Offpist, ändrar ni DIN? Hur mycket?

Bonka

Aktiv medlem
När ni kör offpist, hur ändrar ni er DIN-inställning ni som är avancerade/experter utanför pisten?

Är 194/90, sulmått 335 o 56år, så enl. DIN ska jag ha 7 😂 Men jag har typ alltid kört vikt/10 för annars flyger skidorna i pisten. Bara några få gånger jag letat skidor i lössnön eftersom jag surfar mer än chargear.

Nu ska sonen iväg o bumma o är lika stor o kör Pivot 15 o 100 resp 110mm 190cm-skidor och man vill ju dels inte han ska behöva leta skidor efter hopp ute i pudret men heller inte bryta benen.

Ökar ni nåt bak och/eller fram och isf varför?

Du vill alltså att någon annan som inte har sett dig/din son åka skidor ska ge dig ett DIN värde som är perfekt för dig/din son? Låter märkligt.
Börja lågt och skruva upp i små steg om du har återkommande problem med tjuvutlösningar?
Du får räkna med att ibland leta efter skidor innan du hittat rätt, är detta verkligen ett problem?
Eller så kan du ju chansa och skruva upp DIN högt från början med risk för att bryta ben/sabba knän, det är upp till dig.
Har jag återkommande problem med att bindningen löser ut fram så justerar jag där. Är det bak som är problemet så skruvar jag bak.

Mycket, mycket sällan jag skruvar på bindningarna. är 187 cm / 73 kg och ligger på 7.5 på mina Tecton. Tror jag skruvade upp de en gång, då vi köttade uppkört betongsnö och det blev brantare och brantare, så att jag verkligen inte ville tappa en skida. Jag har alltid kört samma fram och bak.
Men minns inte när jag fick tjuvsläpp med tectonen... Kanske åker för snällt då, vad vet jag.

Annars upplever jag en stor skillnad mellan olika bindningar. På de senaste skidor hade jag Griffon, Guardian och nu Tecton. De körde jag alla på ungefär samma värde. Innan dess hade jag några äldre Tyrolia som jag fick skruva upp till över 10 för att sitter fast. Klart man blev äldre sen dess, men det höll inget vidare.
Dvs, svårt att ge råd. Jag skulle alltid börja med tabellvärden. För de allra flesta funkar det.

När ni kör offpist, hur ändrar ni er DIN-inställning ni som är avancerade/experter utanför pisten?

Är 194/90, sulmått 335 o 56år, så enl. DIN ska jag ha 7 😂 Men jag har typ alltid kört vikt/10 för annars flyger skidorna i pisten. Bara några få gånger jag letat skidor i lössnön eftersom jag surfar mer än chargear.

Nu ska sonen iväg o bumma o är lika stor o kör Pivot 15 o 100 resp 110mm 190cm-skidor och man vill ju dels inte han ska behöva leta skidor efter hopp ute i pudret men heller inte bryta benen.

Just Look Pivot tycker jag är ganska svårt att ställa in förspänningen på så försäkra er om att den är korrekt först. Utgå från ex,vis https://www.dincalculator.com/ och öka endast 0.5 om i taget om det skulle visa sig lösa ut för tidigt. Men det är ju också svårt att veta vad som är för tidigt om man inte har hyfsad erfarenhet så jag skulle vara försiktig där. Varför skulle du sätta olika din fram och bak, finns det någon bindningstillverkare som nämner det?

Varför skulle du sätta olika din fram och bak, finns det någon bindningstillverkare som nämner det?
Vet faktiskt inte om det är rekommenderat eller inte men det är ju ändå ganska rimligt om samtliga tjuvsläpp sker framtill eller bak att man enbart justerar den. Vet dock ingen som har mer om 0,5 skillnad fram och bak.

Vet faktiskt inte om det är rekommenderat eller inte men det är ju ändå ganska rimligt om samtliga tjuvsläpp sker framtill eller bak att man enbart justerar den. Vet dock ingen som har mer om 0,5 skillnad fram och bak.
Jag sätter också häldelen ca 0,5 lägre, har aldrig hänt mig att den tjuvsläppt men det har tådelen gjort ibland.

Å andra sidan beror det ju på, litet som trådskaparen är inne på, hur/var man åker. Risken för vad som ska hända med ett "falskt tåsläpp" får vägas mot risken med vad som händer vid en tåutlösning för litet. Själv har jag en sorts noja att tån ska sitta "för" fast där fram vid ett långsamt vridfall... Har ännu mina främre korsband i behåll och vill gärna fortsätta med det.
Åker man i backar typ "if you fall, you die" så blir kanske avvägningen en annan. Men visst, ett falskt släpp efter ett hugg i hög fart på en grön transport kan ställa till med en hel del skada också.

Just Look Pivot tycker jag är ganska svårt att ställa in förspänningen på så försäkra er om att den är korrekt först. Utgå från ex,vis https://www.dincalculator.com/ och öka endast 0.5 om i taget om det skulle visa sig lösa ut för tidigt. Men det är ju också svårt att veta vad som är för tidigt om man inte har hyfsad erfarenhet så jag skulle vara försiktig där. Varför skulle du sätta olika din fram och bak, finns det någon bindningstillverkare som nämner det?
Pivot, menar du förspänningen för tårna? Eller själva DIN-skruven? Just tåförspänningen (armarna vid sidan om klacken) blir jag knas på - den vita indikatorn ändrar sig inte trots att jag skruvade ner armarna från undersidan av översta räfflingen till mitten på nedersta. Oavsett hur jag spände så pekar den vita delen precis på framsidan av indikatorerna istället för baksidan (2mm skillnad). Har vridit bakdelen för att få den vita delen att röra sig och den funkar som den ska.

Kör ca. två steg under rekommenderat enligt tabell (om jag kallar mig avancerad åkare). Tappar skida max en gång per säsong. Kör på olika årsmodeller av Tecton på några olika skidor. Då kör jag offpist även när de flesta hellre håller sig i pisten. 50+ skiddagar per vinter.
Förspänning som nämnt viktig, och ju mer balanserat man lyckas stå på skidorna, desto mindre problem.

Har du justerat afd-plattan korrekt?
Du menar plattan under pjäxtån för tåglappet?
I så fall, ja det har jag.

Kan tillägga att det är nästan bara vid slush åkning som jag har haft tjuvsläpp.

Förspänning är jag också noga med att ställa in.
Väger ca 82 kg och ställer in ca 6,5 fram och 6 bak (tror jag att det är, får kolla när jag kommer hem).

Pivot, menar du förspänningen för tårna? Eller själva DIN-skruven? Just tåförspänningen (armarna vid sidan om klacken) blir jag knas på - den vita indikatorn ändrar sig inte trots att jag skruvade ner armarna från undersidan av översta räfflingen till mitten på nedersta. Oavsett hur jag spände så pekar den vita delen precis på framsidan av indikatorerna istället för baksidan (2mm skillnad). Har vridit bakdelen för att få den vita delen att röra sig och den funkar som den ska.
Förpänningen justarar man med ”armarna” på hälen och läser av på den vita indikatorn. Det är precis det som du beskriver som jag menar.

Pivot är den säkraste bindningen som finns när den är korrekt inställd men det är också svåraste och otydligaste bindningen att ställa in förspänningen på. Förspänningen ställs in genom att justera avståndet mellan främre och bakre bindning och indikeras som du säger på Pivot med den vita indikatorn bak, men den är som du redan noterat inte speciellt tillförlitlig. Leta efter guide online eller ännu hellre låt någon skidverkstad göra det.
DIN inställningen kommer inte vara några problem så länge du utgår från tabellvärde och inte tror att du kan starta på 10 om tabellen säger 7. Pivot funkar i regel bra att ha lågt justerad DIN tack vare sin höga elasticitet.

Ja Pivots häldel har räddat mitt knä en gång tack vare elasticiteten.
Var mest intresserad om offpisträvar generellt ökar sina DIN-inställningar för att slippa tjuvtappa skidorna men av er som kommenterat så verkar det inte så.

Jag har kollat videos ang förspänningen på Pivot och den verkar superenkel. Men när man själv gör den så lyckas jag inte få den vita markeringsbiten att ändra sig, det enda som som händer är att armarna kommer närmare hälen på sidorna pga den ökade förspänningen och gör det svårare för hela häldelen av bindningen att snäppa till upp i rätt läge när man sätter ner pjäxan. Tycker mest det är märkligt att den vita delen fullständigt vägrar hamna mellan indikatorerna oavsett hur jag skruvar, trots att den faktiskt fjädrar som den ska. Nåja, sonen får lämna in sina skidor när han kommer till Val d´Isere...

Tycker mest det är märkligt att den vita delen fullständigt vägrar hamna mellan indikatorerna oavsett hur jag skruvar, trots att den faktiskt fjädrar som den ska. Nåja, sonen får lämna in sina skidor när han kommer till Val d´Isere...
Det är just detta som är lite lurigt med pivoten.
Att låta en skidverkstad skruva på bindningen är ju inga problem alls. Finns nog ingen seriös verkstad som tar betalt för detta, görs på nolltid medan man väntar. Välj gärna en shop som saluför pivot och undvik att gå dit när det är fullt med folk.

För att återgå till trådämnet, skillnaden mellan DIN för pist och offpist så är eventuella skillnader små och individuella.
Jag har personligen hälen uppskruvad ett halv steg i offpist jämfört med om det hade vart ren pistskida, detta för att undvika att ramla framåt över skidorna vid landningar med något dålig balans (framvikt). Fram skulle jag inte vilja skruva upp bindningen då jag inte vill öka risken för att bindningen inte löser ut vid långsam rotation.

För att återgå till trådämnet, skillnaden mellan DIN för pist och offpist så är eventuella skillnader små och individuella.
Jag har personligen hälen uppskruvad ett halv steg i offpist jämfört med om det hade vart ren pistskida, detta för att undvika att ramla framåt över skidorna vid landningar med något dålig balans (framvikt). Fram skulle jag inte vilja skruva upp bindningen då jag inte vill öka risken för att bindningen inte löser ut vid långsam rotation.
Jag kör samma fram och bak på Attack 14 och Duke pt 16 och har inte haft några bekymmer oavsett underlag - löser ut som de ska. Jag justerar värdet lite beroende på om jag ligger på gränsen åt samma håll på flera av intervallen i DIN-kalkulatorn.

Jepp, somställa in dem både kan jag sedan tidigare och har kollat extra i år eftersom sonen skulle iväg. Men tack hörni för omtanke o tips.

Tillbaka
Topp