Dynastar Legend Mythic Rider vs Sultan 85?

Gunnar12

Ny medlem
Hej, har någon testkört, eller läst test av, Dynastars Mythic Rider jämfört med nya Legend Sultan 85? Såvitt jag förstår har Mythic Rider utgått ur sortimentet iår. Verkar ersatt av Sultan 85? Har kört en del på Mythic Rider, fantastisk skida! Undrar huir Legend 85 är jämfört.
Gunnar

Mythic Rider finns kvar i 2010 års sortiment och har ny grafik jämfört med 2009´orna. Jag har åkt rätt mycket på Mythic Rider och tycker det är en väldigt trevlig skida. Sultan 85 har jag inte testat men de är något smalare och har kortare svängradie. En lite mer pistinriktad kvickare skida än Mythic. Båda finns alltså med i sortimentet fortfarande.

Om du väntar till nästa år så verkar det komma en Sultan 94 (134x94x118)...med 18m radie. Känner redan nu: VILL HA!!!!

Men då verkar å andra sidan Mythic gått i graven!? Eller? Någon som vet?

PapaDee sa:
Om du väntar till nästa år så verkar det komma en Sultan 94 (134x94x118)...med 18m radie. Känner redan nu: VILL HA!!!!

Men då verkar å andra sidan Mythic gått i graven!? Eller? Någon som vet?
Förlåt Gunnar! Kom på mig själv med att inte ha svarat på frågan utan bara drömma om nästa års sortiment!

Har själv bara åkt Mythic och den är ju överj-t bra. En polare som åkt båda säger att man märker av Legend-släktskapet men att Sultan 85 är lite svängigare...på bekostnad av fartstabilitet när det börjar gå undan. Känns ju ganska logiskt om man tittar på skärning osv osv.

Men Sultan 94 med 18m-radie, det blir spännande det :-)

Håller med, Sultan känns mindre stabil än Mythic. Provade båda efter varan och märkte en klar skilnad. Pesonligen trivdes jag bättre på Mythic. Backen var hyffsat upåkt med vallar. Kunde kära som jag ville med mythic men sultan kändes lite ostabil. Gick hyfast att få in mythic i kortsväng då det bar lagom mjukt i backen. Båda är absolut bra skidor. Sen är det bara vad man prioriterar och hur man åker.

har testat båda, och kan inte göra annat än att hålla med tidigare kommentarer. sultan 85 är ingen dålig skida, men är inte i samma klass som mythic rider. den är mer förlåtande och lugn i sitt sätt, och tappar lite av den grymma och rappa prestandan som jag finner i mythic rider..

sultan 94 finns förresten redan, den heter Extrem Patriot ;)

testade både mythic rider, scott crusade och extrem patriot tidigare i veckan i åre inför köp av nya lagg. upplevde det som att alla tre var riktigt bra skidor, men att patrioten kunde köras lika hårt som de båda andra utan att förlora stabilitet, och att den ändå kunde köras lättare i kortsväng.

för mig blev valet en patriot. om valet stod mellan sultan 85 och mythic hade jag valt mythicen 10 gånger av 10..

Tillbaka
Topp