Dynastar Legend Mythic Rider 08-09/09-10?Bindning?

Schnuff

Medlem
Tja!
Jag är en kille på 18 jordsnurr som ska köpa mig ett par nya skidor nu till vintern.
Jag bor för tillfället i Stockholm, men efter gymnasiet skulle jag gärna jobba i fjällen, för att få hålla på med det jag gillar mest, att åka skidor!
Tidigare har jag åkt ca 2 veckor om året och är helt okej på att åka. Har även åkt en del i alperna, och nu över jul ska jag till Snowbird i USA!
Det kommer antagligen bli första gången för i år och jag vill ha skidorna tills dess, så jag tror inte det går att prova skidor innan (eftersom jag bor i Stockholm, och snön kommer knappt här nu för tiden...).

Men iaf, till sak! Jag spetsade in mig på att köpa ett par Dynastar Legend Mythic Rider redan förra året när det var rea, då fanns dock inte min storlek (184cm) i lager i någon utav affärerna i Stockholm för rea pris.
Det jag undrar är om någon har testat den nya modellen och om den är lika bra / bättre än förra årets som fick mycke bra kretik.
Det billigaste jag har hittat för den nya årsmodellen är 4995 kr från skidbutiken (utan bindningar) http://www.skidbutiken.com/~Vov8x0000003/?Y999=PIF&Y104=DA9KZ07
Men såg att gamla årsmodellen finns hos sport-conrad för 4060kr (400euro) (utan bindningar)
http://www.sport-conrad.com/index.asp?disp=artikel&art_nr=70000508

Vilken årsmodell tror ni är bäst för mig? Varför?
Är den gamla modellen så pass bra/likvärdig att ni skulle rekommendera att köpa den istället och tjäna tusenlappen?

Vilka bindningar skulle ni rekommendera till vardera skidpar?

------------------
Kort Info.
Ålder:18år
Vikt:82kg
Längd:183cm
Åkstil: Har åkt mest pist innan, men det är off-pisten jag skulle vilja satsa mer på! Åker gärna lite fortare i pisten.

Hoppas på många bra svar! 
Tack på förhand! /Schnuff

Senast ändrad:
Sök runt lite på forumet så kommer du hitta mycket info. Men spontant skulle jag rekommendera dig att gå upp lite i bredd om du ska satsa mer på offpisten i vinter.

Bindningar, ja nånting som inte är för klent. T ex Marker Duke(om du vill tura)/Jester, Salomon STH16. Look/Dynastar/Rossignol 15+ etc.

Utter sa:
Sök runt lite på forumet så kommer du hitta mycket info. Men spontant skulle jag rekommendera dig att gå upp lite i bredd om du ska satsa mer på offpisten i vinter.

Bindningar, ja nånting som inte är för klent. T ex Marker Duke(om du vill tura)/Jester, Salomon STH16. Look/Dynastar/Rossignol 15+ etc.
Höll på och trasslade runt förra året och kom fram till den här skidan, vilket jag har tänkt fullfölja. Jag var mer ute efter vilken årsmodell utav Mythic Rider skidan ni tycker jag ska satsa på, samt bindningar till dom. (om inte någon har något väldigt bra/speciell anledning till att titta lite noggrannare på en annan modell)
Tack iaf :)

Senast ändrad:
Enda anledning är att du kommer ha mycket roligare utanför pisten med ett par bredare skidor. Men det är ditt val.

Utter sa:
Enda anledning är att du kommer ha mycket roligare utanför pisten med ett par bredare skidor. Men det är ditt val.
Som sagt, har inte åkt mycket off-pist förut, och har haft ett par Atomic Izor på 80mm i midja förut, att våga sig på ett par skidor över 90 känns som en för stor ändring. Skulle varit bra och testa ett par skidor innan... (något förslag på vart man kan testa skidor tidigt på säsongen nära Stockholm?)
Annars, vet du något om Mythic Rider skidan 08-09 eller 09-10 ?

Planen var att åka upp till Tandådalens skidtestarhelg. Men efter att det hade regnat i en veckan och endast en backe skulle vara öppen så sket det sig, ingen var sugen på att åka upp... Och dess värre är det för mycket plugg dessa sista veckor innan jul, för att kunna ta mig till någon ny skidtestarhelg...
Som jag skrev inledningsvis i tråden, så åker jag till Snowbird den 19 dec och behöver ett par nya skidor dess innan! Jag vet inte riktigt hur jag ska gör nu när planen sprack att kunna testa skidor... Är det någon med erfarenhet att köpa skidor utan att ha testat innan som har lite tips? Vad bör jag tänka på?

schnuff, du borde göra så att du köper skidor i snowbird. Då kan du provåka skidorna på plats och få hjälp i butiken.

Och som utter sagt, utgå från bredare skidor. Kolla på midjor runt 100-110mm. Att köra på ett par med 88 i midjan är verkligen inte lika bra.

Senast ändrad:
Men 100-110mm skidor känns ju som att man fan inte kommer kunna kantra i pisten :S
Kommer bara kunna ha ett par skidor, skidorna innan kmr broshan få.

Hyra skidor i Snowbird kanske är något att tänka på, kostar dock en del. Men köpa skidor tror jag inte blir av i USA, det kommer säkert bli en massa trassel om jag behöver garantin (eller?)

Mycket billigare att köpa skidorna där och du kommer förmodligen ångra dig rätt kvickt om du tar för smala skidor. Det finns säkert ställen där du kan testa skidor alternativt hyra och få hyrkostnaden avdragen när du köper ett par.
Garantin bör inte vara några problem så länge du väljer ett märke som saluförs i Sverige.

Utter sa:
Mycket billigare att köpa skidorna där och du kommer förmodligen ångra dig rätt kvickt om du tar för smala skidor. Det finns säkert ställen där du kan testa skidor alternativt hyra och få hyrkostnaden avdragen när du köper ett par.
Garantin bör inte vara några problem så länge du väljer ett märke som saluförs i Sverige.
Det lät inte helt fel med det där om att få priset avdraget för hyran(50dollar/dag kostar det :/ ) när man köper skidorna. Vet du vart det är bra att kolla upp sådant? Vilka är dom stora skiduthyrarna i Snowbird? (i alperna är ju intersport den stora kedjan, kanske finns liknande i USA).

Det kommer finnas massor av skidbutiker i ett ställe som alta/snowbird. Det är bara att vandra runt tills du får en deal du är nöjd med! Vad garantin anbeträffar ska du inte behöva oroa dig så länge du inte köpt nåt obskyrt lokalt märke.

Finns massor av trådar om det, så pröva söka, men jo ett par moderna skidor med 100-110 i midjan kan gå väldigt bra i pist!

På www.snowbird.com så fanns det ett par stycken. Democenter där dom har Dynastar och Rossignol (Pro Rider, S7 etc). Kostar 50-55$/dag och du borde kunna deala till dig samma avdrag på skidpriset vid köp.

Prova annars tgrs forum, där lär det finnas folk som är mer insatta på utbudet i Alta/Snowbird.

När det gäller skidbredd kan jag bara säga att förra året när jag var i Alta/snowbird så kändes 113 mm som för smala skidor, snön är galet lätt därborta :)

Tillbaka
Topp