Duger en kona shred i åre ?

G-bmx-T

Ny medlem
tjabba ska åka til åre i sommar med min nyinköpta kona shred 07 och undrar om cykeln håller för bergen och annan dirt körning i åre ???

blir jag utskrattat om jag kö rmed kona?=

ja absolut ja körde på en hard tail ja med :) i åre de funkar så vida du inte kör dom svarta det kan bli jobbigt :)

Senast ändrad:
hejsan!

snälla fråga någon via pm eller något sånt inan du lägger upp en sådant inlägg!

nu till frågan, ja du kan åka med din kona shred uppe i åre! Under vissa tider på säsongen kommer cykelpatrullen att arbeta med utveckling av helt nya leder. som passar alla cykeltyper och åldrar! och den största nyheten som kommer att komma i åre bikepark är en ny led från högzon (toppen av kabinen) och leden kommer att vara en grön om jag inte minns fel! och då kan även dem som är lite mindre erfarna komma upp på toppen och njuta av utsikten och åkningen på toppen, men dock så kommer den vara klar lite senare på året men kommer att bli klar.

villka leder som jag skulle välja med din hoj och med en ht är!
flinbanan med anknytning till kälkspåret, där kommer du att bemöta stora velodromer, doserade kurvor och små som stora hopp men om man inte tro man kan behärska dem hinder som kommer kan man alltid åka för bi dem.

slope style området.
där kan du hoppa göra trix med mera och bara ha det roligt^^

och sedan finns det många andra men domma är minna favoriter! men kan ge dig mer information om åre bike park och dess leder och info om du vill.

och tänk ALLTID på!

LÄR DIG CYKELN: och börja lungt så du inte kommer in på HC första dagen

BROMSA MJUKT: med downhill/freeride cyklar används mäst så kallade hydraliska bromsar och jag låvar det tar stopp snabbt

STÄLL PEDALRENA HORISONELLT: det är för att du skqa få jämn balans på cykeln och det är stor skanns att du slår i marken om du inte gör det.

SÄNK SADELN du vet när det blir brant så kan man slå sig där man inte vill slå sig (vi killar vet :P)

en kona shred är väl rätt sjysst. den kommer ju knappast paja. den har ju hyffsad gaffel, bra ram, 20mm axel och allmänt bra grejor.

Skojjar du? Innan du åker upp byt iaf gaffel. Langa på däck med stor luftkammare och undvik 24or så långt det bara går.

jag kör på en DirtJumper3a. är skön men lite hård. däcken borde väl funka om du har 07. 24or är det väl inget fel på
edit: såg att du har 07. du behöver verkligen inte byta däck. maxxis high rollers borde ju funka.

några förslag på gafflar är väl:
rockshox pike 454/426
rockshox domain
marzocchi droppoff/bomber

Senast ändrad:
tja jag ska också till åre i sommar och jag har köpt en cykel, undrar bara om den duger?

5201.jpg

den kostade skitmycket o förra ägaren sa att den skulle vara asbra att cykla på!

kommer jag bli utskrattad om jag kommer på den?!

snälla svara snabbt så jag vet, vill inte bli utskrattad..

G-bmx-T sa:
vad ska jag ha för gaffel då?
En gaffel med riktigt dämpning som är anpassad för utförsåkning.
Försök få tag på någon gammal Z1a med HSCV dämpning eller en Pike med motioncontrol. Marzocchi SSV/SSVF (DJ-gafflarna) gör ingen människa glad i åre.
Gafflar utan bra dämpningsystem spikar igen i allt stök och brakebumps där uppe.
Och håll dig så långt borta från märket Manitou som möjligt!

När det kommer till däck sitter det väl hårda High Rollers på?
Dom kan ju funka iofs, kanske något för liten luftkammare.

En annan sak jag kom på är skivor. Nu har jag inte läst alla andras inlägg,
så någon kanske redan tagit upp det. Men med 6" hayes skivor kommer du inte bli långlivad i åre. Försök uppgradera till 8" skivor eller till andra bromsar (exempelvis avid juicy) med 8" skivor.

Tillbaka
Topp