Eikedalen, Voss/Myrkdalen, Bydalen, Trillevallen, eller?

Anzom

Aktiv medlem
Kan du leva med lokalbuss i 20 minuter så kan du åka Gbg - Hafjell på runt 7h.
Tåg till Oslo. Byte.
Tåg till Lillehammer. Byte.
Lokalbuss till Hafjell.

En kompis gjorde så i december, vi andra kom några dagar senare. Funkade tydligen riktigt smidigt då.
Tror du kan ta tåget hela vägen till Hunderforssen och sen taxi som alternativ i 5km. Hafell är ett bra alternativ. Kanske faller lite på toppturerna. Men finns lite småtoppar.

Kvitfjell har man återöppnat tågstationen vid liftens fot. Också ett bra alternativ ur smidighetsperspektiv.

Stortlopp

Aktiv medlem
Ytterligare ett ställe utmed E6an är lilla Björli Skisenter som du når med tåg. Byte i Oslo och sedan byte igen i Dombås.

Nattåg är nog svårt dock då det inte finns så många. Är kravet nattåg ifrån Gbg så är Åre smidigare än det generella motståndet att åka dit är väl min spontana kommentar. Boka i så fall REJÄLT i tid.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Hur är det med Eikedalen, nån som varit där?

Endast 1 recension och låg höjd.(nej, jag har inte heller varit där).

Mer lockande att åka till Voss, särskilt som man kan kliva av tåget och direkt in i kabinbanan (enda stället i Skandinavien där det går?)

packåsna

Medlem
Jag kanske är jävig eftersom jag bor nära, men tycker du ska fundera över Myrkdalen/Voss. Som @Ivo del Scandi nämnde kan du hoppa på kabinbanan direkt från tågstationen i Voss, och det går gratis busstransfer från Voss till Myrkdalen (typ en halvtimme).

Ser du på förbindelser från Göteborg tar det 3.5 timmar Gbg - Oslo, och sedan 5.5 timmar Oslo - Voss. Nackdelen är det är för kort mellan Oslo och Voss för att vara en avslappnande nattågssträcka - man ankommer då kl 5 på morgonen. Men du kan åka från Gbg på morgonen och vara framme sent på eftermiddagen.

Har du tur så sammanfaller inte det svenska sportlovet med norska vinterferien, och då kan du se fram emot betydligt mindre trängsel än på någon svensk ort. Bägge har riktig fjällkänsla och fin åkning.

Topp