Skidresan och finanskrisen

ulno7633

Ny medlem
Det är många här som sitter och laddar för en ny säsong i bland annat Alperna, USA, Kanada och Japan. Innan du drar iväg bör du nog se över din ekonomi, för den svenska kronan (SEK) har rasat i värde, och kommer antagligen fortsätta ner under den närmaste tiden. Detta gör att det blir dyrare för dig som svensk och du får mindre för din pengar.

Om du planerar att jobba mycket i orten du befinner dig i så kommer du få lön i lokal valuta och då har detta mindre betydelse. Om vi nu tar några jämförelse vaulta jämförelser:

USD/SEK (aug: 1 USD = 6.10 SEK) idag 1 USD = 8.10 (+33%)
CAD/SEK (aug: 1 CAD = 5.95 SEK) idag 1 CAD = 6.33 (+9.4%) (redigerade denna, skrev fel tidigare)
EUR/SEK (aug: 1 EUR = 9.5 SEK) Idag 1 EUR = 10,40 (+9,4%)
JPY/SEK (aug: 1 JPY = 0.056 SEK) Idag 1 JPY = 0.087 (+55%) !!!!

Ikorthet så har det blivit svindyrt i Japan och USA, medan Europa och Canada har blivit lite dyrare.

Hur kommer vaultan att gå i framtiden då? Ja, det är svårt att säga, men har man en "tight" budget nu så bör man försöka betala så mkt av de fasta kostnaderna som möjligt, t.ex. boende, liftkort och resa.

Det finns dock inget som talar för att kronan skulle gå upp iaf, snarare så kan den gå ner ytterligare. Men du ansvarar för din ekonomi. Tänkte bara belysa ämnet lite.

Senast ändrad:
sjukt bra att någon tar upp detta, många som säkert inte är så insatta och som skulle få de lite svettigt när dom står där nere å pengarna inte räcker till..

tur att man blir hemma i vinter då.. betydligt billigare :D haha

Hasse sa:
Vad skönt att man jobbar och tjänar pengar då :)

//H
Inte för att vara en glädjedödare, men kolla gärna upp vad du får ut i handen och vilka levnadsomkostnader du har. Min erfarenhet är att det nästan alltid lönar sig att jobba ihop pengar hemma istället för att ta en jobb på plats. Orsaken är att det finns ett gigantiskt utbud av arbetskraft vilket pressar lönerna på skidorterna. Som regel så behöver du också en buffert hemifrån för oförutsedda kostnader. Slutligen så finns det ju mindre tid att åka skidor om man samtidigt skall jobba. Men det är ju upp till var och en hur man lägger upp sin resa.

Jag har jobbat där nere på samma ställe i 3 år. Så jag vet vad jag tjänar och får ut. Och jag åker skidor varje dag så gott som. Så detta är lugnt. Har gjort en hel del säsonger så. Dessutom är det i Schweiz och där har dom ett lägsta lönetak på 20 chf i timmen.

//H

ulno7633 sa:
Hasse sa:
Vad skönt att man jobbar och tjänar pengar då :)

//H
Inte för att vara en glädjedödare, men kolla gärna upp vad du får ut i handen och vilka levnadsomkostnader du har. Min erfarenhet är att det nästan alltid lönar sig att jobba ihop pengar hemma istället för att ta en jobb på plats. Orsaken är att det finns ett gigantiskt utbud av arbetskraft vilket pressar lönerna på skidorterna. Som regel så behöver du också en buffert hemifrån för oförutsedda kostnader. Slutligen så finns det ju mindre tid att åka skidor om man samtidigt skall jobba. Men det är ju upp till var och en hur man lägger upp sin resa.
Ja, hör på en som har vet hur det är att säsonga i Alperna Hasse... Vet du eg. hur mycket du kommer tjäna som diskpojke? Har du jobbat ihop tillräckligt hemma för att klara dig din första säsong?

Sjukt kul av ulno! Gillar denna delen: "Slutligen så finns det ju mindre tid att åka skidor om man samtidigt skall jobba. Men det är ju upp till var och en hur man lägger upp sin resa."
Rätta mig om jag har fel, men du åker väl nästan mer skidor än de vanliga säsongare som inte jobbar, eller hur Hasse?

Hmm nä jag hade en dålig säsong förra året med en månads sjukskriving utan skidåkning, 10 dagar i Sverige. Jag kom bara upp i 102 dagar.Första säsongen under 110 dagar :( Och ja jag tjänar bara 10 kr i timmen.

//H

Carled sa:
...Rätta mig om jag har fel, men du åker väl nästan mer skidor än de vanliga säsongare som inte jobbar, eller hur Hasse?
HA! Hasse sitter bara inne i sin skidbutik och leker med sin winterstieger och snackar skit med kunder. ;)

Well, att det blir dyrare för svenskens utlandsresa i vinter är en sur citron vi lär få svälja. Själv kommer jag hänga i gränsen i vinter så mig drabbar det inte så mycket. Å andra sidan var ju prisläget i gränsen inte direkt lågt innan heller...

Noljas: Stämmer bra det. Och i år så fick jag löneförhöjning plus en till svensk som skall vara i verkstaden och jag mer i butiken då Sladi har slutat;)

//H

Inte för att vara sådan.. trenden stämmer förstås ändå. Men jag finner ingen valutakonverterare som ger 6.55 mot den kanadensiska dollarn. Men å andra sidan verkar de ge lite olika kurser allihopa.. Alltifrån 6.14 till 6.55 som det står här i tråden.

Jag gjorde det lätt för mig och tog de översta resultaten för "currency converter" på google, så jag är väl inte stensäker på vilka som skulle ge de mest korrekta kurserna. Fann det bara lite udda att de kunde variera så pass mycket vilka resultat man kunde få (all sajter var uppdaterade inom en timme).

Hasse sa:
Jag har jobbat där nere på samma ställe i 3 år. Så jag vet vad jag tjänar och får ut. Och jag åker skidor varje dag så gott som. Så detta är lugnt. Har gjort en hel del säsonger så. Dessutom är det i Schweiz och där har dom ett lägsta lönetak på 20 chf i timmen.

//H
17,32 chf. Och efter att ha snackat med Sandro/ din boss så fick jag reda på att din timmlön skulle ligga på totalt 17,35. Så grattis till lönehöjningen.. Skulle inte du ringa mej typ nu?

Och undra hur dollarn kommer att stå sej efter det amerikanska valet. Valutor brukar väl sjukna efter val.

Oki 17,32 då. Men du får ju fan bara 9 chf för att jobba på din lilla verkstad så ;)

Jag ringer ju dig men kommer bara till Telefonsvararen ju..

//H

Hasse sa:

//H
Vad är ett "lägsta lönetak"?????

Jeffa

Lägsta lön.. Blev lite felformulerat.

www.forex.se funkar inte riktigt att kolla på vad kursen är värd. Det är ju en växlingsbyrå. det är inte riktigt samma sak som det egentliga värdet har jag för mig.

//H

Man skulle växlat i somras (som jag gjorde till dollar)

Vad är det som säger att valutorna i resten av världen kommer stärka sig yterligare mot kronan?
Det kan lika gärna vara så att krona stärker sig mot resten av världens valutor istället.
Vanligt viss är det så att investerare drar ut sina pengar från mindre länder då världsmarknaden är instabil, när läget stailiserar sig kommer kronan förhoppnings viss stärkas. Sveriges ekonomi kommer förmodligen snart bli bätre då det blivit biligt att investera i sverige och sveriges export ökar. Så det kan vara en vändpunkt vi är i nu.

Förmodligen kommer det dock ta lite längre tid än tills de flesta skall ner till orten för säsongen....

hanchi sa:
Man skulle växlat i somras (som jag gjorde till dollar)

Vad är det som säger att valutorna i resten av världen kommer stärka sig yterligare mot kronan?
Det kan lika gärna vara så att krona stärker sig mot resten av världens valutor istället.
Vanligt viss är det så att investerare drar ut sina pengar från mindre länder då världsmarknaden är instabil, när läget stailiserar sig kommer kronan förhoppnings viss stärkas. Sveriges ekonomi kommer förmodligen snart bli bätre då det blivit biligt att investera i sverige och sveriges export ökar. Så det kan vara en vändpunkt vi är i nu.

Förmodligen kommer det dock ta lite längre tid än tills de flesta skall ner till orten för säsongen....
Visst kan det bli så kronan vänder upp. Men garanterar du det? Antagligen inte.

Om man skall vara rationell så gäller det att minimera sina risker, dvs att betala det man kan nu. Har man råd att vänta kan man göra det, men man skall inte räkna med kronan skall gå upp. Den kan falla lika mycket till eller mer, det vet ingen, frågan du skall ställa dig är hur din ekonomi ser ut nu och vad du har råd med.

Växelkursen, för er som undrar, är hämtad från jobbet:). Annars har Yahoo bra kursdata och fina diagram. Obervera att växlingskontor har påslag för valutor och ränkar genomsnittskurser. Det gör inte jag.

Senast ändrad:
yahoo säger 6.3229 för 1 kanada dollar

valuta.se säger 6.24 för samma peng

xe.se säger 6.32706 för 1 CAD

och jag vet fortfarande inte varför de inte övensstämmer med varandra

Gevetvis skall man inte styra sina handlingar genom spekulationer om framtiden.

Håller med om att det smartaste för att inte förlora lr vinna nåt på när man skall betla sina kostnader skall man sprida dem på en längre tid.

Anledningen varför kurserna skiljer sig är förmodligen att de följer den sist regristrerade händelsen. Sen har de olika regristrerade händelser. En valuta är värd så mycket man vill betla för den.

hanchi: jo det kan jag förstå.. men 6.55 kändes lite grovt, det var mest det som jag reagerade på. de andra ligger väl inom marginalen.

Den siffran var väll från forex?
Som tidigare sagts så har de påslagsavgift på de valutorna som de säljer.

Senast ändrad:
hanchi sa:
Anledningen varför kurserna skiljer sig är förmodligen att de följer den sist regristrerade händelsen. Sen har de olika regristrerade händelser. En valuta är värd så mycket man vill betla för den.
Jag vill betala 1 krona för 1 dollar, men inte fan får jag det ;(

precis som aktier i företag kan man anse att fria valutor är landens aktier.
Om förtroendet för landet är lågt investerar man inte i landet likväl om förtroendet är högt investerar man.

Och förtroendet för USAs ekonomi är skyhögt just nu..?

Eller stiger kursen på grund av alla nödinvesteringar som gjorts för att rädda ekonomin?

ulno7633 sa:
USD/SEK (aug: 1 USD = 6.10 SEK) idag 1 USD = 8.10 (+33%)
CAD/SEK (aug: 1 CAD = 5.95 SEK) idag 1 CAD = 6.33 (+9.4%) (redigerade denna, skrev fel tidigare)
EUR/SEK (aug: 1 EUR = 9.5 SEK) Idag 1 EUR = 10,40 (+9,4%)
JPY/SEK (aug: 1 JPY = 0.056 SEK) Idag 1 JPY = 0.087 (+55%) !!!!
Jag tänkte att jag skulle uppdatera denna tråd såhär drygt en månad senare.

USD/SEK (aug: 1 USD = 6.10 SEK) idag 1 USD = 8.30 (+36%)
CAD/SEK (aug: 1 CAD = 5.95 SEK) idag 1 CAD = 6.69 (+12,4%)
EUR/SEK (aug: 1 EUR = 9.5 SEK) Idag 1 EUR = 10,49 (+10,4%)
JPY/SEK (aug: 1 JPY = 0.056 SEK) Idag 1 JPY = 0.089 (+59%)

Inga större skillnader, men på torsdag då kommer det antagligen hända grejor...

Alla data är hämtade från Yahoo finance.

Intressant tråd.

Typexempel är väl bummare som betalar sin säsongshyra i €. Kan bli en del pengar extra när en säsongshyra kan ligga på runt 2000-3000€ per person.

Hade vart intressant hur det brittiska pundet ligger till nu. Har för mig att det sjönk rätt rejält i höstas. Bra för alla de som hade tänkt ha britter som hyresvärdar i vinter. (vilket antagligen blir ganska många, speciellt i frankrike)

Pundet har blivit billigare, även om det hämtat sig lite sen i höstas. Har handlat mina nya skidor från england isf tyskland i år. Synd att yenen blivit så j-a dyr, blir nog ingen japanresa i år heller.. Norska kronan har blivit billigare så man kanske skall åka till Lofoten i stället. :)

Gött, vilken sida?
Köpte mig goggle och annat från england också.
Riktigt bra priser då i höstas. :)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp