Duckstanceteori

Nojlas

Aktiv medlem
Duckstanceteori
Nojlas sa:
SUMMERING AV TRÅDEN
Detta tillägg skrivs efter två sidors givande diskussion om duckstance.
Kortfattat, så har jag dragit slutsatsen (rätta mig om jag har fel) att duckstance visst kan vara en fördelaktig montering, men att det i synnerhet gynnar feta skidor med lite tightare skärning.
Den bästa svaret enligt min åsikt, i skrivande stund, finner du på sidan 2 där "powdercowboy" lämnar en lång och saklig utredning om duckstance.
Goddagens kära freeridemedlemmar, skidförståsigpåare, övriga besserwissers och ankor! Det talas mycket om fenomenet "duckstance" just nu. Själv har jag, prylfixerad som jag är, grubblat oändligt över duckens vara eller inte vara. Så pass mycket så att jag härmed presenterar min alldeles egna teori om just duckstance. I och med att jag presenterar det här som en teori innebär det som ni alla förstår inte att det nödvändigtvis är till 100% vetenskapligt korrekt, jag önskar snarare skapa en konstruktiv debatt om duckstancen och möta bra och saklig kritik.

Vad är duckstance?
Skidans bindningar monteras utåtvinklade, och det påstås skona knän och ge mer kraft, framförallt till innerskidan.

Varför monterar man duckstance? (allmän teori)
Vid en sväng utnyttjar vi kraften optimalt om benen böjs rakt framåt, (möjligen, eventuellt något utåt). Eftersom majoriteten av alla människor pronerar (baserat på personliga erfarenheter) roteras knä och höft inåt om vi gör en knäböj med helt raka fötter. För att kompensera detta kan vi vinkla fötterna utåt, som en anka, och således böjs knäna rakt framåt och vi utvecklar maximal kraft.
Om man har en pronationsposition i pjäxorna och standardmonterade skidor innebär det att vi aldrig utnyttjar 100% av styrkan i benen, eftersom benen böjs inåtroterade.

*Edit* Efter lite diskuterande i tråden verkar det som om att majoriteten som förordar duckstance hävdar att man främst monterar duck för att lättare kanta innerskidan.

När vet man att man behöver montera duckstance? (Allmän teori)
Jag hävdar: Det kan vi se genom att testa och göra en knäböj när man har både pjäxor och skidor på. Om knäna närmar sig varandra innebär det att man inte utnyttjar kraften optimalt, men om knäna håller samma avstånd till varandra eller om man breddar något mellan dem bör allt vara som det ska och ingen duck-montering är nödvändig.

Vad är nackdelen med duckstance?
Jag hävdar dels att duckstance kan i vissa fall vara en kompensation för att pjäxan inte är helt optimal, och att kompensera är aldrig lika bra som att lösa problemet direkt.
Dels hävdar jag att man i utåtvinklat läge inte utnyttjar flexen i pjäxan så som den är tänkt att verka. Vidare har jag av egen erfarenhet märkt att man ofta märker av plösens skarv då belastningen på smalbenet flyttas inåt. Detta medför även att belastningen mot skenbenet (där vi har mindre stötdämpande muskler) ökar vilket i mitt fall ökade problemen med ont i smalbenen.
Vid stenträff på ena stålkanten kan man inte heller välja på vilken fot man vill sätta den trasiga skidan.
Det har även debatterats om telis och randonnéebindningar är så värst bra att montera duck. Därom tvista de lärde…

Min teori om betydelsen av fotens position:
Ta en titt på den här bilden:

pronation-lrg.jpg

När foten pronerar vrids knä och höft inåt, och vi utnyttjar inte den kraft vi har på bästa sätt. Men genom att anpassa pjäxan så att vi försätter foten i neutralt läge (det läge som ur biomekanisk synpunkt är bäst) böjer vi ben och knä på rätt sätt och får maximal kraftutveckling. Således försvinner förmodligen behovet av duckstance, såtillvida man inte lider av någon särskilt skevhet eller att man helt enkelt inte lyckas korrigera allt i pjäxorna.

