Dynafit Beast 16

snorkel

Aktiv medlem
Dynafit Beast 16
jonny sa:
Bra info. Tydligen så har elasticiteten förbättrats från 4 mm till 10 mm vilket skall vara i recebindningsklass. Hur mäter man dessa millimetrar? Puttar man hälen åt sidan resp drar den uppåt och kollar när den inte åker tillbaka? Eftersom vinklarna blir olika borde måttet diffa beroende på pjäxatorlek.

Frambindningen är tydligen rörlig i åkläge för att tillåta hälens ökade elasticitet utan att det släpper fram. Det är alltså hälen som bestämmer om skidan skall lossna eller ej, precis som på tidigare bindningar.

+
Bättre elasticitet är den avgjort bästa förbättringen.
DIN 16 för de som vill ha det

-
Vikt, nära dubbelt mot DIN 12 Vertical/Radical
Pris. nära dubbelt mot DIN 12 Vertical/Radical

+ jfr konkurrenter
Jfr t ex Duke så är den flera hekto lättare samt bästa fördelen, man slipper lyfta ett kg bindning i varje steg eftersom bindningen är kvar på skidan istället för att sitta fast på hälen.

i.ashx

Ps Undvik reklam så kanske vi får diskutera Dynafit, trots att de är bäst. (Förra tråden blev låst) Ds

Senast ändrad:
Dynafit Beast 16
Hej
Jag var på gränslandet. Mitt misstag!!! Men jag gillar diskussionen vad som är reklam och inte. Den diskussionen startar någon annan på forumet.

Svarar på frågor är lugnt från min sida.

Vikt det dubbla mot Radical FT är inte sant.

Vikt Vertical FT 12 550 gram med 120mm stopper och powerplate
Vikt Radical FT 12 599 fram med 110 stopper
Beast 16 935 gram

Salomons 1480 gram
Marker Duke 1380 gram
Marker Baron 1225 gram
Marker 12 888 gram
Marker 10 855 gram

Marker Jester 16 995 gram Iklass med Besten fast utan gå läge (ingen tur bindning men en sjukt bra åkbindning)

Dynafit Beast 16
Skantz sa:
Hej
Jag var på gränslandet. Mitt misstag!!! Men jag gillar diskussionen vad som är reklam och inte. Den diskussionen startar någon annan på forumet.

Svarar på frågor är lugnt från min sida.

Vikt det dubbla mot Radical FT är inte sant.

Vikt Vertical FT 12 550 gram med 120mm stopper och powerplate
Vikt Radical FT 12 599 fram med 110 stopper
Beast 16 935 gram

Salomons 1480 gram
Marker Duke 1380 gram
Marker Baron 1225 gram
Marker 12 888 gram
Marker 10 855 gram

Marker Jester 16 995 gram Iklass med Besten fast utan gå läge (ingen tur bindning men en sjukt bra åkbindning)
Jag skrev inte heller att det var dubbla vikten, bara att det var nära.

Hur är det med elasticiteten? Har sett 10 mm men hur mäts det och gäller det både vertikalt och horisontellt? Motsvarande siffra på Radical skall vara 4 mm, gäller samma siffra horisontellt/vertikalt? Vad har konkurrenterna för elasticitet så man har något att jämföra med?

Senast ändrad:
Dynafit Beast 16
Petitess men Marker tour F12 väger väl mer än 888g? 1040 g enligt wildsnow.

Om det kommer en lättare och billigare version av besten framöver så är det intressant!

Dynafit Beast 16
mm
DrJ sa:
Petitess men Marker tour F12 väger väl mer än 888g? 1040 g enligt wildsnow.

Om det kommer en lättare och billigare version av besten framöver så är det intressant!
888g är utan stopper.

Angånde elasticiteten lyckades jag googla fram att Diamir Freeride Pro har 20mm i tån och 13mm i hälen.

Enligt Rossignols hemsida har FKS180 45mm lateral elasticitat i tådelen och 28mm vertikalt i hälen.

Har för mig att allas vår favorit Marker M11 har 11mm elasicitet i tå och häl.

Senast ändrad:
Dynafit Beast 16
1 gång Dynafit alltid Dynafit. Efter att varit med om utvecklingen från Trackers, som var riktigt uselt till diverse uppdateringar av Diamir som funkade skapligt till Dynafit som är lysande är det bara att inse att andra bindningstillverkare i Randonnesegmantet kan lägga ner. De järnklumpar som andra försökt ta fram är ju ett skämt i både vikt och performance jämfört med Dynafit.
Med denna nya inovation gör ju Dynafit ännu överlägsnare, om den nu håller måttet förstås. Vilket tester får bevisa.
Men för den bredare massan av uppförsgångare med offpist som mål håller ju den gamla lätta varianten fuller väl.
För oss mer vanliga skidåkare som inte hoppar klippor och åker 100 blås nerför branta rännor räcker mer än väl de äldre din skalorna. Den nya blir ju litet som att parkera Land Rovern eller Porsche suven utanför Östermalmshallen.
Men andra bindningstillverkare skrynklar nog sina hjärnor nu.

Tillbaka
Topp