Duke vs FT 12 - förvirrande

streimert

Medlem
Det är så att jag har idag ett par Pro Rider 2009 190cm med ett par dukisar.. Eftersom det blir lite tungt funderar jag på att byta ut dessa Duke bindningar till ett par Dynafit FT12. Jag väger då 86kg och gillar att bränna på i offpisten (men hoppar inte så mkt). Ju mer jag pressar mina PR ju mer ger de tillbaka.
Jag har då försökt att läsa till mig om det vore ett lyckligt val med Pro Riders och Dynafit FT12 med mina Garmont Radium. Det varierar då väldigt med synpunter på freerider om attt.ex. FT tjuvlöser framförallt i pist och är ibland veka. Tål inte Dynafit FT12 att man ligger på kant till kant i pist?
Är det olämpligt att montera ett par Dynafit på en skida med borrade hål för en annan binding (dum fråga kanske men jag är novis när det gäller detta)?
Ett tag seglade jag på att sälja PR och ta ett för K2 Coomback eller Sidestach,, men ser att mina PR är så goa så (men har ingen rocker,,)
Är djupt tacksam för Era synpukter och aspekter om detta??

Jag ser egentligen inget problem med att trycka dit en FT12a på Pro Rider. De är ju verkligen inte lika stabila som ett par dukes och du kommer nog uppleva fler "tjuvlösningar" om du ska stå på ordentligt.

De flesta som jag har snackat med är väldigt nöjda med sina FT12or men det är ju inget alpinbindning på något sätt så vänta dig inte att du ska kunna kanta hur mycket som helst med dem.

Att montera den över de gamla hålen är inget problem, du får montera lite längre bak, eller fram, bara. Eller så kollar du TGR efter ett par dynadukes, http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?t=169419 , så kan du byta som du vill. Lär vara någon som har ett par extra att skicka till dig.

Behåll dina dukes på dina pro riders och sen köper du ett par andra, lättare skidor med 100 i midjan, ~185 i längd och lite tiprocker som du slänger på dynafits på. Om du har råd. Du kommer då få en setup som går bra både utför och uppför samtidigt som du har kvar dina köttarskidor för liftåkning och kortare turer.

Dynafits krossar allt motstånd när det gäller att tura och går att köra rätt hårt på men jag hade inte haft dem på mitt enda par skidor.

Samtidigt så är jag inte du, och det enda sättet att veta om något funkar för en själv är att pröva. Så är du sugen är det bara att slänga på ett par och se hur du gillar det. Trivs du på dina nya bindningar så säljer du dukesen. Gillar du inte dynafitsen så skruvar du av dem och säljer dem. Inte svårare än så egentligen. Det finns en hel del folk som bara kör på dynafits.

Vilken är då den andra setupen?? Coomback, Sidestach eller Hardside?? Eller ngt annat (men vill inte ha twintip)? Vad jag kan tolka så kanske Coomback och Sidestach kanske är för mjuk för mig eller det är ett något drastiskt antagande?

Ska du ha en riktigt lätt setup så borde du ju satsa på kolfiberskidor, dps wailer 105 kanske? Skulle jag ha en ren turskida så skulle det vara den med FT12 på.

Det där med att kolfiberskidor är lätta är en myt. De är mest dyra. Det spelar mer roll för vikten, hur mycket lim tillverkaren slafsat på mellan de olika lagrena... Därmed dock inte sagt att kolfiberskidor som marknadsförs som lätta också är lätta, men det har inte mkt med kolfibret att göra.

DPS wailer 105 har väl spann och ingen rocker vilket i mina ögon in passar sig för en modern friåkningsskida.
Samma tillverkare har lotus 120 som har en bättre shape, men dessa är nog för stora.

Personligen uppskattar jag en lite mjukare skida som turskida eftersom du antagligen är trött i benen efter en lång tur och om du dessutom ska köra dynafits är det lämpligt med en lite mjukare skida. En mjukare skida böjer sig mer för slag och försöker inte föra upp så jättemycket kraft upp i benen (via bindningen).

Jag har inte åkt någon av skidorna men sidestashen har metallaminat och är därför kanske inte lämplig som lätt-setup tycker jag... Men som vanligt är det ju fråga om tycke och smak... En metallskida går ju att bomba hårdare med, men det har du ju å andra sidan dina pro riders till. Coomback verkar vara populär bland dynafittare.

Jag kör DPS Lotus 120, 190 cm (1,83 kg/skida) med ett par Duke (1,3 kg/st). Jag kör liftnära offpist och dagsturer, väger 83 kg och kör hårt och gillar att pressa men inte överdjävligt. Viktmässigt är denna kombo är helt ok att köra dagsturer med om man är någorlunda vältränad. Dock känns det lite trist att man på en av marknadens lättaste skidor sätter på en av marknadens tyngsta bindningar.

Kommer därför att byta ut mina Duke mot ett par Marker F12 Tour inför denna säsong, man spar knappt ett halvkilo per bindning. Duke 1300 gr/st, F12 Tour 860 gr/st och enligt Marker kan man använda samma hål. Gillar inte tanken på att man kör omkring med en massa ifyllda hål i skidan. Jag vet att det hävdas att det inte gör ngt men det känns bara inte rätt.

Träffade två guider förra året som båda körde Dynafit och de hävdade att det aldrig är något problem med prestanda och tjuvutlösningar så jag tror nog inte att du behöver bry dig om prestanda. Dock kommer man aldrig ifrån att Dynafits bindningar är lite kinkiga när det gäller is och snö. Om man tar av och på ofta vid vissa temperaturer kan man få hålla på en del med att rensa spår och piggar på både bindningar och pjäxor. Dessutom har jag för mig att Garmont inte har rättigheterna till Dynafits egna frästa spår från sulan till hålet i framdelen av i pjäxan för att underlätta påsättning (!) av skidan vilket gör det lite trixigare.

Med tanke på att du har ett par mkt lätta pjäxor, medeltunga lagg (2,375 gr/st) kan Pro Rider/F12 Tour kombon vara ett alternativ. Du spar iofs ca 300 gram till per ben med Dynafit kombon men om du endast tänker köra dagsturer är dessa 300 gram i den redan lätta kombon inte viktiga faktorn.

Måste bara kommentera vad fantastiskt det är m forum som freeride, Teton osv. kolla bara denna förståndiga tråd.
Vi som hänger här tar det för givet, men jag ser människor som blir lurade av marknadskrafterna varje vecka, trist!
Mitt tips är behåll PR m Duke och jobba hårt och köp någon av skidorna i tråden m en dynafit.

Det lutar mkt åt att jag behåller mina PR med Duke och sedan kompletterar med ett par skidor till. Då lutar det att jag tag tar ett par Dynafit FT12 som binding. Val av skida ser jag just nu med alternativ som Coomback, Sidestash, Stoke eller kanske Hardside. Dessvärre har jag inte haft möjlighet att prova någon av dom. (vad jag kan tolka så är Coomback en väldigt populär skida som verkar allround)
Jag ser efter en skida som inte har twintip...och som tål att stå på med men ändå inte är "tung"...
Som skåning är det inte lät att välja och vraka eftersom man har sällan möjlighet att testa skidorna förrän man verkligen behöver dom..
Att välja en skida och köpa den på den ort man är, ser jag blir betydligt dyrare än det behöver vara med SC, Telemark P, Skidbutiken etc,,,

Om du vill ha något hyffsat lätt i ung. samma storlek, spana in Salomon Sentinel som är ny för den kommande säsongen. Inte jättebred, runt 95mm, men hyffsat lätt och lätt tiprocker (och platt tail vilket ju är bra för hudande). Den väger in på 2,1kg för 184 och 2,2 för 191. Utan att ha åkt Coomback, men däremot andra K2-skidor, skulle jag kunna sätta ganska många slantar på att Sentinel både är roligare och stabilare.

Ang. DPS-skidor med kolfiber som komplement till träkärnan (det är inte enbart kolfiber)... Den låga vikten och spänsten som kolfibern gör jättemycket för åkningen. Det är som ofjädrad vikt på cyklar/bilar, känslan blir så mycket bättre!

StigStrand, du behöver inte vara rädd för att sätta ett andra hålpar i skidorna, plugga fint så blir det ingen som helst skillnad. Mina STH16 på mina Lotusar sitter i fjärde hålparet (vi snackar seriös prästost!), och det funkar utmärkt!

Om jag får slantar över och kan passa in i hålmönstren så kommer jag slänga på ett par Dynafitbindningar på Lotusarna då jag har ett par Wailer 112 som kommer till hösten. Wailern kommer bli förstaskida till typ allt, så Lotusarna kommer få minimalt med åkning. Lika bra att tura med dem om det går att få på bindningarna är min tankegång.

Ang. Dynafit har jag bara hört fina omdömen om stabilitet och liknande. Det enda är ju som sagt pyssel med isbildning och liknande, men med en bindning är det viktigt att man sitter fast när man åker, meck på och av känns mindre viktigt för mig...

Godagens Carled
Vad jag kan se så är Salomonskidan inte mkt lättare än Pro Ridern. PR väger in på 2,3kg för 190cm. Med Sentinel så är den ju då inte så markant mycket lättare jämfört med PR bara 100gr per skida - och då tappar jag lite av hela grejen. Med K2 så kommer jag ner ca 300-400gr per skida + tappar en del gram på från duke till FT12. Sen förvånar det mig när jag är inne och söker på Sentinel och den är bla byggd med bambu,, och ändå väger så mkt..
Annars verkar egenskaperna trevliga på det man hittar på film på nätet/läsbart). Det jämförs med Mantra vilket jag har haft tidigare (som jag var kanon i hårt underlag... men var trågkiga när det var mjukare före... dom var sk lite "döda".)
Rätta mig om jag har fel när det gäller vikterna...

Det var ju en ganska så marginell skillnad, trodde PR var lite tyngre... Det som tynger ner är Sentinels två lager med metall, tyngre än ett par K2, men eoner bättre i känsla och stabilitet. Sentinel är ju en Mantra med mycket svag rocker.

Streimert: Klok slutsats! Behåll ditt gamla setup och köp en ny "turskida" monterad med FT 12.

Jag "konverterade" till Dynafit förra säsongen och hade inledningsvis stora problem med att sitta fast på skidan. När jag väl förstått hur bindningen fungerar har det dock fungerat galant såväl på stora berg som i små isiga pister. Definitivt inget problem att köra pist med Dynafit om skida och sko är tillräckligt styva. Lite mjukare känsla än en alpin racingbindning men inte sämre än en normal 10-12 "turistbindning".

På platten och uppför är Dynafit suverän (läs överlägset bäst) utför tillför den inget i förhållande till exempelvis Duke men är inte heller någon märkbar nackdel så länge du inte kör riktigt hårt (elasiticiteten är begränsad). Blir du liggande i djupsnön är det enkalt att få av sig skidan eftersom det krävs mycket lite kraft för att öppna tådelen (betydligt besvärligare med en alpin bindning). Kan dock vara lite krångligare att få på sig om man står illa till, men det är mest en tränings och teknikfråga. Det lär gå att sätta i hälen först ...

När det gäller dina skidalternativ skulle jag tveklöst gå på en lite fetare modell som Sidestashen. Är fokuset på utförskörningen kompenseras den lilla extra vikt man får uppför med råge av den ökade bärkraften utför. För ett par år sedan var en allroundskida för utanförpisten omkring 100 i midja, nu skulle jag vilja säga att det snarer rör sig om 110 - 115 mm.

/MM

BD Verdict är betydligt lättare än K2. Kolla mer på BD skidor. De kommer med riktigt lätta fina turskidor i år som håller oxå.

Tackar för tipset. Nuvarande skida Verdict 190cm väger endast 100gram mindre per skida än mina PR och det är inte lönt. K2 skidorna väger från ca 200-400gr mindre per skida. Jag kollar lite på BD 2011 för att se vad dom har.
Tack än en gång.

Ouups,, now we are talking. Dom har bantat ner vikterna rejält sedan årets modeller... frågan är om någon har testat drift eller aspect. Ser ut som driften är mer eller mindre en ren puder skida medan aspect mer allround. Kan dock ej tolka om dom har rocker eller ej..... Ser ut som vi har alternativ till K2 hardside eller sidestash..tackar..

Hasse_Lindborg sa:
Drifter har rocker. Jag har åkt på den. Sjukt trevlig skida.
Hasse, kan du beratta mera om Driftern? Tillracklig stabil for kraftfullare akning? Hur beteer den sig i jamforelse med t.ex Coomback?

Klamde pa skidorna i Chamonix under varen. Kandes valdigt latta och fina!

Tack!

Tack Jan,, du var före mig i min följdfråga...
Sen är det klassiska om man skall välja med 100mm under foten,, vilket är bra när det är lite löst,,, men med Aspecten på 90mm som är mer föredraligt när det är mer brant och knixigt...Vad jag förstod så är det ingen rocker på Aspecten,,, vilket kanske är synd.,

Enligt min erfarenhet finns det inget som talar för att en 90 mm är att föredra framför en bredare skida i brant och knixig terräng. Tvärtom vill jag säga ... en fetare (och oftast mjukare) skida är betydligt mer förlåtande och behagligare när det blir trixigt ... typ brant snårig uppkörd ravin med skitsnö ... Pratar vi fokus offpist och utför är det inte mycket som talar för mindre än 100 mm i midja anno 2010. Men iofs. så har skidans böjkurva och vridstyvhet stor betydelse för hur lätthanterlig den blir. Personligen kommer jag att gå fetare ...

/MM

okidoki,
det jag baserar det på är att jag åkt ett par korridorer och ser då när det gäller hoppsväng och snäva passager att det är lättare och smidigare att komma runt om man inte har för mkt under fötterna,,, men det är en smaksak.
Sen angående det du skriver angående offpistskidors mått,, så är jag lite kluven om mm under foten,,,
När jag åkt i alperna så har många guider jag haft sällan mer än 90cm,, och regel inte längre skida än vad dom själva är... Men när jag var i Kanada och åkte med guider,, så var dom mycket sällan under 110mm.
Jag tror mycket har med trender att göra. ... jag har själv åkte hela offpistveckor med skicrossskidor som är 66mm under foten och 10cm kortare än mig (man får jobbas som ett svin),, för sedan åkt med både Mantra, Gotama och nu Pro Rider...
Jag ser det så att man får göra en liten komprimiss,,, jag vill ha en vridstyvskida som är go i lössnö,, men som man kan bränna på som fan på när det är uppkört och vindpackat...och den skall vara lätt
(hahhaaa finns denna skida,,,, är det K2 hardside eller BD drifter??). Det är ju så att jag har en Dynastar Sultan 80 till pist,,, och om man får ett ryck och dra i pistnära offpist,, så att det är en renodlar offpistare jag vill har...
Så det är ju en djungel...

streimert sa:
När jag åkt i alperna så har många guider jag haft sällan mer än 90cm,, och regel inte längre skida än vad dom själva är... Men när jag var i Kanada och åkte med guider,, så var dom mycket sällan under 110mm.
De europeiska guiderna är nog lite konservativa men bergen och snön är ofta lite annorlunda också. En puderhåla med 400m fallhöjd i kanada jfrt med alport med 2000m fallhöjd kräver rätt olika verktyg. Sen verkar iofs inte de franska bergsguider jag åkt med prioritera åkningen särskilt mycket de vill ha lätta smidiga skidor och ta sig ner.

Haller med med JL76. Har man klattrat 1500m vertikalt och har en brant couloir som avslutning, som det ofta ar i Alperna, vill man garna ha smidiga skidor. Lite kortare&smalare ar battre i knepig terrang uppat, sarskilt ifall det ar isigt och exponerat.

Det beror lite pa hur man filosoferar: vill man klattra uppat i 3-4h med tung utrustning, och vara sa slut pa toppen att man inte kan njuta av sina feta rockerskidor pa vagen ner? Eller vill man vara fit-for-fight pa toppen, och aka lite old-school pa vagen ner, men njuta av varje svang. Kanske det ar battre att det gar lite langsammare, eftersom man kampat sa hart for att ta sig upp pa toppen?

Personligen tror jag dock inte att jag kommer att kunna aka med nagot mindre an 100mm, eftersom jag vant mig vid S7:or etc. Drifter, Coomback etc. borde funka riktigt bra i nastan alla lagen.

JanN sa:
Det beror lite pa hur man filosoferar: vill man klattra uppat i 3-4h med tung utrustning, och vara sa slut pa toppen att man inte kan njuta av sina feta rockerskidor pa vagen ner? Eller vill man vara fit-for-fight pa toppen, och aka lite old-school pa vagen ner, men njuta av varje svang. Kanske det ar battre att det gar lite langsammare, eftersom man kampat sa hart for att ta sig upp pa toppen?
Själv tar jag hellre då 5-6 timmar på mig, är pigg på toppen och kan njuta av åkningen till fullo på vägen ner, utan att bli begränsad av mig utrustning. Jag trivs också bra på trekkers även om de är långt ifrån optimala så sliter jag hellre med dem uppför än att ha ett par dukes/fritschis/annat under mig på vägen ner. Alla prioriterar olika saker :)

Smaken är som ... ja du vet! Tycker mig skönja en ny generation guider i alperna som skippar det mest anorektiska och plockar fram ett par + 100 mm när de ska ut med nordiska "freeriders".

Hitentills har riktigt lätta skidor varit en kompromiss avseende farttålighet, vridstyvhet och bärighet. Är man en bergsget på 65 kg med med mer eller mindre medärv teknik går det naturligtvis även att hantera ett par "turskidor" i hög hastighet och skitsnö. Är man en fullvuxen nordman på omkring 90 kg kan det behövas lite kraftigare verktyg.

Med tanke på att du vill "bränna på som fan när det är uppkört och vindpackat ..." tror jag ett par lätta "turskidor" faller bort (såvida BD inte skrivit om regelboken, men jag tror knappast det)...

/MM

Kastar in en joker i leken: Amplid Infracomb. 107mm i midjan, och ofattbara 3.3kg för den längre modellen (190cm). Någon som har erfarenhet?

Kommer ihåg att den var testvinnare i en engelsk skidtidning ifjol, men det är tyvärr svårt att ta britter på allvar när det gäller skidåkning.

Lite trist att den inte verkar ha någon rocker överhuvudtaget bara, men den utlovade vikten är onekligen grym!

Sen funderade jag lite på diskussionen ovan, är det inte att hårddra det hela när man väljer mellan att kämpa sig upp med trekkers eller att köra 170 cm lagg med 80 i midjan och tvingas till 80s svängar på vägen ner? Finns ju som många skriver ovan väldigt många bra och lätta(re) alternativ som ändå slaktar puder på vägen ner...
Visst att en lättare skida med 100-120 mm i midjan kanske inte köttar uppkörd som XXL/Mothership/RC112/EHP osv, men vem turar 4-5 timmar för att köra uppkört?
Snackar vi om 20-40 min för slackcountry åkning kanske man kan börja prata om vad som lämpar sig bäst, men det är väl det man har det andra paret skidor, 115-120 mm midja, 190-195 långa och styva med Dukes till?

Godagens Blide.
Det är ju sant det du skriver,, men det är ju så att jag försöker hitta en lösning som fungerar bra i den mesta offpisten (liftnära, med hajk eller dagstur),, men som inte är så väldigt tunga som mina PR är.
Enbart puderlagg är jag inte intresserad av eftersom användningsområdet är väldigt begränsat med väder, vind etc och man skall lyckas pricka in en perfekt dag med ren puder.
Som vanligt blir det en komprimisslösning. Som jag skrev innan så en skida som är lätt, påminner om PRs egenskaper fast med rocker. Vad jag kan tolka av ovan så är K2 Hardside ett intressant alternativ.
Det kom även in en som heter BD Drift som verkar trevlig (med en känsla för att den säkerligen inte är lika virdstyv och är mjukare). (Sen såg jag ett annat alternativ som är BD Ascpect som är nog mer farttålig,, men ingen rocker och smalare midja).
Som du kanske förstår så är förvirringen total...det finns många om och men och istället eller borde...
Eller så ser man att man börjar bli gammal och åker lite försiktigare och långsammare och då är kanske Drift perfekt....(haha)

Blide sa:
Lite trist att den inte verkar ha någon rocker överhuvudtaget bara, men den utlovade vikten är onekligen grym!

Sen funderade jag lite på diskussionen ovan, är det inte att hårddra det hela när man väljer mellan att kämpa sig upp med trekkers eller att köra 170 cm lagg med 80 i midjan och tvingas till 80s svängar på vägen ner? Finns ju som många skriver ovan väldigt många bra och lätta(re) alternativ som ändå slaktar puder på vägen ner...
Visst att en lättare skida med 100-120 mm i midjan kanske inte köttar uppkörd som XXL/Mothership/RC112/EHP osv, men vem turar 4-5 timmar för att köra uppkört?
Snackar vi om 20-40 min för slackcountry åkning kanske man kan börja prata om vad som lämpar sig bäst, men det är väl det man har det andra paret skidor, 115-120 mm midja, 190-195 långa och styva med Dukes till?
Det var precis det min poäng var.

En skida som ska användas till det TS har tänkt att ha det till behöver inte vara lättast på marknaden, inte heller behöver det vara det brötigaste. Det finns många skidor som ligger mellan de två extremerna. Relativt lätta skidor med fantastisk utförsprestanda, Moment, DPS, K2 m.fl gör skidor som på pappret (då jag åkt långt ifrån alla) passar ypperligt. Det kommer helt enkelt, som vanligt, ner till vad för slags åkegenskaper streimert är ute efter. Ett par 100 gram hit eller dit är i regel inte så mycket att tjaffsa om när det inte är riktigt långa turer det handlar om (typ ett åk om dagen eller längre turer). Tom Andreas Fransson kör ju på Nordica Girish, det är ju ingen jättelätt skida, så välj hellre en skida du trivs med än en skida som är lätt. Hardside kan mycket väl vara denna skida men bry dig mer om egenskaperna skidan har än vikten.

PS
Var inte rädd för bredd.

Mountain Man, du nämner att du i början hade stora problem med tjuvlösning på bindningarna etc innan du lärt dig bindningarna. Vad menar du med detta? Vad är problemet? Vad jag har läst lite på nätet så är det viktigt att man går in skidan lite innan (för den fram och tillbaka innan man låser hälern för att få bort is och snö i tådelen). Även så skall det tydligen vara riktigt nogrannt avstånde mellan hälen och bakbindingen (4,3mm eller vad det nu var) så att skidan kan flexa,, men inte hur pjäxan...
Ser fram emot återkoppling.

ps detta är bland de första ggr jag skriver på freerides forum, och jag är både tacksam och förvånad är intresset att hjälpas åt..

Tror du hittar det mesta kring mina utlösningsproblem i den här tråden:

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=58386&p=4#r605284

Kortfattat finns det fem lägen på tådelen.

1. Öppen
2. Åkläge
3. Låsläge 1
4. Låsläge 2
5. Låsläge 3

Enligt instruktionen (som jag uppfattar det) är tanken att man kör i "Åkläge" vid utförskörning. Jag testade detta inledningsvis och klev mer eller mindre ur skidan. Därefter kör jag i "Låsläge 1" och har inte haft några som helst problem. Och bindningen löser även ut i detta läge ...

Vid gång kör jag konsekvent med "Låsläge 2". I "Låsläge 1" kliver jag ur skidan vid större hällyft. Detta som mycket annat har jag lärt mig den hårda vägen. Att tappa skidan i 70-80 cm lössnö vid ett lappkast på en brant sluttning är sådär.

Sammanfattningsvis är bindningen OK men manualen usel!

/MM

Godagens Mountain Man igen.

Tackar för infon. Jag såg också att du körde med Hardside med Dynafit. Hur upplever du den kombinationen? Hur mycket väger du, längd etc?
Samt var har du köpt dessa?

Lite snabbt: Jag är 186 cm och väger in på strax över 90 kg. Kombinationen Hardside och Dynafit fungerar finfint. Ett hyggligt lätt ekipage som är mycket lätthanterat uppför. Stor fördel jämfört med Duke och ett par tyngre skidor. En miss från mig var dock att köpa ett par 181 cm, har vid upprepade tillfällen saknat bärkraften hos ett par lite längre skidor. Stabiliteten är det inget fel på, tål fart och har inga problem på hårt underlag. Matchar dock inte en fetare lössnöspecad skida när snön blir djup, den är lite för smal och hård för det.

Köpte skida med FT12 och hudar hos SportConrad till ett ruggift bra pris jämfört med vad motsvarande skulle kosta i en svensk butik.

Kommer att satsa på en längre, mjukare och fetare skida i vinter. K2 Sidestash i 188 cm eller något liknande.

/MM

JanN sa:
Hasse_Lindborg sa:
Drifter har rocker. Jag har åkt på den. Sjukt trevlig skida.
Hasse, kan du beratta mera om Driftern? Tillracklig stabil for kraftfullare akning? Hur beteer den sig i jamforelse med t.ex Coomback?

Klamde pa skidorna i Chamonix under varen. Kandes valdigt latta och fina!

Tack!
Hejsan

Den är tillräckligt stabil för kraftfullåkning som man gör på tur (alltså inte massa 10 metersdropp) och den är som sagt lätt och perfekt i combo med Dynafit. Jämfört med Coomback? Fel person att uttala mig om det då jag tycker Coomback är en död skida!

Tillbaka
Topp