Dynastar Sultan 85

GALSAC

Medlem
Dynastar Sultan 85
Hej!

Behöver lite olika åsikter beträffande skidval.
Idag åker jag på ett par Atomic SX11.
Nu känner jag att jag vill ha nya skidor då jag inte tycker att SX11an fungerar bra i slask och pucklar.

Jag har tittat lite på Dynastar Sultan 85, vilken verkar vara en vettig skida.

Min SX11 är 170 cm lång.

Mina mått är: 80 kg tung, 169 cm lång (kort) he he.

Vilken längd rekommenderar ni till mig?

Jag åker mestadels pist, men älskar att ta mig ut i det lösa bara det finns ngt?
Vidare gillar jag även pucklar och att åka fort, både i stor och i kort sväng.

Jag har åkt skidor sedan jag var 6 år gammal och tror mig behärska en del, även om jag är långt ifrån fullärd, ha ha.

Tack för hjälpen i förskott?

Mina frågor är alltså:

1, Kan Dynastar Sultan 85 vara ett bra val?
2, Vilken längd skulle kunna passa mig?

Dynastar Sultan 85
Sultan 85 är definitivt bättre än SX11 gällande slask och pucklar då den har en topp som är bredare och liksom "trycker bort" snön.
Tycker att Sultanen är ett väldigt bra alternativ om du åker mest backe med ändå vill dra ut i offpisten då och då. Gällande längd så kan du köra på både 172 och 165 cm men eftersom att du skriver att du gillar att köra fort och även en hel del utanför så tror jag mest på 172 cm för dig då du får mera stabilitet i en längre skida.
Körde den själv för några veckor sedan och måste säga att det är en jättefin allround skida. Svänger väldigt lätt och sitter jättefint i kantgrepp även på hårdare underlag.

Vart bor du? Har du möjligheten att få prova dom någonstans?

Svar på frågorna blir:
1. Ja, absolut
2. 172 cm

Mvh Oskar

Dynastar Sultan 85
Tack för dina tankar ang Sultan 85 Oskar.

Jag bor i Göteborg. Jag har ränt runt i stans bästa butiker, men ingen av de här butikerna har Sultan 85 för test.
När jag var i en av butikerna såg jag även att de hade Sultan 80, vilken skulle vara lite mer lättåkt än Sultan 85. Nu står jag och tvekar lite över vilken modell som skulle passa mig bäst.

Klart är att 172 passar mig bäst.

Nu återstår det att se vilken skida som är bäst lämpad för mig?

En av butikerna här i Gbg har förra årets modell av Sultan 80 för demo. Säljaren menade dock att midjan inte är 80, utan lägre. Har för mig att han nämnde 76 mm.

Hur som helst så hoppas jag att jag kan testa den skidan för att utröna vad som passar mig bäst. I annat fall får jag prova nere i Alperna/Åre senare i vinter.

Återigen, tack för dina synpunkter.

Mvh

G

Dynastar Sultan 85
Det stämmer att Sultan 80 är en snällare version utav Sultan 85. Skillnaden mellan dessa är att Sultan 80 är som nämnet säger 5 mm smalare på mitten men också att det är metall i Sultan 85 vilket det inte är i Sultan 80.
Metallen i sig gör ju att du får en stabilare skida i fart och att du får mera respons och liksom skjuts lite mera ut ur svängen när du trycker till.

Däremot så kan det inte finnas någon fjolårets modell utav Sultan 80 då sultan-serien är helt ny för i år.
Kan tänka mig att säljaren kanske menar någon utav de äldre skidorna i legend-serien som t.ex. Legend 4800 eller Legend 8000.

Men jag tycker nog att du ska satsa på en midja som är 80 mm som minst.
Dagens skidor som är runt 80-95 mm i midjan fungerar såpass bra i backen och du har bara fördelar med en lite bredare skida sen när du ska köra utanför.
Finns inte någon av sultan skidorna så skulle jag nästan råda dig att gå upp lite istället för ner och då tänker jag t.ex. på Dynastar Mythic Rider som är 90 mm på mitten.

Så passa dig lite så att du inte blir påpackad några gamla skidor som säljaren vill bli av med och behåll lite is i magen och pröva hellre sultan skidorna om du ska till någon skidort senare i vinter istället.

Mvh Oskar

Dynastar Sultan 85
Man tackar för svar...

Nu återstår det bara att se vilken skida det blir. Sultan 80 eller Sultan 85?
Längden är numer avklarad, nämligen runt 170, tror jag kommer passa mig som handen i handsken.

Men som sagt, 80 eller 85????

G

Dynastar Sultan 85
Tycker att du ska satsa på Sultan 85 i första hand om du får tag på en sådan. Finns inte den så gå då för Sultan 80. Skidan kommer i längderna 165, 172, 178, 184. Och där tycker jag att du bör välja 172 cm framför 165 cm.

