Duschmöjligheter

Duffis08

Aktiv medlem
Duschmöjligheter
Hej!
Jag bor en bit utanför Åre (Tångböle) men skulle väldigt gärna vilja åka lite längdskidor. Däremot så skulle jag helst vilja slippa att sätta mig i bilen, svettig efter passet och åka 15-20 minuter för att komma hem

Vad finns det för möjligheter till att duscha i Åre utan att behöva att tex betala för att gå in på holiday klubb eller Tott?

Duschmöjligheter
Duffis sa:
rabbit sa:
Duffis sa:
Däremot så skulle jag helst vilja slippa att sätta mig i bilen, svettig efter passet och åka 15-20 minuter för att komma hem
dagens I-lands problem?
Kanske det men att sätta sig i en kall bil när man är svettig är ett lätt sätt att bli förkyld på vilket jag gärna undviker om jag kan.
Man blir inte förkyld av kyla, man blir förkyld av virus (oftast) eller bakterier.

Och rent spontant, är du inte rätt varm efter ett skidpass = hinner inte bilen bli varm innan du blir kall?

Duschmöjligheter
Duffis sa:
rabbit sa:
Duffis sa:
Däremot så skulle jag helst vilja slippa att sätta mig i bilen, svettig efter passet och åka 15-20 minuter för att komma hem
dagens I-lands problem?
Kanske det men att sätta sig i en kall bil när man är svettig är ett lätt sätt att bli förkyld på vilket jag gärna undviker om jag kan.
Vi skriver alltså snart nådens år 2016 och folk tror att man kan få en infektionssjukdom av att sätta sig i en kall bil när man är svettig?

Duschmöjligheter
la_grave sa:
Duffis sa:
rabbit sa:
dagens I-lands problem?
Man blir inte förkyld av kyla, man blir förkyld av virus (oftast) eller bakterier.

Och rent spontant, är du inte rätt varm efter ett skidpass = hinner inte bilen bli varm innan du blir kall?
Nej.

Duschmöjligheter
rabbit sa:
Duffis sa:
rabbit sa:
dagens I-lands problem?
Vi skriver alltså snart nådens år 2016 och folk tror att man kan få en infektionssjukdom av att sätta sig i en kall bil när man är svettig?
Man blir väl inte förkyld av kyla. Om du däremot har ett virus i kroppen (kanske jag har, kanske inte) och kroppen ska dels hämta sig från ett tungt träningspass och försöka värma upp svettiga kalla kläder för att slippa frysa. Då försöker kroppen att lösa dom "problemen" innan den försöker motverka det förmodade viruset.

Skulle inte kyla ha något med saken att göra. Fan, då behöver vi ju inte klä oss i varma kläder längre, toppen!

Att folk inte bara kan svara på frågan istället för att dra upp saker som inte har med frågeställningen att göra.

Duschmöjligheter
Duffis sa:
Skulle inte kyla ha något med saken att göra. Fan, då behöver vi ju inte klä oss i varma kläder längre, toppen!
Kläder har man på sig av massa skäl som inte har med infektioner att göra, tex

* Sociala konventioner. Jag vill inte se massa hud när jag är på stan.
* Bekvämlighet. Det är bekvämare att vara varm än att frysa.
* Frysa leder till massa andra problem, typ förfrysning. På den gamla goda tiden när mat ofta var en bristvara var det energioekonmiskt att gå utan kläder eftersom massa energi då gick till att hålla kroppstemperaturen (Ungefär 2/3-delar av den energi vi behöver går åt till att hålla kroppstemperaturn - du kanske vet att vi människor är varmblodiga?)
* skydd mot vassa saker i omgivningen

etc.

Men ja, du kan säkert gå omkring naken stora delar av året så länge du inte är stillastående och äter ordentligt, utan att de leder till fler infektionssjukdomar. Springer (sprang?) ju omkring en man i Stockholm som bara har skjorts och skor på sig året runt.

Duschmöjligheter
la_grave sa:
Duffis sa:

* Frysa leder till massa andra problem, typ förfrysning. På den gamla goda tiden när mat ofta var en bristvara var det energioekonmiskt att gå utan kläder eftersom massa energi då gick till att hålla kroppstemperaturen (Ungefär 2/3-delar av den energi vi behöver går åt till att hålla kroppstemperaturn - du kanske vet att vi människor är varmblodiga?)

etc.

Men ja, du kan säkert gå omkring naken stora delar av året så länge du inte är stillastående och äter ordentligt, utan att de leder till fler infektionssjukdomar. Springer (sprang?) ju omkring en man i Stockholm som bara har skjorts och skor på sig året runt.
Skydd mot vassa saker i omgivningen, snackar du medeltiden när man använde rustning för att skydda sig mot pilar och svärd!? Haha

Du svara själv på det jag poängterar. Det är energioekonomiskt att inte hålla sig varm vilket jag vill försöka göra genom att duscha efter träningen och sätta på mig torra kläder = energiekonomiskt.

Ja, han springer i shorts och skor för han är varm när han springer. Jag har däremot svårt att se honom sätta sig på en kall plats och sitta där i 20 minuter efter att han sprungit färdigt, då håller han sig nog inte varm. Eller vad tror du allsmäktige la_grave, mannen med svar på alla livets frågor? (Förutom frågor om pjäxor)

Senast ändrad:
Duschmöjligheter
Duffis sa:
la_grave sa:
Duffis sa:

etc.

Skydd mot vassa saker i omgivningen, snackar du medeltiden när man använde rustning för att skydda sig mot pilar och svärd!? Haha
Att avsiktligt läsa fel gör inte att du framstår som smart.

Hur brukar bar hud se ut på sommaren om man gör något annat än att bara sitta i soffan och kolla på TV?

Du svara själv på det jag poängterar. Det är energioekonomiskt att inte hålla sig varm vilket jag vill försöka göra genom att duscha efter träningen och sätta på mig torra kläder = energiekonomiskt.
Jaha, synd att du inte skrev det som motiv då i ursprungsinlägget. Men om energiekonomi är så viktigt för dig, varför tränar du då? Bränner ju massa energi, och slutresultatet är ändå bara att du kommer tillbaka till utgångspunkter. Föga meningsfullt.

Allvarligt talat så är nog inte en dusch optimal ur energisynpunkt eftersom du kyler av kroppen. Bättre att låta den kallna och återgå till normal kroppstemperatur i "naturlig" takt om man vill spara energi.

Ja, han springer i shorts och skor för han är varm när han springer. Jag har däremot svårt att se honom sätta sig på en kall plats och sitta där i 20 minuter efter att han sprungit färdigt, då håller han sig nog inte varm. Eller vad tror du allsmäktige la_grave, mannen med svar på alla livets frågor? (Förutom frågor om pjäxor)
Du kanske inte skulle tolka springa bokstavligt..? Har du någonsin hört någon säga att han/hon ska gå ut? Ofta betyder gå ut i själva verket att man går in någonstans! Märkligt med språk, men måste tänka lite innan man bestämmer sig för vad saker betyder.

Duschmöjligheter
Om du är rädd att bli förkyld så fundera på följande:

Vad innebär störst risk?

1) sitta i kall bil 15-20 min i svettiga träningskläder.

2) utsätta dig för en offentlig/semioffentlig duschmiljö. Varmt, fuktigt o gött säger virusarna.

drH

Duschmöjligheter
Mountain_Man sa:
@Duffis, mata inte
@la_grave ... ;-) Självklart har du rätt i ditt resonemang angående ökad sjukdomsrisk vid nedkylning. +1

/MM
Poängen är ju ändå att om man tror sig vara infekterad redan, och dessutom till den milda grad att man inte överlever <5 min skrapandes fönster medan bilen blir varm så skall man kanske inte ge sig ut och åka sig svettig meddelst längdskidor!?
Den fysiska ansträngningen är en betydligt större "sjukdomsrisk" i det här exemplet.

Men åter till den första frågeställningen som väcker så många följdfrågor.

Menar Duffis att sätta sig i "kall bil" och köra till holiday club eller tott (eller tågstationen nudå) är ofarligt för hans uppenbarligen dåligt utvecklade immunsystem medan att göra detsamma och fortsätta hemåt, nu när bilen väl är varm, skulle innebära en hälsorisk? wtf?

@Duffis:
Om du inte klarar av att ha en torr tröja och dunjacka i bilen, starta bilen, ta på torr tröja och dunjacka, skrapa fönster i de <5min som bilen blir varm och sedan köra hem den korta stunden så kanske du borde ta en funderare på om det här med skidåkning och vinterklimat verkligen är något för dig.

Ibland får man inte de svar man vill. Istället får man de svar man behöver.

-peace and love
/r

Senast ändrad:
Duschmöjligheter

@la_grave
Om du är ute på sommaren så brukar du oftast bli brun. Olika brun beroende på land eller hur mycket du vistas i solen.

Men du vet inget ställe man kan duscha förutom Holiday Club, Tott eller stationen?

@rabbit

Tanken är att minska risken att bli förkyld.
Vet du vilken bil jag har? Vet du om den blir varm på 5 min?

Absolut, ta med en torr tröja osv var en bra idé, det ska jag faktiskt göra.
Tack för att du bidrar i tråden med strålande feedback!

Duschmöjligheter
Oftast är ju överkroppen mest svettig. Ta i värsta fall med en liten handduk och torka av innan du sätter på dig lite varma torra kläder och åk hem. Du kan tom ha samma "efter-träning-kläder" så slipper du tvätta konstant!

Ser egentligen inte riktigt problemet. Visst den minuten det tar att ta av sig, torka sig och sätta på sig torra kläder är lite obehaglig men du ska nog överleva :)

Duschmöjligheter
Jag följer den här tråden med stort nöje ... ;-) En liten fundering från min sida är var du åker din längdåkning, vilket har en viss betydelse. Nu var det bra många år sedan jag stod på längdskidor i Åre men då var det Ullådalen eller Björnen som var aktuellt.

Personligen skulle jag inte sätta mig i bilen för att åka någonstans och duscha om jag bara hade 20 minuter hem. Bättre då med ett snabbt ombyte och på med varma ytterplagg och fara hem och duscha. För övrigt är en bil med bränsledriven värmare guld värt ... skaffa en sådan till dina längdåkningsäventyr.

/MM

Duschmöjligheter
Som man nämnt tidigare; en uppsättning torra snusk-värme-kläder torde göra susen (finns på kupan i Järpen bl.a.).

Man nämnde oxå virus, inflikning: att starta bilen för att varmköra den medan man ex skrapar rutor eller byter om är mindre bra både för (bränsle)ekonomin som för (lung)hälsan. Det skulle väl vara en liten liten runk som kan motivera en sådan handling, rimligtvis.

Om du har ett favoritspår så är det bara att knacka stugdörr i närheten (och erbjuda något tillbaka, så som ett brädspel eller en back pilsner/månad), det "värsta" du kan få är ett nej.

Badoo kanske kan ge dig både en dusch-möjlighet, som en "dusch-möjlighet" menar jag på eehh... ledord väta alltså :)

Annars har de ju biltvätten, privata högtryckstvättar i div garage, och en å annan fet diskbalja i rostfritt stål att tvaga sig i på tavernorna i dalgången. Kanske lite pinsamt, dock.

Mitt värsta, alt. bästa tips: (om du ej redan har ett) hyr släp å släng på ett beggat gammalt badkar med tät presenning på (så att inte vattnet skvalpar ut vid färd på 90-sträckor). Om du har en skåpbil så funkar det oxå bra. Dock kan det vara bra att parkera i närheten av eluttag så att vattentålig värmekälla kan hålla vattnet vid fin temp under stakningen.

Att blanda nytta med nöje är att leva, bl.a.!

Tillbaka
Topp