Duschterapi 101

Jibberisch

Aktiv medlem
Duschterapi 101
Denna tråd har varit ute förr, jag vet. Men den försvann spårlöst, kanske just efter en kväll som slutade i en dusch. Alkohol har varit på tapeten på sistone lite överallt, även inom ramarna för detta eminenta skidforum. Möjligen finns en tråd som behandlar just detta ämne. Men jag hittade ingen helt dedikerad till fenomenet. Och efter helgens äventyr känner jag ett tryckande behov av att belysa ämnet på nytt. För det är ju så att bakfyllan alltid finns där. Den lurar likt en pensionär på golfbanan, tjockis på McDonalds eller dansk med midjeväska i puckelpisten. Med andra ord så väntar den bara på att få förstöra en perfekt dag. Så i bästa socialdemokratisk anda (fyll på med valfritt "tycka-illa-om-objekt") tänkte jag ge mej på bieffekten av och inte orsaken av fenomenet. Alla vet ju att det bästa sättet att undvika fenomenet bakfylla är att inte dricka sprit. Eller?

Vanligaste dagen för duschterapi är, lördag om du är ung och inte har något krävande jobb. Det är nämligen då du orkar gå ut på fredagskvällen efter hejdlöst många billiga öl på afterwörken. Söndag blir att föredra om du är en hårt arbetande man eller för all del kvinna i dina bästa år. Eftersom det oftast är 28 för killar och 15 för tjejer på stadens "finare" hak om lördagskvällen så väljer den sofistikerade individen att gå ut just då. Om du nu mot all förmodan har valt att utbilda dig vid något universitet har du underlag för att idka duschterapi alla dagar i veckan. För dem som ännu inte kommit på det, så gör sig alltså duschterapi bäst dagen efter man varit ute och dragit *ballen i gruset rejält. (*Skånsk slang, eller?)

Så vad behöver man? Egentligen behöver man bara en dusch. Men för att kalla det terapi behöver man också ett antal andra "produkter"

Packlista:

1. Två vattenflaskor, en med någon form av klart källvatten och en med vanligt kranvatten utblandat med samarin.

2. Huvudvärkstabletter Jag vill absolut inte verka sponsrad eller partisk, ta ett märke du prövat förut vars effektivitet är bevisad så att säga. Självklart ska den vara skonsam mot magen.

3. En musikmaskin, ta helst inte din nya Ipod av den enkla anledningen att Steve Jobs är en snål jävel som inte ersätter vattenskador. Tro mig.

4. Musik till din musikmaskin, ta den musik som har en helande effekt på dig. Jag brukar föredra "Panpipe Dreams".

5. Tandborste och tandkräm, eller något som har liknande effekt mot din andedräkt som förmodligen luktar som Arns far där han låg uppe i tornet och mådde skit. På marknaden finns det förträffliga små lappar, misstänkt likt frimärken eller LSD beroende på vilken generation man kommer ifrån. Dessa fungerar också utmärkt.

6. Undvik, vassa föremål, brandfarliga vätskor, eld och husdjur då dessa tillsammans med ångest över vad du egentligen sysslade med dagen innan kan få horribla konsekvenser för dina framtidsplaner som revisor, politiker, eller familjefader. Undvik också Pata-Q. Då han förmodligen har samma effekt.

7. Något att sitta på, detta är speciellt att föredra om du inte är ägare eller delar duschen med andra. Ett typiskt exempel skulle kunna vara ett så kallat "Hostel" beläget i till exempel Byron Bay. Om du är på en sådan plats och delar det med två ständigt höga människor från Schweiz kan det vara läge att sitta på något i duschen.

8. Action-Force Gubbar.

När du samlat ihop dessa föremål beger du dig raskt till duschen. Sätt på musiken, placera ut de helande produkter du med tagit inom räckhåll och sätt dig i duschen. Glöm inte att sätta på duschen. Detta är ett problem som uppstår ibland, oftast när personen i fråga druckit kopiösa mängder tysk hostmedicin kvällen innan. Efter att duschen är påslagen, luta dig tillbaka och låt den tillsammans med piller och annat hela din kropp. Glöm inte att avlägsna locket till avloppet så att Schitzaren med räksallad och gurkmajonäs du slukade igår enkelt glider ner om behov skulle uppstå.

Lämpliga aktiviteter under duschterapin:

• Pussla ihop föregående kväll.
• Tvätta bort eventuella stämplar
• Tvätta bort eventuella budskap som omogna personer skrivit på dig.
• Känn efter så att du har samma frisyr som igår kontrollera ögonbryn etc.
• Om du tappade själen föregående kväll, försök komma ihåg var.
• Ät och drick av din medhavda matsäck.

Under din duschterapi finns alltid risken att du blir störd av allehanda element i din omgivning. Det kan vara en eventuell sambo, två stalinistiska troll om du bor hemma, hemlösa vännen som sovit på soffan, en myrslok vid namn Åke som verkade så söt igår på vägen hem, svarttaxichauffören som var hungrig etc. etc. Ett exempel skulle kunna vara att du bor i en villa och överste trollet betalar enligt eget tycke ett grovt överpris för oljan. Han kan banka på dörren och komma med ett utlägg om att Opec borde avskaffas och att ni kanske borde byta till bergvärme om det inte så förbannat dyrt att hyra en jävligt stor borr . Ge ett svar passande för situationen och personen som stör din helande process. Skrik "It's beautiful!" med tjock australiensisk engelska, svara med ett kräkljud, eller hävda att ångan som sipprar ut under dörren faktiskt kommer från bergvärmen som vi borde installera. Blir folk hatiska för att du ockuperar badrummet, skyll då lämpligast på AFA, Stockholmspiket polis, tanten som skrev Mumindalen, den människa som kom på att man kan äta grisfötter, Zoran Lukic, kejsaren i Starwars, eller Tom Bombadil. Lämna under inga omständigheter duschen innan det som kallas "bakfylla" har försvunnit. Om du är student och använder dig av duschterapi ofta kan det vara en bra idé att smörja in sig med återfuktande kräm. Nivea bodymilk gör jobbet.

Jag tar som vanligt inte ansvar för skrumplever, särskrivningar eller annat otyg.

Fyll gärna på med tips och trix för att slippa förstöra en puderrik dag. Bidrag skulle kunna vara hur man undviker fenomenet bakfylla helt och/eller lever med det på bästa sätt. Hur kommer man lättast ur sängen i tid till att liften öppnar? Vilken mat rekomenderas av massorna? Vad bör man undvika? Vilka förebyggande metoder är att föredra? Frågorna är många.

Till våren finns "Lilla cykelknyckar-guiden" att ses fram emot. Väl mött i vinter!

Senast ändrad:
Duschterapi 101
Tog mig halva inlägget innan jag förstod att det handlde om duschterapi och inte duschdraperi. Hade lite svårt att koppla alkohol till draperier.

En klassiker för slippa bakfyllan, eller åtminstonde skjuta på den är den så kallade återställaren. Ingenting att testa för karatärssvaga personer, i synnerhet inte om skidåkning står på schemat för dagen. Faktum kvarstår dock att det är ett beprövat konsept som brukats i generationer. Speciellt lämpligt om konsumtionen av alkoholhaltig dryck dagen innan var av sådan kvantitet att effekten fortfarande ger sig till känna i form av berusning när man vaknar.

Slutligen; glöm inte vad Churchill en gång sade:
"Always remember that I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me."

Vik er inte för en bakfylla. Frisk luft är en otippat bra bakfyllerbotare. Balansen kommer till baks förr eller senare den med, så jag ser egentligen inget hinder för att åka skidor ordentligt bakfull, även om det brukar vara ganska kämpigt de första timmarna.

Duschterapi 101
patriknorling sa:
vet inte om man får skriva det här. Men man kan faktiskt lindra bakfyllan med cannabis.
talar du utifrån egen erfarenhet? Med tanke på din ringa ålder kan man ju hoppas att du inte redan är så erfaren att du använder droger för att lindra bakfyllan. Men om du vill prata om användning av droger, så kan du hänga på flashback istället. Där tycker dom det är coolt.

Till saken; Jag har utövat denna metod under mina aktiva år som partykung (alla tror att man är en, tills dagen efter) och har insett nu på senare dar att detta tyvärr inte hjälper.
Om du dock känner att du har syndat, du har ångest etc. Så funkar duschterapin, då man så fort ställer sig i duschen känner ångesten och synderna rinna av kroppen. Härligt.

Duschterapi 101
Mycket intressant läsning!

Det kan till synes då i synnerhet för den oerfarne verka vara en mycket effektiv metod för att ta död på detta tillstånd; bakfyllan.
Men jag har nu märkt trots min ringa ålder och föga få år av erfarenhet att den fysiska delen av detta fenomen är ytterst svår att få bort, likt Gudrun Schyman; hur mycket man än vill det & försöker så försvinner hon inte.
Det finns dock två sätt att gå till väga, var av det enda blir svårare att genomföra ju mer dryck du konsumerar på kvällen. Det andra tar bort detta fenomen helt men har helt klart sina nackdelar.
Tillvägagångssätt 1.
När man kommer hem efter den mödosamma kvällen (ja nu behöver man ju nödvändigtvis inte vara hemma efter en sådan kväll vilket vi många är medvetna om, sen berör ju inte heller detta bara kvälls- och nattetid.) så går man förslagsvis till köket (eller annat rum där man förvarar diverse köksredskap) och hämtar en tratt, sen färdar man ner till källaren och snor farsans 5 liters hbdunk som man illa kvickt tömmer i avloppet (jag vet detta låter som om jag drabbats av samtycke med UNF).
I vilket fall så fyller man nu denna dunk med vatten, förslagsvis kranvatten för att undvika eventuell annan sjuka dagen efter. Lägg er sedan på rygg, stoppa tratten i munnen, vänd på dunken och häll. Gör denna process tills vattnet i dunken är slut, förslagsvis i ett moment, den oerfarne kan tillåtas göra processen i flertalet moment.
Gå sedan och lägg er. Vakna piggare än Seth Morrison!

Tillvägagångssätt 2.
Denna metod är exakt likdana förutom att när du kommit ner till källaren så struntar du i att tömma dunken och istället så bär du med dig den upp till rummet. Gå och lägg dig.
Vakna bakis som ett troll och upprepa föregående process. Det som är centralt nu är att du förslagsvis minskar mängden vätska (radikalt) då processen annars med ytterst stor sannolikhet kommer få oönskad effekt. Om du gör det rätt kommer din bakfylla vara borta på 30 min! Den negativa med denna mycket enkla metod är att den måste upprepas varje dag, och om den väl bryts efter en periods brukande så kommer det berörda fenomenet vara värre än att bo en vecka i tält med mormor; hemskt & jävligt tråkigt. Som parentes som kan jag även tillägga att människor i din omgivning kan börja klassa dig vid det ytterst stämplade tillståndet alkoholist. För att undvika detta, göm ditt material och visa dig inte offentligt.

Det var den fysiska bakfyllan, att bli av med den psykiska är en annan femma. Vem har inte vaknat upp med grov ångest på grund av gårdagens händelser. Vad var det nu man gjorde eller inte gjorde?
Detta botas enklast med som t.ex. Jibberisch nämnde LSD, Bensodiazepiner eller annan valfri hallucinogen, Anxiolytisk eller ataraktisk drog.
Även detta kan resultera i att det krävs repetition varje dag för att nå önskad effekt. Även här finns det en vardaglig term för metoden; narkoman. Använd samma tillvägagångssätt som ovanstående för att mörklägga din metod.

- Simon.

Duschterapi 101
"• Tvätta bort eventuella stämplar
• Tvätta bort eventuella budskap som omogna personer skrivit på dig."

<3 ! hahaha

Duschterapi 101
Jo, tillvisso... Men den absolut bästa bakfyllemedicinen är att ge sig upp på berget och krascha hårt! Då frigörs uppiggande adrenalin, och den kalla snön i ansikte och nacke sköljer bort ångesten likt vigvatten! Lägg därtill den friska luften!

Duschterapi 101
jag älskar dig! så jävla bra och välskrivna inlägg! detta är vad flera borde ta efter här på freeride!
tack och bock, ska absolut testas så fort det ställts till med kalas och man mår som man förtjänar

Duschterapi 101
Jeppenator;
Hehe tackar ödmjukast.

Jarle;
Strohrom är ondskan! Herregud, men värt ett försök. Återkommer med empiriskt resultat.

SNDVLL;
Har provat, fungerar inte. Ooh the gobblins.

Tillbaka
Topp