Dynafit Vulcan

streimert

Medlem
Dynafit Vulcan
Jag har ett par Dynafit Titan UL som är störtsköna, dock lite mjuka. Är det någon som testat den nya Dynafit Vulcan och kan sätta den i relation till UL?
Jag tänker då passform, styvhet etc.

Dynafit Vulcan
Passformen lär skilja sig en del, med tanke på att vulcan formen ät tagen från tlt5. Så jag tänker att den är smalare över vristen, men rymligare vid tårna. Flexmässigt så ska den ju vara ca 150, och de jag känner som har testad den säger att den är jävligt styv....priset likaså. Mercury kommer vara ett par steg billigare och 130 flex. Tror den räcker för de flesta. :)

Dynafit Vulcan
Dynafit har väl inga utskrivna flextal så vitt jag vet. Vad jag läst mig till (har grottat ner mig en jäkla massa i ämnet inför stundande inköp) så ligger Mercuryn mellan Vulcan och Titan vad gäller flex. Hur pass nära de ligger har jag inte lyckats läsa mig till. Finns rent generellt ganska lite info om Mercuryn i jämförelse med Vulcan som får all uppmärksamhet.. Går och väntar på att det ska börja rulla in pjäxor i butiker snart så man kan gå och prova och köpa sig ett par.

Edit: På tal om det. Någon som vet när det börjar dyka in prylar i butikerna? Oktober?

Senast ändrad:
Dynafit Vulcan
R00bert sa:
Dynafit har väl inga utskrivna flextal så vitt jag vet. Vad jag läst mig till (har grottat ner mig en jäkla massa i ämnet inför stundande inköp) så ligger Mercuryn mellan Vulcan och Titan vad gäller flex. Hur pass nära de ligger har jag inte lyckats läsa mig till. Finns rent generellt ganska lite info om Mercuryn i jämförelse med Vulcan som får all uppmärksamhet.. Går och väntar på att det ska börja rulla in pjäxor i butiker snart så man kan gå och prova och köpa sig ett par.

Edit: På tal om det. Någon som vet när det börjar dyka in prylar i butikerna? Oktober?
Oktober ca börjar det droppa in.
För övrigt så hoppas jag verkligen att dina uppg om flex på mercury är fel. Hoppas innerligt att den är styvare än titanen.

Dynafit Vulcan
PNyberg sa:
Oktober ca börjar det droppa in. För övrigt så hoppas jag verkligen att dina uppg om flex på mercury är fel. Hoppas innerligt att den är styvare än titanen.
Reading comprehension 101? ;-)

Kommer lett innom og klemmer på de så fort dere har i butikken.

Pils en kveld?

Dynafit Vulcan
Själv har jag både Radium och Titan UL. Flexet på Radium är ju sagt till 130, men jag känner att UL är lite mjukare.,, men väldigt lite mjukare.. att dom skulle vara 101 (om det är det du menar ovan:), tror jag inte,,framför allt inte heller så som Dynafit har marknadsfört dom förra året när dom kom,,,som en freeride pjäxa som tål.... :)

Jag körde mina UL och Radium till Shiro 193cm med Duke och kände att det var lite mjukt med UL då det var skare, is, vindblåst/stenhårt) etc,, Men det kanske jag får räkna med med tanke på bredden på skidan och längden.??? Sen vet jag inte om det också ger en mer instabil känsla med rocker fram och bak samt 0-spann på skare och is....jämfört med normalt spann (med ev tip rocker)...????
(Hade bara ett par skidor med så jag kunde inte prova..)

Dynafit Vulcan
PNyberg sa:
R00bert sa:

För övrigt så hoppas jag verkligen att dina uppg om flex på mercury är fel. Hoppas innerligt att den är styvare än titanen.
Du kanske missuppfattade mig. Mercury ska vara styvare än Titan. Har inte sett något om hur pass mycket bara.. Tids nog lär vi veta :-)

Dynafit Vulcan
R00bert sa:
PNyberg sa:
R00bert sa:

Du kanske missuppfattade mig. Mercury ska vara styvare än Titan. Harnte sett något om hur pass mycket bara.. Tids nog lär vi veta :-)
Yea...läste fel. Skyller på att jag yrade i nattmössan. Var ju trots allt innan kl5 :P

Dynafit Vulcan
Dette er info jeg har fått fra Dynafit.

As some of you has requested to have the information about the different last widths among the boots, please find following the measurements, based on sample size 27,5.

Dyna and TLT5 = 101mm
ONE /ZZERO/VULCAN = 104.5mm

Og fleks diskusjonen som foregår ovenfor er jeg enig i. Mercury vil nok oppleves stivere enn Titan. Og at Vulcan er mongo stiv som vi sier i Norge, dvs kanskje for stiv for de aller aller aller fleste.

Asle

Dynafit Vulcan
LawndartGustav sa:
PNyberg sa:
Yea...läste fel. Skyller på att jag yrade i nattmössan. Var ju trots allt innan kl5 :P
Frågan är vad du gjorde på freeride kl. 05 ?????
Hehe. Jag hade tråkigt på flygplatsen i Split. Nu sitter jag på ett tåg som tar ca 7 timmar. God stämning!

@Ass-le. Jag har oxå fått den uppfattningen om vulcan, verkar som en kanske inte helt genomtänkt bieffekt av överdelen i carbon...?har svårt att se att det kommer bli någon storsäljare. Mercury däremot :)

För övrigt så var det kul att du skrev här mister! Det vill jag se mer av :D

Tillbaka
Topp