För att testa det här:
Ställ dig upp med raka fötter och gör några korrekta knäböj (korrekt = skjut bak ändan, inte fram med knäna) på följande sätt:
1. Genom att stå på fötternas utsida
2. Genom att stå "som vanligt"
3. Genom att stå på fötternas insida

Hur motverkar man pronationsposition i pjäxorna?
En formgjuten sula är en bra början, men ofta inte tillräckligt. Det finns i de flesta butiker ett extra häl/hålfotsstöd att köpa till för ca en hundring. Är det en duktig bootfitter kan denne ta hänsyn till varje fot och anpassa både sulans utformning, hälstödets placering och tillpassning så att foten närmar sig ett neutralt läge. Vidare antar jag att man bör kunna, om nödvändigt och förmodligen oftast i extremfall, justera med hjälp av att ändra "canting" eller att anpassa bottensulan i pjäxan alternativt använda diverse olika kilar och distanssulor för att trolla fram rätt position.
Skulle det inte räcka med dessa metoder kan det vara värt att kika på en pjäxa med ökad utåtvinkel. (Fischer Soma-Tec och vissa Nordicapjäxor har jag för mig har de egenskaperna)

Vad är fördelen med att motverka pronation och eftersträva en neutral "stance" i pjäxan?
Man får maximal kraftutveckling och korrekt position i alla skidor, även i eventuella topptursbindningar, samtidigt som man monterar bindningarna normalt.

Till sist...
Kan man åstadkomma samma sak som duckmontering genom att skapa en optimal position för foten? Jag har bara testat det på mig själv, men för mig funkar det (tycker jag). Jag har provat ett fåtal olika pjäxor samt olika innerskor/typ av sula som ligger i.
Upp till debatt! Kom gärna med kritik, frågor och funderingar. Jag kan ha varit otydlig i någon förklaring eller missat något, jag får väl korrigera det i efterhand då... Hade varit intressant att höra synpunkter från er som är stora anhängare till duckmontering.

SUMMERING AV TRÅDEN
Detta tillägg skrivs efter två sidors givande diskussion om duckstance.
Kortfattat, så har jag dragit slutsatsen (rätta mig om jag har fel) att duckstance visst kan vara en fördelaktig montering, men att det i synnerhet gynnar feta skidor med lite tightare skärning.
Den bästa svaret enligt min åsikt, i skrivande stund, finner du på sidan 2 där "powdercowboy" lämnar en lång och saklig utredning om duckstance.

Senast ändrad:
Duckstanceteori
Mycket bra skrivet och jag kan nog inte annat än instämma i dina teorier.
Otroligt viktigt att foten har en korrekt position i pjäxan.
Blir intressant att höra vad Mr. Hendryx har att säga om detta...

Duckstanceteori
Intressant, en annan aspekt är väl hur mycket?
Rätt många pjäxor på race nivå har en del av det här, Fischer Soma, Nordica Agressor, Atomic RT, fast då rätt lite.

Bode Miller, som ofta har en del intressanta lösningar på saker och ting har tex pjäxor som tillåter en viss pronation, sug på den ni, dvs häledelen är lite bredare så att foten kan rotera lite och då kan man ju fundera på om man ska motverka pronation.

Sen kommer väl nästa fråga;
- om duck är så grymt mycket effektivare, varför åker inte alla i WC med duck?
- eller är det bara en hype för att man kan montera så på breda skidor?
- hur mycket kraft behöver man när man åker på ett par fetingar och dessutom gör det i offpisten?

Utan att lägga någon värdering så tror jag på idén med en liten vinkling (lite partisk eftersom jag åker på Fischer WC150 Soma) men den bör vara väldigt liten såvida man inte har gryma felställningar i fötter och ben.

Duckstanceteori
Haha, ni får det att låta som att duckstance är för de med fel på benen!

Dock går mina knän faktiskt innåt vid knäböj med helt rakställda fötter, kanske en duck är på sin plats då...

Duckstanceteori
Utan att lägga värdering i duck/inte-duck.

Men på vilket sätt påvisar knäböj att duckstance har ngn effekt på skidåkning? Annat än efter en landning efter ett flyg kan jag inte påminna mig om att jag hamnar nära "knäböj" på skidor.

Vid skidåkning så är det så många fler krafter än bara gravitationen som måste tas med i beräkningarna, jämfört med knäböj.

Och inte minst - du står inte rakt upp och ner på skidorna. Du har berg/dalskida med det ena benet rakare och det andra mer böjt. Du vinklar in höften mer eller mindre. Benen mer eller mindre parallella med varandra. Du vinklar knän. Mm mm.

Det intressanta vore förstås om man kan efterlikna dynamiken vid skidåkning och se om duck i detta läge gör dig starkare.

- Edit
PS Intressant analys i övrigt där jag helt håller med om att fotens position är avgörande för att hamna rätt på skidorna.

Senast ändrad:
Duckstanceteori
Här kommer några frågor och en serie påståenden. Inget här är absolut sanning utan åsikter baserade på olika resonemang och, hoppas jag, skall hjälpa till i debatten.
Om någon tar illa upp; skaffa tjockare skinn. ;)

svindal-beaver-creek-2008-gs-1-home-page.jpg

Här åker Aksel Lund-Svindal storslalom. Var någonstans påminner hans kroppsposition om den man har vid "knäböj"?
Hur stor är belastningen i just den positionen?

Duckstance används för att få en kvickare ingång i sväng, desto fortare man kommer in i falllinjen, desto fortare kan man åka. Fallinjen är det enda ställe man kan accelerera på.

Hendryx "marknadsföring" av duckstance är baserad på ett oförstånd av modern skidteknik/biomekanik alternativt väl ägnat åt "euro-carving".(det sistnämnda vet jag väldigt lite om och är inte intresserad av eftersom det inte har så mycket gemensamt med skidåkning...)

De flesta som monterar "duck" baserat på "så står man i gymmet för att vara stark" har blivit lurade.

-peace
/r

ps/ Tack Nojlas för att detta tas upp med en välformulerad, om än i mina ögon missriktad, problemställning. /ds

Senast ändrad:
Duckstanceteori
Frågan här blir väl: Skulle Aksel bli snabbare om han åkte med duckstand på sina GS skidor?

Analys:
Han har när han ställt upp skidorna, och bestämt sig för var fallinjen är, gått på kanten för fullt och i det läget kommer han hela vägen genom svängen att sjunka i hop för att kunna parera kraften, och det gör han framförallt med ytterbenet, innerskidan ligger på kant mer för att ge stöd i svängen och inte för att ta max belastning. Han parerar förflyttningen av tyngpunkten genom att jobba fram armarna.
Ju klenare han är i benen ju mer kommer han att sjunka ihop (eller väljer att sjunka ihop), ju mindre riktningsförändring kommer han få i sidled.

Håller med om Hendryx oförstånd :-)
Om det hade varit snabbare så hade de åkt med det (dvs Aksel och grabbarna)

En fördel med duck är möjligen att hälen kommer närmare kanten och att det därför skulle bli mindre jobbigt att komma upp på kant med ett par asfeta skidor, men då behöver man bara montera höger/vänster för att fixa det (kan iof bli lite obalans men ändå, någon som provat?)

Duckstanceteori
Sorry Anders ;-)

Jag tycker att du ska lägga lite tid på att åka med Duck innan du snackar...
Klart som fan att man inte kan montera Duck på långsticks...

skit i portarna å kom in i martchen..

Mvh db

Duckstanceteori
rabbit:
Du har rätt i att man aldrig efterliknar exakt knäböjs-rörelsen i en skidsväng och kan sätta likhetstecken mellan knäböj och skidåkning, dock anser jag att sättet som ben, fötter och rygg jobbar vid skidåkning är i många avseenden väldigt likt en skidsväng, fast mitt i en sväng befinner sig ju de båda benen i två helt motsatta lägen. (Enbensknäböj med bakre benet på medicinboll kanske ligger närmare?)

Aksel Lund-Svindal har dessutom garanterat pjäxor som är 100% optimala för honom, och (enligt min frågeställning) således inte i behov av någon duckstance, vare sig duck är bra eller inte.
Därmed svarar jag även på din fråga Anders_Nilson; Nej, han skulle inte blivit ett dugg snabbare! (enligt min teori...)

Felix: Verkar som du var lite trött när du läste mitt huvudinlägg så jag tar det i klartext:
Jag hävdar: Duckstance är förmodligen helt meningslöst, eller till och med dåligt. Problemet med inåtroterande knän löses bäst med att anpassa pjäxorna så att man står neutralt, och inte pronerat.

Senast ändrad:
Duckstanceteori
Fast samtidigt läser jag ju det här nedanstående... och min slutsats efter det är att jag får ut mer kraft med duckstance? Eftersom jag pronerar, och får knäna att gå rakt fram vid knäböj först när jag ställt mig som en anka. Visst kan det säkert lösas lika bra genom att anpassa pjäxorna, men borde väl funka genom en duckstancemontering också?

Nojlas sa:
Varför monterar man duckstance?
Vid en sväng utnyttjar vi kraften optimalt om benen böjs rakt framåt, (möjligen, eventuellt något utåt). Eftersom majoriteten av alla människor pronerar (baserat på personliga erfarenheter) roteras knä och höft inåt om vi gör en knäböj med helt raka fötter. För att kompensera detta kan vi vinkla fötterna utåt, som en anka, och således böjs knäna rakt framåt och vi utvecklar maximal kraft.
Om man har en pronationsposition i pjäxorna och standardmonterade skidor innebär det att vi aldrig utnyttjar 100% av styrkan i benen, eftersom benen böjs inåtroterade.

När vet man att man behöver montera duckstance?
Jag hävdar: Det kan vi se genom att testa och göra en knäböj när man har både pjäxor och skidor på. Om knäna närmar sig varandra innebär det att man inte utnyttjar kraften optimalt, men om knäna håller samma avstånd till varandra eller om man breddar något mellan dem bör allt vara som det ska och ingen duck-montering är nödvändig.

Duckstanceteori
Men det kanske inte var något du stod för, utan bara vad de som förespråkar duckstance säger?

Duckstanceteori
Nojlas sa:
rabbit:
Du har rätt i att man aldrig efterliknar exakt knäböjs-rörelsen i en skidsväng och kan sätta likhetstecken mellan knäböj och skidåkning, dock anser jag att sättet som ben, fötter och rygg jobbar vid skidåkning är i många avseenden väldigt likt en skidsväng, fast mitt i en sväng befinner sig ju de båda benen i två helt motsatta lägen. (Enbensknäböj med bakre benet på medicinboll kanske ligger närmare?)
Personligen tror jag att detta "tänk" är en del av problemet. Anledningen till att knäböj är en klassisk gammal övning under barsäsongen för alla skidåkare är ju musklerna den aktiverar samt att den gör det i kombination/synergi mao du kan få en "funktionell" träning. (många variationer existerar ju.)

"De primära muskler som aktiveras under knäböj är quadriceps, hamstrings, gluteus och korsryggen. Sekundära muskler är magen och i stort sätt hela kroppen.

Till detta verkar då "folk" ha lagt sina "gymkunskaper", alternativt kom Fischer på att man kunde marknadsföra konceptet(vibrationsdämpare någon?), och eftersom knäböj är en skid-styrke-övning så måste det självklart vara bra att stå naturlig/"duck" med fötterna! (suck...)

Men skidåkning är en komplex sport och muskler lär sig bara vad man tränar dom. Knäböj är bra för att bygga muskelmassa, den muskelmassa som man sen kan lära åka skidor!

Om man tittar på din pronations-bild så ser man hur en liten "vridning i fotleden" ger följdeffekter på felställningar i knä och höft.
Jmfr gärna detta med den position Aksel har precis när han passerar den blå porten. Här gör hans kropp något helt annat än knäböj och kan då inte heller få de fördelarna som en naturlig/duck-ställning ger i gymmet.

Den enda del av svängen där han kan uttnyttja en eventuell duckstance's styrkefördelar är i den del av svängen när han inte belastas dvs omcentreringen mellan sväng där trycket är som minst.

Anders_Nilsson sa:
Det gör de ju faktiskt. (jag vet inte om just Aksel men...) Nordica's Dobermann Aggressor, Fischers Soma RC4 och enligt rykten skall Heads Raptor pjäxa också finnas i en utvinklad variant.
Detta används, som jag nämnde i min tidigare post, för att komma tidigare in i fallinjen.
Jag har ingen aning hur många som använder denna typ av pjäxor eller i vilka grenar (skulle tippa SL) som det är vanligast. Men det används.

Danne88 sa:
Det här var väl inte särskilt genomtänkt?
All utförsteknik testas/utvecklas först i världscupen. I alla fall i modern tid.
Detta kan komma att ändras någon gång i framtiden när ingen är intresserar av portåkning men vi är inte där än.
Och duck är duck oavsett om man bygger in det i pjäxan eller kör med en rak pjäxa monterad snett så mao finns det på "långsticks". :)

Samtliga Freeride åkare i eliten har en bakgrund som port/tävlingsåkare och åker med derivat av tävlingsteknik. Detta gör det svårt att "skita i portarna" om man skall ha en relevant teknik-diskussion.

För övrigt kan jag meddela att Duckstance på telisar ger samma effekt som alpint och så länge man inte överdrivit vinklarna så går det att tura med.
Men efter att ha provat både alpint och telisar, inte testat at-grejer, så har jag enbart stärkts i de åsikter jag, förhoppningsvis, förklarar ovan.

-peace
/r

Senast ändrad:
Duckstanceteori
Danne88 sa:
Sorry Anders ;-)

Jag tycker att du ska lägga lite tid på att åka med Duck innan du snackar...

Mvh db
men WTF, jag har ju gjort det.....

Men om man får mer "power" genom att åka duck varför envisas alla med att motera det på skidor där man inte behöver det???

Duckstanceteori
rabbit sa:
Det gör de ju faktiskt. (jag vet inte om just Aksel men...) Nordica's Dobermann Aggressor, Fischers Soma RC4 och enligt rykten skall Heads Raptor pjäxa också finnas i en utvinklad variant.
Detta används, som jag nämnde i min tidigare post, för att komma tidigare in i fallinjen.
Jag har ingen aning hur många som använder denna typ av pjäxor eller i vilka grenar (skulle tippa SL) som det är vanligast. Men det används.
-peace
/r
Och det var det jag skrev:
Anders_Nilson sa:
Intressant, en annan aspekt är väl hur mycket?
Rätt många pjäxor på race nivå har en del av det här, Fischer Soma, Nordica Agressor, Atomic RT, fast då rätt lite.
Frågan om hur mycket kommer då igen, WC åkarna gör det med en halv grad och freeride åkare med fem grader trots att de inte behöver mer kraft, varför?
Snabbare kant till kant? Varför då? När man åker skitstora svängar i fluff med breda, felböjda skidor, vad är poängen? :-)

Duckstanceteori
Anders_Nilson sa:
Och det var det jag skrev:
Jag var lite ouppmärksam, glömde bort din först post och fastnade på; "Om det hade varit snabbare så..", vilket lätt läses som en antydan att dom inte använder det.

Mitt misstag.

I övrigt väntar jag, med spänning, på att ölen skall lämna KalleKax och han skall förklara hur han kom fram till detta:
KalleKax sa:
Hum... jävligt mycket tro och jävligt lite testat...
Kanske talar han om sig själv ur alkoholens dimmhöljda värld?
Det är lite oklart. :)

-peace
/r

Duckstanceteori
rabbit sa:
Anders_Nilsson sa:
WC-åkarna använder inte Aggressorn, skulle inte tro att Fischers åkare åker med deras sk "Somatech" som jag har för mig dom kallar det.

En raceplugpjäxa är så enkel som möjligt i grunden (ett tunt rakt skal utan lull-lull) för att sedan formas där det behövs för att det ska passa foten och åkstilen hos åkaren. Något som raceåkare däremot mixtrar mycket med är vilken vinkel i höjdledd pjäxan sitter fast i bindningen.

Duckstanceteori
Så sent som ifjol fanns "aggressor" plugboots tillgängliga upp till 160 flex.

Huruvida de finns kvar i år eller ej kan jag tyvärr inte uttala mig om eftersom jag varken är med i landslaget eller jobbar åt Nordicas raceavdelning.

Men det känns konstigt att dom skulle överge konceptet nu, även om man, som vanligt, även mixtrar med alla andra parametrar..

Skall vi komma överrens om att inte låta pappa Pärssons tejpbitar komma in i diskursen? :D

-peace
/r

Duckstanceteori
God eftermiddag..
Tror bestämt att alkoholen lämnat kroppen vid detta tillfälle.
Det här med duck har jag bestämt varit i mot och avfärdat som jävla hokus pokus som dom flesta andra.. Men med mycket tvång av vår gode Hendryx har jag iaf provat. Och jo jävlar trot eller ej de funkar. Man har lättare att komma upp på kant speciellt med lite fetare skidor. Det är inte bara lättare utan går fortare också. Vet dock inte om jag upplever att man blir starkare eller så. Men nog fan är det bättre än normal. Detta med duck utesluter ju verkligen inte att man måste ha ett par pjäxor som sitter bra på foten och en god teknik.
Hur detta funkar vet jag inte och har inte grubblat mera på det efter som jag inte själv har några duckade skidor ännu... Men det fins ju en hel del att läsa på http://hendryxskis.se/index.php?option=com_content&task=view&id=13&Itemid=52
och kan ju tillägga att alla som jag känner som kör med duck aldrig kommer att montera en bindning på ett par feta skidor rakt igen för det underlättar ju grymt för att få upp skidan på kant...

Ps köper inte hendryx teorier rakt av utan ifrågasätter och utvärderar. och duck funkar... och vad jag mins var det samma diskussion när carvingskidan kom...

Och Anders åker man bara skitstora svängar i fluff med feta lagg? Neeee dags att surfa i kapp utvecklingen. http://hendryxskis.se/index.php?option=com_content&task=view&id=20&Itemid=34 med duck är det sjukaste jag lekt med i pisten och så många andra med mig...

Senast ändrad:
Duckstanceteori
Håller helt med Kalle!

Var själv emot duck när jag först fick höra om det. Nu när jag kört med det ett tag så skulle jag som Kalle säger kommer jag nog aldrig att montera mina fetare skidor rakt igen.

Jag vet inte så mycket om vad som händer med benet, vinklar, krafter o.s.v när man kör duckat men jag gillar helt klart känslan.

Själv så orkar jag inte hålla på och bryta ner tekniker, material, underlag o.s.v (finns så många andra här på FR som gillar att gå in på skidåkningens kvantmekanik) men jag förstår heller inte varför alla ska va så jävla skeptiska???

