Dundret, Kittelfjäll

freeride_nu

Aktiv medlem
Dundret, Kittelfjäll
Hej!

Jag åker till Dundret i Gällivare v10 och
Kittelfjäll v14-15.

Jag är ganska hemmavan på Dundret men har aldrig hittat nån vidare offpist där ....

Har nån några förslag, förutom nedanför soldalssvängen?

Kittelfjäll blir första gången för mig, tacksam för alla förslag, även intresserad av toppturer på fjäll i närheten....

Ja, jag ska köpa en karta :-)

/Niklas

Dundret, Kittelfjäll
Hej!
Den bästa offpist åkningen finns på toppen bortanför soldalen.soldalsliften som ligger på den sidan är i regel bara öppen under påsk om det är mycket folk.så dit får man gå och tillbaka får man staka efter längd spåret

Bäckravinen är det bästa åket med bra lutning (+50 grader) och bra fallhöjd,gå upp från soldalsliften mot toppen till höger,åk ner mitt på fjället och ner mot ravinen.

I år har jag inte varit dit en enda gång, för det har gått många laviner där.Det är väldigt hög lavin risk på Dundret,vädret har varit skiftande ena dagen -40 och tre dagar senare + grader mycket vind och stora snöfall.

Skogsåkningen bortanför störtloppsbacken är ok, men det är ganska tätt i skogen på Dundret.(Man ska nog vara infödd för att hitta alla gläntor som är bra åk)

Om man ska åka bra offpist på Dundret så får man vara beredd att gå en hel del.

har du fler frågor om Dundret fråga gärna.

MVH

Dundret, Kittelfjäll
Fredrik!

Bor du i närheten? Kommer att vara där
från och med Tisdag nästa vecka, hör
av dig om du har lust att åka nån dag :-)

/Niklas

Dundret, Kittelfjäll
Du har något att längta till. Kittelfjäll är sveriges bästa off-pist ställe. Det finns många raviner, fina hopp och suverän skogsåkning. Pröva Min väg och Kålårado det första du gör när du kommer. Oavsett om du åker bräda eller lagg kommer du att jubla av de häftiga nedfarterna.
Jag far upp dit v 15. Jag har varit i Kittelfjäll 20 ggr från 1976. Det är nästan häftigt varje gång det finns över 1 m snö. Det gört det nu
Lycka till!!!

Dundret, Kittelfjäll
Tjenare!
Ett bra åk i Kittel är om du skråar bort till Storgrova, åker uppe på höger kant tills fjällbjörkarna börjar att tätna då droppar du in i Storgrova. Det är en smal ränna som man måste göra hoppsvängar i om man inte ska få upp en ohygglig fart. Ett av dom bättre åken tycker jag.
M.V.H E:F

Dundret, Kittelfjäll
De bäst tipset i Kittel är att åka med personalen, om någon är ledig.

Då kommer du att få nå jävulusiskt bra åkning, inte nå turiststråk som tipsen nedanför på sidan.

Har varit där !!

Tillbaka
Topp