Dynastar skidor till medelgod åkare

AndreasPh

Ny medlem
Hej, jag skapade tidigare en tråd där jag ställde en massa frågor om diverse skidor. Har nu i stort sätt bestämt mig för ett par dynastar sultan 80 med STH 14 bindningar. Detta är mer tänkt som en kort liten tråd där ni bara kan säga om det passar för mig (ifall ni känner för det).

Är som sagt en medelgod åkare, 180 lång och väger 65-70kg. Vill åka större delen av min tid i pisten men även kunna ta skidan offpist ifall behovet finns. Vill att den ska flyta på bra i både svenska fjällen som i alperna. Vad jag har förstått gör inte alla skidor det. Tror ni att detta kommer fungera för mig eller bör jag kolla åt ett annat håll?

Tacksam för hjälp!

Ja jag tycker att det låter bra:) Såklart det inte kommer flyta som en som är 3-4cm bredare (logiskt)men det du väljer nu är bra:) Tänk bara på att ta något i din läng eller lite längre så kommer du ha en bra fortsättning på vintern:) OCH skruva inte upp DIN:en för högt! 7-8räcker :)

Tur att jag lyckades med bindningen iaf. Jag är ingen mästeråkare så att ta runt 175 passar nog mig även om jag fortfarande växer lite och lär gå upp i vikt till runt 75 inom kort. Att ha för långa verkar svårt och det skrämmer mig lite. Har inte kört skidor på så länge och om jag ska ha någon som helst chans att lyckas behöver jag smidiga skidor. Ni verkar alla lite överens (antar att även v-larsson inte helt gillade midjan) om att skidan inte var den mest lämpade. Har ni några förslag på en annan? Går det inte ut över piståkandet om man väljer en för bred skida (100mm+)?

AndreasPh sa:
Tur att jag lyckades med bindningen iaf. Jag är ingen mästeråkare så att ta runt 175 passar nog mig även om jag fortfarande växer lite och lär gå upp i vikt till runt 75 inom kort. Att ha för långa verkar svårt och det skrämmer mig lite. Har inte kört skidor på så länge och om jag ska ha någon som helst chans att lyckas behöver jag smidiga skidor. Ni verkar alla lite överens (antar att även v-larsson inte helt gillade midjan) om att skidan inte var den mest lämpade. Har ni några förslag på en annan? Går det inte ut över piståkandet om man väljer en för bred skida (100mm+)?
Jag kör med 90mm i midja och har inga problem att trycka i pist iaf.
Ser inga problem med att gå upp till ev 100, men skall du nästan bara köra pist så kanske du skall kolla på Sultan 85 istället. Lite mera flyt utanför pist helt enkelt.

Ja faktiskt, köp Sultan 85 ist:) Men att gå över det behövs absolut inte, 85 räcker bra.:) Ta den längd som känns bäst för dig:)

Upplyst verkar i detta fallet inte vara speciellt upplyst alls. Sultan 80 och 85 är perfekta pistskidor. Har du ambitioner på att åka utanför så köp något bredare. 90-100mm får väl ses som allround idag och absolut inga problem i pist. Lite tiprocker/earlyrise är trevligt både när det är löst och i fastare före. Inte allt för lång skärning och relativt traditionell design är göttigt också. Längre än 175 ja men kortare än 185, lite rocker gör det hela kvickare och roligare också så var inte rädd för längden!

Senast ändrad:
Lite klurigt blir det när folk rekommenderar olika. Jag har inga problem med att byta bort sultanskidan mot en annan, bara det att jag inte vet vilken. Sultan 94 kanske vore bra eller vad tycker ni? Tror att det finns en 179 version av skidan men kommer inte riktigt ihåg. Men som sagt, om någon har tips på en skida som liknar vad somebody beskriver så lyssnar jag gärna.

Tillbaka
Topp