Dynastar Legend Pro Rider 100 10/11

kappakomplett

Aktiv medlem
Hittade den här på Telemark Pyrenees:

Lengths: 166-176-184-190 cm
Sidecut: 128-100-118 mm
Radius:
166 cm: 21 m
176 cm: 24 m
184 cm: 27 m
190 cm: 29 m
Weight: 4.60 kg / pair 184 cm

Har inte sett denna skida någon annanstans, säljs inte i Sverige?

Skistore hade den skida förr men antar att de flesta ist tar in sultan 94 och sedan går upp på Legend Pro 115. Så det kanske inte är någon som har den just nu?

Vet inte om du menar att Skistore hade den gamla proridern?
Det är inte den gamla proridern, utan en ny med samma design som nya prorider 115.
Den finns inte med i pryldatabasen här på freeride.

(Men det verkar som om denna är långt ifrån fullständig när det gäller skidor.
Hur fungerar det f.ö. med denna databas, vem lägger upp???, det vore bra om den vore mer komplett.)

Jag reagerade lite när jag såg den här skidan på Telemark Pyrenees, har inte sett den på sportconrad eller ngn annan tysk firma.

kappakomplett sa:
Vet inte om du menar att Skistore hade den gamla proridern?
Det är inte den gamla proridern, utan en ny med samma design som nya prorider 115.
Den finns inte med i pryldatabasen här på freeride.

(Men det verkar som om denna är långt ifrån fullständig när det gäller skidor.
Hur fungerar det f.ö. med denna databas, vem lägger upp???, det vore bra om den vore mer komplett.)

Jag reagerade lite när jag såg den här skidan på Telemark Pyrenees, har inte sett den på sportconrad eller ngn annan tysk firma.
Ne jag menar att den skidan Pro Rider 100 fanns på skistore førra året...

edit: Kom precis på att varfør Pro Rider 100 10/11 inte finns på varken databasen eller på S-C før att den inte finns....inte om man ser till Dynastars hemsida iaf. Kollade in bilden på T-P och såg att det var ju en LP115 som var på bilden. Så antingen har de fått ngn specialskida (aka førra årets skida med årets grafik) eller så vetifan???

ngt konstigt verkar det vara, texten på specifikationen för Dynastar Pro Rider 1000 10/11 är precis den samma som för 115... kan ju vara så att det har blivit fel på websidan?

kappakomplett sa:
ngt konstigt verkar det vara, texten på specifikationen för Dynastar Pro Rider 1000 10/11 är precis den samma som för 115... kan ju vara så att det har blivit fel på websidan?
Kan gott vara så. Jag tror att det ær førra årets och ngn praktikant har skrivit fel..inte hittade productspecs och bara klistra in från LP115 :P
Bra pris på den dock och en vældigt bra skida. Tror dock att du kan få tag i en fin begagnad way billigare! :)
Annars så jag en dude som sålde den riktiga Legend Pro (orange raceroom variant...sjuuukt bra!) før futtiga 1000kr!

Mmmmm, gamla oranga ProRider med blåa linjer *homer droll*

Kan vara bland de bästa skidor som gjort genom tiderna!

Edit: Hur står sig LP100 och Sultan 94 mot den gamla LP?
Är det någorlunda linkande i egenskaper eller har man mjukat upp dem för mycket?

Senast ändrad:
Skrev till Telemark Pyrenees och fick följande intressanta svar!

------------------------------------
[...]

The Dynastar Legend Pro Rider 100 does exist!! We have them in stock and they are excellent skis - very versatile for a ski this size and particularly good for fast or strong skiers.

This season, Dynastar made a decision at the last minute to produce this ski and it is possible that only a limited number were manufactured. I'm not sure why they don't have them on their website. They are definitely this year's model 2010/2011.

[...]

------------------------------------

Jag kör på ProRider som jag köpte förra året (med gamla svart/oranga grafiken). Dom har ju exakt de mått som anges ovan, så det låter ju som den skidan - med ny grafik.

Knäckfrågan är väl annars om den har nån rocker - ProRider115 har ju tiprocker. Jag gissar att en ev ProRider100 är exakt samma skida som fjolårets.

Jag gillar den i alla fall skarpt. Bra flyt i puder, och grymt bra i uppkört. I pisten går den nästan för fort, svårt att ligga på skär hela tiden - dels orkar jag inte, dels vågar jag inte, dels är backen för trång... ;) Man får ta var tredje sväng på sladd.
Stora svängar i lössnö så är det rätt skida - kortsväng är väl lite jobbigare (pga radien).
Upplever skidan som ganska styv, men ändå väldigt följsam. Självklart inte samma bett som en pistracer...

Jag är 183 och väger 73kg, åker på 184:an.

Enligt texten på Telemark Pyrenees websida så har den tiprocker:

"Dynastar Legend Pro Rider 100 10/11

New model with extraordinary float capacity thanks to its impressive sidecuts
and the extreme progressiveness of its 400 mm Rocker tip."

Det kan ju stämma, vad vet jag (lite konstigt är att det är exakt samma beskrivning av Prorider 100 som för Prorider 115) vill inte besvära Telemark Pyrenees mer eftersom jag inte tänker köpa skidan. Även om det är ett bra pris nu;
359 Euro (utan bindining).

Vad jag har sett (antagligen har på freeride, men minns inte var) är att årets modeller av Dynastars freerideskidor inte är samma typ av skidor som de tidigare som var byggda på racingskidor, årets modeller med rocker och allt är en annan kopp te.

Jo, googlade lite och det stämmer, det finns en Prorider 100 2011 års modell som har tip rocker. Den har samma grafik som 115 fast Dynastar texten är orange istf svart.
För att ytterligare röra till det kommer det en 105 modell 2012

Kul att se Prorider 105 2012! Antagligen tar dom bort Prorider 100 då, det blir väl trångt med Sultan 94, Prorider 100 och Prorider 105.
Det blir nog tufft i det segmentet nästa år, många skidor strax över 100. Såg att Line går ned i bredd på några modeller. Det finns ju också Stöckli Stormrider Pro med just 105 i midjan, men den har ingen rocker...på gott och ont antar jag...

Hej,

Såg eran tråd och tänkte meddela att jag har ett par Dynastar legend pro rider 100 av årsmodell 2011 (10/11) som ska säljas. Längden är 190 cm. Annonsen finns på Köp & Sälj under rubriken "Dynastar Legend Pro Rider 100 säljes".

Senast ändrad:
Och när du ändå tar upp det här... 4000:- är väldigt dyrt för begagnade skidor. Tänk på att årets skidor säljs för mellan 40-60% billigare nu på vårkanten.

Jag förstår vad du menar Utter, 4000 kr kan överlag verka lite dyrt för ett par 1 år gamla skidor, men Dynastar Legend Pro Rider 100 är en av de bästa skidorna i sin kategori, som har vunnit många test världen över samtidigt som de inte tillverkas längre. Det här exemplaret är dessutom väldigt lite åkta och i "mint condition".
Jag har såklart också tittat på andra annonser och satt mitt pris efter dem.

Det är inte längre ett år gamla skidor, årsmodell 10 är två år gamla år 12. Iom att den här säsongen börjar gå mot slutet och att årsmodell 11/12 har börjat reas ut. Sen spelar det exakt noll roll om dom vunnit tester eller dylikt, det finns hundratals olika skidmodeller som har vunnit tester och "utmärkelser". Sen att du anser att de är en av de bästa skidorna i sin kategori spelar heller ingen som helst roll. Det är köparen som ska gilla dom. Ett par skidor som dessutom har haft två olika ägare varav den första hade dom som demoskidor gör inte det hela bättre. Ett par skidor är precis som en lyxbi (tänk BMW 7-serie, Audi A8 och dylikt)l, ta ut dom från butiken och dom har droppat 30-50% direkt.

Sport-conrad tar förövrigt 399 euro för både LP105 och 115, det är nya skidor med alla garantier du får från butik samt den här säsongens modeller.

Edit: Nu såg jag att du hade sänkt priset, nu tror jag att du har mycket större chans att få dom sålda. Man är givetvis fri att sätta vilket pris som helst. Men jag har iaf en önskan att få saker sålda när jag sätter ut dom, ett för högt utpris skrämmer bort de flesta intressenterna.
Skulle dessutom tro att Blocket är en bättre marknad om man få ut ett högre pris. Här är köparna oftast mycket medvetna om vad saker kostar och är värda.

Senast ändrad:
Ja det är sant att man kan köpa LP 105 billigt på Sport-Conrad, jag såg det i eftermiddags och tänkte över min prissättning. Men priset som du skrev är lite missledande eftersom man inte kommer så långt med skidor utan bindningar. För ett komplett paket är man minst uppe i ca 5000 svenska kronor + frakt.

Mitt par är av årsmodell 10/11 och enligt freerides Köp & Sälj är skidan då av årsmodell 2011. Ber om ursäkt för det tidigare skriftliga felet, ska genast ändra det.

Om du tycker att det låter som att jag bara baserar min annons på egna tankar om skidorna så är här Dynastars egna information om skidan(1) och ett test från Åka skidor(2) som referens:

1. En kompromisslös freerideskida för hela berget. Lagomt breda mått i kombination med en woodcore-titanal-sandwich konstruktion gör denna modell komplett och lämnar ingen friåkare oberörd. Oavsett om det är bristande skare, puder eller pist så ger denna skida avancerade åkare förutsättningar att bemästra alla underlag. Med förvånansvärd kvickhet och stabilitet på hårdare underlag är Pro Rider en testvinnare i kategorin breda skidor världen över. Passar goda till avancerade åkare som gillar hög fart.

2. Dynastar legend pro rider 100 är tre av fyra skidtestares favorit. En offpistskida som man även har kul i pisten med. Men självklart är det i offpisten den är bäst. Lite lättare och kvickare än föregångarna med samma namn. Den svarar bra på åkarens order.
För vem? Passar de flesta offpiståkare som vill ha en skida som fungerar bra på både mjuk och hård snö och som har mycket liv och gensvar i sig. Fixar både tungviktare och lättare åkare.

Andreas: Min favorit. Svänger snabbt och lätt på alla underlag. Stabila men ändå lättåkta.
Daniel: Otroligt bra skida som funkar överallt för mig. Går verkligen att lita på och vi har kul ihop. Ett riktigt bra köp.
Sara: Grepp och stabilitet som ett par storslalomlagg i pisten, lika lugna offpist och där flyter de fint. Två tummar upp!
Tobias: Grymma på hela berget.

Senast ändrad:
Ang Åka Skidors test, se min tidigare kommentar.

Ford Mondeo och Citroën C5 har vunnit oerhört många tester, andrahandsvärdet är stendött ändå. Samma sak med Saab.

Tillbaka
Topp