Dynafit Radical ST 2.0

Fr4dde

Medlem
Dynafit Radical ST 2.0
Hej,

Tänkte fråga här och få en second opinion från er angående mina bindningar. Kort historia haft en del omotiverade tjuvlös från pinsen bak i bindningen. Tycker inte att jag som lätt åkare 61kg borde få släpp bak från bindningen omotiverat vid relativt mjuk piståkning.

Har funnit att pinsen bak på båda bindningarna har lite spel/glapp runt sin position. Eftersom jag bor nere i St Anton har jag låtit kunnig verkstad kika på bindningen. De kunde inte hitta felet utan hänvisade mig till att kontakta dynafit då de aldrig sett problemet tidigare.

Finns det någon här som kanske kan ge lite givande input eller kanske varit med om något liknande? Eller är det bara för mig att starta ett reklamationsärende till dynafit och att jag högst troligen fått ett kasst ex?

Dynafit Radical ST 2.0
Tån är ej låst och du har kissgap i hälen? Vilka pjäxor? Kör du med rätt din? Visst är det den med roterande tådelen du har?

Senast ändrad:
Dynafit Radical ST 2.0
kurono sa:
Tån är ej låst och du har kissgap i hälen? Vilka pjäxor? Kör du med rätt din? Visst är det den med roterande tådelen du har?
Yes kör tådelen i rätt läge alltså inte låst och har korrekt kiss gap i hälen. Även checkat detta med verkstad.

Pjäxorna jag kör med är Salomon MTN Lab 16.

Yes din är korrekt inst, dessutom något för högt ställd då jag haft enormt mycket tjuvlös från hälen. Ja det är roterande tådel

Dynafit Radical ST 2.0
eriC1 sa:
Jag antar att du har kollat att "heel gap" är rätt (dvs 0.2 mm, med häldelen ligger an mot insertsen i pjäxan med lite synlig ljusstrimma i mellan)? Jag råkade köra med samma spacing som mina gamla Radical i de nya 2.0 (dvs typ 2 enkronors gap) och då löste jag ut direkt ;). Kolla bilden nedan

https://theskimonster.com/blog/posts/how-to-adjust-your-dynafit-ski-bindings/
Ja det är kollat och är korrekt. Det som oroar mig är att pinsen glappar eller har lite spel bak vilket ger mig tanken att det möjligt att jag fått ett kasst ex.

Dynafit Radical ST 2.0
Glappar dem åt alla håll? Jag kan ta tag i pinsen med fingrarna och röra cirka 2 mm i vertikalled och typ halv mm horisontalt.

Kan du klicka ur bindningen när du står i den lika lätt uppåt och åt sidan? Vad kör du för "din" i vertikal/horisontellt?

Dynafit Radical ST 2.0
kurono sa:
Säker på att hälen löser ut först? Skulle säga reklamera. Låter väldigt konstigt!
Yes helt säker varit flera gånger i hög fart. Där jag plötsligt åker ur hälen och sitter kvar i tån har resulterat i ett antal ganska så otäcka krascher. Trots att tådelen inte varit låst. Känns inte helt bra och har resulterat i att jag åker väsentligt mycket försiktigare.

Köpt skida+bindning via conrad. Borde jag gå till dem eller kontakta Dynafit direkt? Tradiga är att jag är på säsong och åker skidor varje dag. Att behöva skicka iväg grejerna på ett långdraget reklamationsärende känns sådär kul.

Dynafit Radical ST 2.0
eriC1 sa:
Glappar dem åt alla håll? Jag kan ta tag i pinsen med fingrarna och röra cirka 2 mm i vertikalled och typ halv mm horisontalt.

Kan du klicka ur bindningen när du står i den lika lätt uppåt och åt sidan? Vad kör du för "din" i vertikal/horisontellt?
Ja dem glappar åt alla håll. Glappet skiljer sig beroende på vilken pin jag känner på. Det är en av pinsen på vardera bindning som glappar markant mer än den andra på samma bindning. Mer horisontellt än vertikalt.

Förstår inte riktigt vad du menar med klicka ur bindningen uppåt som åt sidan?

Jag kör på 8 både vert/hor. Värt att tillägga är att jag hade en dag då hälen löste ur bara jag i princip gjorde en sväng på skidan. Gick in till Jennewein (stora butiken här härnere) för att få hjälp var i princip livsfarligt att köra på skidan. Han kollade så allt såg ok ut vilket det gjorde bindningen förhållande till pjäxa kiss gap etc. Han skruvade upp min din från 6-8 vilket löste problemet men kändes konstigt att jag inte ens kunde åka på skidan med din 6. Sen dess blev det bättre men inte bra då jag fortfarande får tjuvlös.

Dynafit Radical ST 2.0
Ja de låter ju som att det är något fel då. Skulle hört av mig till stället jag köpte på, eller Dynafit direkt.
Ja alltså om du står på skidan kan du slita ur pjäxan ur bindningen lika lätt när du lyfter hälen eller vrider foten vänster eller höger?

Löser båda bindningarna lika lätt? Låter som väldigt mkt otur om båda bindningarna skulle vara defekta på samma sätt.

Senast ändrad:
Dynafit Radical ST 2.0
eriC1 sa:
Ja de låter ju som att det är något fel då. Skulle hört av mig till stället jag köpte på, eller Dynafit direkt.
Ja alltså om du står på skidan kan du slita ur pjäxan ur bindningen lika lätt när du lyfter hälen eller vrider foten vänster eller höger?

Löser båda bindningarna lika lätt? Låter som väldigt mkt otur om båda bindningarna skulle vara defekta på samma sätt.
Vet ej, bindningen är ej monterad längre. Också osäkert om båda löser ur lika lätt har ingen höger/vänster skida. Tack för hjälpen får hjälp av lokala skidbutiken här nere i början av nästa vecka att ta kontakt direkt med Dynafit.

Dynafit Radical ST 2.0
Varit hos Sport conrad idag i deras fysiska butik. De påstår att glappet i pinsen bak ”ska” vara där. För övrigt urusel service och var mer fokus på att försöka lägga det på mig som handhavandefel än att faktiskt hjälpa mig. Eftersom jag hade monterat av bindningen från skidan så kunde de inte ”testa” min utrustning så att jag gjort allt korrekt och vägrade därmed hjälpa mig vidare.Trots att jag berättade för dem att bindningen har varit checkad här nere att den varit korrekt inställd av lokala skidbutiker. Är otroligt missnöjd med sport conrad efter deras ovilja att hjälpa till, gjort mitt sista köp där!

Lokala ställena i St Anton (Jennewein & Alber sport) är ej överrens med Sport Conrad och får hjälp av dem att ta kontakt med Dynafit i början av nästa vecka för att få ett definitivt svar. De tycker glappet i pinsen är alldeles för stort för att vara normalt, värt att tillägga är att bindningen har 14 åkdagar på sig alltså nästan ny.

Tack för hjälpen. Kan återkomma i caset när jag fått svar på allt om någon står och stampar med liknande problem!

Dynafit Radical ST 2.0
Vad bra, kommer nog lösa sig ska du se! Vad har du skaffat för andra bindningar under tiden?

Skriv gärna sen när allt löst sig, alltid roligt att höra hur reklamationer går.

Dynafit Radical ST 2.0
Har tyvärr inga idéer om vad som kan vara felet, men en tanke. Pinsen hamnar väl i spänn när du klickar i pjäxan. Glappar det även när pjäxan sitter i?
Mina pins glappar även de när jag känner på de. Tycker även att de rör sig lite när pjäxan sitter i dock inga problem alls med tjuvlösning.

Dynafit Radical ST 2.0
Update!!

Sport conrad vägrade som sagt hjälpa mig utan hävdade att det var helt normalt med så pass mycket glapp. De kunde dock inte förklara varför jag har tjuvlös från hälen. Blev som sagt otroligt dåligt bemött och de var totalt ovilliga att hjälpa till.

Väl tillbaks i St Anton gjorde jag ett sista försök och gick och pratade med den stora butiken här nere, Jennewein. Lämnade in skidor+ bindningar och kom överrens att de skulle kontakta Dynafit veckan därpå och hjälpa mig med reklamationsärendet. Dagen efter får jag ett samtal av dem och de har bestämt att hjälpa mig då de hade en likadan bindning hemma. Gav de mig en helt ny och tog min trasiga och gör själva ett reklamationsärende av det då de är överrens med att bindningen garanterat är trasig. Glappet är alldeles för stort. Att Jennewein väljer att göra detta trots att allt är inköpt på SC är helt otroligt. De tar ansvaret som sc borde ha tagit. Kan bara höja en varning för sport conrad, funkar bra tills du behöver göra en reklamation. Jag har haft enorm tur och få den hjälpen jag fick här nere.

Allt är löst nu och nu fungerar bindningen som den ska. Kört brant, hårt, fort och verkligen försökt testa den nya bindningen på varierande underlag och jag sitter som jag ska. Ingen tjuvlös från hälen. Otroligt nöjd och kan bara rekommendera ett besök till Jennewein i st anton. Otroligt bra service och de är sjukt villiga att hjälpa till.

Tillbaka
Topp