Dynafit Khion Recension efterfrågas!

lingonkott

Medlem
Hej,

Är på jakt efter ett par nya randoné pjäxaor som klarar vanliga alpina bindningar men även tech-bindninga.
Jag har kollat på Dynafit Khion, har även gått runt med ett par på en affär ett bra tag och de känns bra.
Det var Dynafit Khion moellen utan kolfiber.
Jag antar att pjäxan med kolfiber är samma pjäxa med lite kolfiberbitar för utseendet.
Då jag inte hittar några skillnader på Dynafits hemsida vad gäller vikt eller andra egenskaper.

Någon här som har något att säga om dem?
Gärna Pros och Cons om någon använt dem.

Behöver en stabil pjäxa som klarar att man väger mer än 70kg när man är på väg nerför.

Tacksam för all hjälp jag kan få :)

Har varit lite intresserad av att testa denna modell jag å, men har dock inte hittat någon som har den hemma i butik. Hur känns den flex-mässigt? Kan den mäta sig med MTN-Lab tex?

mmarcus sa:
Har varit lite intresserad av att testa denna modell jag å, men har dock inte hittat någon som har den hemma i butik. Hur känns den flex-mässigt? Kan den mäta sig med MTN-Lab tex?
Jag har nog testat för lite egentligen men jag tycker de är relativt hårda i flexet. Har inte testat MTN-LAB dock.
Därför jag skulle vilja ha någon som åkt med dem som kan avgöra flex och sånt lite bättre.
Definitivt hårdare än mina numer rappliga BD Factor 130 iaf.

Tror de har dem på Skidbutiken! Jag testade dem i Sundsvall på en liten butik.

Senast ändrad:

@lingonkott - Värt att nämna är att Dynafit Khion inte funkar i en vanlig alpinbindning. Vill du kunna använda pjäxan i vanliga bindningar får du leta efter efter ett par utan en välvd gummisula.

NiclasO sa:
@lingonkott - Värt att nämna är att Dynafit Khion inte funkar i en vanlig alpinbindning. Vill du kunna använda pjäxan i vanliga bindningar får du leta efter efter ett par utan en välvd gummisula.
Av erfarenhet så vet du att den ej funkar i "vanliga" bindningar?

När jag säger alpina bindningar så menar jag alltså "vanliga" randobindningar så som Marker Duke.
Den som sålde dem sa att de funkar till båda.

Kanske pratar vi om olika vanliga bindningar?

lingonkott sa:
NiclasO sa:

När jag säger alpina bindningar så menar jag alltså "vanliga" randobindningar så som Marker Duke.

Då pratar vi om olika bindningar! Marker Duke, Baron och F12 Tour (samt Salomon Guardian och liknande från andra leverantörer) är bindningar som funkar utmärkt med den typen av sula då du kan justera höjden på plattan som hjälper till när den löser ut. Inga problem med Khion där alltså.

Jag trodde du pratade om alpinbindningar som t.ex. Look P18 eller Salomons STH-modeller eller liknande...

Senast ändrad:
Vattendroppe sa:
lingonkott sa:
Jag antar att pjäxan med kolfiber är samma pjäxa med lite kolfiberbitar för utseendet.
Då jag inte hittar några skillnader på Dynafits hemsida vad gäller vikt eller andra egenskaper.
Sannolikt är den styvare.
Det betvivlar jag men du kan ha rätt.
Vad jag kan se så har man bara satt kolfiber i uppdelade bitar på några ställen.
Sedan så ligger kolfibern på sidorna och flexet om det är det du menar blir styvare borde tungan varit i kolfiber. Någon som vet om den är i kolfiber också?
Ännu bättre om någon som testat de olika modellerna vet hur flexet känns.

NiclasO sa:
lingonkott sa:
NiclasO sa:

Då pratar vi om olika bindningar! Marker Duke, Baron och F12 Tour (samt Salomon Guardian och liknande från andra leverantörer) är bindningar som funkar utmärkt med den typen av sula då du kan justera höjden på plattan som hjälper till när den löser ut. Inga problem med Khion där alltså.

Jag trodde du pratade om alpinbindningar som t.ex. Look P18 eller Salomons STH-modeller eller liknande...
Jag misstänkte nästan det!
Det var nog jag som var dålig på att klargöra det i trådinlägget. :)
Var bara rädd att du skulle säga att det var för liten tå på khion.

Senast ändrad:
lingonkott sa:
Vattendroppe sa:
lingonkott sa:
Sannolikt är den styvare.
Det betvivlar jag men du kan ha rätt.
Vad jag kan se så har man bara satt kolfiber i uppdelade bitar på några ställen.
Sedan så ligger kolfibern på sidorna och flexet om det är det du menar blir styvare borde tungan varit i kolfiber. Någon som vet om den är i kolfiber också?
Ännu bättre om någon som testat de olika modellerna vet hur flexet känns.
Khion har ingen tunga som tidigare Dynafit pjäxor.

Ingen som testat khion och har lite förstahands info om hur den funkar? :)
Känns som det kommit bort i alla mina felskrivningar att det var det jag egentligen efterfrågade.

Tack för länken till @xSoolx jag förstår det som att de har problem med att gåläget löser ut under åkning om man pressar pjäxan hårt. Någon här som vet om de i svensk handel har åtgärdats?

@lingonkott Har aldrig sett kolfiberkhion, så vet inte vad du menar med att det bara är bitar här och där, men jag är väldigt säkert på att den är styvare. En pjäxa flexar för det första inte bara framåt bakåt, även i sidled. Jag är t o m villig att gå så långt som att säga att en pjäxas laterala styvhet är viktigare än framåt-bakåt med en modern åkstil på moderna skidor i lössnö. Och sen så påverkar ju styvheten i sidorna på pjäxan också framåt-bakåt-flexet. Det senare upptäcker du själv enkelt vid ockulär besiktning om du flexar dina nuvara pjäxor.

@Vattendroppe Förstår vad du syftar på. Tänker rent som ett balkelement och då borde den kolfibern man ser på utsidan skalet vara i de närmsta försumbar på Khion Carbon. Vikten är densamma på tech. specen på de båda så de kan inte vara några större skillnader i geometri eller materialskillnader om nu vikten verkligen stämmer :)

Premiäråkte mina khion kolfiber en dag i pisten igår. Första hyfsat lätta randopjäxan jag åkt med som jag glömmer är en turpjäxa med en styvhet i flexet som ligger i samma härad som på mina Lange RX130. Men det är inte bara styvheten, utan känslan i flexet som mer speglar att det är en överlappssko än variant med tunga som andra dynafit. Upplever dem också som relativt styva lateralt. Har inte åkt vanliga khion men jämfört den med kolfibervarianten sida vid sida i butik och upplevde det som att kolfibervarianten var avsevärt styvare.

Jag kan inte mer en att hålla med Le_Troglodyte om sin uppfattning.

Min pjäxa gick dock sönder under fjärde skiddagen, fick nya utan problem!

Kört 3 dagar i mina Carbon i pisten i helgen. Rekommenderar! Provade både ms och carbon på skistore i göteborg och det kändes att carbon är mycket hårdare än ms. Ms kändes alldeles för mjuk och var inte aktuell för mig. Boa-systemet i innerskon är också smidigare på carbonmodellen.

Tyvärr så rekommenderade skistore en för stor storlek till mina smala lågvolymsfötter, Grr :( Rekommenderar inte att lyssna så mycket på dom vad gäller modell och storlek, känn efter själv särskilt om du har smala fötter med låg volym. Har gjutit sula och lagt i volymreduceringssula också, så nu börjar dom sitta bra men det är svårt att göra boot fitting på för stora pjäxor. Hellre en som sitter riktigt tajt så får man trycka ut dom för dom knölar man har.

Enda nackdelen jag har märkt är att dom verkar läcka in lite vid tårna, men det beror nog på att jag behöver spänna mina till max.

Håller med Le_Troglodyte: Hårda men med progressiv flex som en riktig alpinpjäxa, till skillnad från t.ex. salomon mtn lab som jag upplevde som helt stumma.

Återstår att se hur dom är att tura med också, men dom är i alla fall riktigt sköna att gå i...

Jag fick exakt samma skada på mitt andra par som mitt första. Ska bli intressant att se om någon annan går sönder lika. Jag åkte 4-5 dagar på båda.

Enligt uppgift från stor butik i St Anton ,Jennewein, kommer ny lovande doja från Tecnica ut snart. Kommer att visas på Ispo. Jag var inne för att byta ut mina Factor och fick rådet att avvakta
Kan vara värt att vänta då Kihon verkar ha barnsjukdomar

gubbfan sa:
Enligt uppgift från stor butik i St Anton ,Jennewein, kommer ny lovande doja från Tecnica ut snart. Kommer att visas på Ispo. Jag var inne för att byta ut mina Factor och fick rådet att avvakta
Kan vara värt att vänta då Kihon verkar ha barnsjukdomar
Jobbar hos Alber här i St Anton och de fixade Langes nya tech boot som visades på Ispo i veckan. Har haft tre skiddagar på dem och är riktigt nöjd.

Inte riktigt lika bra gåläge, men riktigt gött flex!

jag har haft sönder två spännen o min polare spräckte hela pjäxan fram i tån, så khion är inget köp jag rekommenderar!!!

Har precis turat en vecka i Italien i mina Khion. De vanliga, inte carbon varianten.

Jag är ingen mästare i att beskriva pjäxors egenskaper, men mina erfarenheter:

Bra:
- på min fot sitter de som en smäck
- inget att anmärka på turegenskaper
- funkar kanon utför (vi hade iofs så bra snö att jag nog kunde åkt i gummistövlar)

Dåligt:
- de är ett j-a h-e att få på sig

Inga hållbarhetsproblem med mina.

/drH

Någon som kan relatera khio med neo? Neo har som jag förstår de två olika styvheterna i tungan att variera mellan?

Tillbaka
Topp