Duckstanceteori

Duckstanceteori
Jarle sa:
rabbit sa:
Har man salomon bindningar kan man ju prova någon grads duck genom att ställa tåvingarna.
Bindningen lär väl knappast fungera optimalt, men vill man känna på det där extra lilla hugget in i sväng utan att anstränga sig för mycket...
Å andra sidan kan man fixa samma effekt med bättre teknik. :)
Det där är ju precis samma argument som användes till att förkasta våra kära fetingar ;)
Det har du rätt i. Men det var inte så mycket ett argument som en gliring.
Allt som gör det kul är ju givetvis bra. Men orsaken till det roliga bör vara klar. ;)

Jarle sa:
montering närmare innerkant bara ger positiv effekt för dalskidan medan duck ger positiv effekt för både ytter och innerkant
Jag förstår inte riktigt hur detta skall gå till?

Om assymetrin i duckstance ger fördel åt ena hållet; hälen närmare kanten etc, så ger det ju automatiskt, per samma argument, nackdel åt andra hållet dvs längre ifrån kanten->mindre hävstång ("man står ju inte mitt i när man skall välta kanot...") -> mindre "prestanda".

Biomekaniskt kan man påvisa 2 positioner där duckstance kan ge fördel. Omcentreringen mellan sväng; där belastningen är minimal, samt landning efter dropp; där belastningen är maximal/väldigt hög.

Övriga delar av åkningen är det vilket som.

En intressant notis i sammanhanget är ju den att en svag inåtvinkling av knäna, i samband med flexion, är ett väldigt effektivt sätt att hjälpa balansen.

Titta på en snowboard-stance(inte alla), knäna på en boxare, knäna på Kobe när han tar en jumper och/eller straff, en volleybollspelares upphopp etc.

Väldigt många idrotter har ett kritiskt moment där det är positivt för utövaren att böja på benen och oftast också vinkla knäna mot varandra.
Detta sänker och centrerar tyngdpunkten när det behövs.
Varför skulle skidåkning vara annorlunda? dvs varför skulle detta vara något negativt vid alpin utförsåkning?

-peace
/r

Senast ändrad:
Duckstanceteori
rabbit sa:
Jarle sa:
montering närmare innerkant bara ger positiv effekt för dalskidan medan duck ger positiv effekt för både ytter och innerkant
Jag förstår inte riktigt hur detta skall gå till?

Om assymetrin i duckstance ger fördel åt ena hållet; hälen närmare kanten etc, så ger det ju automatiskt, per samma argument, nackdel åt andra hållet dvs längre ifrån kanten->mindre hävstång (\"man står ju inte mitt i när man skall välta kanot...\") -> mindre \"prestanda\".

-peace
/r
Hälen sitter ju fast och på så vis lyfter du ju ytterkanten på innerskidan samtidigt som du har samma förutsättningar som vid vanlig montering i tådelen. Om vi ska återgå till kanoten så tänk dig att din högra fot står på höger sida av kanoten med någon slags fästanordning, medans din västra fot står kvar på mitten. Eftersom du nu även har en fot/ett ben att lyfta med kommer du enklare att kunna kantra kanoten? Det är ju inte längre enbart din kropps lutning som är avgörande om kanoten välter, du har ju nu två krafter istället för en.

Duckstanceteori
Jarle sa:
Om vi ska återgå till kanoten så tänk dig att din högra fot står på höger sida av kanoten med någon slags fästanordning, medans din västra fot står kvar på mitten. Eftersom du nu även har en fot/ett ben att lyfta med kommer du enklare att kunna kantra kanoten? Det är ju inte längre enbart din kropps lutning som är avgörande om kanoten välter, du har ju nu två krafter istället för en.
Skrämmande nog så tror jag att detta exempel visar att det blir omöjligt att välta kanoten.
Om den inte är väldigt smal, och eftersom exemplet ämnar bevisa duckstance fördelar på breda skidor....

Men jag förstår vad du menar. Tror jag, men det motbevisar vad du säger. Vill du välta kanoten så skall du ha en fot i mitten och en fot på kanten åt det håll du vill välta.

Lustigt nog ger samma tänk med en rak pjäxa och svag inåtrotation i knäet större tryck på innerkantens brätte osv.

