Dynafit Beast Insert passar inte riktigt

Hjalmarr

Medlem

God eftermiddag, håller på att montera inserts till Beasten på ett på Black Diamond Quadrant. Av någon märklig anledning passar i skruvhålet helt med mittenskruven i inserten så tänkte kolla vad Ni har att säga i frågan? Spontant känns det som i sidoskruvarna på inserten borde vara fullt tillräckligt för att hålla den på plats?

Mycket riktigt, power inserts funkar inte på några Black Diamondpjäxor. Det beror på att BD använder egna inserts som ser annorlunda ut än de som Dynafit (och i stort sett alla andra tillverkare) använder, om du jämför orginal mot powerinsert kommer du se tydligt vad som felar. Ännu tydligare om du jämför med en "vanlig" insert från Dynafit eller annan tillverkare.

Jag har monterat powerinsert på ett par Quadrant genom att fräsa ur hälen med en drämmel för att passa, funkade bra men inget jag skulle rekommendera så här i offentligt rum ;)

Misstänkte att något var knas. Yes har också fräst för att få den att sitta på plats (har inga ambitioner att använda pjäxan till något annat än beasten).

Hur löste du mittenhålet? Hamnade det också asymmetrisk för dig? Tänker att ett gott lager epoxy och i kombination med ett nytt hål borde få den att sitta som berget.

Hmm, bra fråga. Jag minns inte riktigt, tror inte att det var riktigt så asymmetriskt som på bilden. Vill minnas att efter fräsning så kunde jag dra i skruven i mitten hålet bara lite "uppifrån" med epoxy i hålet som du säger. Men borde ju funka att förstora hålet lite och se om du kan få i en skruv med något större gänga bara så sitter det nog fast.

Tillbaka
Topp