Dyrt att rädda liv....

Dyrt att rädda liv....
Har du inte råd med det absolut nödvändigaste så har du nog inte råd att åka off-piste.

Det finns inget pris på ett människoliv!

Hyr prylarna eller köp ordentligt, det är en investering inte en kostnad! Se till att träna med prylarna så du vet hur de används. Alltför många som har prylarna idag, men som inte har den blekaste om hur de funkar i praktiken.

När det väl smäller så har du en puls på 200, du måste hålla huvudet kallt och sökningen ska gå på rutin...

Jag sätter nog samma regler som vid klättring: köp inte beggat, du vet inte hur prylarna använts och det är ditt eller dina kamraters liv du prutat bort!

Dyrt att rädda liv....
Det är bara att hosta upp! Glöm inte att träna, mycket och ofta. När det väl händer vet man inte hur man fungerar, om man har panik eller inte. Då hjälper det inte att man har en tranciver. Dessutom säljs dessa med kassa marginaler i handeln just för att fler ska kunna köpa dessa. Vem vet vad de hade kostat utan subvention....

--->Fredrik, Stupied question!

Telislinkan

Dyrt att rädda liv....
Jag trodde han ville ha fram olika alternativ på lavinsändare osv, och tänkte faktiskt ge dig det ...

www.addnature.se

där kan du kolla olika priser osv. Finns ett paket med Mammut Barryvox lavinsändare , spade och sond för 4000 tror jag. Tycker som alla andra, har man inte räknat med detta lilla pris (om man nu kan sätta ett pris på sitt huvud ...) i sin budget så tycker jag man inte bör åka överhuvudtaget där det är fara för lavin.

Dyrt att rädda liv....
Kolla på Skidmarnaden på här på freeride, såg att två killar säljer iväg sina paket för 3500 kr..I och för sig har putte nog rätt i det han nämner om beggade paket.. Annars är ju www.addnature.se ett hett tips där du får en väldigt bra beeper med "tillbehör" för en relativt billig slant

Dyrt att rädda liv....
Det är bara att kolla runt på olika afärer, jag hittade min tranciver på stadium för 2000:- (M1). Tycker det var ett bra pris, sen kan du köpa en plåtspade på en mack för ca 150:- (den är ihopfällbar) om du inte jagar vikt.

Dyrt att rädda liv....
tycker att du skall ta till dig av vad folk ovan har svarat, när du gjort det kan du gå in på north star tradings hemsida och beställa prylarna www.northstar.se

ps. oftast är det så att de billigare prylarna kräver mycket av användaren i form av kunskap och erfarenhet, medan de dyrare är enklare att använda och således något för dig...

Dyrt att rädda liv....
Bara för att livet är, säg ovärdeligt så behöver ju inte det betyda att en lavinsändare ska vara skitdyr.....Om lavinsändarna vore billigare tror jag fler liv skulle räddas! Även fattifolk ska ha rätt till liv + offpist

Dyrt att rädda liv....
Tack för alla svar föresten...... och jag SKA köpa en lavinsändare även om jag tycker det är dyrt.......

Dyrt att rädda liv....
Jag anser fortfarande inte att 1500-3000 spänn är särskilt mycket för en tranciever. Med tanke på att den håller i närmare tio år... Så är det då (med mitt snitt) ca 2-3 kronor per dag du använder den.

Det är en av de robustaste prylar du köper, dina skidor och stora delar av din kropp är troligen kaffeved och kladdkaka efter att du följt med även en mindre flaklavin. Men trancievern kommer att sända ut sin signal!

Gör inte som jag, lär dig inte av dina egna misstag!

Jag använder själv den Track(k)er som Johan säljer här, är du ovan eller tränar sällan så är den grymt lättanvänd. Om jag skulle ge min morsa en tranciever så skulle det bli en trakker...

Om jag själv fick välja så skulle det stå mellan Barryvoxen och M2`an för att man snabbt kan söka och filtrera flera signaler med dom.
Såg att nån hittat en M1`a för 2` grymt bra pris! Grattis, nu har du råd med 30 pilsner på en normal pub istället ;o)

En öl för över 30 spänn på krogen är DYRT, en tranciever för 4000
är det inte!

Få prioriteringarna rätt i livet från början!

Dyrt att rädda liv....
Det handlar ju inte om fattifolk direkt. Med tanke på marignalerna som sätts så tjänar butikerna alltså inga pengar på produkten. Elektronik kostar, särskilt om du både ska ha en sändningsfunktion och en mottagarfunktion i samma enhet. Varför tror du Recco är så billigt??
Sen handlar produkter om pris, tillverkaren är ett vinstdrivande företag som säljer för en efterfrågan finns. För att kunna utveckla nya och bättre och i framtiden billigare produkter måste man kunna ta betalt. Tacka de svenska butikerna som inte tar något emellan inköpspris utan lägger på momsen.
och fattig förresten...finns bara ett sätt: Jobba mer!

T

Dyrt att rädda liv....
Glömde en grej, du skriver fler liv räddas, om folk skulle vara mer kloka och ha kunskap för att kunna bedömma läget skulle fler liv räddas...inte med hjälp av en tranciver, då har olyckan redan skett!

Dyrt att rädda liv....
Min rubrik kan visst misstolkas och jag tänkte förklara mig lite, innan man blir helt idiotförklarad!

För mig o er på freeride är självklart livet ovärdeligt o således är inte lavinsändaren dyr (men för mannen som säljer sina barn finns det ett pris på liv). Men det var inte så jag menade.

Jag tycker att lavinsändaren är dyr i förhållande till vad jag tror den kostar att tillverka. Borde inte vara så mkt mer än gammal Walkie tolkie teknologi kombinerad med en billig digital visare.
På sin höjd en mobiltelefon, utan Wap MMS färgskärm o allt vad det heter.

jag tror den är så dyr eftersom tillverkarna vet att vi har ett mkt högt pris på livet och således har dom en väldigt eftertraktad produkt?!

Dyrt att rädda liv....
Jag håller nog med Jona lite. Det är faktiskt gammal teknik som inte borde kosta så mycket idag.

Fast å andra sidan så kan det ju finnas anledningar, t.ex. så är väl knappast lavinsändare årets julklapp, och små produktionsserier resulterar ju i hägre pris.

Sen så är väl lavinsändarna gissningsvis byggda med sk militär specade komponenter eftersom de ska tåla en del. Och det lär ju höja priset rätt saftigt...

Men oavsett vad man säljer sina barn till för pris, 3-4000 är ganska mycket stålar när man står i affären och håller en sändare i ena handen och en snygg bräda i andra =)

Tillbaka
Topp