Jag måste nog räkna litegrann på denna sista formulering av den konstiga tanken att fördel åt ena hållet även skulle ge fördel åt andra.

Finns det verkligen en chans att det resonemanget håller?
En lutning i pjäxans styva skaft borde ge en omedelbarare kraftöverföring än att luta/flexa pjäxan framåt så att hälen greppar i "läsidan" och drar med den upp på kant?

Ill be back när jag klottrat lite kraftvektorer.

The_teo sa:
Är det ingen som har lust att dra upp ännu en Duck-stance diskussion på tgr?
Jag har nog bara läst en som snabbt slutade med "shut up and shred the gnar" eller nåt annat helylleamerikanskt. :D

För några år sedan gick ju ryktet att Seth Morrisson körde duck tills han postade något i stil med: "montera som vanligt och sluta suga" på K2's forum.
(någon som känner seth som kan meddela om han var ironisk eller ärlig?)

-peace
/r

Senast ändrad:
Duckstanceteori
rabbit sa:
omöjligt att välta kanoten.
Om den inte är väldigt smal, och eftersom exemplet ämnar bevisa duckstance fördelar på breda skidor....

Men jag förstår vad du menar. Tror jag, men det motbevisar vad du säger. Vill du välta kanoten så skall du ha en fot i mitten och en fot på kanten åt det håll du vill välta.
/r
Gå ut och gör ett praktiskt prov när isen släpper istället för att räkna... En tippande/brytande kraft + en lyftande kraft måste vara kraftigare än bara en tippande/brytande?

Duckstanceteori
Intressant med det här med att balansen förbättras vid inåtvinkling, betyder det alltså att man kanske försämrar balansen (men förbättrar ev. kraften) vid duckstance?

För övrigt, en liten fågel viskade i mitt öra att ett examensarbete om ergonomi och duckstance är på väg upp på hendryx hemsida. Håll ögonen öppna!

Duckstanceteori
Jarle sa:
Gå ut och gör ett praktiskt prov när isen släpper istället för att räkna... En tippande/brytande kraft + en lyftande kraft måste vara kraftigare än bara en tippande/brytande?
Men det spelar ingen roll att kraften är större om man står placerad så att hävstången som är halva skidans bredd håller emot.
Kraften som når kanten kommer att vara mindre.

Jarle sa:
Gå ut och gör ett praktiskt prov när isen släpper istället för att räkna
Jag har gjort mer än bara provat. Något jag gjorde klart i ett av mina tidigare inlägg i denna tråd. Precis som jag gjorde klart att man självklart skall åka duck om man tycker det är coolt/skönt/bra. Jag vill se om det finns några rationella argument för duckstance.

Nojlas sa:
Intressant med det här med att balansen förbättras vid inåtvinkling, betyder det alltså att man kanske försämrar balansen (men förbättrar ev. kraften) vid duckstance?
Precis. Om man delar upp en sväng i ett ändligt antal ögonblick så blir frågan; i hur många av dessa ögonblick har man fördel/nackdel av fotens position i förhållande till skidan?

Jarle sa:
ett examensarbete om ergonomi och duckstance är på väg upp på hendryx hemsida
Det lär ju bli intressant läsning, även om jag är tveksam till vad ett examensarbete i ergonomi kan tillföra skidåkning. Det finns en hel del forskning gjord ang biomekanik och skidåkning om man letar igenom Österrikisk och Tysk idrottsforskning.
Säkert även på Franska men det är jag för kass på för att läsa.

-peace
/r

Senast ändrad:
Duckstanceteori
rabbit sa:
En intressant notis i sammanhanget är ju den att en svag inåtvinkling av knäna, i samband med flexion, är ett väldigt effektivt sätt att hjälpa balansen.

Titta på en snowboard-stance(inte alla), knäna på en boxare, knäna på Kobe när han tar en jumper och/eller straff, en volleybollspelares upphopp etc.

Väldigt många idrotter har ett kritiskt moment där det är positivt för utövaren att böja på benen och oftast också vinkla knäna mot varandra.
Detta sänker och centrerar tyngdpunkten när det behövs.
Varför skulle skidåkning vara annorlunda? dvs varför skulle detta vara något negativt vid alpin utförsåkning?

-peace
/r
För att vända på det hela skulle jag vilja veta när det är bra att knipa med knäna eller vinkla dem mot varandra när man åker skidor... hittar då inget läge då jag känner att det kan vara en fördel om man inte är 41 år kör med knälås och inte klarar att ändra teknik.

Duckstanceteori
KalleKax sa:
För att vända på det hela skulle jag vilja veta när det är bra att knipa med knäna eller vinkla dem mot varandra när man åker skidor...
Mitt argument är snarare att en neutral position tillåter en visst sidledes rörelse i knät via den flexande pjäxan och att detta tillåter en optimisering av positionen i förhållande till den aktuella delen av svängen.

Tänk dig en liiten knäkantning för att känna/sätta svängen följd av en liite bakåtviktad småsittande utgång ur sväng...

maier_splash_logo.jpg

hittar då inget läge då jag känner att det kan vara en fördel om man inte är 41 år kör med knälås och inte klarar att ändra teknik.
Att sänka diskussionen till personangrepp brukar vara ett tecken på osäkerhet. Du får gärna försöka igen även om det är slöseri med tid. :)
Jag är för trygg i mina kunskaper och min åkteknik för att bli irriterad av sånt.

-peace
/r

Senast ändrad:
Duckstanceteori
Bra då undrar jag vad det är som hindrar att man ska kunna göra en liiten knäkantning för att känna/sätta svängen när man står duck? Hittar och känner inga problem med de. Vinner bara större utslag på skidan med mindre knärörelse och detta kan ju bara vara till fördel när man inte är speciellt stark i ett kantat knä eller hur?
sen köper jag verkligen inte dina argument för att det skulle bli en sämre och mera svårkantad skida med duck på en fet skida. Du har ju tryck närmare kanten på tå/häl del än du någonsin får med normal montering.
Tycker du ska masa dig ner till funäsdalen så ska du få låna ett par duckade skidor och en gratis privatlektion så kan vi diskutera detta på snö och känna att det verkligen fungerar men vill du fortsätta att räkna och tro att det inte är bra får det vara upp till dig.
Ha en skön kväll och vinter med ditt knälås ;)
Kalle
http://www.facebook.com/photo.php?p...iew=all&subj=6697630839&aid=-1&oid=6697630839

Senast ändrad:
Duckstanceteori
Det låter som om de flesta som förordar duckstance hävdar att det främst handlar om att få med innerskidan, och kanske sekundärt (eller inte alls?) så att man är ute efter nån sorts effektökning?

Således vill jag ställa frågan:
Vill man få mer tryck på innerskidan alltid, med alla skidor?
Med alla skidor menar jag
Raceskidor - raceåkare (eftersom de tidigare dragits in i diskussionen)
Olika typer av offpistskidor.
"Tyngden på dalskidan" vid pist och "50/50" vid puder får väl då, (eventuellt, kanske) ses som den gamla skolan. (?)

Själv kan jag tänka mig att en fet och därmed mer svårkantad skida med tight radie (som exempelvis en hendryx) kan dra fördel av det här, medans en lång, fet puderplanka med en svängradie på typ >40m är det inte lika viktigt.

Senast ändrad:
Duckstanceteori
KalleKax sa:
http://www.facebook.com/photo.php?pid=1478038&id=519108052&op=1&view=all&subj=6697630839&aid=-1&oid=6697630839
Det är väldigt intressant att notera att på de två carvbilder som finns via din länk så har åkaren/åkarna inte lyckats böja igenom innerskidan alls utan den bara åker och släpar.

Ytterskidan på bägge bilderna är böjd och på skär medan innerskidan iofs är vinklad men i övrigt inte har mycket till tryck på sig och absolut inte skär...

Nu verkar ju KalleKax vara Hendryx sponsrad och det kanske förklarar den tjatiga övertygelsen, även om man hade hoppats på att någon som tror sig kunna ge skidlektioner hade haft en stabilare teoretisk grund att stå på.

Jag bjuder denna "diskussion" farväl.

-peace
/r

Duckstanceteori
Mycké teori det här som inte tycks leda till någon vettig slutsats!

Jag har själv ett par Hendryx Purple Haze som är "moderat" duckmonterade. Min upplevelse är att de ger ett kraftfullt driv i pisten och att innerskidan är med! Men jag kan faktiskt inte avgöra hur duckmonteringen påverkar åkningen eftersom jag inte kört dessa skidor monterade på något annat sätt ...

Helt klart är känslan mycket annorlunda jämfört med mina Fischer Watea, men hur mycket som beror på "ducken" och hur mycket som beror på skidan har jag ingen aning om.

Det vore intressant om någon som först haft "normalt" monterat på en skida och sedan bytt till "duck" kunde redogöra för de upplevda skillnaderna (skit i teorin), alternativt någon som har till gång till två par likadana skidor monterade på skilda sätt.

/MM

Duckstanceteori
rabbit sa:
Nu verkar ju KalleKax vara Hendryx sponsrad och det kanske förklarar den tjatiga övertygelsen, även om man hade hoppats på att någon som tror sig kunna ge skidlektioner hade haft en stabilare teoretisk grund att stå på.

/r
Kalle är ju skidlärare!

Skulle hellre ta en lektion av honom än 99,9% av övriga FR användare. Det är just därför jag värdesätter det han skriver...

Tycker ditt påstående är lite konstigt eftersom det är väldigt sällan någon ifrågasätter kunskapen bakom många av de inlägg som postas här. Dock så verkar du fast besluten att såga Duckstance trots att någon/några som faktiskt har både praktisk och teoretisk kunskap i ämnet uttalat sig possitivt i tråden.

Återigen... Mera pröva på, Mindre gissningar, det är mitt tips!

Rocka hårt!
Jeffa

Duckstanceteori
Jag tillhör nog mer tvivlarna, eller jag vill ha lite "vettiga" argument FÖR och/eller EMOT

powdercowboy sa:
Benstyrka
Ja logiskt verkar det som man blir starkare eller att det passar benen bättre att vinkla ut fötter och knän vid tung belastning (jfr. m. tyngdlyftare). Borde väl finnas plattfota/kobenta tyngdlyftare… men jag har aldrig sett någon som står inåt eller rakt fram med knäna.?!
Men de har väl anpassade skor och hålfotsinlägg.
Eller så är det för att magen ska få plats när de böjer ihop sig. =)
Fast när man friåker är väl knappast så att det är kraften i benen som tryter :-)

powdercowboy sa:
Allmänt, hur Duck påverkar innerskidan
Jag försöker belasta skidorna 60/40 % i pist och 50/50% i puder.
Jag har innan Duck kom in i mitt liv, strävat efter att i pisten trycka in innerknäet mot backen för att få bättre kantning och skär på innerskidan, ett arv från min telemarksperiod men jag känner det mer naturligt och lättare i Duck positionen, då känns tydligt att knäet vinklas in mot backen och att skidan vinklas mer.
Först efter Duck insåg jag att det inte bara är kantgreppet man vinner utan en bra kantad och belastad innerskida faktiskt gör en kortare sväng än en mer planställd vilket gör att innerskidan svänger iväg lite från ytterskidan, vilket i sin tur gör att man slipper "plogsväng" i offpisten och den förargliga s.k. klassiska innerskidan i pisten, (m.a.o. fastnar på främre ytterkanten på innerskidan).
Man kan se en tydlig skillnad på puderfoton tagna på samma person (mig) före och efter Duck. Före Duck är skidbrättena ofta tätare ihop än fötterna, m.a.o. skidorna har plogställning. Efter Duck syns tydligt att inre skidbrättet strävar inåt i svängen och vem vill åka plogsväng =).
Kan bara referera till Jesper Rönnbäcks offpist / puder instruktioner i Åka Skidor för ett par år sedan där han konstaterar att "skidorna hamnar i plog men att man inte behöver oroa sig för det", (rätt eller fel, men Jesper åkte med all säkerhet inte Duck då.) men med plog tycker jag att det känns som att risken för att korsa skidorna ökar, offpisten är ju inte alltid jämn och komplikationsfri. Plog borde också påverka farten negativt.
Blir ni omkörda i pudret så är det säkert någon som åker Duck. =}
Fast här är det dessutom så att när man åkte på stickor så åkte man med samlad skidföring (typ kloss) och då kommer brättena att ligga emot varandra, blir precis samma effekt med duckmonterade fetingar om man kör samlat

powdercowboy sa:
Aksel Lund-Svindal
Om ni tittar på tredje positionen när Aksel har som mest tryck på ytterskidan ser ni att han står i plogställning, han har mer belastning på ytterskidan så den svänger mer. Innerskidan är inte heller kantad lika mycket som ytterskidan.
Men för Aksels del är det säkert en helt rätt position, men intressant som exempel.
Tredje sista bilden visar hur man med den nya regeln som förlängt radien från 21 till 23m på GS skidorna måste sladda in i svängen.
PS. 26m, men i GS så vill man oxå maxa effekten i sväng och då är det 100% på en skida som gäller (och det går inte att köra något 50/50 i balkad brant backe och tro att man håller skäret) och skär i fallinjen för att få farten med sig, är man duktig på att timming så blir uppstället mindre. DS.

Duckstanceteori
Tack powdercowboy för ett långt och intressant inlägg.

Dock föredrar jag om folk inte sätter likhetstecken mellan min teori och mina egna åsikter. Jag säger varken bu eller bä om duckstance, jag vill snara ställa frågan "hur och varför?" och öppna upp en diskussion om ämnet. (...och vilken fin och konstruktiv diskussion det har varit i tråden!)

Var jag har förstått så här långt från alla duckstanceanhängare, är att det huvudsakligen inte är tal om nån fördel i benstyrkan, utan snarare mer kraft i kantningen av väldigt feta skidor, (i synnerhet innerskidan.) ...vilket i sin tur låter väldigt logiskt!

powdercowboy sa:
(...) inte as styva eller 30-40 meters radier då går det bara"rakt" fram (där stack jag kanske ut hakan).
Det där var en rad jag bara inte kunde bli att nappa på :)
Ska ta ett exempel: Jag äger bl.a. 2 par jämnlånga och ganska feta skidor, ett par med 25m radie och ett par med 48m radie. Skidorna med halva svängradien svänger givetvis mycket mer i pist och på stenhårt underlag, men i mjuka snöförhållanden (puder, uppkört, vårslask, bristande skare m.m.) är förhållandet helt tvärt om.
Anledningen till detta ligger som ni alla förstår i de olika skidornas konstruktion...
Vad jag vill komma fram till är att jag anser att det resonemanget håller när vi pratar om piståkning, men inte om puder.

Duckstanceteori
Som följdfråga och sidospår i tråden droppar jag en ny fråga: (som vi varit lite inne på)
Vilket viktförhållande eftersträvar vi i pisten? (avser allt från racing till amatöråkning)
50/50? 60/40? 90/10?

Saker som talar för en mer fördelad vikt mellan skidorna:
2 ben är mer än 1 ben. Mer kraft att utnyttja alltså.

Saker som talar mot ovanstående:
Innerbenet är mer böjt, och har sämre verkningsgrad. (musklerna får jobba mer för att uppnå samma resultat)
Innerbenet får en negativ hävarm (vilket i.o.f.s. förmodlgen motverkas av att man lutar sig in mer i svängen)
Raceåkare nyttjar det generellt sett inte. (Eller?)

Eller är svaret så enkelt att det finns 2 olika skolor och båda är "rätt"?

Well, jag har ingen aning. Ämnet är inte min hemmabana direkt, så jag nöjer mig återigen med att bara ställa frågan, utan några direkta påståenden. :)

Duckstanceteori
om man dinglar med benen ut för någon kant eller liknande och slappnar av så blir det ju duckstance automatiskt, så det verkar ju som att det är behagligare för kroppen på något sätt.

Duckstanceteori
Nojlas sa:
Som följdfråga och sidospår i tråden droppar jag en ny fråga: (som vi varit lite inne på)
Vilket viktförhållande eftersträvar vi i pisten? (avser allt från racing till amatöråkning)
50/50? 60/40? 90/10?

Saker som talar för en mer fördelad vikt mellan skidorna:
2 ben är mer än 1 ben. Mer kraft att utnyttja alltså.

Saker som talar mot ovanstående:
Innerbenet är mer böjt, och har sämre verkningsgrad. (musklerna får jobba mer för att uppnå samma resultat)
Innerbenet får en negativ hävarm (vilket i.o.f.s. förmodlgen motverkas av att man lutar sig in mer i svängen)
Raceåkare nyttjar det generellt sett inte. (Eller?)

Eller är svaret så enkelt att det finns 2 olika skolor och båda är "rätt"?

Well, jag har ingen aning. Ämnet är inte min hemmabana direkt, så jag nöjer mig återigen med att bara ställa frågan, utan några direkta påståenden. :)
Att prata om hur fördelningen ser ut är lite av en pedagogisk sanning, det finns inget rätt och det finns inget sätt att mäta det.
Skidåkning är dynamisk och det är det man jobbar på, det finns ingen given position som är rätt. Idag försöker man prata om en aktiv innerkant, vilket är en bättre beskrivning.
Tidigt i sväng så har du lite jämnare fördelning och sen går det mot full sula på ytterskidan. På samma sätt ser det ut om du åker i en flack- resp brant backe.

Duckstanceteori
Erik sa:
om man dinglar med benen ut för någon kant eller liknande och slappnar av så blir det ju duckstance automatiskt, så det verkar ju som att det är behagligare för kroppen på något sätt.
Det finns ett litet problem med det här och det är pjäxor:
Även om foten är vinklad utåt och har ett par duckade skidor så kommer pjäxan att flexa i samma rikning som foten och inte i samma riktning som skidan, och det är oxå därför som man vill justera pjäxorna och inte monteringen på skidorna (eller jag hävdar det)

Duckstanceteori
Jaha du "Powdercowboy"...de som försökte övertyga folk om att jorden var rund hade det inte så lätt heller ;-) May the force be with you!

Hälsningar från en invigd...

Duckstanceteori
Anders_Nilson sa:
KalleKax sa:
och kan ju tillägga att alla som jag känner som kör med duck aldrig kommer att montera en bindning på ett par feta skidor rakt igen för det underlättar ju grymt för att få upp skidan på kant...
Där har vi en poäng, snabbt upp på kant, varför? jo för att en del av foten hamnar nära kanten, eller?
Då borde man ju montera bindningarna ocenterat, eller hur? och då borde man få samma effekt, någon som provat?
Känns bättre med duck, joråseruatt, placebo fungerar lika bra:-)
Menar du att man monterar bindningar rakt så långt till höger/vänster som möjligt? Lite jobbigt att kanta när man ska åt andra hållet sen i så fall :-)

Duckstanceteori
Gudrunnator sa:
Anders_Nilson sa:
KalleKax sa:
och kan ju tillägga att alla som jag känner som kör med duck aldrig kommer att montera en bindning på ett par feta skidor rakt igen för det underlättar ju grymt för att få upp skidan på kant...
Där har vi en poäng, snabbt upp på kant, varför? jo för att en del av foten hamnar nära kanten, eller?
Då borde man ju montera bindningarna ocenterat, eller hur? och då borde man få samma effekt, någon som provat?
Känns bättre med duck, joråseruatt, placebo fungerar lika bra:-)
Menar du att man monterar bindningar rakt så långt till höger/vänster som möjligt? Lite jobbigt att kanta när man ska åt andra hållet sen i så fall :-)
Farbröder som Nilson och jag kan. För vi lärde oss lägga tyngden på dalskidan, älskling... :-)
Men jag skulle inte vilja montera så, jag är försiktigt positiv till (=nyfiken på) duck stance.

Duckstanceteori
Jag har testat ett par Hendryx Purple Haze med lite duck på, dock osäker hur mycket det var, men det var nog lite lagom för att inte avskräcka folk.

Ja, och hur var det då? Jovars, inte led jag nått av det. Men inte var det något "Halleluja moment" direkt. Visst, man kan kanske pressa ner innerskida på ett något bättre och effektivare sätt, men det är svårt att säga. Man skall nog ha två par Hendryxskidor och jämföra direkt, ett par o-duckade, ett par duckade... Sen är nog Hendryxskidor det enda jag skulle kunna tänka mig att montera duck på, just för att det är sån jäkla skärning på dem. Det krävs att man ligger på kant om det är stökigt, och duck är ju praktiskt vid kantning...

Duckstanceteori
Carled sa:
duck är ju praktiskt vid kantning...
Det där har jag funderat på.
Nog är det väl när man ska karva skåror i pisten som man verkligen skulle tjäna på att ha ankor? Om vi nu förutsätter att det öht är en bra grej....
Ute i OPn är väl vinsten mindre, mer "ja, det blev väl kanske bekvämare"?

Duckstanceteori
"Man skall nog ha två par Hendryxskidor och jämföra direkt, ett par o-duckade, ett par duckade..."

Exakt!

Jag har testat ett par cash med duck och jag fick inte heller någon " Wow" känsla av monteringen... Men skidorna, fyfan vad stabila!
Skulle som sagt gärna vilja prova likadana skidor monterade normalt och provat..

Duckstanceteori
Hoppas att det fortfarande ni sakkunniga och erfarenhetsrika skribenter fortfarande följer den här tråden för jag har ett par frågor (skulle inlägget vara felplacerat får ni gärna skicka mig vidare...)

Jag är 183 cm och 90 kg tung och har rätt bra tryck i benen vad det gäller knöböj och marklyft osv. Har även ganska rejäla Charlie Chapplin vinklar på mina fötter och dippar definitivt knäna inåt vid knöböj med fötterna rakt. Vidare är jag även lite hjulbent och har haft vissa knäproblem.
1. Är duckstance något som jag, teoretiskt sett, skulle ha mer eller mindra nytta av sett till någon som har mer "normala" vinklar på sina leder?

Gillar att stå på i pisten och kör mycket på sväng och försök till skär även om tekniken inte är felfri. Är ingen skolad skidåkare, men jag ser mig som en god skidåkare sett till mina få veckor (ca 20 skidveckor).
2. På flera ställen, bland annat i denna tråd, så står det att det kräver sin man/kvinna för att klara av att tillgodogöra sig både skida (är framför allt inne på Purple Haze). och duckstance, innebär detta skolad och/eller färdighetsnivå för att kunna köra med full satsningen och fart över hela berget? (förstår att det kan vara kneigt att svara på)

3. Hur ska man se på det här med gradantalet som man snedställer bindningarna med? Är det 5 grader som är riktmärket och ändrar man detta sedan utifrån anatomiska förutsättningar eller går man mer på "känsla". Kan tänka mig att det är ganska svårt när man är ovan.

För övrigt en riktigt bra tråd, tack.

Duckstanceteori
Jag har tyvärr inte forskat lika mycket i ämnet som många andra i den här tråden utan jag kan istället bara tala utifrån mina egna erfarenheter.

På grund av en hel del år i skidskola med felaktigt plogande har mina fötter en betydligt större "Duckstance" än normalt. Detta beror, enligt sjukgymnast, på överrörliga inre knädelar samt ett något uttänjt korsband. (Alltså rena förslitningsskador)

En duckstance skulle enligt flera sjukgymnaster jag pratat med endast påverka skidåkningen på kort sikt och de positiva effekter som vi upplever skulle sakta försvinna i takt med att knät slits ut (likt mitt).

Av denna anledning skulle jag aldrig få för mig att montera duck utan jag anser istället att det är bättre att lösa problemet genom framför allt förbättrad teknik. Tyvärr vet jag inte hur knän reagerar på omställda pjäxor men jag kan anta att effekten skulle bli liknande på lång sikt.

Kommentarer?

Duckstanceteori
Tror inte man kan jämföra det med baklängesplogning eftersom man där har en betydligt större vinkel och dessutom bromsar hela tiden vilket skapar massa krafter som förstör knäna.

Titta ner på fötterna nu när du sitter vid datorn, eller när du går, eller står i bara pjäxor eller typ när som helst... det ÄR mer naturligt med lätt duckstance. vi snackar inte som i en baklängesplog utan bara lätt utvridna några mm.

Jag tror inte duckstance kan göra nån större skada men det får tiden utvisa.

Har bara provåkt duck en gång (på ett par Hendryx Purple Haze i Tandådalens isiga novemberpist men jag fick en skön känsla. Lite wow. Skulle absolut motera duck på ett par sådana skidor. Tyckte det generellt va riktigt skönt och fick bra drag i skidorna. Ett åk gav inte jättemycket men kan tänka mig att det har fler fördelar.

Det här med duck är nog rätt så personligt och nått man måste prova. Antingen så gillar man det eller inte och skulle man inte gilla det så spelar det ingen roll. Så mycket gör inte duck, man bör klara alla backar och underlag med "klassisk" montering (så länge man inte gör det så kommer man inte märka skillnaden på med eller utan duck).

