En äka Hjälte

Jeppan

Ny medlem
En äka Hjälte
Nyligen vissades dokumentären om Joakim öwres en san hjälte i min syn. Joakim skaddades i Red bull big air i Åre 2001, när han skulle göra en backside 180 och vinden gjorde så att han flög 40 istället för 20 meter och landande på huvedet.

Svåraste tricket
Ett felskär och så var han förlamad. Snowboarden höll på att bli den 26 årige elitåkaren Joakim Öwres död. Ändå är brädan drivkraften i hans kamp att leva ett normalt liv igen. Livsgnistan har aldrig varit starkare liksom stödet från det gamla snowboardgänget.

Joakim Öwres dröm gick i uppfyllelse när han skulle få tävla mot världens största snowboardstjärnor, ett första steg mot att bli proffs. Den 26-åriga killen från Lillsjöhögen i Jämtland levde för brädan, men vid tävlingen Red Bull Big Air i Åre, inträffade tragedin. Ett trick höll på bli hans död.

- Något felskär och så slog jag i huvudet. Tack vare hjälmen överlevde jag. Annars hade jag inte suttit här nu, säger Joakim.

De fyra första månaderna efter olyckan är helt utraderade ur minnet. När koman släppte kunde han inte tala och var förlamad i vänster sida. Men Joakim är fast övertygad om att komma tillbaka.

- Jag tänker bli återställd och åka snowboard igen, säger Joakim i oktober 2002, ett och ett halvt år efter olyckan.

I dag lever Joakim Öwre med svåra hjärnskador, men livsgnistan än starkare än någonsin. Brädan är den största drivkraften och kompisarna har aldrig svikit honom.

- Vi lever snowboard och det spelar ingen roll om man har gjort illa sig. Det är bara en revansch att komma tillbaka, säger bästa kompisen från barndomen Jon Wall.

SVT:s Kristin Hånell och Per-Erik Ström har följt Joakims kamp för att komma tillbaka. Hans mål är att klara sitt livs svåraste trick - att stå på brädan igen.

Svåraste tricket
SVT2 sön 23 jan 2005 kl 20.00
SVT2 tors 27 jan 2005 kl 16.35 (r)
SVT2 lör 29 jan 2005 kl 13.10 (r)

Jag sätter ut denna tråd för att hedra en äkta Hjälte som aldrig gav upp.. en san hjälte Joakim Örwens önskar dig ett bra forsatt liv.

En äka Hjälte
Jag såg just dokumentären om Joakim och jag berördes myclet starkt av den! :) Vilken kille! Vilken insperation! jag är helt målös. Jag önskar han verkligen allt gott i livet, han om ngn har förtjänat det!

Stora propps till Joakim, hans familj och kompisar! :D

En äka Hjälte
Jag såg dokumentären om Joakim och jag kunde inte fatta hur mycket han verkligen älskar snowboard, han är en sann hjälte. Han tror starkt på sig själv, och jag tänker bara lycka till.

GOOD LUCK

En äka Hjälte
seriöst, man blir både deppig och glad på samma gång, har aldrig sett nåt som man blir så pass berörd av. det var lätt att tycka om honom, hoppas att det går bra för honom och att han får ha den där gobiten om armen nån gång :D

//Jonas

En äka Hjälte
håller med alla föregående... men jag kan inte fatta att hans kompisar fortfarande åker utan hjälm? joakim hade dött om han inte hade haft sin hjälm då han var med om sin olycka. man kan ju tycka att de borde ha lärt sig något. men men, visa har väl inget att skydda, det är ju bara synd om dem då.

annars önskar jag joakim, hans familj och vänner all lycka.

En äka Hjälte
han e en riktig förebild, en bättre människa får man leta länge efter, d e inge snack om att han komer att grejja en backflip å gå på afterski efteråt ,, me hans vilja klarar han nog d mesta

!gafflar!

En äka Hjälte
ja...
jag e säker på att han kommer o klara att åka snowboar igen (själv asså) med den viljan.

backflipen går nog också o afterski.

En äka Hjälte
jag hoppas verkligen att han blir så bra som det är möjligt. med den livsviljan och positiva syn på livet trots motgångarna kommer han komma långt.

En äka Hjälte
Joakim öwre är den skönaste killen som finns, så jävla glad trots hans handikapp. HAN ÄR EN SANN HJÄLTE! klart han sätter backflipen i sista hoppet i parken å alla säger " woohoo" nån dag. : )
gillar han skarpt.

En äka Hjälte
Det finns inte ord för vilken hjälte han är!
Han är en helt unik kille, jag har aldrig sett nån motsvarighet till honom och hans vilja.
Han är så otrolig att man berörs till tårar!

En äka Hjälte
Såg det också. Kan bara instämma med er andra. En sann hjälte och inspirationskälla!
Som sagt man blir både ledsen och glad.

En äka Hjälte
Jag har nu sätt dokumentären två gånger å Joakim e helt otrolig!!
Han är verkligen en inspirationskälla, och någen som jag ser upp till otroligt mycket!
Att man kan vara så stark som han trode jag nästan inte...
Jag grät när jag såg dokumentären men samtidigt satt jag där med ett stort lende:) hans stora lende och
kämpar glädje får mig att tänka efter när jag står där i backen. de får mig att sattsa mer och försöka nå dit
jag drömmer.

Joakim Öwres du e en san hjälte!

En äka Hjälte
Joakim var ju helt OTRLIG ! jag skulle nog deppa ihop som fan..men han bara tränade o tränade ..o så skulle han ju göra backflip i slutet av en pipe nästa år :D med hans vilja klarar han det säkert !!!!!

En äka Hjälte
hane den sköönast snubben i historia...vikken kille asså vill att allt i fortsättningen ska gå bra för han och hans familjj....du e en hjälte jocke.. /crippa91

En äka Hjälte
Såg bara ungefär halva dokumentären men jävlar vilken människa, en riktig kämpe! Han kommer garanterat åka bräda igen med den viljan.

Tillbaka
Topp