Det är ju bara att testa! Gillar du det inte så går det alltid att plugga igen hålen och montera bindningen rakt igen. Det är minst lika tröttsamt att lyssna på alla bakåtsträvare som att lyssna på alla teknikfreaks som ska in och analysera varenda liten detalj hela tiden. Dock så krävs ju sådant för att utvecklingen ska gå framåt så jag är högst tacksam att det finns folk som orkar.

Vad har bakåtsträvande människor någonsin gjort för att utveckla skidåkningen?

Testa och om du inte gillar det så skit i det...

Jeffa

Duckstanceteori
KalleKax sa:
Och Anders åker man bara skitstora svängar i fluff med feta lagg? Neeee dags att surfa i kapp utvecklingen. http://hendryxskis.se/index.php?option=com_content&task=view&id=20&Itemid=34 med duck är det sjukaste jag lekt med i pisten och så många andra med mig...
Det är väl bara Hendryx och några få märken till som har skidor som är så pass feta och har så pass mycket skärning och bett (och som utmärker sig med det) att ökad kantningshastighet och kraft är något eftertraktat.

Hur många med t.ex. "vanliga superpuderlagg" som ARG, Kuro, Pontoon, Praxis eller Lotus-skidor önskar mer kantning och kraft än vad som erbjuds... Det skulle vara benkraft isf., och det kan höstträningen ta hand om!

Duckstanceteori
Utter sa:
rabbit sa:
Anders_Nilsson sa:
WC-åkarna använder inte Aggressorn, skulle inte tro att Fischers åkare åker med deras sk "Somatech" som jag har för mig dom kallar det.

En raceplugpjäxa är så enkel som möjligt i grunden (ett tunt rakt skal utan lull-lull) för att sedan formas där det behövs för att det ska passa foten och åkstilen hos åkaren. Något som raceåkare däremot mixtrar mycket med är vilken vinkel i höjdledd pjäxan sitter fast i bindningen.
WC åkarna åker på dem, lite beroende på åkare när det gäller Nordica men Fischers och Atomics åkera har offset på sina skor. Och jag lovar att tunna är de inte.
Jag har Fischers WC 150 och den är tjock som f-n i skalet, (samma sko som Kalle Pallander åker på) däremot så är innerskon som en raggsocka i skinn fast inte lika bekväm.

Senast ändrad:
Duckstanceteori
KalleKax sa:
och kan ju tillägga att alla som jag känner som kör med duck aldrig kommer att montera en bindning på ett par feta skidor rakt igen för det underlättar ju grymt för att få upp skidan på kant...
Nej jag vet det:-) , och jag har oxå åkt Hendryx i pisten och visst fungerar det, men någon revolution tyckte jag inte att det var.
Men tycker fortfarande att det finns en paradox här; dvs på feta freerideskidor så monterar man duck med minst fem grader och för race så räcker det med en halv? trots att det är sjukt mycket mer belastning och betydligt mer krävande att köra skärande sväng i en balkad asbrant backe, Kalle du hajjar?

Duckstanceteori
KalleKax sa:
Där har vi en poäng, snabbt upp på kant, varför? jo för att en del av foten hamnar nära kanten, eller?
Då borde man ju montera bindningarna ocenterat, eller hur? och då borde man få samma effekt, någon som provat?
Känns bättre med duck, joråseruatt, placebo fungerar lika bra:-)
jeffa sa:
Själv så orkar jag inte hålla på och bryta ner tekniker, material, underlag o.s.v (finns så många andra här på FR som gillar att gå in på skidåkningens kvantmekanik) men jag förstår heller inte varför alla ska va så jävla skeptiska???
Nu vill jag reda ut det här till minsta kvantmekanik för at jag tycker det är kul :-)
och för att jag tror att det leder oss framåt, teknisk analys är det nya.....

Duckstanceteori
Jag är inne på på samma idé som den här killens teknik.
Hade han haft bredare skidor med duck, kommer yttre skidan inte kanta lika mycket och heller inte tappa greppet. skidan klarar inte att kanta hur mycket som helst, den kollapsar. Även pjäxan tar i
snön. och det kräver en jävla massa styrka i benen..

Kul teknik tycker jag. men det finns inte så många som utvecklar den tekniken.
Hendryx är väl den som ligger närmast..

Strävar efter 50/50 tryck och mer medvrid ;)

Åker själv på Hendryx Funkallistic 172.

Surfa puder eller kör skägget av pist nissarna..

Rock on

Duckstanceteori
Danne88 sa:
Jag är inne på på samma idé som den här killens teknik.
Hade han haft bredare skidor med duck, kommer yttre skidan inte kanta lika mycket och heller inte tappa greppet. skidan klarar inte att kanta hur mycket som helst, den kollapsar. Även pjäxan tar i
snön. och det kräver en jävla massa styrka i benen..

Kul teknik tycker jag. men det finns inte så många som utvecklar den tekniken.
Hendryx är väl den som ligger närmast..

Strävar efter 50/50 tryck och mer medvrid ;)

Åker själv på Hendryx Funkallistic 172.

Surfa puder eller kör skägget av pist nissarna..

Rock on
Fast ge upp det där med 50/50 det är något man kan prata om men som aldrig går att genomföra rent praktiskt.
Du kommer alltid att ha mycket mer på ytterskidan, har du 50/50 så åker du på innerskidan och har tappat trycket på yttern.

Det finns två vägar att gå här:
1, funcarve (tyskt påfund som killen på videon , som för övrigt gör någon variant på outtrigger där han står på innerskidan) alltid skär, strävan mot att ha det genom hela svängen, gör du det med duck så finns risken att du börjar rotera in höften mot backen och till slut så kommer du att tappa skäret.
2, racing, effektivt skär, skär i fallinjen, dvs det tävlingsåkare gör, bryter av svängen och försöker få med sig "kraften" i sidled, börjar man rotera in höften så flyger man ur banan.

Har åkt Rhino Chaser och Ace of Spades och tycker mina Progressor är mer allround :-)
och skägget sitter där det ska :-)

Senast ändrad:
Duckstanceteori
Anders bli inte så upprörd ;-)

Men jag ska inte åka portar med den tekniken..
Jag vill bara åka på ett riktigt grymt å kul sätt.

Finns det ingen här på Freeride, som inte åker portar??

peace...

Duckstanceteori
Danne88 sa:
Anders bli inte så upprörd ;-)

Men jag ska inte åka portar med den tekniken..
Jag vill bara åka på ett riktigt grymt å kul sätt.

peace...
Jag upprörd? hur menar du? :-) jag vill ju bara diskutera teknik...

Duckstanceteori
jeffa sa:
Anders_Nilson sa:
Har åkt Rhino Chaser och Ace of Spades och tycker mina Progressor är mer allround :-)
och skägget där det ska :-)
Eeeeehhh????
Ok?
Ja, jo den är ju grymt allround! Grym skida att köra puder med!
Nej inte puder, men kartong (ok kanske lite kort), pucklar, slask, skogen, isig pist, typ allt när det inte är just puder, då vill jag med ha feta felböjda skidor, jag är inte mer än människa :-) men tiden i de olika medierna avgör till Progressorns fördel, och det är de jag använder mest.

Duckstanceteori
jeffa sa:

...

Vad har bakåtsträvande människor någonsin gjort för att utveckla skidåkningen?

Testa och om du inte gillar det så skit i det...

Jeffa
Ja jösses! Vad är du rädd för?
Den dag ifrågasättandet tar slut avstannar all progression.

Jag har inte hört någon som försöker förbjuda duckstance. Vill man köra duck och tycker om att köra duck så skall man självklart köra duck.

Vad, i alla fall jag, försöker lyfta fram är; att de argument som oftast lyfts fram till förmån för duckstance-montering är, i bästa fall, väldigt ogenomtänkta.

Detta innebär att "folk" åker runt med duckstance av fel orsaker och sprider dessa felaktiga orsaker på forum/nätet/kommunikation som sanning.

Klart man skall prova. Teori i all ära men kombineras den inte med praktik så kommer man aldrig att förstå varför något fungerar eller icke, man kommer bara att kunna rapa upp de argument som någon skrivit ner åt en.
Som en bandspelare. Orden ljuder men utan förståelse. :)

Danne88 sa:
Jag misstänker att de allra flesta "inte åker portar" men det finns helt klart en tendens bland oss lite äldre att ha provat det mesta och att älska allt från BC-puder på mina Lotus till en isig liten skitbacke med ett par SL-lagg.

Jag plockar tom fram mono'n minst en gång per år. ;)

Personligen tror jag att duckstance, för friåkning, kommer att gå ungf samma väg som det assymetriska monterandet av bindningar på de tidiga fetingarna.
Atomic "heli-guide" med sin "monstruösa" midja på 86mm var man ju tvungen att montera höger/vänster med normalt avstånd från pjäxa till innerkant och ett större avstånd från pjäxa till skidans ytterkant.

Annars gick det ju inte! :D

Så för att sammanfatta. Kör inte duckstance pga felaktig information. Ifrågasätt allt, det driver utvecklingen. Kör duckstance om du tycker det är kul eller gillar känslan eller bara för att det är lite trendigt!
It's all fun. It's all Glisse.

-peace
/r

Duckstanceteori
Anders_Nilson sa:
KalleKax sa:
Nej jag vet det:-) , och jag har oxå åkt Hendryx i pisten och visst fungerar det, men någon revolution tyckte jag inte att det var.
Men tycker fortfarande att det finns en paradox här; dvs på feta freerideskidor så monterar man duck med minst fem grader och för race så räcker det med en halv? trots att det är sjukt mycket mer belastning och betydligt mer krävande att köra skärande sväng i en balkad asbrant backe, Kalle du hajjar?
Klart att jag hajar.. Men tror nog att man hade haft mer duck på race om skidorna hade tillåtit det men nu gör den smala midjan att man inte kan. Ja ett par duckade bindningar sitter ju osymmetriskt efter som man lämnar främre trampdynan kvar mitt på skidan och vrider in hälen.
Och Anders ska vi bryta ner det så måste det ju vara bättre att stå duck när det kommer till hävstångseffekten? för ska man välta en kanot tar man ju inte i mitt på eller hur... Så varför då stå mitt på något som man vill ha upp på kant?
Ps 50/50 är ute, fullt ös med ett aktivt inner ben och lika kantade skidor.. i alla fall i pist och vem fan advänder gradskiva vi duck montering? Själv går jag på känsla det är ju för fan ingen raketforskning vi håller på med utan sport med känsla.

Moss moss
Kax

Duckstanceteori
TexMurphy sa:
rabbit sa:
Jag plockar tom fram mono'n minst en gång per år. ;)
-peace
/r
Kör du duck stands på monon? :)
:D

Jag skall kolla men jag vet att det är snett i alla fall! Gammal frihandsmontering efter ytterkanterna på en pintail ger nog liite duck.
Om man vill.

Har man salomon bindningar kan man ju prova någon grads duck genom att ställa tåvingarna.
Bindningen lär väl knappast fungera optimalt, men vill man känna på det där extra lilla hugget in i sväng utan att anstränga sig för mycket...
Å andra sidan kan man fixa samma effekt med bättre teknik. :)

KalleKax sa:
Så varför då stå mitt på något som man vill ha upp på kant?
Därför att man vill ha samma prestanda/känsla från inner och ytterkant på skidorna

Eller var det för enkelt svar? ;)

Den gamla assymetriska bindningsmonteringen var ju baserad på en "tyngden på dalskidan"-approach och då håller ju resonemanget.

Det är väldigt intressant att folk som "köpt" hendryx snack faktiskt tror att dom leder utvecklingen men inte kan föra fram ett rationellt argument som övriga skidvärlden inte redan förkastat på goda grunder.

Jag hade hoppats att denna tråd skulle lyckas skrämma fram något jag inte hört som skulle kunna motivera duck men jag väntar fortfarande.

Det är lugnt. Jag har tålamod. :)

-peace
/r

Duckstanceteori
Kör själv numer med anka, tack för hjälpen med monteringen kalle, och är tveksam till om jag någonsin kommer montera "gammaldags" igen.

Det första jag märkte av var att man tidigare in i sväng fick tryck på innerskidan och med mindre ansträngning också fick ett större tryck på innerskidan. Det ser jag som en klar fördel vid åkning även utanför pistade backar både skräpsnö och puder med fördel åks med ett jämnare tryck på båda skidorna.

Snabbare kantning kan aldrig vara dåligt, hur man än vrider och vänder på det. Och att jämföra det direkt med den gamla monteringen på heliguiden är väl ändå lite halvdumt då montering närmare innerkant bara ger positiv effekt för dalskidan medan duck ger positiv effekt för både ytter och innerkant. Jämför dessa exempel om du inte förstår mitt resonemang duck: | \| standard: | | | gamla fetlagsmonteringen: | ||. Man kan också jämföra duck med Duke och Jesterns bredare bottenplatta (att sedan hålbilden är smalare än på ett par 916 är en annan femma), bredare yta på skidan ger större hävarm och ska man ha bottenplattor som ger samma yta som duck kommer bindningarna bli tunga tom för arnold.

rabbit sa:
Har man salomon bindningar kan man ju prova någon grads duck genom att ställa tåvingarna.
Bindningen lär väl knappast fungera optimalt, men vill man känna på det där extra lilla hugget in i sväng utan att anstränga sig för mycket...
Å andra sidan kan man fixa samma effekt med bättre teknik. :)
Det där är ju precis samma argument som användes till att förkasta våra kära fetingar ;)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp