E marker verkligen så kasst?

• Trådstartare Trådstartare aeriksson
  • Start datum Start datum
A

aeriksson

Guest
Det hoppas jag verkligen INTE för jag fick nämligen ett par marker 12.0 free bindningar med när jag köpte min PE.

Hello

Jo jag har kollat runt lite påf reeride och det verkar vara en väldig stor del av er här som tycker att Marker bindningar e helt värdelösa när det kmr till jibbing. Är det verkligen så kassa som alla skriver lr e det en myt som spridit sig till alla?

Om man nu tex kanske ska köpa ett skidpaket i Sverige och det ingår tex Marker 12 e det då ett rikigt kass köp. Ska man då be att få lägga till lite extra riksdaler och få en Salomon lr Look bindning.

Och sen sita frågan har nu tex Intersport,Teamsportia stort urval av andra bindningar än dom som är med i "paketpriset"?

ja slängde på ett par 12.0 free på mina dogen..säljaren som ja snackade med som var från völkl tyckte att ja skulle ha den bindningen istället för 1100free iom. att 12.0 håller mkt bättre. så köp ett par 12.0 eller 14.0 om du ska ha marker..och ja kan inte tänka mej att marker är så mkt sämre än t.ex look eller salomon iom. att shane makonky (stavning?) kör med ett par 14.0 free tror jag.

jag ahr m11 free. innan dess hade jag m12 titanium. inge fel på marker bindningarna. funkar as bra

Shane McConkey får säkerligen rätt feta pengar för att köra Markerbindningar.....han använder dem säkert inte för att de är så fantastiska. Landar man i en fallskärm så behöver man ju inte någon superbindning heller.

det är väl möjligt att marker inte är de bästa för att jibba med, men jag kan inte tänka mig att de skulle var direkt olämpliga heller. de håller iaf kvar mina skidor på fötterna de gånge rjag höppar in i parken...

Jag fick med ett par barnbindningar, m12 freeTitanium till mina nya.
Åkte i går i Åre och visst tjuvlöste de ut! Storkrash. Jag ska försöka få ett par m18 eller åtminstone m14 nu.

Vilket jävla skitsnack!!!har kört marker så länge jag kan minnas o dessa har aldrig tjuv löst,och jag har gjort betydligt värre saker än stora bigjump !!!Kör idag på M Comp 18 och M comp 3000,det viktigaste e att bindningen e rätt för din vikt och att pjäxorna inte är för utslitena!!

ja de vet ja att han får mkt stash för att åka med dom..men om dom hade varit helt kassa så tror ja nog att han valt ett annat märke ändå, än hur mkt betalt han får.

Jag kan inte förstå hur man kan tycka att det är någon som helst skillnad på et par bindningar i parken, folk säger att look är mkt bättre att landa baklänges med? De har väl ingen annan teknologi än att vara olika starka, DIN-skalan?

smaken är ju olika... men jag gillar inte marker. tycker de är tunga och så har jag haft en del obehagliga upplevelser av dem - löst ut vid helt fel tillfälen.

du kan ju pröva fråga men var beredd på att försäljaren kommer säga nej och hänvisa till att "det går inte, för de kommer i paket med de här skidorna och vi kan inte bla bla bla..." och det gäller inte bara hos de stora sportkedjorna nu för tiden...

Jag erkänner att jag inte är 100 på att det var bindningarnas fel, det kan vara så att mina pjäxsulor är lite slitna, men det är trots allt Technica och det är samma företag som Marker, och Völkl som bindningarna satt på. Man kan i alla fall utgå från att pjuck o bindningar borde vara anpassade för varandra. Hur som helst så litar man inte riktigt på utrustningen efter nåt sånt här och de ville se på bindningen, det var tydligen ovanligt att den där flärpen där fram (det sitter en fjädrad flärp på varje sida som håller tådelen av pjäxan på plats) stannade kvar i ytterläge efter utlösningen, den stod rakt ut. Hur som helst så känns 12 för klent om man vill ha ställt på 11, det känns som om man vill ha lite mer marginal för fjädrar etc. Det där med att skruva i botten och ett halvt varv tillbaka är väl lika smart/koolt som att kör rallye utan säkerhetsbälte...

Vem fan bryr sig om hur bindningen ser ut, bara den håller. Jag pajade en del till mina marker idag vid en tung fakielandning...ska fixa det i veckan.

Jag skulle bli mäkta förvånad om McConkey åker runt med M14 free bindningar med en original skruv till DIN 14 i. Tror nog mer att det är en Marker från race avdelningen med en 30 skruv i. Själv har jag tävlat en hel del på marker och kan säga att de är fina ur kartongen men de höll inte så bra som man hade önskat. Har bara kört på M51 DIN18. Kan bara säga de testskidor jag lånat vi div. testhelger med M11 och M12 inte har ingjutigt den där trygga känslan.

kör på marker m12 free. tjuvlöste första dagen och skenade iväg baklänges, skistoppern tog inte baklänges utan när skidan väl stannade några hundra meter ner var skistoppern paj. tur att man får nya på reklamation men det ska inte hända. satsa på minimum 14 som fler här säger.

Jag har ett par M14 Free, tyvärr har jag aldrig kört på dem då laggen är nyköpta.
Hursomhelst blir man ju grymt nervös av att läsa allt som folk skriver! Verkar som om jag borde ligga lite på den säkra sidan, men varför går "säkerhetsgränsen" vid just 14?
Och hur jäkla många bindningar klarar egentligen tunga fakielandningar? Hade jag varit en ski-stopper och bindningen löser ut i typ 40km/h baklänges då hade ju jag gett upp direkt och fjongat iväg hela jäkla bakstycket... Inte konstigt att grejerna går sönder. För övrigt så har jag polare som har pajjat sin Salomon 912-bindning flera gånger pga. dåliga switchlandningar... Borde därför inte flera märken vara lika dåliga? bara en fundering...

Förresten, varför man tag på dräparbindningar såsom 18 och 30 DIN, jag har nog aldrig sett det, och hur många kör med det egentligen+ Handuppräckning!

okej jag ger emj. marker suger.
då mina pajjade vid en bakläges landning i ett litet hopp i går.

Hand upp!

DIN 18 i pist samt DIN 15 i outpist! Båda ross racing.

Om ni drabbas av kontinuerlig tjuvlösning kan det bero på taskig förspännig. Att få till en perfekt förspänning av en bindning är inte så enkelt som man kunde önska. Ross/Lock har det i särklass bästa systemet för att kontrollera förspänningen. Tre streck som ska vara i linje med varandra, då är det klappart och klart!

/Leder

alla jag känner som har åkt på marker, har bindningen pajat bindningen på ett eller annat sätt. det sammanfattar jag som att marker suger

Nu har jag fått ihop ett dussin skiddagar på mina (ersättnings-)Marker 14 Comp och de funkar perfekt.
Inga hårda baklängeslandningar genomförda dock. De håller i bra vid höga farter i stenhård pist med slagiga svängar me breda skidor.
Om man skall utse en riktig skitbindning så är det dock Atomic...

om era bindningar tjuvutlöser tycker jag ni ska gå in till närmaste skidverkstad och testa så bindningarna utlöser vid rätt värde. Låter mer som att bindningarna är felinställda. Jag har själv monterat, justerat o testat ett hundratal bindningar i vinter, närmare hundra av dessa marker och har inte haft ett problem med tjuvutlösning.
De som klagat på tjuvutlösning har i 99% av fallen inte haft tillräckligt "forward pressure". Snarare är problemet med många bindningar att de håller en fast lite längre än din-värdet säger.

Jag har ett par atomic device 421 som jag har inställningen 6 fram och 6 bak..Jag väger 64kg ..och de har aldrig löst ut i onödan.
Igår beställde jag ett par seth vicious med marker 12 och då borde de väl inte vara risk att de löser ut?

Håller med Jesper mfl om att problemet allt som oftast ligger i dålig förspänning vid tjuvutlösningar. Det finns ingen annan förklaring i 99 fall av 100. Sen att bindningar spräcks/pajar är en annan femma - där kan det säkert vara så att det förekommer stora skillnader mellan olika märken just därför att konstruktionerna och materialen skiljer sig åt.
Då är ju frågan vilka märken som håller bäst/sämst vid olika aktiviteter?

Det verkar som om folk här antyder att marker pajar vid jibbing och då hårda fakielandningar. Korrekt? Annars verkar de funka riktigt bra vid åkning, t.ex. sk storabergsåkning/pisträjsning etc.

Sen antyder jag att Atomics 6-14 lätt går sönder vid krasher, efter att skidan löst ut o flyger iväg och landar på is t.ex. Har hänt mig o polers.

Sen har jag en aning om att Salomons bindningar har minst delar som kan gå sönder därför håller de så bra som jag upplevt att de faktiskt gör. Tror aldrig nåns polares salomons strejkat.

Look... har jag bara en föraning om att de där två stagen till bakdelen lätt kan böjas...?

Jag pajade min ena bindning(marker m11 free) i en fakielandning häromdan, det såg inte ut att vara så farligt men killen på stadium sa att de kanske blir tvungna att skicka skidan(k2 fujative) till k2 så att de får fixa den.. Morsans marker har också pajat och hon kör verkligen inte aggressivt så mitt intryck av marker är inte positivt... Skulle iofs kunna vara ren otur att jag fått ett måndagsexemplar men hursomhelst blir det förmodligen look nästa gång..

Det är med bindnigar som med allt annat, att man får vad man betalar för sen spelar det ingen större roll vad det står på grejerna. Sen är det ju så att om man väger 85kg och har bindningar som går till 10 så kommer dom att lösa ut även om dom är dragna i botten om man åker riktigt hårt.

Stoppern på mina m14 comp rammla av häromdan i en tung switchlandning.. Dock tror jag ja lyckades laga den, den sitter iaf på igen, kanske lite snett.. men ändå... Får väl ta till epoxy om den pajjar igen:)

Tillbaka
Topp