En enda bindning

bjorsi

Ny medlem
En enda bindning
Hej.
Då jag körde sönder mina Marker Duke förra månaden är det dags för ny bindning.
Jag har blivit mer sugen på toppturande men kommande år kommer kanske 20% av min åkning vara topptur, resten liftburen offpist (pist när förhållandena inte tillåter annat).

Jag funderar då på hur Marker Kingpin fungerar som enda bindning?

En enda bindning
Ja, varför skulle det inte fungera?
Jag kör i praktiken på Dynafit Radical ST (gamla, inte 2.0) som enda bindning. Dock ett par Warden på mina "stenskidor". Åker som du tror din åkning ska bli nästa år, mest liftburen offpist, pist när det är stenhårt och knögligt/bristande/ingen bas i offpisten och turar lite.

Baserat på vad jag hört och läst skulle jag dock gå på Vipec eller Radical 2.0 snarare än Kingpin om jag köpte nytt nu.

En enda bindning
Vipec 12, eller nästa säsongs Vipec som heter Tecton. Grymma bindningar med elasticitet i tådelen. Har kört med den nu i snart två säsonger och är riktigt nöjd.

En enda bindning
blomman67 sa:
Vipec 12, eller nästa säsongs Vipec som heter Tecton. Grymma bindningar med elasticitet i tådelen. Har kört med den nu i snart två säsonger och är riktigt nöjd.
Vipec har inte liknande häldel som Kingpin, plus att man inte kan låsa tån "på riktigt" i gåläge.
Tecton är första året så den går bort pga barnsjukdomar.

Kul att du är nöjd med Vipec men jag är mer inne på Kingpin, hört alldeles för gott om den :).

En enda bindning
Kalle_Luzern sa:
Jag kör i praktiken på Dynafit Radical ST (gamla, inte 2.0) som enda bindning. Dock ett par Warden på mina "stenskidor". Åker som du tror din åkning ska bli nästa år, mest liftburen offpist, pist när det är stenhårt och knögligt/bristande/ingen bas i offpisten och turar lite.

Baserat på vad jag hört och läst skulle jag dock gå på Vipec eller Radical 2.0 snarare än Kingpin om jag köpte nytt nu.
Gött att höra, förhoppningsvis blir det än mer turande.
Varför inte Kingpin? Vad jag har läst och hört är det Kingpin som gäller. Tänk vad människor är olika :).

En enda bindning
bjorsi sa:
Kalle_Luzern sa:

Varför inte Kingpin? Vad jag har läst och hört är det Kingpin som gäller. Tänk vad människor är olika :).
Kingpin går bort främst på vikten, och delvis på att tådelen inte är ett dugg bättre än gamla Dynafit. Sex istället för fyra fjädrar? Är ju rätt uppenbart direkt från marketing-avdelningen. ;) Sen ser man ju fortfarande rapporter om trasiga tådelar (senast i en tråd här förra veckan). Oklart om det är från tidiga ex och löst eller om det fortfarande är en risk.
Eftersom jag är van vid Radical-hälen ser jag inga fördelar med Kingpins häl heller jämfört med Vipec eller Radical 2.0.

Sen ser man ju många som åker Kingpin som verkar nöjda, så funkar ju säkert bra. Hade ju helt säkert färre barnsjukdomar än tidiga Vipec...

En enda bindning
Kalle_Luzern sa:
bjorsi sa:
Kalle_Luzern sa:

Kingpin går bort främst på vikten, och delvis på att tådelen inte är ett dugg bättre än gamla Dynafit. Sex istället för fyra fjädrar? Är ju rätt uppenbart direkt från marketing-avdelningen. ;) Sen ser man ju fortfarande rapporter om trasiga tådelar (senast i en tråd här förra veckan). Oklart om det är från tidiga ex och löst eller om det fortfarande är en risk.
Eftersom jag är van vid Radical-hälen ser jag inga fördelar med Kingpins häl heller jämfört med Vipec eller Radical 2.0.

Sen ser man ju många som åker Kingpin som verkar nöjda, så funkar ju säkert bra. Hade ju helt säkert färre barnsjukdomar än tidiga Vipec...
"Trasiga tådelen" från förra veckan handlade om att skruven i skidan hade släppt, inte att tådelen gått sönder.
Jag säger inget om färre barnsjukdomar på Kingpin, skulle aldrig köpa första modellen av en ny produkt, oavsett tillverkare. Kingpin har funnits några år, tecton kommer först nästa år, därav blir det ingen tecton.
Skapade denna tråd för att få svar på om en Kingpin funkar som enda bindning, inte en tävling om Kingpin, vipec eller dynafit är bäst.
Lite forumhygien måste vi ändå hålla ;)...

En enda bindning
Jag tänkt flytta mina pinnar till nya skidor nästa år. Som enda bindning på de breda laggen. Downsizar från 4 skidor till 2. Är så less på takboxtetris.

En enda bindning
bjorsi sa:
Kalle_Luzern sa:
bjorsi sa:

"Trasiga tådelen" från förra veckan handlade om att skruven i skidan hade släppt, inte att tådelen gått sönder.
Jag säger inget om färre barnsjukdomar på Kingpin, skulle aldrig köpa första modellen av en ny produkt, oavsett tillverkare. Kingpin har funnits några år, tecton kommer först nästa år, därav blir det ingen tecton.
Skapade denna tråd för att få svar på om en Kingpin funkar som enda bindning, inte en tävling om Kingpin, vipec eller dynafit är bäst.
Menade den här tråden: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=102804 ena pinnen i tådelen borta...
Du frågade ju varför jag inte skulle välja Kingpin, så svarade.
Repeterar mitt första svar: funkar säkert bra att köra Kingpin som enda bindning.

En enda bindning
Om du bara kommer göra toppturer 20% av tiden är väl Duke/Baron ett bra val.
Med Kingpin är ju pjäxor med insert ett måste, om du inte har det redan.

En enda bindning
Kört +100 dagar på Vipec. Ser ingen anledning att idag köra rambindning istället för tech (Om du inte ska köra NM, droppa klippor mm) Spelar nog inte så stor roll vad du väljer Kingpin, Vipec, G3 Ion mfl. Det flesta tech bindningar är mycket bra.

Älskar den lätta lekfulla känslan med Vipecen jämfört med mina tidigare rambindningar (Adrenaline, Ambition) Kommer aldrig byta tillbaka. Upp är också sjukt mycket bättre med en techbindning.

En enda bindning
Kalle_Luzern sa:
bjorsi sa:
Kalle_Luzern sa:

Menade den här tråden: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=102804 ena pinnen i tådelen borta...
Du frågade ju varför jag inte skulle välja Kingpin, så svarade.
Repeterar mitt första svar: funkar säkert bra att köra Kingpin som enda bindning.
Tack för hjälpen :). Menade inte att låta otrevlig :).

En enda bindning
supercross sa:
Less på Duke, första paret glappade tådelen på, andra paret körde jag sönder. Plus att den väger satan.
Jupp, har pjäxor med inserts.
Fick upp ögonen för techbindningar nu när jag turade i Champoluc

En enda bindning
supercross sa:
Det är ju underbart med techbindning vid kabin/gondol-lifts åkande, närmare 2 kilo mindre att bära på! :-D

En enda bindning
niillle sa:
supercross sa:
Det är ju underbart med techbindning vid kabin/gondol-lifts åkande, närmare 2 kilo mindre att bära på! :-D
Hahah, precis. För att inte tala om över parkeringen, genom byn osv. :D

En enda bindning
Alla bindningar funkar som enda bindning. Jag skulle förmodligen välja något lättare än Kingpin men det är mest för jag hatar att gå och vill ha så lite att släpa på som möjligt.

Men ja den funkar så klart som en enda bindningen...

En enda bindning
niillle sa:
supercross sa:
Håller egentligen med men det är också ett jäkla meckande med snö i insertsen och processen att dra på dem igen. Jämför med att bara stampa i i en rambindning ;)

Kingpin funkar säkert jättebra. Jag har dock snöat in för mycket på teorin kring elasticitet och utifrån den erbjuder inte Kingpin det jag vill ha. Alltså skulle jag aldrig köra på den men andra verkar ju nöjda.

Senast ändrad:
En enda bindning
Kingpin funkar grymt =) Mina har dock aldrig löst ut men jag anser inte heller att de skulle löst ut någon gång, åkt 40 dagar på dom kanske.
Appråpå tådelen så är ju hela grejen med Kingpins häl att de itne längre får vridning från hälen på samma sätt och därför klarar sig med en sån tådel. Klart segt om pins ramlar ut men finns inga bindningar på marknaden som är 100%. Första ggn jag skulle köra Vipec var en av pinsen lös där med så ser då inte just lösa/trasiga pins som anledning att välja bort kingpin.

Alla techbindningar behöver någon sorts smörjning/silicon ibland för att inte isa igen eller o det är slasksnö, någon som har tips på det? har bara kört random olja när det kärvat.

En enda bindning
Fast Kingpin löser väl lateralt precis som klassiska Dynafits? Alltså blir vridningen exakt den samma. Sen om man lyckats få bort vissa problem som t.ex. Dynafit hade tidigare där den öppnade sig vid vrid

Så har man ju fortfarande inte fått in elasticitet lateralt. Vertikalt däremot borde ju elasticiteten vara vida överlägsen den hos klassiska tech-bindningar.

När det gäller smörjning har jag sprayat mina Beast-tår med silicon-spray och nu senast hade jag inga som helst problem med isning i tån.

LawndartGustav sa:
Kingpin funkar grymt =) Mina har dock aldrig löst ut men jag anser inte heller att de skulle löst ut någon gång, åkt 40 dagar på dom kanske.
Appråpå tådelen så är ju hela grejen med Kingpins häl att de itne längre får vridning från hälen på samma sätt och därför klarar sig med en sån tådel. Klart segt om pins ramlar ut men finns inga bindningar på marknaden som är 100%. Första ggn jag skulle köra Vipec var en av pinsen lös där med så ser då inte just lösa/trasiga pins som anledning att välja bort kingpin.

Alla techbindningar behöver någon sorts smörjning/silicon ibland för att inte isa igen eller o det är slasksnö, någon som har tips på det? har bara kört random olja när det kärvat.

En enda bindning
"Torque/rolling force" menar jag att Kingpin eliminerar och har bara isf kvar "sideways force". Har iaf funkat bra för mig och många andra, har absolut inte funkat tidigare men andra techbindningar.
Tack, får börja köra siliconspray då!

Tillbaka
Topp