Eikedalen, Voss/Myrkdalen, Bydalen, Trillevallen, eller?

fati

Aktiv medlem
NU börjar planeringen för nästa vinter med nya utmaningar. Sonen börjar skolan... Dvs vi får håller oss till skollov (Göteborg, v7).

Tanken just nu är att (förhoppningsvis) drar till Björkliden/ Riksgränsen vid påsk. Men sportlov då?

Krav:
- Vi vill åker tåg, gärna natttåg. Inga längre bussresor, nån timme är såklart ok. Utgår från Göteborg.
- Helst lite mindre område
- Lite folk
- Ski in/ Ski out
- Enkla turmöjligheter
- Fjällnatur, dvs ingen liten kulle i skogen.
- INTE Alperna ;)

Det jag tänkte på:
- Norge: Eikedalen och Voss/Myrkdalen
- Sverige: Trillevallen (där har vi varit 2021) eller Bydalen. Klovsjö ska kanske med?

Vad säger ni?

erik_lagg

Aktiv medlem
Har varit i Bydalen och Klövsjö av dessa ställen.
Bydalen har betydligt mer fjällnatur än Klövsjö. Ingen av dessa har enkla turmöjligheter som jag ser det. Ganska begränsat med spår om man inte tar sig uppåt på bägge ställena. Det bästa utav dessa är kanske att bo i Storhogna - där finns det bra turmöjligheter, fjällnatur (kalfjäll men inte så höga toppar) och lift till Klövsjö.
Om ni nöjer er med liten fallhöjd skulle Storlien kunna vara ett alternativ också.
Om jag bodde i GBG skulle jag titta närmre på Norge ändå.

fati

Aktiv medlem
Har varit i Bydalen och Klövsjö av dessa ställen.
Bydalen har betydligt mer fjällnatur än Klövsjö. Ingen av dessa har enkla turmöjligheter som jag ser det. Ganska begränsat med spår om man inte tar sig uppåt på bägge ställena. Det bästa utav dessa är kanske att bo i Storhogna - där finns det bra turmöjligheter, fjällnatur (kalfjäll men inte så höga toppar) och lift till Klövsjö.
Om ni nöjer er med liten fallhöjd skulle Storlien kunna vara ett alternativ också.
Om jag bodde i GBG skulle jag titta närmre på Norge ändå.
Tack. Med turmöjligheter tänkte jag på kortare toppturer...

Med tåg är Jämtland mycket enklare än Norge från Göteborg, tyvärr.
Ska kolla på Storhogna.

Såklart får ni gärna komma med andra orter ;)

erik_lagg

Aktiv medlem
@fati aha, ok. För topptur är nog Bydalen mycket bättre än Klövsjö/Storhogna isf. Vet egentligen inget som skulle vara värt att gå med hudar i Klövsjö (eller Storhogna). Möjligtvis hyggena mitt emot. Men mycket kul offpist på bägge ställena när det är gott om snö. I Bydalen kan man ju tex gå på topptur upp i gamla speedskibacken.

Kolmajs

Medlem
Står inför samma val V7 åker också från Göteborg
Var i Bydalen V7 23, fint ställe otroligt lungt vilket var skönt.
Ingen trängsel i varken lift eller backar.
Vi åkte tåg och chartad buss från Järpen med större sällskap.
Topptur gjordes själv innan liften öppnade och barnen var redo att sticka ut.
Måste säga att jag blev lite besviken på Bydalen fallhöjd och liftar, lite för flakt där nere.
Jag visste att det enbart var släpliftar och jag åkte dit för att slippa liftkö.
Men jämfört med Trysil eller Hemsedal, tar ankarlift lika lång tid som liftkö+sittlift.
Något som jag uppskattar med sittlift är att fem familjer eller barn och deras vänner och snicksnacka sig upp i liften, detta missar man lite med släplift.

Topptur kunde kunde jag göra direkt från lägenheten ovan för drömmenliften.
Gick upp några gången, kollade drömskåran mm.
Hade otur med snön i år, Bydalen är såklrt bättre med bra snö som alla ställen är
Myrkdalen står på min lista på ett sportlov, men att åka dit är inte kan ta lång tid.
Fördelen med Bydalen är att semesten börjar när man sätter sig på tåget, åker man bil börjar semestern när man sätter nyckeln i dörren.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Låter som ni planerar för en bra vinter ;)
Flera av anläggningarna du nämner ingår i Scandinavian Skipass (och vem vet vilka som är med nästa år...?)

Trillevallen är en snösäker favorit för offpist med kids. Fina enkla toppturer till vänster om liftarna och mäktiga ottfjället i närheten.

Bydalen får bra med snö om lågtrycken kommer från öst. Bra topptursmöjligheter direkt från liftarna. v7 är det dock ganska skuggigt i dalgången

Norska alternativ: Norefjell 39 mil från Gtb. Riktigt bra piståkning och snäll offpist.
Lilla Solheisen i Hemsedal är perfekt för att kombinera topptur, park och liftåkning med kids.
Nattåg till Oppdal..?
Eikedal känner jag inte till. (ska inte förväxlas med topptursparadiset Eikesdalen..)

Bästa tipset är ju alltid att vänta med att boka till man ser vilka områden som får bra med snö! (ex Hemsedal och Bydalen hade bra med snö i år - nästan barmark året innan..)

Christiam

Aktiv medlem
Tanken just nu är att (förhoppningsvis) drar till Björkliden/ Riksgränsen vid påsk. Men sportlov då?
Här ville jag bara tipsa om att bo på Katterjåkk turiststation.
Nära tågstationen, det blir ”rätt”sida av gränsenberget för att åka med barn med en släplift upp. Går att åka både buss och tåg till Björkis över dagen.
Självhushåll, mataffär och ofta andra barnfamiljer. Dock går rummen åt snabbt. I Juli förra året var det fullbokat för detta år.

erik_lagg

Aktiv medlem
Här ville jag bara tipsa om att bo på Katterjåkk turiststation.
Nära tågstationen, det blir ”rätt”sida av gränsenberget för att åka med barn med en släplift upp. Går att åka både buss och tåg till Björkis över dagen.
Självhushåll, mataffär och ofta andra barnfamiljer. Dock går rummen åt snabbt. I Juli förra året var det fullbokat för detta år.
Jag har också bott där flera gånger och varit nöjd.
Tyvärr har coop i Katterjåkk stängt. Så då måste man handla i Riksgränsen och det blir lite meckigt utan bil. https://www.coop.se/globala-sidor/o...yhetsarkiv/220811----coop-katterjakk-stanger/

Kolmajs

Medlem
Flera av anläggningarna du nämner ingår i Scandinavian Skipass (och vem vet vilka som är med nästa år...?)

Trillevallen är en snösäker favorit för offpist med kids. Fina enkla toppturer till vänster om liftarna och mäktiga ottfjället i närheten.

Bydalen får bra med snö om lågtrycken kommer från öst. Bra topptursmöjligheter direkt från liftarna. v7 är det dock ganska skuggigt i dalgången

Norska alternativ: Norefjell 39 mil från Gtb. Riktigt bra piståkning och snäll offpist.
Lilla Solheisen i Hemsedal är perfekt för att kombinera topptur, park och liftåkning med kids.
Nattåg till Oppdal..?
Eikedal känner jag inte till. (ska inte förväxlas med topptursparadiset Eikesdalen..)

Bästa tipset är ju alltid att vänta med att boka till man ser vilka områden som får bra med snö! (ex Hemsedal och Bydalen hade bra med snö i år - nästan barmark året innan..)
Att vänta med att Boka v7 funkar inte.
Finns inga bra boende kvar tätt inpå sportlovet. Samt kul för familjen att ha något att se fram emot när man kämpar sig genom ett januari i Göteborg.

Christiam

Aktiv medlem

larchii

Aktiv medlem
Oppdal kan kanske fungera också. Tåg till Oslo, sen byte till nattåg mot Trondheim. Enda nackdelen är att man hoppar av typ kl halv fem på morgonen. Tågstationen i Oppdal ungefär lika långt/kort ifrån liftarna som i Åre, kanske något längre. Så för ski in/ski out behövs nog en kort taxi-resa om man har mycket packning.

Sportlovet i närområdet (Trondheim,Molde,Kristiansund) är v.8 så är noll liftköer v.7

erik_lagg

Aktiv medlem
Ajdå.
Stort tack för info, det hade blivit en tråkig överraskning att upptäcka när vi kommer upp.
Lutar åt en avbokning. Surt som tusan.
Googlade lite. Verkar som ICA i gränsen har viss service med hemkörning (under högsäsong?) Så kanske att det kan gå. (redigerat: har haft iaf enligt facebookinlägg)

Senast ändrad:

Stortlopp

Aktiv medlem
Myrkdalen? Tåg till Voss där man kan bo. Ska väl gå bussar ifrån Voss till Mark har jag för mig.

Christiam

Aktiv medlem
Googlade lite. Verkar som ICA i gränsen harr viss service med hemkörning (under högsäsong?) Så kanske att det kan gå.
Jag tänkte också så men hittade ingen info om det.
Frun som bott i Norrland skrattade åt mig och sa att det ordnar sig, ”alltid någon med bil som kör. Så funkar det uppöver” .

fati

Aktiv medlem

Nattåg till Oppdal..?

Att vänta är svårt när man vill åker natttåg. Brukar blir fullt rätt snabbt. Norefjell står på listan för en långhelg, men inte så mycket fjällkänsla?

Oppdal har vi täånkt på också, glömde det i listan. Men som larchii skrev ankommer ju tåget lite i otid där.

fati

Aktiv medlem

Nattåg till Oppdal..?

PS: Skandinavian skipass är jag sugen på, men än så länge åker vi lite för sällan. Det absolut bästa vor om ni får med en rabatt i nattåget ;).

PisteCarver

Aktiv medlem
Norefjell står på listan för en långhelg, men inte så mycket fjällkänsla?
Vad är fjällkänsla?
När du kliver av Ravnåsheisen i Norefjell så blickar du och åker skidor 1000 fhm ner mot Kröderfjorden.
I väst/sydväst ser du hela norska södra fjällkedjan inklusive Gaustatoppen.
Fantastiskt bra piståkning och mycket lättåtkomlig liftburen offpist.
Om man bor i Göteborg är det ju en ”no-brainer” att regelbundet besöka Norefjell som ligger så nära.

Och Solheisen är som @Ivo del Scandi skriver mycket trevligt. Fantastiskt vackert och en fjällkänsla/natur som mer liknar Alperna än de vanliga svenska fjällorterna.
Och närmare är det också, framför allt från Göteborg.

Att från Göteborg åka till svenska fjällen i stället för Norge, är ungefär som att bo i Italien och köra över Alperna för att åka skidor i Schwarzwald i Tyskland. ;)

Senast ändrad:

fati

Aktiv medlem
Vad är fjällkänsla?
När du kliver av Ravnåsheisen i Norefjell så blickar du och åker skidor 1000 fhm ner mot Kröderfjorden.
I väst/sydväst ser du hela norska södra fjällkedjan inklusive Gaustatoppen.
Fantastiskt bra piståkning och mycket lättåtkomlig liftburen offpist.
Om man bor i Göteborg är det ju en ”no-brainer” att regelbundet besöka Norefjell som ligger så nära.

Och Solheisen är som @Ivo del Scandi skriver mycket trevligt. Fantastiskt vackert och en fjällkänsla/natur som mer liknar Alperna än de vanliga svenska fjällorterna.
Och närmare är det också, framför allt från Göteborg.

Att från Göteborg åka till svenska fjällen i stället för Norge, är ungefär som att bo i Italien och köra över Alperna för att åka skidor i Schwarzwald i Tyskland. ;)

Har du kollat tågförbindelsen till Norefjell eller Solheisen?

Fjällkänsla för mig (högst subjektiv) är att står väl ovanför trädgränsen och ser ett stort öde med toppar, snö och ingenting. Typ det man har på toppen i Trillevallen eller det man få på mullfjället osv. Jag har inte varit i Norefjell än, därav frågan. Men det verkar bra. Men verkar också behövas bil för att ta sig dit på ett bra sätt.

fati

Aktiv medlem
För att förklara det en gång till för dig:
Till Jämtland (tex Duved eller Trillevallen):
- Bus till centralstationen avgår 1830, natttåg utan byte till Duved eller Undersåker. Ankomst ca 0900. Kort transfer med skidbus eller Taxi.

Till Norge (oavsett vart, tyvärr):
- Bus eller tåg till Oslo, minst 4 timmar.
- Byte i Oslo till Tåg.
- Sen bus och i de flesta fall > 1 tim.
- Nattåg finns såklart men då få man åker från Göteborg strax efter lunch... Nattåg går då till Trondheim, som beskivet ankommer man då typ kl 0430 i tex Oppdal. Mitt på natten om man ska till Hafjell/kvitfjell.

Så nej, det är inte en no-brainer att åker till Norge från Göteborg.

fredw

Aktiv medlem
EDIT: Såg nu detta: "Inga längre bussresor" så glöm vad jag skrev nedan.

Men varför inte längre bussresor? Bara undrar.

**

Finns dock även charterbuss från Gbg till en del orter i Norge. Inga byten alls. Men man förväntas nog deltaga i allsången i bussen (eller ta på sig hörselskydd). :rolleyes: :)
Bör finnas till Hemsedal så Solheisen bör fungera.

fati

Aktiv medlem
Finns dock även charterbuss från Gbg till en del orter i Norge. Inga byten alls. Men man förväntas nog deltaga i allsången i bussen (eller ta på sig hörselskydd). :rolleyes: :)
Bör finnas till Hemsedal så Solheisen bör fungera.
Läst frågan i första inlägget? ;) "Inga längre bussresor". Har åkt ed softresor till hemsedal några gånger. Ska inte göra det med barnen.

PisteCarver

Aktiv medlem
Buss med en 3 och en 6 åring är inget kul, därför. Då kan man även åker bil, faktiskt. Eller Bil är tom bättre än buss, förutom ur miljösynpunkt kanske.
Är det av miljöskäl som du inte åker bil eller buss, utan bara tåg?
Vi är faktiskt ganska många nu som åker bil fossilfritt. Tänk då också på att undvika att åka tåg genom Tyskland där en stor del av elen framställs genom att elda brunkol.🟤🔥

fati

Aktiv medlem
Är det av miljöskäl som du inte åker bil eller buss, utan bara tåg?
Vi är faktiskt ganska många nu som åker bil fossilfritt. Tänk då också på att undvika att åka tåg genom Tyskland där en stor del av elen framställs genom att elda brunkol.🟤🔥
Tåg är mest bekväm med barnen, framförallt natttåg. Miljön är en trevligt sidoeffekt. Tåget i tyskland går 100% fossilfritt.
Tyskland har 46% förnybart energi, 33 % kol, ca hälften av det brunkol, dv ca 17%... Dvs långt ifrån den största delen.

När det kommer till miljön brukar buss vara det mest miljövänliga. Vet inte hur det ser ut mot en EL-bil. Men EL-bilar är ju alltid lite svårt att räkna på för att det krävs en riktigt livscykelanalys osv. Men det är inte temat här :). Som sagt, belkvämligheten är det som är största fördelen för oss.

PS: Du laddar väl bilen i Tyskland också ;)

PisteCarver

Aktiv medlem
För att förklara det en gång till för dig:
Till Jämtland (tex Duved eller Trillevallen):
- Bus till centralstationen avgår 1830, natttåg utan byte till Duved eller Undersåker. Ankomst ca 0900. Kort transfer med skidbus eller Taxi.

Till Norge (oavsett vart, tyvärr):
- Bus eller tåg till Oslo, minst 4 timmar.
- Byte i Oslo till Tåg.
- Sen bus och i de flesta fall > 1 tim.
- Nattåg finns såklart men då få man åker från Göteborg strax efter lunch... Nattåg går då till Trondheim, som beskivet ankommer man då typ kl 0430 i tex Oppdal. Mitt på natten om man ska till Hafjell/kvitfjell.

Så nej, det är inte en no-brainer att åker till Norge från Göteborg.
Om du nu har bestämt dig för att det bara är tåg som gäller, så blir ju det praktiskt tillgängliga utbudet väldigt begränsat, som du säkert märker av den här diskussionen. De få ställena som man lätt når med tåg känner du säkert själv redan till.
Åre/Duved ligger ju då bra till. Och tåget stannar ju också i. Björkliden och Riksgränsen, men från Gbg tar det ju ett helt dygn (ca 24 h) dit med tåg, och jag kan inte förstå hur det kan kännas som en bekväm resa med den restiden.

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Tåg är mest bekväm med barnen, framförallt natttåg. Miljön är en trevligt sidoeffekt. Tåget i tyskland går 100% fossilfritt.
Tyskland har 46% förnybart energi, 33 % kol, ca hälften av det brunkol, dv ca 17%... Dvs långt ifrån den största delen.
Jag skrev ”en stor del”, inte ”den största delen”.
PS: Du laddar väl bilen i Tyskland också ;)
Ja, och jag tycker också att tysk energipolitik är bedrövlig.
Tyvärr är det så att när jag laddar elbilen i Tyskland, så motsvarar det också tyvärr att min elbil där släpper ut motsvarande fossil-utsläpp på 2-3 dl diesel per mil.
Därför känns det bra när man laddar den i Norge och Sverige, som har fossilfri produktion. I Norge kan jag dessutom ladda så billigt att jag har en bränslekostnad på 4 kr/mil.

fati

Aktiv medlem
Jo, man hoppas ju alltid få lära sig nåt nytt ;). Ska tex inte titta närmare Klovsjö efter beskrivningen här. Däremot är Bydalen kvar på listan. Eikedalen vberkar ingen har varit? Helt ok resa dit...

När det kommer till restiden: Gbg- Riksgränsen 1430-1140. Dvs 21 tim. Helt ok med tanke att man kommer sover en del? HUr långt tid tar det för dig till alperna?

fati

Aktiv medlem
Jag skrev ”en stor del”, inte ”den största delen”.
Japp.

Nu är tåget hyfsat smart i tyskland (konstigt nog). De har egna pumpstationer med turbiner. De pumpar upp vatten när det finns gott om förnybar el och släppa ut det när det inte är fallet. Så man åker faktiskt på hyfsat bra el där...

PS: Nu var el politiken inte temat här ;).

PisteCarver

Aktiv medlem
När det kommer till restiden: Gbg- Riksgränsen 1430-1140. Dvs 21 tim. Helt ok med tanke att man kommer sover en del? HUr långt tid tar det för dig till alperna?
Det tar från dörr till dörr när vi åker hem ca 16-17 h inkl restaurangbesök till lunch och middag.
På vägen ner brukar vi övernatta på ett trevligt Gasthaus med restaurang och det blir då en behaglig del av resan. Första dagen ca 9 h restid och andra dagen ca 6 h restid.

fati

Aktiv medlem
Hur är det med Eikedalen, nån som varit där?

Stortlopp

Aktiv medlem
Kan du leva med lokalbuss i 20 minuter så kan du åka Gbg - Hafjell på runt 7h.
Tåg till Oslo. Byte.
Tåg till Lillehammer. Byte.
Lokalbuss till Hafjell.

En kompis gjorde så i december, vi andra kom några dagar senare. Funkade tydligen riktigt smidigt då.

Topp