Dyra snowboards!

Niiiicke

Medlem
Dyra snowboards!
Läste ett inlägg här på freeride för ett tag sedan ang. riktigt dyra snowboards. Någon som vet om de är bättre än mer prisnormala snowboards. De borde ju vara bättre med de priserna eller är de bara dyra kanske.

Dyra snowboards!
brädor i mahogny kanske är riktigt dyra betyder dock inte att dom är b'ättre bara matrialet är dyrare där. burton brädor kanske är lika bra om inte bättre tror som sagt att brädor med dyrarare matrial blir ju dyrare

så tror jag att det är säger dock inte att jag har rätt bara en teori

Dyra snowboards!
Det är intressant vad som gör en bra bräda. Materialet ska vara hållbart och samtidigt lätt och flexibelt är min logiska deduktering. Ska en bräda kosta säg 10 000 så måste det vara en oerhörd intrikat tillverkning för att en planka i trä ska vara värd det priset. Nu spekulerar jag hej vilt men råmaterialet kan nog inte kosta mer än ett par hundra, så det som går åt blir antagligen den ev. svåra processen att skapa en bräda med olika lager som sitter ihop och stålkant som sitter fast runtom, och att inte nämna att få till den perfekta formen. Skulle vara kul att se ett repotage på freeride i bräd/skidtillverkning. Svårt att bli inbjuden att komma och kolla i sånna fabriker/workshops som privatperson skulle jag tro.

Senast ändrad:
Dyra snowboards!
bättre än vad ?? bättre till vad eller bättre för vem och till vilken typ av åkning.. ??

jag har kört i snart 20 år.. jag ställer KRAV på min bräda.. responsen skall vara SNABB och brädan skall kännas helt perfekt för mig.. en mm hit och dit spelar STOR roll för mig.. etc etc etc .. jag har helt enkelt blivit KINKIG på äldre dar :)

en blunt eller air gör inte riktigt DET för mig i backen så jag kör nästan uteslutet PRO brädor eller typ Custom X .. är riktigt sugen på en Vapor.. kan ju få en för 800$ ink frakt från eBay .. (ca: 6000:-) istället för de ca: 10.000 en Vapor kostar här hemma.

för mig ÄR det stor skillnad på billigare och dyrare brädor..

för sven eller sixten som bara kört i lilla hemmabacken och bara i 1-2 år ca: 3 v / år så skulle jag nog kunna säga att det e bättre med en billigare bräda.. den är mer följsam och lättare att köra på för en "nybörjare"

/Pinn

Dyra snowboards!
pinn sa:
bättre än vad ?? bättre till vad eller bättre för vem och till vilken typ av åkning.. ??

jag har kört i snart 20 år.. jag ställer KRAV på min bräda.. responsen skall vara SNABB och brädan skall kännas helt perfekt för mig.. en mm hit och dit spelar STOR roll för mig.. etc etc etc .. jag har helt enkelt blivit KINKIG på äldre dar :)

en blunt eller air gör inte riktigt DET för mig i backen så jag kör nästan uteslutet PRO brädor eller typ Custom X .. är riktigt sugen på en Vapor.. kan ju få en för 800$ ink frakt från eBay .. (ca: 6000:-) istället för de ca: 10.000 en Vapor kostar här hemma.

för mig ÄR det stor skillnad på billigare och dyrare brädor..

för sven eller sixten som bara kört i lilla hemmabacken och bara i 1-2 år ca: 3 v / år så skulle jag nog kunna säga att det e bättre med en billigare bräda.. den är mer följsam och lättare att köra på för en "nybörjare"

/Pinn
Vad tycker du om glissade då, du skulle inte kunna tänka dig att köra på en sån då. Funderar starkt på att köpa mig en sån själv och då BIG GUN http://www.glissadesnowboards.com/biggun.html Verkar vara en schysst bräda för mig som älskar både pist och offpiståkning och som sällan hoppar. Dessutom är man både lång och har stora fötter så man behöver en både lång och bred bräda.

Dyra snowboards!
om du köper en svindyr swallowtail funkar den säkert skit bra i puder men i parken vetteffan.... dom dyra är säkert riktigt bra på det dom är gjorda för.

Dyra snowboards!
..

kan tyvärr inget om nått annat märke än Burton :)

men fråga "Doughboy" här på forumet.. han kan sina Glissade

/Pinn

Dyra snowboards!
Jodå pinn, har pratat med doughboy. Det är han som har övertygat mig att överge burton..hehe. Förresten du som har koll på burton, finns någon bräda hos burton för huvudsaken pist/offpist och några hopp då och då men absolut ingen park och annat skit. Typ en big mountainbräda som även funkar i pist typ.
pinn sa:
..

kan tyvärr inget om nått annat märke än Burton :)

men fråga "Doughboy" här på forumet.. han kan sina Glissade

/Pinn

Dyra snowboards!
Du betalar MYCKET för märket när du köper Burton. De har minst prestanda/krona om du frågar mig. Du kan få en lika bra presterande bräda, må det vara freestyle eller freeride, ifrån ett annat företag än Burton för ett par tusenlappar billigare.

Dyra snowboards!
Nils_n sa:
Det är intressant vad som gör en bra bräda. Materialet ska vara hållbart och samtidigt lätt och flexibelt är min logiska deduktering. Ska en bräda kosta säg 10 000 så måste det vara en oerhörd intrikat tillverkning för att en planka i trä ska vara värd det priset. Nu spekulerar jag hej vilt men råmaterialet kan nog inte kosta mer än ett par hundra, så det som går åt blir antagligen den ev. svåra processen att skapa en bräda med olika lager som sitter ihop och stålkant som sitter fast runtom, och att inte nämna att få till den perfekta formen. Skulle vara kul att se ett repotage på freeride i bräd/skidtillverkning. Svårt att bli inbjuden att komma och kolla i sånna fabriker/workshops som privatperson skulle jag tro.
Om du är nyfiken tycker jag du ska ta o kika runt lite på www.skibuilders.com

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp