En bitter brat i Beaver Creek

Mountain_Man sa:
Utse ett A-landslag varje säsong baserat på tidigare meriter och utvecklingspotential.
Det här hade ju varit dödstöten emot Jon "media-hora" Olsson eftersom han varken har meriterna eller utvecklingspotentialen.

Utter sa:
Lowe71 sa:
Är det nån som verkligen förtjänar en startplats i herrarnas wctour är det Lindsey Vonn!
Vad baserar du det på?
Vonn har inte en suck mot herrarna, så varför förtjänar hon en plats?
Det ska jag svara på när du förklarat varför hon inte skulle ha en suck mot herrarna. Om hon är totalt överlägsen sina nuvarande medtävlare är det väl rimligt att hon kan få pröva att köra mot bättre motstånd? Hon kan väl åtminstone få vara föråkare, då riskerar ingen att få offentlig tjejstryk!

http://jon-olsson.com/?p=10537 Jon verkar inte inte låta sig nedslås av skidförbundets avoga inställning utan tar till nya knep i jakten på bättre placeringar; manikyr i sällskap med sin pälsklädda stureplanstjej! Ann Uvhagen kom tillbaks!

Senast ändrad:
En sak jag inte förstår är varför alla typer av skidåkare och då framför allt manliga åkare måste ha "stekar"-image. Många tycks också sakna självdistans...

Finns det någon förklaring till detta?
Lite OT...:rolleyes:

Senast ändrad:
AugustAhlnas sa:
Utter sa:
Lowe71 sa:
Är det nån som verkligen förtjänar en startplats i herrarnas wctour är det Lindsey Vonn!
Vad baserar du det på?
Måste ju ha större suck än Olsson iaf ;)
Nope, hon har inte en chans mot Jon. Som jämförelse så kan vi ta Anja när hon var som bäst. I storslalom så skulle hon inte kvalat in topp trettio på EC, NorAm etc. Samma sak i de andra grenarna.

Lowe71 sa:
Utter sa:
Lowe71 sa:
Vad baserar du det på?
Det ska jag svara på när du förklarat varför hon inte skulle ha en suck mot herrarna. Om hon är totalt överlägsen sina nuvarande medtävlare är det väl rimligt att hon kan få pröva att köra mot bättre motstånd? Hon kan väl åtminstone få vara föråkare, då riskerar ingen att få offentlig tjejstryk!
Se ovan. Hon får garanterat köra föråk, om det skulle passa. Dvs ingen damtävling den helgen och i det aktuella fallet så är det så att damerna ska köra där senare (helgen efter tom?) och det skulle därmed ge henne en fördel.

Senast ändrad:
Ok, isåfall kanske det är bättre att ge Jon en plats i damernas WC tour, där kanske han kan hävda sig och ge sponsorerna avkastning på investerat kapital.

Senast ändrad:
Revolutionrock sa:
En sak jag inte förstår är varför alla typer av skidåkare och då framför allt manliga åkare måste ha "stekar"-image. Många tycks också sakna självdistans...

Vadå image, man blir så med cash.

Sveda_och_verk sa:
Revolutionrock sa:

Konstigt att det finns annat folk som blivit framgångsrika och lyckas behålla fötterna på jorden...

Revolutionrock sa:
Sveda_och_verk sa:
Revolutionrock sa:

Konstigt att det finns annat folk som blivit framgångsrika och lyckas behålla fötterna på jorden...
Ja, men nästan inga 20åringar, Ekspotify köpte ju en Ferrari och gick på compis varje helg när han tjänade sina första... Liksom

Edit
Revolutionrock, gulligt nick och profil. Ett cover för att du själv är en tvättäkta brat?

Senast ändrad:
Utter sa:
AugustAhlnas sa:
Utter sa:
Vad baserar du det på?
Nope, hon har inte en chans mot Jon. Som jämförelse så kan vi ta Anja när hon var som bäst. I storslalom så skulle hon inte kvalat in topp trettio på EC, NorAm etc. Samma sak i de andra grenarna.
Såna här tvärsäkra uttalanden finns det många av; x-tjej skulle aldrig ha någon chans mot killarna etc.
Hur kan man vara så säker på dessa saker när dom aldrig tävlat mot varandra?

lowe

lolz, och du ska snacka om bitter. Är la ändå inte Jon som startat en tråd på FR i ren avundsjuka mot annans välgång?

rabbit sa:
Utter sa:
AugustAhlnas sa:
Såna här tvärsäkra uttalanden finns det många av; x-tjej skulle aldrig ha någon chans mot killarna etc.
Aldrig? I verkligheten (ej WC) så kör man inte allt för oofta på samma bana och det brukar skilja väldigt mycket mellan könen.

