Skidor för nybörjare?

Damaz

Medlem
Skidor för nybörjare?
Det har diskuterats tusentals gånger här men jag provar ändå och se om jag får några bra svar! Jag är en nybörjare som började åka skidor förra säsongen för första gången i mitt liv. Är 28 gammal man och jäklar vilken skräckblandad förtjusning det är!

Jag kan åka i princip alla blåa backar och några få röda.

Är nu ute efter ett par skidor som är tacksamma för en nybörjare, enkel och svänga med och är förlåtande. Vad bör man köpa? Pjäxor som är formgjutna är fixat!

Ja jag vet att många kommer föreslå hyra, men jag är galen i prylar och vill gärna ha mina egna skidor, haha!

Tack för svar!

Skidor för nybörjare?
Hur många dagar har du åkt och hur många dagar planerar du att åka och vart någonstans åker du?
Jag var i lite samma sits som dig för några år sedan och köpte en ”nybörjarskida”. Det var kul i ungefär 10dagar, sen insåg jag att jag ville ha en helt annan skida.
Men allt är ju lite relativt till din utveckling.

Skidor för nybörjare?
Härligt att du har fastnat för skidåkning. Det är sjukt beroendeframkallande!
Jag har samma erfarenhet som @Skidare. Köpa och ha sina egna skidor är absolut roligare än att hyra. Om inte annat så får man känna att man tagit sig ett första trevande steg uppåt och inte längre är "en sån som hyr". Det är även en fördel att slippa lära sig nya skidor hela tiden medan man försöker få styr på sig själv och försöker få den skräckblandade förtjusningen att gå över i en känsla av kontroll. Sen blir det ännu roligare att åka. De skidor som är perfekta för dig nu kommer du att växa ur när du har skaffat dig dubbelt så mycket erfarenhet som du har idag - och dit är det inte långt. Mina första åkte jag på i 27 dagar, sen tog min fru över dem och åkte på dem i 6 dagar. Nu gör de någon annan lycklig. Så planera redan från början för nästa steg och köp antingen något begagnat, eller på den absolut sista nu-måste-vi-verkligen-tömma-lagret-rean.