En fetare allround skida

OscarElm

Medlem
En fetare allround skida
Dags för byte av skidor. Har förut kört på ett par Völkl Mantra, gillade skarpt dess egenskaper i pisten. Bara tuta å köra hur än underlaget ser ut. Bra isgrepp. Men dock saknade jag lite i offpist åkningen. Jag är har dock inte de ideala siffrorna för att vara den ultimata åkare. Jag är nämligen 194cm och väger endast 80 kg. Men klarar av att sätta bra tryck på laggen ändå. Har tänk att bara ha ett par lagg nästan säsong så de måste fungera överallt. Så finns det några bredare skidor som bär bättre i puder, men som ändå är en skida man kan lägga fartfyllda åk i pisten när vädret sviker?

Tacksam för alla möjliga svar!!

Senast ändrad:
En fetare allround skida
Känns som att jag är en hackande skiva, men om du nu gillar Mantra och vill ha bredare är ju det spontana tipset Katana. I grunden är konstruktionen densamma men Katanan är en centimeter bredare, lite drygt. Grym i pisten om man vill ha en lite tyngre och mer dämpad känsla.

En fetare allround skida
Jag har gått från ett par Mantra 185 som jag kört några säsonger till ett par Hendryx Purple Haze 182.
Sammanfattningsvis är dom bättre på allt,
Carvar som bara den oavsett hur det ser ut i pisten i allt från stenhård kanonsnön till vårslush.
Fartstabila förutsatt att man svänger
Bär fullt tillräckligt bra utanför pisten
//GC

En fetare allround skida
Pillard sa:
Känns som att jag är en hackande skiva, men om du nu gillar Mantra och vill ha bredare är ju det spontana tipset Katana. I grunden är konstruktionen densamma men Katanan är en centimeter bredare, lite drygt. Grym i pisten om man vill ha en lite tyngre och mer dämpad känsla.
Har kollat runt lite på Katana, hört från många håll att den är väldigt krävande? Detta hör man inte lika mycket om Mantra. Liknar de varandra i det perspektivet? Själv uppfattade jag inte Mantra som väldigt krävande

En fetare allround skida
Tjena vet inte om detta är av intresse! Jag va ut och testade mina nya LINE Influence 115 med ett par Marker Duke bindningar i helgen. Jag är grymt nöjd med skidan och bindningen! Dock så testades skidan endast i puder där jag tyckte att den gjorde riktigt bra ifrån sig! Jag tyckte att skidan var lätt att jobba med även i låga hastigheter, men det roliga började när man hade fått lite fart! då visade skidan sig ifrån sin bästa sida :)Tyvärr så blev det inget test av pist egenskaperna! Och om du ska gå med skidorna så kan jag varmt rekommendera bindningarna som jag nämnde ovan, samt geckos stighudar!

Så om du gillar puder och fart så kan jag varmt rekommendera denna skida

En fetare allround skida
OscarElm sa:
Pillard sa:
Har kollat runt lite på Katana, hört från många håll att den är väldigt krävande? Detta hör man inte lika mycket om Mantra. Liknar de varandra i det perspektivet? Själv uppfattade jag inte Mantra som väldigt krävande
Allt är relativt
Testkörde Katanan några åk i november på skidtestarhelgen
Den går som en stridsvagn, stabil trygg dämpad och genom allt
Meeeen jag tyckte den var lite tråkig, inte nog svängvillig
Testade även V-verks RTM å det var raka motsatsen, grymt kul och rapp och mångsidig skida
Jag sökte dock något bredare så valet föll på ett par PH182 då den bäst uppfyllde mina krav och förväntningar på en skida dom går bra i carvingsväng och inte är allt för hård.
Nu är jag dock sugen på ett något smalare och mer dämpat chargerkomplement
//GC

En fetare allround skida
GoranC sa:
OscarElm sa:
Pillard sa:
Allt är relativt
Testade även V-verks RTM å det var raka motsatsen, grymt kul och rapp och mångsidig skida
Jag sökte dock något bredare så valet föll på ett par PH182 då den bäst uppfyllde mina krav och förväntningar på en skida dom går bra i carvingsväng och inte är allt för hård.
//GC
V-werks Katana kan vara den skidan ni letar efter ;)

En fetare allround skida
GoranC sa:
OscarElm sa:
Pillard sa:
Allt är relativt
//GC
Jag kan hålla med om att Katana inte är den roligaste skidan i historien direkt. Den är inte direkt poppig eller lekfull men väldigt trygg som sagt. Däremot måste jag säga att den är ganska lättsvängd och klart smidig. Men är du på jakt efter en skida som får dig att le och jibba runt i skogen skulle jag titta efter nåt annat. Vill du däremot ha den tryggaste kamraten som finns när du ska bränna fallhöjdsmeter i uppkörd snö så är det få som kan slå en Katana

En fetare allround skida
Någon som har erfarenhet av Icelantic keeper eller shaman? Sett många recensioner av företag, men nästan inga av folk här på forumet. Bra recensioner gällande puder och carving i pisten iaf.

En fetare allround skida
Testkörde Keepern i Åre på stenhård konstsnö/is på Luciahelgen = Inte Keeperns underlag (hade jag bara haft Keepern att åka på hade jag hamnat på afterskin efter typ 2 åk)...mina egna PurpleHaze var ljusår bättre i det föret iaf.
Det var inte rätt element för en sån skida och jag skulle inte döma ut dom för det, men på det underlaget var dom rent ut sagt dåliga enligt mig!

Tror MnO har kört på Keepern, läs tidigare års skidtester här på forumet.

En fetare allround skida
Kan inte tala av egen erfarenhet. Men jag har en vän som kört telis på ett par shaman några år nu och älskar dem oavsett före..

Tillbaka
Topp