köphjälp gröning

HARS

Aktiv medlem
köphjälp gröning
Hallå gott folk, nu hade jag tänkt börja cykla, men är nybörjare och behöver en hel del råd.
Jag vet att det kan vara lite tröttsamt med "hjälp vad ska jag köpa"-trådar men försök ha lite tålamod med mig, jag har iallafall gjort lite efterforskningar. Dock visade det ju sig vara en oerhörd djungel.

Cykeln är tänkt att användas till (det lagom luddiga) "åka på stigar och sen sticka ut i skogen" och eftersom jag som sagt är nybörjare så tänkte jag mig någon instegsmodell för runt 6-7000.

Då jag anar att det är lite offseason på mtb nu så tänkte jag göra lite klipp som man kan göra med snowboards på sommaren och hittat några som jag tror kan funka, eller är jag helt fel ute och ska kolla på annat håll eller en annan typ av cykel.

Scott Cyklar, Aspect 30 2008, 5698 kr
http://evaldsmtb.jetshop.se/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=13186

Cube Acid disc svart, 6995 kr
http://www.erlan.se/ShowProduct.aspx?prodid=3215&cat=795

Kona Cinder Cone 2008, 7005 kr
http://www.haggs.nu/catalog/product_info.php?cPath=392_394&products_id=1721

Specialized Hardrock Comp Disc -07 REA 20%, 5435 kr
http://www.haggs.nu/catalog/product_info.php?cPath=392_394&products_id=1698

Vad säger ni? Alla tips mottages tacksamt.

köphjälp gröning
Jag skulle gå på Konan eller Cuben. Då får du bra cyklar med bra komponenter. Vilken av dom spelar inte så stor roll var ju ungefär samma spec. Konan har jag prov cyklat för min bror har en Cinder Cone. Det är en kul cykel som passar bra till det du tänkt använda den till enligt mig.

köphjälp gröning
Hej

ja har det du letar efter och de säger la alla som vill sälja sin cykel men detta är nog bra för dig. jag ska tyvärr sälja min bike pga att jag ska ner till österrike och säsonga.

la ut cykeln på blocket för en vecka sedan på denna anonsen: http://www.blocket.se/vi/18916656.htm?ca=15_s&last=1

mer info finns där. skriv i gb om du är intresserad. ska te winterjam så kan ta me den dit om de e så, annars bor ja i gbg.

Cyklarna ovan har ingen chans mot denna. köpte den för 15 000kr så de e bra grejjer.

Mvh adde.

Senast ändrad:
köphjälp gröning
Har du kollat på begagnat?

Brukar finnas en väldans massa cyklar till salu runt om i Sverige. Ett råd är dock att pruta deluxe eftersom 98% av alla cyklister verkar tro att deras cykel är värd mycket mer än vad den är. Många cyklar ligge ute på annons flera månader så håll lite koll på marknaden så kan du nog göra ett riktigt bra klipp.

Eller vill du absolut ha en ny cykel?

Jeffa

köphjälp gröning
podolski: tack för tipsen! jo, det är väl konan som känns bäst. cube känner jag inte till alls, bra grejor?
westcoast: din är väl inte riktigt till rätt ändamål?
jeffa: jo, kikat lite på beggat med men känns lite risky då jag inte är rätt man att döma hur sönderkört nått är.

köphjälp gröning
HARS sa:
podolski: tack för tipsen! jo, det är väl konan som känns bäst. cube känner jag inte till alls, bra grejor?
jeffa: jo, kikat lite på beggat med men känns lite risky då jag inte är rätt man att döma hur sönderkört nått är.
varför inte ? den e grymmt go att köra i skogen me kan ja säga å de finns även platts för utveckling då du kanske börjar hoppa eller leka lite med den ;)

hej

köphjälp gröning
HARS sa:
satsa på en xc hoj å inte en dirt hoj ifall du ska leka lite på grusstigarna å så. mykt skönare än å åka om kring på en dirt hoj, mer ''komfort'' typ. fast scotten, cuben och specialized cyklarna såg riktig fina ut.
sen va du än gör, köp inte en förstor cykel, blir inte lika smidigt och inte lika roligt å cykla då. kolla om du kanske kan gå till din lokalacykelbutik eller nåt å tästa lite olika cyklar så du vet va du ska ha för storlek på ramen typ.

Senast ändrad:
köphjälp gröning
det verkar sitta sämre grejor på specialized'en (alivio/acera är sämre än deore va), är cuben och konan 1000 kr bättre än scotten?

köphjälp gröning
HARS sa:
Egentligen har du ju ingen brådska att köpa cykeln om du inte vill köra i vinter så då har du ju några månader på dig att läsa på lite. Brukar finnas ganska mycket beggat som är i bra skick. Finns ju såklart mycket beggat som är totalt sönderkört också men det kommer du nog kunna lista ut själv.

Om jag vore du skulle jag ligga lågt ett tag till och "scouta" marknaden lite. Finns lite mer cykelbetonade forum du kan kolla på men p.g.a FR Gestapo så vågar jag inte länka här i forumet.

Kan skicka länkar till din GB om du inte vet vilka forum jag pratar om...

Peace...

köphjälp gröning
är fan lite sugen att cykla i vinter ändå, inte många dagar det lär bli minusgrader här om det blir som förra vintern :)
men jo, det är ju alltid bra att scouta lite extra, har varit inne på happymtb å läst lite, har du fler tips får du gärna skicka.

ps. läste moderatortråden, har en lätt orwelliansk stämning lagt sig över forumet? :)

Tillbaka
Topp