En Jävla principsak

Glazer

Ny medlem
En Jävla principsak
Nu är det så haär mina vänner, att jag och min jobbarkompis har en fejd om detta:

En snowboardåkare och en skidåkare åker nerför en backe i samma fart. Vem har Kortast bromssträcka?

Jag hävdar att snowboardåkaren Har kortare, Och han hävdar att Skidåkaren har kortare.

Nu har detta blivit en jävla principsak om vem som har rätt så vi behöver lite hjälp.

Kan inte ni vara snälla och dela med er av era åsikter oavsett om ni håller med honom eller mig så vi kan fastställa vem idioten är i denna frrågan.

En Jävla principsak
Beror väl helt på teknik...
Men eftersom en skidåkare har två ytor att lägga vikten på så borde man bromsa snabbast med skidor, iallfall stabilare ^^
men som sagt beror på tekinik och massa,massa annat: vikt, bräda, stålkanter, skidor, luftmotstånd...

En Jävla principsak
Jo men bortse från teknik å skit.. De har lika bra teknik. Lika bra stålkanter luftmotsåndet är samma. snön är lika torr/blöt.

En Jävla principsak
Som niklasH säger så är det en hel del faktorer som spelar in. olika stora personer har olika stor rörelseenergi, vilket gör att om de har samma hastighet och samma bromsverkan, så får den personen med störst rörelseenergi längre bromssträcka. men anta att bägge personerna har samma rörelseenergi, massa, längd, luftmotstånd, teknik och hastighet så bör skidåkaren stanna på kortast sträcka, då han som sagt har (då räknar jag med att skidor och bräda är lika långa) två ggr så stor yta som stålkanterna bromsar med. fast då du säger lika stålkanter, om du då menar lika långa, dvs att skidorna är hälften så korta som brädan, så får de samma yta, och de bör då stanna samtidigt. rätta mig om jag har fel

En Jävla principsak
Men det blir ju svårt att få samma tryck med skidor som du faktiskt kan få med bräda... Brädan står du ju med kroppen rakt i färdriktningen. Med skidorna måste du jobba mer för att få stop, trycka mer med benen, speciellt om du ska få bra tryck i båda. Visst måste du jobba med brädan mer, men inte lika mycket som skidor.. Jag tror det iaf. e lättare att stanna med brädan. Jäkligt intressant fråga!

En Jävla principsak
skidåkaren stannar snabbare. brädåkaren har sina goggles för långt ner på näsan så han ser inget o kör in i en liftstolpe.

En Jävla principsak
Jag kan ju säga mitt argument, för sakens skull.

En skidåkare har dubbelt så stor yta att bromsa med (p.g.a 2 stålkanter) Men bara hälften så mycket kraft på varje.
Förutsatt att brädan och snowboarden är lika långa så tappar skidåkaren mycket mer kraft i ändarna än vad sowboardåkaren gör efter som han har mycket större kraft utspridd över hela stålkanten än vad skidåkaren har. Eftersom Skidåkaren har sin största kraft i mitten på skidan så får inte han lika stor kraft utöver hela stålkanten, han tappar kraft ju längre ut mot kanterna man kommer. Detta gör snowboard åkaren också men snowboardåkaren tapper inte så mycket kraft eftersom han har sin största kraft så nära kanterna och mitten.
Plus att Skidåkaren inte lägger liga stor kraft på båda stålkanterna eftersom den ena liger högre än den andra. (Tyngden på dalskidan Älskling) Så då tappar skidåkaren mer än hälften av sin kraft på den ena skidan.

Rätta mig gärna.

En Jävla principsak
Nää det spelar ingen roll men som sagt har det blivit en jävla principsak.

Och förresten om snowboardåkaren åker in i en liftstolpe så stannar han nog snabbare än en skidåkare som försöker stanna naturligt.

En Jävla principsak
efter en stunds fundering kom jag fram till att det inte går att säga på rak arm...

Antag att Friktionen inte är beroende av den kraft du lägger på breädan/skidan borde svaret bli att skidan stannar först eftersom vi får skidanslängd i kvadrat vilket ger större friktion.
Men detta är ju knappast sant eftersom vi vet att ju hårdare vi bromsar ju snabbare stannar vi, dvs friktionen är en funktion av kraften.
alltså måste vi veta denna funktion först!

det faktum att skidåkaren har foten placerad mitt på skidan och därmed koncentrerar mycket kraft till liten yta kan alltså ge fördelar i bromssträcka!

svårt det här...

En Jävla principsak
skidåkaren skulle ju iofs kunna lägga all sin vikt på den ena skidan och om den då är lika lång som snowboarden så borde bromssträckan bli densamma.
skidåkarens bromssträcka kan därmed inte vara längre än snowboardåkarens och kvar återstår frågan om skidåkarens bromssträcka förbättras eller försämras om tyngden läggs på båda skidorna

En Jävla principsak
inte om friktionen är en funktion av kraften...
haha fan ingen ide att fortsätta... ut och testa 100 gånger i backen istället

En Jävla principsak
alla vi som spelat någon form av issport typ hockey eller bandy vet vilket sätt som är effektivast. Den sk hockey rajsen. stannar på typ nollmeter.. eftersom det inte går att ge samma tryck med en snowboard utan att bli alldelles för ostabil.. så måste jag säga hockeystop med skidor är absolut effektivast.. no doubt what so ever..

En Jävla principsak
Då skidåkaren är mycket snabbare nedför en bana med portar, borde skidåkaren även vara snabbare på att stanna. Detta pga att med skidor kan du helt enkelt lägga ner mer på ett säkert sätt och på så sätt skapa mer tryck.

En Jävla principsak
Då jag antar att det är pudersnö vi pratar om här (varför åka på annat?) så borde rimligtvis brädåkaren bromsa snabbare eftersom han har större total yta att trycka ned i snön - men å andra sidan så klotar ju skidåkare snabbare vid inbromsning ...

En Jävla principsak
Intressant... Carled har en bra poäng där uppe!

Om man bara ser bort från fysiken i skidor och bräda en liten stund, och tänker på att skidåkaren stannar snabbast med axeln ned mot botten av backen, och brädåkaren med bröstet ner mot backen - blir kanske ekvationen lite annorlunda.

I förhållande till biomekaniken menar jag att han som kan stanna fortast bör vara han som står med ryggen in mot backen. Det han kan göra är ju nämligen att, med relativt raka ben lägga sig bakåt och ta kompressionen med en nästan rät vinkel i knät.

Skidåkaren däremot, har som regel pjäxor som är framåtlutade med en viss vinkel. Detta leder till att - eftersom man måste centrera sin kroppsvikt över skidornas mitt för att stanna direkt, att knät måste vara böjt ganska mycket i ett superhockeystopp.
Med andra ord. Om farten är väldigt hög borde brädåkaren, rent fysiskt sett, kunna stoppa fortare eftersom skidåkaren skulle pressas så djupt ner i vinkel att han inte skulle orka hålla emot lika länge.

Muskelns kraftutveckling beror på både hävstångsförhållandet och muskellängden i förhållande till ledvinkeln. När är man starkast i bänken? Jo, närmare toppläget än bottenläget, eller hur?

Menar inte detta är lösningen på problemet, eftersom jag både ser bort ifrån vilken sorts snö vi färdas på, och skidfysiken som är diskuterad här ovanför. I puder är det ju hela bottenytan på skidorna och vinkeln mot snön som bestämmer. På is däremot har det med torsionsstyvheten, vinkeln, hävarmen (avståndet mellan pjäxa/bindning och stålkant - åt sidan), mängden stålkant och närheten till snygga tjejer att impa på att göra.

En Jävla principsak
Glömde ju också bort den superviktiga frågan om luftmotstånd. Motståndet ökar ju kvadratiskt i förhållande till farten, så de första meterna får ju brädåkaren en "klar" fördel. Sen minskar ju denna fördel också med samma förhållande när farten går ner, men ändå...
Kan detta vara en av vetenskapens kartas vita fläckar månntro...

En Jävla principsak
Men hallå, för att stanna snabbt måste du komma på kant snabbt. Då är det viktigaste att du har en smal bräda, typ alpin med någon typ av uppbyggnad under pjäxorna, samma sak med skidor, detta är ju gemensamt för alla racingåkare oavsett. Detta för att öka momentet och snabbheten. Med en mkt bred bräda skulle det ta lång tid att stanna, samma sak med ett par vattenskidor under fötterna. Fast snowboardåkaren kan ju satsa på en faceplant om han är riktigt dedikerad.

En Jävla principsak
jag säger skidåkaren! jag och min kompis testade precis de här i vinter! jag är iofs mer åkvan, men jag på skidor bromsade betydligt fortare än min kompis på bräda! att ha 2st stålkanter i backen väger tungt mot bärdans ena kant även om bräden har ett jämnare tryck över hela kanten.

En Jävla principsak
jag tror att frågan går ut på vad som är effektivast, 2 skidor ned kraften x på varje skida eller en bräda med kraften 2x

(innan ni läser måste ni förstå att brädans storlek inte spelar någon roll eftersom det är bara stålkanten som tar i marken, och jag antar att skidorna är lika långa som brädan)
brädan är ju bara en men har dubbelt så stor kraft, medans skidorna är 2 med hälften
så den egentliga frågan är vad som är viktigast i bromsningen, kvalitet eller kvantitet?

En Jävla principsak
Snötransportmedel uttryckt i singularis kommer med all sannolikhet ej att kunna uppbringa samma färdhastighet som snötransportmedel uttryckt i pluralis. Slut Facit.

En Jävla principsak
Eftersom att brädan är betydligt bredare än skidan så skapas ju ett större luftmotstånd på brädan. En brädåkare som bromsar har ju oftast brädan i en ungefär 45 graders vinkel uppåt. Det blir ju som en flygplansvinge. Brädan vill alltså uppåt och det borde göra att det är svårare att få i stålkanterna hårt i mycket hög fart. Då borde skidåkaren ha en liten fördel om man åker riktigt snabbt.

Kanske inte stämmer men det är en teori i alla fall.

En Jävla principsak
Haha
Och med tanke på att brädåkare egentligen sällan åker särskilt fort + att de har väldigt stora kläder som bromsar när de väl kommer upp i fart...
Å andra sidan ökar ju deras massa i förhållande till allt blingbling, cigg, hörlurar och andra effekter som tynger ned dem. hmm... Komplicerat räknestycke.

Vem tar ansvar och tipsar mythbusters? http://www.adamsavage.com/tvshow.html

Snödjup

Tillbaka
Topp