Skidor för nybörjare?

Damaz

Medlem
Skidor för nybörjare?
Det har diskuterats tusentals gånger här men jag provar ändå och se om jag får några bra svar! Jag är en nybörjare som började åka skidor förra säsongen för första gången i mitt liv. Är 28 gammal man och jäklar vilken skräckblandad förtjusning det är!

Jag kan åka i princip alla blåa backar och några få röda.

Är nu ute efter ett par skidor som är tacksamma för en nybörjare, enkel och svänga med och är förlåtande. Vad bör man köpa? Pjäxor som är formgjutna är fixat!

Ja jag vet att många kommer föreslå hyra, men jag är galen i prylar och vill gärna ha mina egna skidor, haha!

Tack för svar!

Skidor för nybörjare?
Hur många dagar har du åkt och hur många dagar planerar du att åka och vart någonstans åker du?
Jag var i lite samma sits som dig för några år sedan och köpte en ”nybörjarskida”. Det var kul i ungefär 10dagar, sen insåg jag att jag ville ha en helt annan skida.
Men allt är ju lite relativt till din utveckling.

Skidor för nybörjare?
Härligt att du har fastnat för skidåkning. Det är sjukt beroendeframkallande!
Jag har samma erfarenhet som @Skidare. Köpa och ha sina egna skidor är absolut roligare än att hyra. Om inte annat så får man känna att man tagit sig ett första trevande steg uppåt och inte längre är "en sån som hyr". Det är även en fördel att slippa lära sig nya skidor hela tiden medan man försöker få styr på sig själv och försöker få den skräckblandade förtjusningen att gå över i en känsla av kontroll. Sen blir det ännu roligare att åka. De skidor som är perfekta för dig nu kommer du att växa ur när du har skaffat dig dubbelt så mycket erfarenhet som du har idag - och dit är det inte långt. Mina första åkte jag på i 27 dagar, sen tog min fru över dem och åkte på dem i 6 dagar. Nu gör de någon annan lycklig. Så planera redan från början för nästa steg och köp antingen något begagnat, eller på den absolut sista nu-måste-vi-verkligen-tömma-lagret-rean.
En annan fördel med att börja med begagnade är att ha något att öva upp skidvårdsfärdigheterna på. Och för det finns det en hel värld av prylar att gotta ner sig i.

Skidor för nybörjare?
Så planera redan från början för nästa steg och köp antingen något begagnat, eller på den absolut sista nu-måste-vi-verkligen-tömma-lagret-rean.
Jag köpte under ”sista rensningen-rean”, tror jag gav 3k. Blir väl ungefär samma pengar som att hyra.
En annan fördel med att ha egna skidor är att man får något att utgå ifrån när man ska köpa sin första ”riktiga” skida (bredd, radie, vikt osv).

Hur lång är du TS?

Skidor för nybörjare?
Jag är 176! Yes jag tänker att jag behöver ett par skidor som jag kan växa in i också erfarenhetsmässigt. Har väl kanske 5-6 veckors åk i mig rent erfarenhetsmässigt!

Skidor för nybörjare?
Det har diskuterats tusentals gånger här men jag provar ändå och se om jag får några bra svar! Jag är en nybörjare som började åka skidor förra säsongen för första gången i mitt liv. Är 28 gammal man och jäklar vilken skräckblandad förtjusning det är!

Jag kan åka i princip alla blåa backar och några få röda.

Är nu ute efter ett par skidor som är tacksamma för en nybörjare, enkel och svänga med och är förlåtande. Vad bör man köpa? Pjäxor som är formgjutna är fixat!

Ja jag vet att många kommer föreslå hyra, men jag är galen i prylar och vill gärna ha mina egna skidor, haha!

Tack för svar!
Hyr hos någon på den aktuella skidorten som erbjuder att få byta skidor under hyran. Och köp sedan ut den hyrskidan du gillar bäst. Vi har genom åren provat och köpt loss skidor på det sättet från Skistar Åre. Kolla dock innan hyran att de går köpa ut, då det är inte alltid det går, eller att de begär för mycket för dem .

Skidor för nybörjare?
Om du har möjlighet så åk till nån backe när det vankas skidtest och testa massa olika typer av skidor i olika kategorier, bredder, längder och testa dig fram vad du tycker är roligt att åka på och vad för typ av åkning du tror att du vill syssla med framöver. Lycka till!

Skidor för nybörjare?
Jag är 176! Yes jag tänker att jag behöver ett par skidor som jag kan växa in i också erfarenhetsmässigt. Har väl kanske 5-6 veckors åk i mig rent erfarenhetsmässigt!
Håller helt med Skidare om att se första skidan du köper nu som något att använda för att känna in vad för typ av skida du vill ha sen. Dvs, köp inte något att växa in i, utan köp något som hjälper dig förstå vad du ska ha sen, när du blivit ännu bättre.

Jag skulle därför leta efter en begagnad sida från någon av alpinbutikerna som sysslar med uthyrning (ex Norrköpingsbutiken (alpinbutikennorr.se) och säljer av förra årets uthyrningsskidor. Då brukar de vara väl omhändertagna med fint slipade kanter och så ställer de inte bindningarna utifrån dina pjäxor innan de skickar dem till dig. Med bussgods kostar det inte så mycket heller och tar bara nån dag.

Typ av skida? Som första egna skida om du än så länge framförallt åker pist sulle jag satsa på en klassisk SL-liknande skida. Dvs nåt med radie kring ca 11-13 som är lättsvängt. Längd på skidan? Nja, ca 165-170 cm för dig. Inte kortare, inte längre.

Undvik skidor med titanium i sig, de blir troligen för hårda ännu. Bra typ av skida - som dessutom är väldigt prisvärd - skulle jag säga är Rossignol Hero Elite ST (stpår för short-turn, dvs korta svängar) utan tillägget Ti (som just är Titanium-inlägg i skidan för att göra den styvare).

Om du ringer Alpinbutiken (eller nån annan av uthyrningsställen i landet som säljer ut sina gamla hyrskidor) så kan du säga ovan som grundinfo. Även om de inte har just den modellen kommer du få något liknande. Bra instegsskida, tycker jag.

Sen kan du ju därefter, med något år till på nacken och under skidorna, känna in: Vill du ha något styvare? Något som du kan lägga större svängar med? Något bredare som funkar bättre i snön utanför pisten? Något bredare som funkar bättre när pisten är uppkörd och stökig? Etc. Och så säljer du dina skidor till typ samma peng du gav för dem och byter upp dig.

Skidor för nybörjare?
Typ av skida? Som första egna skida om du än så länge framförallt åker pist sulle jag satsa på en klassisk SL-liknande skida. Dvs nåt med radie kring ca 11-13 som är lättsvängt. Längd på skidan? Nja, ca 165-170 cm för dig. Inte kortare, inte längre.
En nybörjare kommer inte att åka skärande svängar på flera år. Så jag tycker att en SL-liknande skida kan bli besvärlig att hantera nar man sladdar runt.

Skidor för nybörjare?
En nybörjare kommer inte att åka skärande svängar på flera år. Så jag tycker att en SL-liknande skida kan bli besvärlig att hantera nar man sladdar runt.
Där är jag nog benägen att inte hålla med. För att få in just skärande svängar är ju denna typ av skida hur bra som helst. Smal, tight radie, hyfsat kort. Sen ska man ju inte välja en FIS-hård skida såklart.

Om trådskaparen verkligen vill lära sig kunna jobba med kanten är det så mycket lättare på denna typ av skida än att välja något bredare. Och det finns ju massa teknikövningar (friåkningsövningar) som hjälper på vägen dit och de är lättare att få in korrekt med en skida som underlättar det.

Med en skida med längre radie (motsv den Deacon som frågades om ovan) krävs ju mer fart för att kunna ligga på kant och köra skärande sväng. Och just fart brukar vara en utmaning många nybörjare inte vågar satsa på tillräckligt mycket. Fart är ju läskigt om man inte känner att man har kontroll.

Min erfarenhet är därför att en skida med kortare radie underlättar för kontroll och för att enklare kunna komma in i sväng, även för nybörjare.

Senast ändrad:
Skidor för nybörjare?
Kan hålla med om att en kortare radie är att föredra.
Jag tror på nåt mellan 74-78mm ish.

Denna kanske skulle kunna vara något (164cm). Finns för 3k hos outnorth

+1 på de där skidorna i den längden för trådskaparen.

Givet såklart att det är fortsatt fokus på pist och att lära sig teknik.

Tips till trådskaparen: har du en hemmabacke (om än kort) nära hemma, åk dit och träna. Dvs inte bara åka upp och ned, upp och ned. Utan just teknikträna. Precis som fotbollsspelare inte bara spelar match utan tränar dribblingar, passningar, skott… fast i vårt fall handlar det om olika sorters hasningar (långa, korta, snabba, långsamma, mm), fiskekrokar, garlands, hockeystopp, sväng på en skida om vartannat, mm. Googla! Du kommer snabbare hitta kanten och det kommer utveckla din åkning rejält.

Skidor för nybörjare?

Jag tycker kanske inte heller att en ambitiös nybörjare (och TS är knappast nybörjare längre) behöver en ”SL-skida”. Däremot kan en mer kompetent skida få en ambitiös ”nybörjare” att redan tidigt komma rakt in i mer skärande svängar. Jag har sett det hända själv. Och det kan då mycket väl vara en skida med 92 mm midja dvs ingen ”SL-skida”.

I vårt specifika fall handlade om att fru fredw, nybörjare vid 40+, efter ett par skidveckor på billiga nybörjar-skidor, fick låna ett par Völkl Kenja hos Skidsport i Åre. Hon tog momentant flera steg upp i teknik och skärande svängar. ”Mamma, vad hände?!” tror jag att sonen sa.

Men det gäller förstås att hitta rätt skida och där spelar vikt, fysik, teknik, ambition, ”aggressivitet/attack”, fartpreferens mm mm så stor roll att det är väldigt svårt att föreslå en specifik skida. Så rådet att prova sig fram, ”hyrköpa” etc är ju helt rätt.
Men, min huvudpoäng - jag gissar att TS nu är redo att lämna de flesta billigare, mjukare XXL- skidorna bakom sig. Och det behöver inte alls bli någon smal pistskida utan mycket gärna en snäll allmountain med kanske 85+ mm bredd.

Skidor för nybörjare?
Ett alternativ till att åka på testdagar eller att hyrköpa skidor är att leta reda på någon som erbjuder både uthyrning / försäljning och skidlärare under samma tak och få hjälp av en skidlärare med att testa olika typer av skidor i backen för att se vad som passar dig och samtidigt få hjälp med åktekniken. Kolla t.ex. med Åre Skiduthyrning i Rödkullen.

Skidor för nybörjare?
Vad tycker ni om Deacon 7.6 24/25 som en första skida?
Kan väl funka ypperligt som första skida.
Dom kan du åka runt på å kanske ha roligt i backen även när det blir uppkört, vilket det blir redan kl10.
Köp för guds skull inte en ”fostrande” SL skida som det tipsats om. Dom blir dötråkiga så fort det blir det minsta uppåkt.
Förstår inte heller varför man dyrt skall köpa gamla hyrskidor när det nästan alltid finns bra erbjudande på nya skidor som är minst lika billiga som gamla hyrskidor.

Skidor för nybörjare?
Kan väl funka ypperligt som första skida.
Dom kan du åka runt på å kanske ha roligt i backen även när det blir uppkört, vilket det blir redan kl10.
Köp för guds skull inte en ”fostrande” SL skida som det tipsats om. Dom blir dötråkiga så fort det blir det minsta uppåkt.
Förstår inte heller varför man dyrt skall köpa gamla hyrskidor när det nästan alltid finns bra erbjudande på nya skidor som är minst lika billiga som gamla hyrskidor.
For the record: en SL-liknande skida behöver inte vara fostrande. Det handlar hur hård den är. Vill man lära sig skidteknik på riktigt finns det få skidtyper som är bättre än en kort, lättsvängd skida.

Visst, jag är ett stort fan av bredare skidor. Men även om de har modern skärning är det fortfarande milsvidder i hur lätta de är att initiera in i sväng liksom få upp på kant jmft med skidor med bredare midja.

Vill man bara överleva i backen, visst, köp ett par ”allmountainlagg”, men vill man lära sig korrekt skidteknik är det inte optimalt.

Senast ändrad:
Skidor för nybörjare?
Vill man lära sig skidteknik på riktigt finns det få skidtyper som är bättre än en kort, lättsvängd skida.
...
Vill man bara överleva i backen, visst, köp ett par ”allmountainlagg”, men vill man lära sig korrekt skidteknik är det inte optimalt.

Det här, @Damaz, betyder alltså att du behöver ha - minst - två par skidor. 😁

Skidor för nybörjare?
For the record: en SL-liknande skida behöver inte vara fostrande. Det handlar hur hård den är. Vill man lära sig skidteknik på riktigt finns det få skidtyper som är bättre än en kort, lättsvängd skida.

Visst, jag är ett stort fan av bredare skidor. Men även om de har modern skärning är det fortfarande milsvidder i hur lätta de är att initiera in i sväng liksom få upp på kant jmft med skidor med bredare midja.

Går alldeles ypperligt att åka på skär med ”korrekt skidteknik” med ett par frontsidecarvers som faktiskt tar dig ner för backen även när det är uppåkt. Och det är det som Deacon är, för mig är det då inte en AM skida.
Och det går fint att även carva med 125mm breda skidor, bara jävligt jobbigt 😉
Men ett par SL skidor är väl bara galet, dom är ju gjorda för att ”sitta fast” i skäret och blir bara jobbiga att åka med då det blir allt annat än nypistat. Och ja jag har självfallet även ett par SL lagg.

Tillbaka
Topp