Ekonomens Guide till Valutor

ulno7633

Ny medlem
Här kommer min valutaguide till dig som planerar din skidresa. Det är ingen nyhet att valutan (SEK) varierar i värde. Genom att ha lite koll på valutarörelser så kan du göra resan mer ekonomisk. Givetvis så skall man i första hand resa dit man vill, men med lite bra tajming så blir det betydligt mer prisvärt.

Nedan är ett diagram över valutor från 2000 och framåt.

I början av 2000-talet var det svindyrt att åka till USA och Japan.
Från och med 2003 till 2008 hade JPY och USD fallit ca 35%-40%.
Sen har vi finanskrisen 2008. Alla valutor stiger kraftigt mot SEK. CAD släpar endel, men stiger alltjämt.
På våren 2009 når valutorna sin topp, mot SEK och börjar falla. CAD har klättrat upp efter en kort nedgång och ligger idag på samma nivå som under finanskrisen.

EUR ligger idag på samma nivå som innan krisen.
CAD ligger ca 15% över nivån innan krisen.
USD ligger ca 17% över nivån innan krisen.
JPY ligger drygt 50% över nivån innan krisen.

I år är med andra ord ett bra år att åka till Alperna (dock inte CHF, som ungefär följer JPY).

Landets/ortens prisnivå är ju nästan mer relevant -t.ex. så är det ganska billigt att tanka bilen i schweiz jämfört med tyskland, och matpriserna i schweiz kan till och med vara lägre än hemma (trots att CHF står skyhögt).

När vi pratar om skidorter så styrs dessutom priserna på de större orterna efter besökarnas betalningsförmåga - och det totala priset man får betala påverkas ganska lite efter valutakurser.

Vill man få mer skidåkning för pengarna bör man välja rätt typ av ort anser jag.

De prisnivåer du talar om är något helt annat. Vad gäller mat och bensin så styrs de mest av olika skattesatser och inte av valutan. Det kostar precis lika mycket att skicka en liter bensin från Kuwait till Geneve som till Stockholm. Skillnaden i pris som du betalar är skatt. Samma sak med mat.

Edit: Skall tilläggas att Olja och de flesta andra råvaror/jordbrukasprodukter handlas i USD, så valutarörelser mellan CHF, SEK och USD, kan ha viss påverkan för priset. Men skatterna har garanterat större påverkan.

Marknadssegmentering är ett fint begrepp rörande din diskussion om att orter varierar i pris. Vi har det i Sverige också. Det är därför man kan köpa en hamburgare på McDonalds för 15:- och för 250:- på Grand Hotel.

Min poäng är att om valutan faller 10% så blir det 10% billigare oavsett om du käkar på din burgare McDonalds eller på Grand Hotel. Ellerhur?

Senast ändrad:
Jo, om valutan faller 10% så blir det helt riktigt 10% billigare i det landet än vad det var innan.
Jag är inte kritisk till vad du säger, tvärtom så instämmer jag till fullo.

Min åsikt är dock att om man vill få ut mest skidåkning för sina pengar - så finns mer pengar att spara på att välja rätt ort än att välja rätt land med billig valuta. (Och det optimala är såklart att välja rätt ort i ett land med rätt valuta)

Man kan ju också jämföra med BigMac index för att se prisnivån i ett land. Just nu är Ukraina mest prisvärt - vet inte hur bra de är på skidställen däremot...

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp