Power Insert i Salomon Shift?

Hatti

Ny medlem
Tja.
Har ett par Dynafit Khion Carbon som jag använt i en Dynafit Beast binding, varför det sitter ett så kallat "Power Insert" i hälen på pjäxan.
Jag vill använda dessa pjäxor i en Salmon Shift binding. Jag har provat och märker att dom verkar passa. Men frågan är om det är chill att använda dom i den bindningen för åkning? Salomon skriver att det är ok om pjäxan uppfyller kraven för ISO 9523. Inte fått svar av Dynafit om så är fallet.
Som en liten följd fråga undrar jag också: Om jag tar bort power insert då antar jag att det är lugnt att använda dom. Men då har jag ingen lite metallbit i bakdelen på pjäxan (som det brukar va på tech-pjäxor), vilket jag antar gör att de kommer ta slut helt i en tech med pins, typ ATK crest?

kurono

Aktiv medlem
Khion ska funka. Det är uppföljaren Beast som inte funkar pga för grova tech inserts i tåläppen som påverkar utlösningen i tån genom att den skapar friktion i rullarna.

• Gilla
Reactions: Ivo

klassy

Aktiv medlem
Jag moddade mina lite för att de skulle vara mindre i vägen för andra bindningar, men ändå fylla någon funktion i beast-bindningen.

9F188DF4-01BE-4149-B41F-D1D6CED1764D_1_105_c.jpegEEBBEB14-0AB9-4C8B-B1A4-2E5DFBCCF2BA_1_105_c.jpeg

Khion ska funka. Det är uppföljaren Beast som inte funkar pga för grova tech inserts i tåläppen som påverkar utlösningen i tån genom att den skapar friktion i rullarna.
Dynsfit Khin är föregångaren till Dynsfit Beast, de är i princip samma pjäxa. Inuti "Beast" pjäxan så är de märkta med Khion. Jag har för mig att man bara bytte ut innerskon.

Hur som helst, Beast/Khion fungerar inte med något annat än tech och det är inte på grund av det du nämner. Khion/Beast har ingen certifiering, Shift är en MNC bindning och kräver att pjäxan som ska i den bindningen har en ISO 9523 certifiering. Det har inte Khion/Shift varken med eller utan power inserts.

Pillard

Aktiv medlem
Dessutom kan säkert många gånger en pjäxa med power insert "passa" i en vanlig bindning men tänk då på att du får metall mot plast, där det är tänkt att vara plast mot plast. Risken att metallbågen skär in i plasten i bindningen känns oroväckande.

kurono

Aktiv medlem
Ja det är i princip samma pjäxa förutom några mindre ändringar. Tex Beast har master step inserts. Grövre och sticker ut där fram. Samt att dem är grövre där bak och man behöver inte byta insert för att dem ska funka i beast bindningen.

Bara för att dom inte är certade betyder inte att dom inte funkar. Bara stoppa i o göra utlösningstest så ser man.

Beast däremot löser inte ut som den ska just pga insertsen i tån. Det är testat på wildsnow.

Pillard

Aktiv medlem
Ja det är i princip samma pjäxa förutom några mindre ändringar. Tex Beast har master step inserts. Grövre och sticker ut där fram. Samt att dem är grövre där bak och man behöver inte byta insert för att dem ska funka i beast bindningen.

Bara för att dom inte är certade betyder inte att dom inte funkar. Bara stoppa i o göra utlösningstest så ser man.

Beast däremot löser inte ut som den ska just pga insertsen i tån. Det är testat på wildsnow.
Nu får ju alla förstås själva välja hur rädda de är om sina knän osv men att stoppa i en pjäxa och testa själv är ju allt annat än säkert. Hela poängen med certifieringen är ju att man kan utgå från konsistent beteende.Att du testar själv är ju allt annat än säkert.

kurono

Aktiv medlem
Dessutom kan säkert många gånger en pjäxa med power insert "passa" i en vanlig bindning men tänk då på att du får metall mot plast, där det är tänkt att vara plast mot plast. Risken att metallbågen skär in i plasten i bindningen känns oroväckande.
Ja hästskon som sticker ut lär käka häldelar i plast rätt bra. Speciellt dem som stampar ner som en gorilla.

