Elan Pogo Sticks

Elan Pogo Sticks
Är det någon här som kört dom (2010 årsmodell) och kan dela med sig av monteringspunkt osv. Ska väl tilläggas att jag bara kör framlänges..... :)

Elan Pogo Sticks
Jag har kört 2009 års modell och hade med den i MnO&Co:s skidtest 2009 (du hittar länken till de olika årens tester här: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=84633).

Pogon är en neutral skida utan konstigheter, men också utan parametrar som lyfter den från mängden. Bara att montera och köra. En helt ok skida till ordinarie pris och för en tusing är det ett fynd! Hoppas bara att du inte fick med nån gammal Marker eller Tyrolia skräpbindning som kan vara rent farlig att åka runt på. Markers lågdins Biometric och allt med DIN 12 eller lägre från Tyrolia från några år tillbaka är riktigt dåliga bindningar om man står på lite.

Elan Pogo Sticks
En elan original DIN 14 bindning så vitt jag vet. Har inte sett dom än. Jag köpte DEEP Spice samtidigt för 500:-. Vi får se hur det blir. Duskrev att dom (2009) borde haft monteringspumkten längre bak. Något tips där?

Elan Pogo Sticks
cromaturbo sa:
En elan original DIN 14 bindning så vitt jag vet. Har inte sett dom än. Jag köpte DEEP Spice samtidigt för 500:-. Vi får se hur det blir. Duskrev att dom (2009) borde haft monteringspumkten längre bak. Något tips där?
Den bindningen är ok, om än inte jättebra. Jag tycker att det är ett krav att skidan ska ha rejäl tiprocker ala Rocker2, Hellbent eller liknande om det ska fungera bra med mittmonterat, eller nästan mittmonterat i puder. 2009 var ett par år sedan och man har med åren vant sig vid mer moderna monteringspunkter, så läs inte för noga där. Jag skulle rekommendera -4 om du vill ha mycket jibbkänsla och -6 om du vill ha lite mer traditionell balans. Det baserar jag inte på skidan som sådan, utan rent allmänt för kategorin. Mer framåt än -4 kräver som sagt REJÄLT med rocker på en 107mm-skida för att fungera.

Elan Pogo Sticks
-6 cm från true center, dvs mät skidan tip till tail och märk ut mitten och utgå från det (om det inte redan finns markerat tc eller liknande).

Tillbaka
Topp