Dumt att som nybörjare köpa för fet skida?

• Trådstartare Trådstartare DrJ
  • Start datum Start datum

DrJ

Medlem
Hej!

Tänkte i vinter äntligen ta tag i planen att lära mig åka skidor efter att bara ha åkt bräda i tio år. Tröttnat på att alltid hamna sist och få slita som ett djur i alla traverseringar och transporter. Började snowboard i 20-års åldern, har endast stått på ett par lagg 2-3 skiddagar, senst i åre förra året då jag hyrde ett par skidor med ett par väldigt illasittande pjäxor. Kände mig ungefär som Stig-Hellmer men jag skyller till viss del på pjäxorna. Har nu precis köpt ett par Black diamond pjäxor som sitter sjukt bra (tack Alpingaraget)!

I vinter skall jag åka med UCPA en vecka och hoppas då lära mig lite skidteknik och förhoppningsvis blir det också någon helgtur innan dess till svenska fjällen. Men siktar på en andra alpvecka senare i vinter och då hade det ju varit kul att köpa skidor. Mitt fokus är definitivt offpist, visst blir det en del pist också men det är offpiståkandet som är roligast.

Så då är frågan vad för skidor som man ska köpa? Läst en del och blivit lite sugen på Line Prophet 115 eller kanske Moment Belafonte (108 mm i midjan), men frågan är om det är dumt att köpa så breda skidor att lära sig åka på? Är det svårare att åka på dessa skidor än tex Dynastar Legend 85? Tilläggas är att jag är 190 cm, 75kg och bedrövligt otränad :-) Även om jag försöker göra nått åt det så lär det väl inte ske några mirakel till vintern...

Att lära sig åka off-pist med smalare skidor är rent av dumt, hyr ett par och lär dig grunderna i pist och köp ett par feta och flyt i pudret. Behärskar man bräda så ska det inte vara några problem att lära sig puderåkning på feta skidor, själv gjorde jag tvärtom och det tog ett par dagar att få koll brädan. Lycka till.

Nu vet jag att fetskidsmaffian här på freeride kommer hoppa på mig om att jag har fel, men JA jag tycker det är dumt att som nybörjare köpa för fet skida.

Men det finns väl två svar egentligen. Köper du en fet skida kommer du ha enklare att köra puder, du kommer inte ramla så ofta och du har säker ganska kul. Men du kommer se ut som en apa som bajsat på sig. Man ser väldigt många som kör runt med riktigt feta skidor utan att ha tekniken för det. Detta leder till dålig position och ett märkligt vickande på röven i svängarna.

Som jag ser det är det bättre att köpa en lite smalare skida och träna upp en bra teknik. Både i backen och utanför. Speciellt eftersom du kommer åka med UCPA så lär du få en bra träning där med en bra skidlärare.

Köper du en smalare skida tror jag du får bättre träning inför framtiden helt enkelt och kommer sen kunna köra bättre på riktigt feta skidor. Men i slutändan är det ju hur kul man har som avgör så det enklaste är väl att du provar lite olika skidor under vintern.

Sen menar jag såklart inte en 66 mm pisträser utan jag skulle nog köra på nåt runt 90 mm och 185-190 i längd med dina mått.

Med ucpa får du låna skidor (slitna gamla Rossignol sannolikt) men ifall du inte är grym på att lära dig nya grejer tycker jag det verkar överilat att överhuvudtaget fundera på att köpa skidor denna säsong. De skidor du nämner vänder sig inte direkt till dem med 2-3 skiddagar i benen, fortsätt leta innan du bestämmer dig.

Jag har aldrig stått på ett par skidor innan jag gjorde säsong i Anton i vintras. Jag hade med mig ett par Völkl Mantra för att lära mig grunderna i pisten. Efter 1 månad köpte jag ett par Line EP Pro och därefter ett par parklagg. Om jag vore dit skulle jag nog hyra ett par normala lagg och när du behärskar tekniken byta upp dig till ett par lite fetare. Jag ser inte direkt någon ide att kliva på fetaste puderdojjorna direkt iaf.

Qoute post ovanför;
Men det finns väl två svar egentligen. Köper du en fet skida kommer du ha enklare att köra puder, du kommer inte ramla så ofta och du har säker ganska kul. Men du kommer se ut som en apa som bajsat på sig. Man ser väldigt många som kör runt med riktigt feta skidor utan att ha tekniken för det. Detta leder till dålig position och ett märkligt vickande på röven i svängarna.

Här har du ett bra skäl till att just köpa feta skidor om du får bra förhållanden på din resa.

Annan Qoute;
Med ucpa får du låna skidor (slitna gamla Rossignol sannolikt) men ifall du inte är grym på att lära dig nya grejer tycker jag det verkar överilat att överhuvudtaget fundera på att köpa skidor denna säsong.

Här har du ett bra skäl till att inte köpa feta skidor nu, och att istället låna samt om förhållandena är bra, hyra fetingar på plats.

Jag tycker att du ska fundera över om det är värt att köpa ett par skidor som du kanske inte kommer att vara nöjd med, utan istället anse vara för hårda/för mjuka/för raka/för lättsvängda.

Efter en vecka med UCPA så kommer du antagligen ha fått lite känn på hur du vill att dina skidor ska vara, och om du inte trivs med deras utrustning så ska du hyra andra grejer på plats i alperna. UCPA-guiderna kommer kunna hjälpa dig med det. Tycker du att deras gamla spett är för hårda och raka så säg det så kan de absolut visa dig något ställe där du kan hyra andra skidor.

Angående dina skidval; Prophet 115 och Belafonte så är ingen av dessa skidor så speciellt progressiva / enkla i sitt utförande, det är ju absolut bra allroundskidor. Rockermässigt och så så har båda skidorna spann + ganska kort och ganska låg rocker. Jag skulle inte satsa på dem.

Hoppas du får en skön vecka i alperna :)!

evil sa:
Nu vet jag att fetskidsmaffian här på freeride kommer hoppa på mig om att jag har fel, men JA jag tycker det är dumt att som nybörjare köpa för fet skida.

Som jag ser det är det bättre att köpa en lite smalare skida och träna upp en bra teknik. Både i backen och utanför. Speciellt eftersom du kommer åka med UCPA så lär du få en bra träning där med en bra skidlärare.

Köper du en smalare skida tror jag du får bättre träning inför framtiden helt enkelt och kommer sen kunna köra bättre på riktigt feta skidor. Men i slutändan är det ju hur kul man har som avgör så det enklaste är väl att du provar lite olika skidor under vintern.

Sen menar jag såklart inte en 66 mm pisträser utan jag skulle nog köra på nåt runt 90 mm och 185-190 i längd med dina mått.
Gott talat!

Tackar tackar för alla svar!
Verkar som majoriteten tycker att man borde prova lite mer innan man köper och det var väl det jag själv lutade mot. Runt en tusenlapp för en vecka skidhyra kan ju vara värt för att få en bättre känsla för vad jag vill ha och då blir det väl nått lite smalare, skitnödig apa vill man ju inte liknas vid :-)

Låter ju lite trist att man med UCPA får gamla spett att åka på, trodde nog att det skulle vara hyffsat moderna skidor. Då kanske man ska budgetera för att hyra skidor några dagar?

DrJ sa:
Hej!

Tänkte i vinter äntligen ta tag i planen att lära mig åka skidor efter att bara ha åkt bräda i tio år. Tröttnat på att alltid hamna sist och få slita som ett djur i alla traverseringar och transporter. Började snowboard i 20-års åldern, har endast stått på ett par lagg 2-3 skiddagar, senst i åre förra året då jag hyrde ett par skidor med ett par väldigt illasittande pjäxor. Kände mig ungefär som Stig-Hellmer men jag skyller till viss del på pjäxorna. Har nu precis köpt ett par Black diamond pjäxor som sitter sjukt bra (tack Alpingaraget)!

I vinter skall jag åka med UCPA en vecka och hoppas då lära mig lite skidteknik och förhoppningsvis blir det också någon helgtur innan dess till svenska fjällen. Men siktar på en andra alpvecka senare i vinter och då hade det ju varit kul att köpa skidor. Mitt fokus är definitivt offpist, visst blir det en del pist också men det är offpiståkandet som är roligast.

Så då är frågan vad för skidor som man ska köpa? Läst en del och blivit lite sugen på Line Prophet 115 eller kanske Moment Belafonte (108 mm i midjan), men frågan är om det är dumt att köpa så breda skidor att lära sig åka på? Är det svårare att åka på dessa skidor än tex Dynastar Legend 85? Tilläggas är att jag är 190 cm, 75kg och bedrövligt otränad :-) Även om jag försöker göra nått åt det så lär det väl inte ske några mirakel till vintern...
Jag har en liknande situation som du, dvs jag är relativt färsk (kanske har åkt lite mer) och ska till alperna med UCPA. Det råd jag har fått av mina skidkompisar är att vänta med att köpa skidor, dels eftersom jag kommer att utvecklas mycket med UCPA men också för att mina skiddagar kommer att mångdublass denna säsong jämfört med tidigare vintrar. De tycker att jag ska hyra denna säsong och sen åka upp på en skidprovardag nästa vinter och se vilka jag fastnar för. Deras resonemang ligger i linje med panelen här så jag har ingen anledning att gå emot dem utan jag lägger lite extra pengar på ett par pjäxor istället :)

Låter klokt, blir nog så. Men jag gillar ju prylar :-) Pjäxor är förövrigt inköpta, känns grymt bra nu, hoppas dom är bra i backen också!

Någon som åkt med UCPA och vet vilka skidor man brukar få? Är dom ok eller bör man hyra några dagar?

DrJ sa:
Någon som åkt med UCPA och vet vilka skidor man brukar få? Är dom ok eller bör man hyra några dagar?
Vilken grupp ska du åka? Skidorna brukar vara helt ok, även om det inte är det senaste och häftigaste. I Argentiere, Chamonix och Val d'Isere åker man på olika varianter av Rossignol Bandit i offpist-grupperna.

Klockrent att resa med UCPA första gången, du får ju både lärare och lagg på köpet!

Åk med deras lagg och dina pjäxor det är helrätt. Det är ju i början man gör alla dumma misstag och om du gör det på deras hyrlagg så slipper du sabba ett par helt ny fina fräscha lagg du just handlat.

Men åk några dagar (minst 4) hemmavid innan resan, då hinner du lära dig alla basic grejjor, på hyrlagg eller någon kompis skidor. Du hinner träna upp muskler och reflexer så att du inte blir utpumpad första dagen i alperna för att sedan hasa omkring med trötta ben resten av veckan.

Efter UCPA borde du kunna grunderma och så. Kör hårt. =)

Ovanligt stor samstämmighet med sunda råd här. Självkalrt, lär dig grundtekniken först, och det gör du enklast på ett par hyrskidor. JAg skulle nog rekommendera att lära dig grundtekniken i pist först. UCPA har mestadels haft olika bandits men jag har även fått låna scratch när jag åkte med dem i val thorens. JAg personligen tröttnade och köpte egna fetare skidor med tanken på att ajg kunde hyra för piståkandet. Sen visade det sig att feta skidor kan gå bra i pist också. Men jag skull einte rekommendera att börja så. Hyr i vinter, du har nädå egna pjäxor det kommer göra susen, sen märker du efter alpresorna hur det funkar. Om du är nybörjade finns ju risken att du får åka med andra nybörjare, så jag skulle råda dig till att verkligen se till att lära dig tekniken rätt i pisten fört. För på första daen med UCPA blir det harmoniseringsåking och om du har lite knackig teknik kommer du bli nerpetad. Däremot om du blir bättre under veckan har jag aldrig sett nån bli upplockad. Guiderna kan ju tyvärr bara kolla på din teknik i pist så för egen del rekommenderar jag dig att vara grundlig i din teknikträning på hemmaplan frst, för att åka runt med folk som är långsamma en vecka i alperna är sådär.

börja inte med offpist på en gång och inte breda skidor.
Åk runt i brant terräng med längd skidor då blir grym på skidåkning, de gjorde min pappa med oss när vi va små. Började med att åka längdskidor 2-3gånger i veckan i brant terräng.
Man blir duktig på slalom om man kan åka med längdskidor i backen också:)

Kommer inte att åka i offpistgrupp just eftersom huvudsyftet med resan är att lära mig skidteknik. Kommer väl kanske att kännas lite surt om det är bra förhållanden, men kommer ett dump så sjukanmäler jag mig, hyr en bräda och drar ut i fluffet! :-) Får se vilken grupp det blir, beror väl lite på om jag lyckas få till lite åkning här hemma innan, förhoppningsvis blir det åtminstone ett par dagar i svenska fjällen. Försöker mig också på lite försäsongsträning för första gången i mitt liv, borde göra lite skillnad.
Längdskidor i brant terräng, närmare bestämt pistad slalombacke har jag provat och tänker inte göra det igen... Not my idea of fun :-)

Kollade med min kollega som lånat skidor när hon har åkt med UCPA. Hon var helnöjd och senaste vändan hon gjorde valde hon (hennes pojkvän...) skidor snarare än att bli tilldelad. Exakt vad hon valde och hade att välja mellan vet jag tyvärr inte. Min slutsats (utan att veta) är att man kanske kan få välja om man "är lite på".

Robban72 sa:
Exakt vad hon valde och hade att välja mellan vet jag tyvärr inte. Min slutsats (utan att veta) är att man kanske kan få välja om man "är lite på".
När jag var nere i påskas var det inga som helst problem att få välja skidor ur det sortimentet de hade tillgängligt på centret. Det handlar dock bara om en 3-4 skidor som inte är överdrivet stor skillnad på.

Längdskidor i brant var säkert perfekt inför de gamla spikraka skidorna utan carving.. ;) Har själv åkt på UCPA:s skidor i iSerre Chevallier och skulle säga att de fungerar utmärkt för nybörjare och till och med lite mer avancerade skidåkare än så! Hyra ett par andra skidor för att sen åka pist i en vecka låter som ett mycket dumt förslag, så håll dig till deras!
Trevlig resa :)

Mina föräldrar var nere med UCPA och lämnade egna laggen hemma. Dom fick låna skidor ut Bandit- och Sultan-serierna med runt 85-90mm midja. Inte optimalt för offpist men inte helt åt helvete heller.

Det kan sägas att åkning utanför pisten underlättas något fantastiskt med ett par bredare skidor. Men det betyder inte att man ska gå på det überfeta direkt.
Om du har möjlighet så är skidtestarhelgerna ett utmärkt första mål, testa lite och känn efter vad som kan passa dig. Sen har du två val, antingen så väntar du med att köpa skidor och testar runt bland UCPAs lagg. Eller så (om den modellen finns) letar du igenom Köp & Sälj här på freeride och införskaffar ett par bättre begagnade av den modellen du gillade på skidtestet. Många av årets skidor fanns även förra året utan några större förändringar (vissa är givetvis helt nya eller helt omgjorda dock).

Köpa helt nya skidor kan du göra när du har lite bättre koll på exakt vad du gillar.

Utter sa:
Det kan sägas att åkning utanför pisten underlättas något fantastiskt med ett par bredare skidor. Men det betyder inte att man ska gå på det überfeta direkt.
Om du har möjlighet så är skidtestarhelgerna ett utmärkt första mål, testa lite och känn efter vad som kan passa dig. Sen har du två val, antingen så väntar du med att köpa skidor och testar runt bland UCPAs lagg. Eller så (om den modellen finns) letar du igenom Köp & Sälj här på freeride och införskaffar ett par bättre begagnade av den modellen du gillade på skidtestet. Många av årets skidor fanns även förra året utan några större förändringar (vissa är givetvis helt nya eller helt omgjorda dock).

Köpa helt nya skidor kan du göra när du har lite bättre koll på exakt vad du gillar.
+1

Mkt bra är sagt. Testa först, köp sen. UCPA har överlag bra grejjer och kanske ännu viktigare för din del, bra skidlärare.

Även om det är en kostnad, hyr skidor en-två dagar, olika varianter för att se vad du gillar. Sen är det bara att vänta tills Sport-Conrad säljer ut \"din\" modell eller liknande och hugga dem. Spontant låter det som att din instegsmodell efter en vecka skulle kunna vara över 100, under 110. Typ Gotama - skidor fur alle.

Lycka till.

Med "slitna gamla rossignol" menar jag just de Bandit B2 från 06 med lite repor och halvslöa kanter, vilka är rätt mjuka och med rätt mycket skärning, inte några gamla "spett" (raka lr hårda) på nåt sätt.

Men om nu trådskaparen inte tänker åka i offpistgrupp så duger UCPAs skidor alldeles utmärkt. Du kommer dock nite få låna bandits om du inte är i offpistgrupp (har inte varit så de år jag har åkt iaf) MEn du kommer få helt ok pistskidor och har du bara åkt några dagar innan så kommer de duga alldeles utmärkt

Planen blir nog att avstå med skidköp tills vidare, så att man får lite bättre koll. Skall försöka ta mig upp till skidtestarhelgerna men osäker om det är görligt.
Tack för alla råd!

Tillbaka
Topp