En kort påminnelse

Kristoferos

Ny medlem
En kort påminnelse
Okej, jibbers och andra. Efter att under 10 veckor studerat beteende och språk på många av freeride-medlemmarna har jag haft möjlighet att komma fram till följande:

Till att börja med tillhör över 90 % av medlemmarna medelklassen, eller den övre medelklassen. Till min förtret, som tyvärr inte var oväntat, är även 90 % av medlemmarna vita. Detta till följd av segregation och ekonomiska klyftor, djupare ska vi inte gå in på det.

Det vore fel av mig att kategorisera hälsningsfraser med pluraländelse, jag orkar över huvud taget inte använda kolon. Jag har nämligen aldrig, under dessa 10 veckor stött på någon annan hälsningsfras än "Yoo". Det enda som kan anses varierande är huruvida man väljer att använda ett, eller flera "o" i "Yo". Har man nu valt att leva livet på den styva linan, det vill säga att använda två "o" i "Yoo", så kommer i stort sett alltid ett tillhörande utropstecken med.

Okej, nu känner jag att motivation till mitt skrivande är borta. Ska kort och koncist avsluta detta med en påminnelse: ni bor inte i Compton, drive-by's hör inte till eran vardag, och erat modersmål är svenska. Det blir bara löjligt när ni ska Yo'a dit och Yo'a hit. Visa lite medkänsla och respekt för i helvete, slaveriet är avskaffat sedan drygt 140 år tillbaka och det är inget man ska hålla på att förlöjliga.

Skidsnack eller skitsnack? Det är upp till er.

Kristoferos

En kort påminnelse
Antingen försöker du förgäves vara "jettelolig" men, misslyckas rejält eller så är du utsänd av skolverket.

Senast ändrad:
En kort påminnelse
Man måste ju få snacka hur fan man vill. Vill nån ha stora kläder och använda yo när man hälsar kan man väl få göra det?

En kort påminnelse
Låt oss nu inte glömma att detta var en påminnelse. Och för er 7-åringar, pIsraelsson, som registrerat sig som 15: Om du använder yo'andet i provokativt syfte vill jag bara flika in med att jag inte blir irriterad.

Kristoferos

En kort påminnelse
håller med setermaan , köp en kub eller skriv dikter så vi andra slipper höra sånt här som ändå inte kommer ändra på någonting.

En kort påminnelse
Tack! Det finns en anledning till att jag mycket sällan ger mig in i diskussioner här.
Pratar ni som ni skriver(stavfel=talfel) så lär ni ju vara mobbade.

/Jens

En kort påminnelse
"Till min förtret, som tyvärr inte var oväntat, är även 90 % av medlemmarna vita. Detta till följd av segregation och ekonomiska klyftor, djupare ska vi inte gå in på det."

Att mojoriteten på freeride.se må vara vita kan jag nog instämma mig i. Men att detta skulle bli en följd av en "ekonomiska klyftor". Uttalandet, om man nu vet vad innebörden är, kan anses som nedvärderande mot människor med svart hudfärg och nästan rent ut av rasistiskt. Skulle du kunna gån in lite djupare på det och förklara vad du menar?

En kort påminnelse
YOO !

Varför bryr du dej ens? be alla oss sluta med våran officiella hälsningsfras !?? vad är de för snack egentligen ? jibber-rasist eller? och 10 veckors studarande på hur jibbers hälsar på varann är lite för mycke fritid....man får hälsa hur man vill!?

HUR ORKAR DU BRY DEJ

PEEEEEAAAAAACCCCCCEEEEEEE!!!!!!!!

En kort påminnelse
ortner sa:
"Till min förtret, som tyvärr inte var oväntat, är även 90 % av medlemmarna vita. Detta till följd av segregation och ekonomiska klyftor, djupare ska vi inte gå in på det."

Att mojoriteten på freeride.se må vara vita kan jag nog instämma mig i. Men att detta skulle bli en följd av en "ekonomiska klyftor". Uttalandet, om man nu vet vad innebörden är, kan anses som nedvärderande mot människor med svart hudfärg och nästan rent ut av rasistiskt. Skulle du kunna gån in lite djupare på det och förklara vad du menar?
Rasistiskt? Snarare en hemsk sanning då skidåkning kräver sina pengar. Visst är jag själv inte speciellt rik men åker en hel del skidor ändå. Mina föräldrar däremot, som tog mig på min första skidtur, tillhör medelklassen och det är bara att inse att om du inte har pengar eller ett genuint intresse så åker du inte skidor.

Att invandrare faktiskt inte har samma möjligheter att skaffa jobb, och därmed pengar, beror snarare på att staten inte verkar bry sig om segregationen.

Åter till topic
Väl talat, detta dras upp med jämna mellanrum och det är lika tråkigt att se kidsens ingnoranta respons varje gång...

Senast ändrad:
En kort påminnelse
jag säger hej, tja, tjena, hejsan och ibland yo. men jag tycker inte att det är fel att säga det. däremot är du sjukt fel. för man får NÄSTAN säga vad man vill.

En kort påminnelse
couldnt care less! Du är ett praktexempel på den sorgliga besserwissern som lägger ner hela ditt liv på att skriva memoarer om hur folk borde göra för att vara lika duktig som du. Varför hänga här om allt är så besvärligt?

En kort påminnelse
Nämen ärligt, jag och de flesta här på Freeride är ghetto, nu snackar vi hustle och bankrån för hela slanten. Det är yo liksom. Tro inte skidorna är betalda heller!

En kort påminnelse
du har studerat i 10 veckor? :S Okej, läskigt. Sen använder aldrig jag "yo" eller liknande förutom i ironiskt syfte så alla på freeride skriver inte "yo".

Sedan tror jag att INGEN här på freeride som skriver "yo" tror att dom bor i Compton.

En kort påminnelse
ortner sa:

Självklart ska jag förklara vad jag menar, eftersom du uppenbarligen har fått det där med segregation om bakfoten. Jag tänker måla upp ett väldigt primitivt scenario, så medlemmar med lässvårigheter, ortner, också kan ta del av informationen:

Född och uppvuxen i Sverige - kapabel till flytande svenska = in i den, ja, låt oss säga den akademiska yrkesvärlden = pengar så det räcker och blir över = ägna sig åt diverse hobbys tack vare god ekonomi = skidor

Född och uppvuxen utomlands, flyttat till Sverige - kan den mest elementära svenska = in i den praktiska yrkesvärlden = mindre pengar än akademikerna = inte råd att ägna sig åt hobbys som till exempel skidor.

Senast ändrad:
En kort påminnelse
hoppas att du skojjar alltså det här är väl den 138onde tråden om FREERIDEMEDLEMMARNAS SPRÅKVAL och ingen ändrar sej för att nån n00b från NEDRE ÖVERKLASSEN gör en fånig tråd om det?
hahaha

En kort påminnelse
Kristoferos sa:
Född i Sverige i över 50 år - kan flytande svenska = in i den, ja, låt oss säga den akademiska yrkesvärlden = pengar så det räcker och blir över = ägna sig åt diverse hobbys tack vare god ekonomi = skidor
Haha född i Sverige i över 50 år?

En kort påminnelse
Hej kära Kristoferos
Jag undrar om du har hört talas om Yttrande frihet!?
Du har i stort sätt rätt att säga vad du vill så länge det inte bryter mot någon lag (Tex: Hets mot folk grupp).
Låter i mina öron som att du kan ta dina skidor och fara till kina för att bli kinesisk medborgare!!!

Tuned /Oscar

Senast ändrad:
En kort påminnelse
kalsong, balkong plus ytterligare några ord med slutändelsen -ong och appostrof e'n är låneord från franskan så då borde de med banlysas ur svenskt vokabulär?
spela roll om man lånar ord från engelskan liksom?

ägd.

En kort påminnelse
marer sa:
kalsong, balkong plus ytterligare några ord med slutändelsen -ong och appostrof e'n är låneord från franskan så då borde de med banlysas ur svenskt vokabulär?
spela roll om man lånar ord från engelskan liksom?

ägd.
egd!

Engelska är fett wangsta som pratar svenska när dom säger smorgasbord btw!

En kort påminnelse
okej så du har studerat hur folk pratar och beter sig på freeride i 10 veckor :S.. tråkigt de skulle bli om vi alla pratade som Kristoferos

En kort påminnelse
Man snackar på olika sätt beroende på vilka man umgås med. Jag tror nog att de flesta som använder ord som Yo, whazup, peace out etc. inte använder det när dom snackar med sin mormor, men det används när man snackar me kompisar för att det skapar en viss tillhörighetskänsla. Snackar man på samma sätt så hänger man ihop liksom. Eftersom att de flesta här på freeride (iaf av dom där yo:arna som du kanske vill kalla dom) är i 13-19årsåldern och har samma intresse blir vi liksom en socialgrupp och vi tar efter varandra o snackar likadant (självklart är det inte bara inom freeride). När man växer upp o inte har 100 % på vem man e eller vem man vill bli har man många förebilder och det är lätt att använda uttryck som andra använder som man tycker e coola. Det behöver inte va att man härmar hela personen utan kanske bara tar efter nån replik. Ofta blir detta insperat av filmer etc, och det finns ju fett mycket amerikanske filmer. Så de som snappas upp mest är väl enkla uttryck som yo, thanks (jag använder det typ oftare än tack utan att ens tänka på det), peace, wazup yeah, you name it (ännu en). Klockan e mycket o jag vet inte riktigt va jag försöker komam fram till, men vafan sålänge man förstår varandra så kan man la använda hur mycket slang som helst, det är ju så språket utvecklas, och alltid har gjort. Dessutom kan man ge ett speciellt slangord vara mycket mer specifikt än de svenska "standardorden". Med slangorden blir det svenska språket rikare och det ges ännu fler möjligheter att uttrycka sig på! Så låt det rulla på, du kommer aldrig kunna hindra det ändå, gilla läget o sluta vara en bitterfitta! (ursäkta uttrycket, men det är också något jag tagit efter en kompis) Man får det inte så jäkla roligt om man ska hålla på o störa sig på hur folk beter sig hela tiden, sålänge ingen beter sig illa så e väl allt frid o fröjd? :)

Peace n' love frome the dude above! (också en replik som jag tycker är fett skön)

Måste nog även slänga dit ett provocerande Yooooooo!!!! (använd aldrig 4 utropstecken på rad i en svenskauppsats)

En kort påminnelse
Och ändå ägnade du inte en sekund åt att göra texten lättläst RCroy.

Något som däremot vore kul är ju att styra om denna tråd till en uträkning av hur det egentligen ligger till med klassförhållandena här på freeride. Som redan sagt är ju ett inte övre medelklass allt för otippat!

En kort påminnelse
felix sa:
Och ändå ägnade du inte en sekund åt att göra texten lättläst RCroy.

Något som däremot vore kul är ju att styra om denna tråd till en uträkning av hur det egentligen ligger till med klassförhållandena här på freeride. Som redan sagt är ju ett inte övre medelklass allt för otippat!
Okej. Var går gränserna för klasserna då?

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp