inga problem med det. Personligen väljer jag för min del att inte chansa och åker på freeride,

Någon gång när jag får läge kanske jag testar Freedom själv men just nu vill jag inte chansa. Beroende på din vikt och din teknik kanske Freedom funkar för dig generellt, det kan jag inte bedöma. Jag skulle personligen i alla fall inte sätta den bindningen på en skida med 110mm midja, jag anar att Freedom inte är tillräckligt styv och har hört det från vissa åkare. (Men visst, om du jämför med en gammal G3-vajerbindning som jag hade i många år så är ju freedom styvare, så det beror ju på)

Om du åker mest pist som du skriver tycker jag svaret är givet (dvs. Freeride). Kolla landslagen i telemark - ingen åker väl freedom?
Freerideåkare som Per Jonsson och Joonas Karhuma lär väl också åka freeride. Enda gången Freedom är bättre är väl i turandet men när jag är långt bort från anläggningen så vill jag ha något som jag tror håller som bäst, dvs Freeride.

Duckstance Hendryx PH
maglof sa:
Om du åker mest pist som du skriver tycker jag svaret är givet (dvs. Freeride). Kolla landslagen i telemark - ingen åker väl freedom?
Är intressant att prata och se hur det funkar för Olle i landslaget nu med bindning. Han har en viss problem med freeride, som tyvärr inte är gjord för att hålla för den åkning dom kör. Han prata även om att det är det är nån som kör med nån av de nya varianter som finns.
magnifika sa:
Freerideåkare som Per Jonsson och Joonas Karhuma lär väl också åka freeride.
Har för mej att Erik Nordin körde med freedom föra året. Kanske inte den tyngsta åkaren, men kör sjukt hårt.

Snödjup

Tillbaka
Topp