Duckstanceteori
Jag har testat duckstance en dag bara men upplever att det gav mig vissa fördelar. I normala fall har jag lite problem att stå platt på skidorna (dvs utan svänga i flack backe). Med duckstance kändes detta naturligare och det underlättade att gå in i sväng. Tillstånder kändes lekfullare. När det kommer till sväng i hög fart upplever jag ingen större skillnad. Nu var det visserligen bara lite duckstance men ändå. Mina fötter har ganska stor vridning utåt vilket medför att jag vrider knäna rätt mycket inåt vi parallella fötter. Så fördelen för mig finns enbart vid flack lutning. Någon som känner igen sig?

Duckstanceteori
Det är töntigt att åka skidor!, duckstance är påkommet av snowboardåkare. Skitåkning skulle inte ha utvecklats nått om det inte vore för snowboard.

Love /kalle Ninja

Duckstanceteori
En faktor som jag tror inte har tagits upp är hur vridstyvheten på bindningarna påverkas. Detta torde kunna vara intressant för exempelvis toppturare och telisåkare där ofulständig vridstyvhet i \"lättare\" bindningarna är ett problem.
Genom att montera duckstance kommer alltså bindningen att bli vridstyvare! om man t.ex monterar bindningar med 8 graders duck, kommer bindningens vridstyvhet i sida/sida att öka med cirkus 11%. 11 prcents prestandaökning är ju inte helt försumbar lr?

//

Duckstanceteori
s_169263 sa:
En faktor som jag tror inte har tagits upp är hur vridstyvheten på bindningarna påverkas. Detta torde kunna vara intressant för exempelvis toppturare och telisåkare där ofulständig vridstyvhet i \"lättare\" bindningarna är ett problem.
Genom att montera duckstance kommer alltså bindningen att bli vridstyvare! om man t.ex monterar bindningar med 8 graders duck, kommer bindningens vridstyvhet i sida/sida att öka med cirkus 11%. 11 prcents prestandaökning är ju inte helt försumbar lr?

//
En intressant teori...
Frågan är hur det är att gå 8 grader utåtvinklat? Finns det några positiva/negativa aspekter?
Någon som provat?

Duckstanceteori
Enligt de allra senaste ryktena skall man i år göra som följer för att kompensera för ålning genom liftkortsautomaterna, som ju är det känsligaste ögonblicket under åkdagen liksom pjäxdansen på afterskin.

Släng ner en halv liter snö samt stoppa ner fel fot i fel pjäxa. Förväxla duckstance bindningarna och sätt i fel pjäxa i fel bindning, klart att åka som aldrig förr! (verkligen)

Kapish?

Duckstanceteori
Nojlas sa:
s_169263 sa:
En faktor som jag tror inte har tagits upp är hur vridstyvheten på bindningarna påverkas. Detta torde kunna vara intressant för exempelvis toppturare och telisåkare där ofulständig vridstyvhet i \\\"lättare\\\" bindningarna är ett problem.

//
En intressant teori...
Frågan är hur det är att gå 8 grader utåtvinklat? Finns det några positiva/negativa aspekter?
Någon som provat?
Har en kompis som säger att det inte är någon markant skillnad, och jag har själv upptäckt när jag turar med vanlig montering att skidspetsarna vill åka \"utåt\" när jag går. Detta borde ju kompenseras med vriden montering. Blir till att testa i vinter.

Duckstanceteori
Jag har nu småturat med mina Marker Duke duckmonterade på ett par purple haze några dagar och kan glatt konstatera att det för min del funkar MYCKET bättre än att tura med raka bindningar då jag där alltid fått ont i knän och höfter.
En relativt synlig effekt är att skidorna lägger sig rakt och löper rakt när jag pendlar med foten/benet, gör jag samma sak med normalmonterade turisar hamnar spetsarna alltid utåt.

Nu var detta bara en 2.5km anmars med tung pulka efter och några korta TT då här inte är så mkt mer att tura på än!

Duckstanceteori
... och jag gillar inte alls duckstancen när det ska knatas på platten. Jag är van från längdåkning att foten är i linje med färdriktningen och känner av knäna när jag är tvungen att vinkla ut foten för att skidorna ska gå rätt fram. På samma sätt känns det inte bra att vinkla ut foten när jag går eller springer. Sannolikt mycket av en vanesak, men för mig är inte "tur" och duckstance kompatibelt!

/MM

Tillbaka
Topp