Dun vs prinaloft (alternativ till Houdini Dunfri)

Pillard

Aktiv medlem
Jag har haft en Houdini Dunfri i ca 10 år. Den börjar ju nu ge upp i materialet och behöver nog bytas ut. Är det nån som har något bra tips på liknande plagg? Det vore kul att variera sig lite. Dunfri är lite udda eftersom den har 100g primaloft/m2. De flesta andra ligger på 50-60g. Det är ganska stor skillnad. Vad jag kunnat läsa mig till så klarar man sig dock på ca hälften av vikten i dun istället. Så det är ett alternativ. Jackan ska också funka till vardags så den får inte se allt för ”cool” ut. Dunfri är ju helt slät och därför väldigt diskret. Så måste jag skaffa en till likadan eller finns det några bra tips?

• Patagonia Micro Puff eller DAS Light om passformen funkar.
  • Arcteryx Atom eller Nuclei.
DAS såg ju ut exakt som Dunfri :) Men båda Patagoniorna anger 65g foder. Är deras plumafill så pass mycket varmare att det kan kompensera jämfört med 100g primaloft i Dunfri?

Atom/Nuclei var jag väldigt sugen på tills jag upptäckte att de också har ca 60g primaloft. Det verkar som att det är generell standard att ligga i den mängden?

Din nuvarande jacka med 100 g Primaloft jacka är varmare än dessa alternativ.

EDIT: Dunfri är förvånande lätt jacka om Houdinis 426 g för storlek L verkligen stämmer.

Senast ändrad:
Jag är i samma läge med min Dunfri och har sneglat lite på Tierra Belay 120 Hood Jacket. Aningen tyngre än Dunfri men med ullfoder, vilket jag tycker låter lite spännande. Dunfri har de stora sidofickorna som också funkar som ventilation, vilket Tierran tyvärr saknar.

Jag är i samma läge med min Dunfri och har sneglat lite på Tierra Belay 120 Hood Jacket. Aningen tyngre än Dunfri men med ullfoder, vilket jag tycker låter lite spännande. Dunfri har de stora sidofickorna som också funkar som ventilation, vilket Tierran tyvärr saknar.
Ull är ju nice. Frågan är om den är lika varm bara? Jag har redan en tunnare Houdini-primaloft som mellanlager så jag behöver värmen i denna :)

Tillbaka
Topp