O

Dynastar Sultan 85
Har provat Sultan 85 en dag i Chamonix i fjol. Mkt skön skida. Har haft ett par 4800 (75mm i midja) fram till i år. Oxå en bra skida. Fördelen som jag upplevde med Sultan 85 är att den går lika bra som 4800 i pist eller pucklar trots att den är bra mycket bredare i både midja och nos. Sultan 85 var mycket skönare i off pist än 4800:an. Så som all mountain skida är det ett bra val. Sedan vet jag inte ngt om Sultan 80. Men 85:an är ju i mitt tycke snyggare så jag skulle köra på den.

Dynastar Sultan 85
Jag hakar på denna tråden..

Jag har lite samma issue när det gäller Sultan 80/85. Dit jag ska kan jag få tag på ett par 85 men var mer sugen på 80 då den verkar mer lättåkt och svängig, mer skärning mao.
Frågan är då om man tar 85:an och tar den i kortare längd än vad man hade tänkt ha på 80:an, 172cm istället för 178cm, kompenserar då detta skillnaden på skidan? Att 172cm Sultan 85 blir lika "lättåkt" som 178cm Sultan 80? Hoppas ni hänger med på vad jag menar...
Jag är 190cm och väger 102kg. Nu fattar jag själv att ni kommer skriva att jag ska ta 85:an och minst 178cm men ha i åtanke att åldern har satt sina spår på magen och det är där vikten finns samt att jag inte är tokstark i benen :-)

Tacksam för era synpunkter!

Dynastar Sultan 85
thesaint: du borde inte ens fundera på 178, var hade du tänkt åka med skidorna?
172cm och 102 kg gör att du kommer sjunka som en sten i lössnö.
Detta är ju freeride delen och för det är de alldeles för små för dig, ska du bara åka pist med dem är det en annan femma men då bör du posta där istället.

Dynastar Sultan 85
JL76; jag förstår hur du tänker. Freeride/ pist-forum, hittade inget mellanting utan hakade mest på tråden angående Sultan. Problemet är att jag åker väldigt varierat mellan pist, puder, slask. Typ som en vanlig vecka i Alperna med rent pistföre på fm, slask på em och nytt puder om det snöat hela natten.
Men jag kör på 178cm och Sultan 85, borde passa...

Dynastar Sultan 85
thesaint: åker du allt så är ju freeride helt rätt forum, men jag ändå rädd att de blir för små, jag åker på mkt längre än så och jag väger 30 kg mindre, är det mkt snö så räcker det ändå inte till. 178 är för kort för pisten också i en alport enligt mig. Du lär kunna sälja skidorna rätt lätt om de skulle vara fel dock för de verkar väldigt populära.

Dynastar Sultan 85
Jag provåkte nu skidan som var förra årets modell av årets Sultan 80 och den kändes kanon. Har för mig att det var en Legend skida, numret kommer jag inte ihåg.
Därefter provade jag även Jon Olsson skidan, men insåg snabbt att den var på tok för mjuk för mig. Jag fick två provåk med JO skidan innan backen stängde. Jag tror att jag kommer att tröttna på den JO skidan ganska fort då den mer kändes som en nybörjar skida när det gäller hårdhet.

Nu leter jag febrilt efter en Sultan 85 som är 172 cm och det är inte världens lättaste, ha ha ha. Men skam den som ger sig???

Ngn som har synpunkter hur de här två bindningarna som för övrigt annonseras på det här forumet, skulle kunna fungera ihop med Sultan 85?

1. Tyrolia D14 FF
2. Marker M20 Free Titanum

Mvh

G

Dynastar Sultan 85
GALSAC sa:
Ngn som har synpunkter hur de här två bindningarna som för övrigt annonseras på det här forumet, skulle kunna fungera ihop med Sultan 85?

1. Tyrolia D14 FF
Eftersom du funderar på ett par allroundskidor i 172 och väger 80 kg känns en ren racebinding som M20 (DIN 11-20) som ett mindre lämpligt val. Tyrolian är nog ett bättre val om du inte har nåt emot att åka på Tyrolia.

Dynastar Sultan 85
JL76 sa:
GALSAC sa:

1. Tyrolia D14 FF
Eftersom du funderar på ett par allroundskidor i 172 och väger 80 kg känns en ren racebinding som M20 (DIN 11-20) som ett mindre lämpligt val. Tyrolian är nog ett bättre val om du inte har nåt emot att åka på Tyrolia.
Kanon, då har jag valt ut bindning. Tack för hjälpen.

Åter till skidor: Igår provåkte jag Sultan 80 och det var ingen höjdare direkt. Då det inte fanns ngn lössnö att tillgå fick det bli piståkning. Dessvärre var pisten ganska isig nästan hela vägen.
De testade skidorna upplevde jag nästa som ett skämt, gentemot mina tre år gamla Atomic SX11or.

Sultan 80 hade i ren jämförelse inget som helst att säga till om när det gällde isgreppet. Å andra sidn är SX11an kända för just bra isgrepp...

Sultan 80 var definitivt inget för mig...

Ni som har provat både sultan 80 och 85, vad upplever ni för skillnad?

G

Tillbaka
Topp