Pillard

Aktiv medlem
Alla pjäxor är kanske inte certade men följer ändå normerna. Hittade senaste revisionen av iso 9523:2019. Finns mått för häl och tådel så kan man kolla ifall det stämmer överräns med ens pjäxor. https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjABegQIAxAJ&usg=AOvVaw0dIB_iAJdZhtUwGc9HlDHo
Haha! Ja det går ju förstås. Själv skulle jag inte våga lita på det. Jag tänker generellt att om någon inte certifierat så finns det en anledning till varför inte

Ivo

Medlem
mina Khion funkar utmärkt med Shift (på feta Hokkaido skidor). förstår inte problemet...

kurono

Aktiv medlem
Haha! Ja det går ju förstås. Själv skulle jag inte våga lita på det. Jag tänker generellt att om någon inte certifierat så finns det en anledning till varför inte
Kostar massa pengar o få dem certade. Sen är det något som fastställts på senare år (2015?) och därmed tar det väl tid innan alla börjar certa? Hoji free är iaf certad.

Tech bindningar med stomppads får kompabilitetsproblem för pjäxor som inte fyller 9523 normen om tex sulan är för tjock så sitter inte piggarna i som dem ska.

Kostar massa pengar o få dem certade. Sen är det något som fastställts på senare år (2015?) och därmed tar det väl tid innan alla börjar certa? Hoji free är iaf certad.

Tech bindningar med stomppads får kompabilitetsproblem för pjäxor som inte fyller 9523 normen om tex sulan är för tjock så sitter inte piggarna i som dem ska.
Förstår inte vad du pratar om.
Faktum är att Khion/Beast inte är 9523 certade och det funkar därför inte med Shift.
Du nämnde väl själv ovan om att någon testat pjäxan med någon sorts alpinbindning där det inte fungerade?

kurono

Aktiv medlem
Förstår inte vad du pratar om.
Faktum är att Khion/Beast inte är 9523 certade och det funkar därför inte med Shift.
Du nämnde väl själv ovan om att någon testat pjäxan med någon sorts alpinbindning där det inte fungerade?
Som jag skrev innan khion o beast skiljer sig pga att beast har en annan typ av tech inserts som sticker ut i tån och därför tar i i rullarna på shift och förhindrar att den löser ut som den ska och detta är testat att det inte funkar(Lou på wildsnow skrev en artikel om detta) Khion har ej dessa inserts och så länge khions häl och tå parti följer 9523 normen som länkat ovan så ska den funka även om den inte är certifierad. Självklart är allt på egen risk givetvis.

Nitell

Ny medlem
Faktum och faktum, det beror på exakt vad du menar med "funkar". Om någon gör en pjäxa med mått enligt 9523 men inte tar den genom något certifieringsprogram så kommer ju pjäxan "funka", eller hur? Sen om man är villig att själv ta ansvar för att de saker man använder fungerar ihop eller om man vill att tilverkarna genom ett certifieringsinstitut garanterar det, det är ju upp till och var och en att bedöma.

Jag själv skulle t.ex. inte ha några problem alls att köra Khion i en shiftbindning, medan många andra inte tycker det känns bra. Samtidigt skulle jag inte klicka i en shift utan att själv kolla att AFD och förspänning är korrekt justerat medan många andra gärna lämnar det ansvaret till någon uthyrare eller servicekille.

Så, det är väl inte riktigt så svart-vitt som du skriver va?

Pillard

Aktiv medlem
En liten undran, vad är det som är så komplicerat med förspänningen? Jag blir onekligen lite nojjig och funderar på om jag missat något som tyckte att den var ganska given? Jag har utgått från att metallcylindern ska vara flush mot plasthylsan. Så har jag för mig att det står i manualen och att jag även sett på andra ställen. Personligen tycker jag att den här konstruktionen är ganska föredömlig när det gäller att se (och för den delen känna) när det är rätt.

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
En liten undran, vad är det som är så komplicerat med förspänningen? Jag blir onekligen lite nojjig och funderar på om jag missat något som tyckte att den var ganska given? Jag har utgått från att metallcylindern ska vara flush mot plasthylsan. Så har jag för mig att det står i manualen och att jag även sett på andra ställen. Personligen tycker jag att den här konstruktionen är ganska föredömlig när det gäller att se (och för den delen känna) när det är rätt.

Newschoolers sa:
Setting up Shift forward pressure to correct spec is crucial. If you have snow on your toe and step in you'll likely pre-release. Have your set-up off by less than a cm and you'll likely pre-release. The shop manual could be a bit more clear in this regard as it shows that the silver piece should be flush with the back of the Shift heel-piece housing (picture below).

Instead look closely at the housing where there are two arrows. According to the shop manual line up the raised rectangle on the silver piece with the arrows of the housing.

This is probably 1-2mm difference than being flush with the housing.

Pillard

Aktiv medlem
Hm, ja jag gick ju förstås på manualen :) Det här låter ju dock inte som att det är så tekniskt svårt att justera utan mer att Salomon behöver klargöra vilken punkt det är som gäller. Nåt som @snej kanske borde ha koll på?

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp