Elitsatsning inom slalom

skigirl91

Ny medlem
Elitsatsning inom slalom
Hej vet inte vilket forum detta ska skrivas i men jag testar här.
Jag är snart 23 år gammal, jag har åkt mycket skidor, började år 2010 men är avancerad åkare.
Jag har börjat fundera på att börja i en skidslalom klubb i te.x Östersund eftersom alla klubbar tar ej emot vuxna.

Så min fråga till er är om ni tror man har möjlighet/chans att kunna klara av en elitsatsning upp till de stora tävlingarna ? World cup bl.a. För att ha börjat i min sena ålder.

Och finns det någon åldersgräns? Eller är det upp till en själv?

Tänkte söka till skiduniversitet i Östersund också när man har börjat tävla lite.

Tack för hjälpen.

Elitsatsning inom slalom
Allt är ju möjligt men min röst faller på ett Nej, det är inte värt att påbörja en elitsatsning vid 23 års ålder när man har åkt i 4 år.

Elitsatsning inom slalom
Tyvärr är det galet hög konkurrens på tävlingar på den nivån. Den mängd träningstimmar de tjejerna lägger ner bara för att hålla sig kvar är enorm. Om du tittar på dina filmer och jämför med hur de tjejerna åker så inser du nog tyvärr att det kommer att krävas fler timmar än det finns på dygnet för att komma ikapp och hålla sig kvar. Du verkar tycka det är kul att åka skidor så åk fritt och ha roligt istället för att försöka dig på någon elitsatsning.

Elitsatsning inom slalom
Jag har väl antagligen mest en väldigt vinnarskalle inom mig, så jag gillar att synas i alla lägen. Men jag tror du har rätt :)
Eller vad man nu säger ;)

Elitsatsning inom slalom
Du kan ju fråga Jon Olsson ... hur lätt det är att få åka WC! Och han har ju en mångårig erfarenhet som "avancerad" skidåkare.

Men du kan ju alltid försöka! Börja med att träna i någon klubb så får du nog ganska snabbt en känsla för vad som behövs fysiskt, tekniskt, mentalt och inte minst ekonomiskt. :-)

/MM

Elitsatsning inom slalom
Det är ju bara att höra av dig till ÖFS och fråga om du får åka. Där kommer du att märka att de lite mer talangfulla 8-åringarna är snabbare än dig, men det gör ju inget. Det går att ha roligt i en bana utan att vara bäst (jag har sett din fina video med din pistteknik 2013 på din profil). Att komma in på skiduniversitetet eller köra WC blir nog tufft. Men tränar du några säsongen kanske du känner dig komfortabelt i mindre lokala tävlingar? Hur som helst är det kul att åka bana. Testa och ha kul!

Elitsatsning inom slalom
Hej Skigirl91!

Vi har ju under några säsonger kommenterat din åkning och om jag inte minns fel även dina utrustningsval. Det är ju riktigt positivt att du vill satsa på att bli en bättre åkare och även börja köra banor.

De flesta alpinklubbar tar naturligtvis emot nya medlemmar, åldern (...borde) ärligt talat inte spela någon roll. De flesta klubbåkare har dock börjat i unga år och sen successivt vuxit in i den lite speciella tränings- och tävlingsmiljön som alpin tävlingsåkning representerar. Det torde vara rätt ovanligt att börja i din ålder, men inget är omöjligt som bekant!

Mitt och andras tips är ju att du skriver in dig i närmaste klubb och provar! Banåkning är fostrande! Med nya träningskamrater, engagerade tränare och egen energi blir du med säkerhet en bättre skidåkare. Steget till att sen prestera bra på tävling är däremot rätt stort. Vägen till en plats i WC är däremot oerhört lång och ytterst få förunnad, nåt som redan andra helt riktigt påpekar.

Vilket nu inte hindar att man kan ha riktigt kul på klubbtävlingar och regionala serietävlingar till att börja med. Ett litet steg i taget...

Som sagt, boxa käpp är kul!

God kväll,
Ace DG

Senast ändrad:
Elitsatsning inom slalom
Okej tack så hemskt mycket för alla tips =D
Ja, Åre SLK frågade jag. Men de tog ej emot vuxna =/
Och det finns 1 klubb i Skåne i mina hemtrakter. Men jag känner att jag inte blir taggad då, de åker på vallåsen bl.a. men de hade bara 2-3 veckor öppet detta året :S

Så lika bra att flytta uppåt känner jag

Tillbaka
Topp