En gång för alla om mittmonterning

sajmon87

Ny medlem
Har läst, å läst, å läst men aldrig riktigt kommit underfund med vad som menas, varför och var på skidan bindningen sitter när man säger att den är mittmonterad?

Red ut detta för mig, skulle var bra så slipper jag tänka på det hela tiden :P

Det går väll efter var midjan ppå skidan sitter eller? I alla fall har jag ett par Scratch, och dom har 2
markeringar, en "Modern" & en "Standard", beroende på hur man vill ha det skall pjäxans mitt vara ovanför
markeringen...

Den enda vedertagna praxisen torde vara att mittmotering betyder att man monterar pjäxan lite längre fram än vad som är brukligt. Något oprecist, alltså. Om man vill gå till botten med det hela så kan man börja med att fråga sig varför man mittmonterar. Då hittar vi två anledningar. 1. För att kunna få samma skidprestanda när man åker baklänges som när man åker framlänges. 2. För att kunna rotera bättre.

När det gäller 1 så är ju själva åkarens dynamik vid baklängesåkning inte riktigt densamma som vid framlängesåkning, så att "vetenskapligt" hitta en perfekt placering på pjäxan utifrin baklängesåkningsargument torde vara svårt.

När det gäller 2 så behöver vi veta hela åkarens rotationsaxel för att sedan montera bindningen så att denna axel löper genom skidans masscentrum (som inte nödvändigtvis behöver vara dess mittpunkt).

Så, skall man ge sig på någon slags approximation så ligger det nära till hands att på "fråga 1" svara att pjäxans mittpunkt skall sitta över skidans _åkytas_ mittpunkt och på "fråga 2" säga att pjäxans mittpunk skall sitta över hela skidans mittpunk. Så, tip och tail på skidan är identiska så sammanfaller dessa båda punkter.

Observera at det alltså är hela tre "mittmarkeringar" som är med i matchen, pjäxans mitt, skidans mitt och åkytans mitt.

Lite approximativt så hamnar man då kanske 5-8cm framför där man normalt placerar bindningen för så bra framåtåkning som möjligt.

HitMe

Så om jag då vill kunna rotera på bästa möjliga sätt så ska jag alltså stå med pjäxan mitt på skidan? eller?

på mina skidor finns det en markering som det står Ø 3,5 vid, vad innebär det? Om jag inte har mätt helt galet så är bakre klossen till bindningen ca 6 cm bakom markeringen? Är det extremt bakmonterat då eller? hur borde bindningarna vara monterade i förhållande till Ø 3,5 markeringen?

tack för svar!

Jag vet inget om monteringspunkten men jag vet däremot att Ø 3,5 betyder : håldiameter 3.5 millimeter. Alltså, borra monteringshålen med ett 3.5 mm. borr.

OOOOOOjjjjj, oj, oj. Ni som funderer på att motera själv bör nog kolla med era skidleveranturer vilka monteringsangivelser som finns på skidan och vad dessa står för. Ø 3,5 betyder helt enkelt att du skall borra med en 3.5mm borr och det är långtifrån givet att den markeringens _placering_ har någon som helst betydelse.

När tillverkaren vill markera var pjäxan skall sitta så görs det oftast med ett litet streck, antingen ovanpå skidan elller på ena sidokanten. I de allra flesta fall (men inte alltid) är detta streck en markering för var tillverkaren tycker att pjäxans mittpunkt bör vara (dvs typiskt säger markeringen ignet om skidans mittpunkt). Vill man kolla hur man monterat relativt denna punkt är det bara att klicka i pjäxan i bindningen och kolla hur pjäxans mittmarkering (normalt en liten pil på kanten av sulan, finns ingen får man mäta upp själv) linjerar med skidmarkeringen. Vill man kolla hur monteringen relaterar till åkytans mitt får man mäta ut den på skidan. Lägg den då på ett helt plant underlag (typ ett glasbord eller ett föräldrarnas parkettgolv om du är på det humöret). Tryck med skidans spann (eller be en polare ställa sig på skidan - möjligen bör forsiktighet iaktagas om glasbordsvarianten ovan används). Markera sedan den punkt fram på skidan där den böjt upp (säg) 1/2mm från underlaget (detta är enklare än att avgöra exakt var den "börjar böja upp"). Gör detsamma bak. Tag nu upp skidan och mät ut mittpunkten mellan dessa punkter (genom att dela avståndet med 2 - vill man undvika matematiska operationer, klipp till ett gummiband, vik på mitten pricka in mittpunkten, spänn upp mellan de två punkterna på skidan och överför mittmarkeringen till skidan).

HitMe
Mannen, Myten, Matematikern.

okej, tack för svaren. Då var det löst. Har inga planer på att montera själv HitMe, hade bara lite funderingar :P

haha japp, men var bara lite funderingar, skidorna fungerar ju prima. :) å nu har jag fått mig skydd så snart blir det att hoppa på riktigt ;D hehe

Om man vill så kan man ju totalt förvilla sig i Hit-me´s ingående förklaringar angående mittmontering. Precis som han antyder i allt ordsvammel så finns det olika mittmonteringar som är i förhållande till olika faktorer:

1. Skidans längd
2. Skidans massa
3. Skidans skärning

Monteringspunkten som anges på skidorna är oftast i förhållande till skidans skärning.
Angående mittmontering i förhållande till längd och massa så är denna i stort sätt samma och det är denna mittpunkt de flesta jibbers/baklängesåkare monterar efter.

Hur får man då fram denna? Enkelt!!!
Mät skidan från nos till tail. Dela med 2. Mät ut denna punkt från nosen (eller tailen - det blr ju detsamma). Här har du då mitten på skidan. Montera så att pjäxans mitt hamnar ovanför denna punkt.

Inte så svårt va?

De flesta skidors monteringspunkt är ej mitten. Man har flyttat bak monteringspunkten lite för att förbättra åkegenskaperna för framåt-åkning...

Jaha. Fler frågor?

det finns en markering på pjäxan den ska sitta "rakt-i-mot" märket på skidan.

Hej,

Det jag tycker är än mer inressant än "mittmontering" för jibbers är den allmänna trenden från skidtillverkar
att bakmontera bindningarna alltmer. Se denna artikel för ingående analys om varför och hur:

http://www.techsupportforskiers.com/binding_placement.htm

I korthet kan man säga att framförallt "tyska" tillverkare bakmonterar bindningar för att de skall bli lättare
att sladda för de åkare som inte behärskar carvingtekniken. Och att enligt de tester de utfört så åker man
bättre med bindningen placerad enligt gängse "traditionell" metod.

Den metod de förespråkar, och som verkar rimlig enligt min mening, är att mäta ut mittpunkten på åkytan.
Gummibandsmetoden ovan fungerar t ex. Och att på mittpunkten placera "Ball of Foot", främre trampdynan.
Då hamnar fotens balanspunkt mitt på skidan. Pjäxans mittmarkering kommer att hamna ett antal cm längre
bak beroende på skostorlek.

Det syns tydligt på t ex vissa Atomic modeller som har inbyggd platta. Plattan sitter på dessa skidor nästan
på exakt samma läge från bakänden räknat från 155 till 185 längd på skidan. Det skiljer inte 15 cm som kan
skulle kunna tro iallafall.

Har man något av de railmonterade systemen av bindningar så borde man kunna testa detta med sina egna
skidor...

Idéer, synpunkter på detta?

/RL

Tillbaka
Topp