Det låter på vissa nästan som att Jon borde skjutas...

Jag ställer mig neutral i den frågan. Tills vidare.

Stekare och stekare, värst är väl Hargin, som har en bra blogg, men där man ju mår rent dåligt av hur han skryter om alla prylar han köper, Masseratis, nya klockor, kameror, fram och tillbaka till Monaco. Det känns verkligen märkligt att en kille som jobbar så hårt för att vara med i landslaget ska behöva skryta så otroligt över att han kommer från en rik släkt. Dålig reklam för landslaget, helt enkelt.

Jon gör väl så gott han kan, men han platsar väl inte riktigt just nu, för övrigt är visst vadet uppe i över 50 000 kr at the moment. Man kan tycka att det är lite småtaskigt att inte Jon får åka då det är ledig plats, men å andra sidan, man ska ju heller inte kunna åka omkring och säga: Kolla, det är en ledig plats, jag kör GS den här helgen.

Däremot tycker jag verkligen Vonn ska få åka med herrarna ett åk. Det vore bra PR för sporten, men den största grejen för skidåkningen vore att ha mycket mer tävlingar. Nu är det ju löjligt lite. En fotbollsspelare har kanske tre matcher i veckan, resor osv,, skidåkanrna har ju veckor mellan sina slalomåk. Kolla på längdåkningen som fick ett sådant uppsving med sprint osv,,,så börja köra mer parrallellslalom osv,,,

rabbit sa:
Utter sa:
AugustAhlnas sa:
Hur jag kan vara säker? Har man tävlat själv så har man ganska bra koll på tidsdifferanserna. Man tränar i samma banor ibland vet du. Dessutom kör man ofta samma banor på SM etc, speciellt inom fartgrenarna.

mickeberg sa:
Jon gör väl så gott han kan, men han platsar väl inte riktigt just nu, för övrigt är visst vadet uppe i över 50 000 kr at the moment. Man kan tycka att det är lite småtaskigt att inte Jon får åka då det är ledig plats, men å andra sidan, man ska ju heller inte kunna åka omkring och säga: Kolla, det är en ledig plats, jag kör GS den här helgen.
Varför skulle man inte kunna få åka omkring och ta lediga platser ... när ingen annan är intresserade? Även om Jon är en bit efter de bästa i världen hade han ju knappast presterat sämre än de Svenskar som deltog! Så, än en gång, varför är det bättre att lämna en tom plats än att låta Jon delta?

/MM

Mountain_Man sa:
mickeberg sa:
Varför skulle man inte kunna få åka omkring och ta lediga platser ... när ingen annan är intresserade? Även om Jon är en bit efter de bästa i världen hade han ju knappast presterat sämre än de Svenskar som deltog! Så, än en gång, varför är det bättre att lämna en tom plats än att låta Jon delta?

/MM
För att när man åker världscupen representerar man sitt land, och vi ska inte behöva skämmas för att vi har dåliga storslalomåkare. Av den anledningen har man kvalgränser vilket du inte verkar gilla.
http://www.dn.se/sport/inget-os-for-mustafa-mohamed

Lowe71 sa:
Mountain_Man sa:
mickeberg sa:

/MM
För att när man åker världscupen representerar man sitt land, och vi ska inte behöva skämmas för att vi har dåliga storslalomåkare. Av den anledningen har man kvalgränser vilket du inte verkar gilla.
men vafan , du länkar ju till ett exempel där kvalgränsen var idiotisk igen???

toppbanner_alla_ska_med_780x210.jpg

JL76 sa:
Lowe71 sa:
Mountain_Man sa:

/MM
men vafan , du länkar ju till ett exempel där kvalgränsen var idiotisk igen???
Kvalgränsen må vara idiotisk men den fyller sitt syfte, man riskerar inte att nån skämmer ut landet med en dålig idrottsprestation.

Lowe71 sa:
Kvalgränsen må vara idiotisk men den fyller sitt syfte, man riskerar inte att nån skämmer ut landet med en dålig idrottsprestation.
...och hur tycker du att det gick för Matts Olsson och André Myhrer i gårdagens storslalom?

"skämmer ut landet" är ett konstigt sätt att se på det oavsett gren, man tävlar för sig själv oavsett färg på trikåerna, jag har ingen inblandning alls med för tillfället 100% av landslagsmedlemmarna i alla grenar, de representerar bara att de råkar ha samma medborgarskap som jag. Annat sätt att se på det låter väldigt nationalistikt och skumt, förr så tyckte ju alla att Östtyskland var ett så ärofyllt land pga av deras briljanta idrottsutövare eller hur ;)
I schlagereländet kan jag ju iaf rösta...

Någon slags kvalgräns är väl rimligt men i de fall som har tagits upp är ju gränsen kanske inte den rätta, det är väl det vi diskuterar? I fallet Mustafa ovan var den ju definitivt fel. Är man bäste europe och ändå en sekund ifrån kvalgräns så bör man kanske se igenom fingrarna?

Pratar man PR termer t ex så kan det ju inte vara smart att ha stenhårda kvagränser och sen aldrig skicka nån med rädsla för att de ska "skämma ut oss" då ingen kommer bry sig om den där grenen där vi ändå aldrig har nån chans?

JL76 sa:
"skämmer ut landet" är ett konstigt sätt att se på det oavsett gren, man tävlar för sig själv oavsett färg på trikåerna, jag har ingen inblandning alls med för tillfället 100% av landslagsmedlemmarna i alla grenar, de representerar bara att de råkar ha samma medborgarskap som jag. Annat sätt att se på det låter väldigt nationalistikt och skumt, förr så tyckte ju alla att Östtyskland var ett så ärofyllt land pga av deras briljanta idrottsutövare eller hur ;)
I schlagereländet kan jag ju iaf rösta...

Någon slags kvalgräns är väl rimligt men i de fall som har tagits upp är ju gränsen kanske inte den rätta, det är väl det vi diskuterar? I fallet Mustafa ovan var den ju definitivt fel. Är man bäste europe och ändå en sekund ifrån kvalgräns så bör man kanske se igenom fingrarna?

Pratar man PR termer t ex så kan det ju inte vara smart att ha stenhårda kvagränser och sen aldrig skicka nån med rädsla för att de ska "skämma ut oss" då ingen kommer bry sig om den där grenen där vi ändå aldrig har nån chans?
Om man betalar skatt är man med och stödjer Svenska Skidförbundets verksamhet, 18 miljoner om året verkar Riksidrottsförbundet ge i bidrag. http://www.skidor.com/ImageVaultFiles/id_12164/cf_7/Verksamhet1011.PDF

Om all elitidrott skulle vara självfinanserad tror jag inte vi skulle få fram många talanger.

Sveda_och_verk sa:
Revolutionrock sa:
Sveda_och_verk sa:
Ja, men nästan inga 20åringar, Ekspotify köpte ju en Ferrari och gick på compis varje helg när han tjänade sina första... Liksom

Edit
Revolutionrock, gulligt nick och profil. Ett cover för att du själv är en tvättäkta brat?
Kan va så...
Skadar ju ingen att vara brat, så varför lägger man ner energi på att störa sig på något som är löjligt...:rolleyes: Kom på mig själv!

Senast ändrad:
Alla lever förstås som dom vill och kan, men rent retoriskt kan jag uppskatta Jon som kör på helt i linje med att utförsåkning är ett grymt resursslöseri utfört av en mycket gynnad grupp. Det finns andra profiler som kör bensinsnålt mellan flygplatserna och eller designar kläder för bolag som har "Hållbarhet" som ledstjärna för sina groteskt överarbetade goretexplagg med namn från lappmarken... det är ju bara fånigt när kundkretsen skulle klara sig fint med en gammal anorak när de sitter i en uppvärmd sittlift med vindskydd, men kunderna är ju välavlönade halvhipsters som också kör bensinsnålt på väg till Arlanda och vidare till Hua Hin med hela familjen... när det inte är dags för en liten alpresa över helgen...
Nej tacka vet jag Jon!

Lowe71 sa:
kallejolle sa:
lowe

lolz, och du ska snacka om bitter. Är la ändå inte Jon som startat en tråd på FR i ren avundsjuka mot annans välgång?
Vilken välgång? En hedervärd 23:e plats i Aspens Nor Am tävling?
hmmm, historielösheten ringde och ville ha ditt telefonnummer. Den tror ni har mycket gemensamt.
Eller vad fan vet jag... Jag tänker att en kille som utan utbildning gör sig själv tokrik på att göra det han, förhoppningsvis, älskar är "ganska" lyckad ändå.
Hans karriär i freestyleresultat är det ju ganska få som matchar. För mig är det imponerande nog att han överhuvudtaget kan diskuteras som en möjlig WC-åkare. Bara det gör honom lyckad även i den aspekten.

Du, Lowe. Är ett stort misslyckande.
Du, Lowe... Verkar redigt bitter.

kram

Lowe71 sa:
När ska sponsorerna tröttna på den här 30-årskrissatsningen? Vad i hela friden har Colmar och Red Bull ut av att Jon sladdar in på en 18:de plats i Europacupen i Levi? Sjukt kul iallafall att han håller fast vid Stureplansklicherna fastän karriären dyker! Tycker han skulle satsa sina sponsorpengar på Calle Lindh istället, verkar vara en talang!
Varför sponsorerna fortfarande sponsrar Jon med massvis av pengar är för att det finns ett mediavärde i honom. Det är inte resultaten det vill åt, utan att han gör den här satsningen vi så pass hög ålder det är ovanligt och det finns ett värde i det ovanliga! Sedan får man inte glömma hans hemsida, bilar, företag, blogg, videoblogg m.m. Det är därför de sponsrar för det får synas!

kallejolle sa:
Lowe71 sa:
kallejolle sa:
lowe

Vilken välgång? En hedervärd 23:e plats i Aspens Nor Am tävling?
hmmm, historielösheten ringde och ville ha ditt telefonnummer. Den tror ni har mycket gemensamt.
Eller vad fan vet jag... Jag tänker att en kille som utan utbildning gör sig själv tokrik på att göra det han, förhoppningsvis, älskar är "ganska" lyckad ändå.
Hans karriär i freestyleresultat är det ju ganska få som matchar. För mig är det imponerande nog att han överhuvudtaget kan diskuteras som en möjlig WC-åkare. Bara det gör honom lyckad även i den aspekten.

Du, Lowe. Är ett stort misslyckande.
Du, Lowe... Verkar redigt bitter.

kram
En karriär har ju sina svackor så även Jons. Att leva på gamla meriter räcker sällan så långt. I värsta fall hamnar man i Lets Dance/Fångarna på Fortet -träsket.
Min egen jibbarkarriär slutade vid en 360 på 80-talet och det kan jag hålla med är ett kapitalt misslyckande, kanske orsaken till min bitterhet.

Utter sa:
rabbit sa:
Utter sa:
Hur jag kan vara säker? Har man tävlat själv så har man ganska bra koll på tidsdifferanserna. Man tränar i samma banor ibland vet du. Dessutom kör man ofta samma banor på SM etc, speciellt inom fartgrenarna.
Som vanligt förväntar jag mig en högre grad av förmåga till kritiskt tänkande än vad som erbjuds.
My bad.

Som jag ser det ligger huvudproblemet i den här frågan i att förbundet väljer att inte fylla de platser som åkarna förtjänat genom resultat. Dessutom i en gren som absolut ur svensk synvinkel behöver förbättras.
Det är ju skamligt om något.
Saknas ekonomin bör ju frågan gå ut i rankingordning i landslagsgrupperna om någon är villig att fylla platsen och bära sina egna kostnader.

Förbundet verkar dessutom inte ha något emot att Jon reser runt för egen kassa i Nor AM och EC, vad är skillnaden mot att han gör det i WC.
Som det har skrivits förut så gäller det ju inte direkt vem som helst utan en åkare som är landslagsman i EC laget.

Senast ändrad:
rabbit sa:
Utter sa:
rabbit sa:
Som vanligt förväntar jag mig en högre grad av förmåga till kritiskt tänkande än vad som erbjuds.
My bad.
Är du helt bakom flötet eller vad är det jag missar?

Utter sa:
rabbit sa:
My bad.
Är du helt bakom flötet eller vad är det jag missar?
Vad jag menar är att jag förväntar mig en högre grad av epistemologisk korrekthet än vad som är rimligt i en diskurs av denna typ.
"Som vanligt" refererar till att jag gjort samma misstag minst en gång tidigare.
Det är dumt av mig -> "My bad"

/r

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp