Hej,
Det jag tycker är än mer inressant än "mittmontering" för jibbers är den allmänna trenden från skidtillverkar
att bakmontera bindningarna alltmer. Se denna artikel för ingående analys om varför och hur:
http://www.techsupportforskiers.com/binding_placement.htm
I korthet kan man säga att framförallt "tyska" tillverkare bakmonterar bindningar för att de skall bli lättare
att sladda för de åkare som inte behärskar carvingtekniken. Och att enligt de tester de utfört så åker man
bättre med bindningen placerad enligt gängse "traditionell" metod.
Den metod de förespråkar, och som verkar rimlig enligt min mening, är att mäta ut mittpunkten på åkytan.
Gummibandsmetoden ovan fungerar t ex. Och att på mittpunkten placera "Ball of Foot", främre trampdynan.
Då hamnar fotens balanspunkt mitt på skidan. Pjäxans mittmarkering kommer att hamna ett antal cm längre
bak beroende på skostorlek.
Det syns tydligt på t ex vissa Atomic modeller som har inbyggd platta. Plattan sitter på dessa skidor nästan
på exakt samma läge från bakänden räknat från 155 till 185 längd på skidan. Det skiljer inte 15 cm som kan
skulle kunna tro iallafall.
Har man något av de railmonterade systemen av bindningar så borde man kunna testa detta med sina egna
skidor...
Idéer, synpunkter på detta?
/RL