En ny alp.

En ny alp.
Jag har pratat om det här länge, nu börjar det närma sig.
Jag satsar på att bygga en alpkedja över Uppsalaslätten, några tusen meter. Oändliga fördelar och möjligheter, obefintliga nackdelar. Precis som med kaffe.
Det går att bo i Stockholm och ändå bo nära bra skidåkning, den uppenbara anledningen till projektet. Bygger man ett berg från början kan man planera med förvaringsutrymmen, parkeringar och sånt är inga problem, bara att bygga in i berget. Kraftverk och fängelser kan byggas in i berget, och liknande anläggningar. Dessutom försvinner Uppsala, utmärkt.

Först funderade jag på att bara bygga några toppar, men jag funderar lite på hur det skulle fungera med snön, meteorologin. Hur blir det massa pudersnö egentligen? Molnen kommer flygande hade jag tänkt, som vanligt. När de når bergskedjan svänger du uppåt längs väggen och blir snömoln, oftare än nu när de flyger i vilken höjd de känner för. Så hoppas jag det fungerar, annars blir det ju en alpkedja med några centimeter snö i februari, som det är i Stockholm nuförtiden. Men säg att det blir mängder med snö nu när vi har ett berg.
Hur ska vi dra bergskedjan för att maximera snöchansen tycker ni? Det är ju inte helt mitt beslut. Jag funderar på att dra kedjan med en sväng, för att kunna fånga upp moln från olika vindriktningar. Den börjar vid Gävle och går ner till Jakobsberg hade jag tänkt, över Jakobsberg. Och sen svänger vi den mot Västerås och låter den sluta där nånstans.

Egentligen undrar jag om det är meteorologiskt möjligt att få till ett tillräckligt snösäkert berg på Uppsalaslätten? Eller skulle vindarna med den tilltänkta snön bara flyga iväg någon annanstans?

Om ni känner för det kan ni börja hjälpa till genom att lämna alla era sopor i högar i Uppsala. Berget måste börja byggas nånstans.

Organiseringen är lunch, jag har en kompis som pluggar till landskapsarkitekt.

Så, hur funkar det där med meteorologin?

En ny alp.
OJ, än är den sista linan inte snortad...

Kreativitet saknas det inte iallafall. Härligt initiativ. Varför inte göra berget som ett gigantiskt X sà att det dumpar schysst pà ena sidan och kanske alltid är vindstilla nànstans?

Senast ändrad:
En ny alp.
Ett tips för att få fram tillräckligt med material till dina alper: gräv bort Skåne, dumpa jorden där.

Bygger man tillräckligt högt så lär det nog bli snö så det räcker..

En ny alp.
Gillar speciellt "Molnen kommer flygande hade jag tänkt, som vanligt. När de når bergskedjan svänger du uppåt längs väggen och blir snömoln, oftare än nu när de flyger i vilken höjd de känner för."

Vad finns det för tänkbara sponsorer i dagsläget, för antar att det här kommer kosta en kuling?

En ny alp.
Vettigt tänkt som fan! Hur får man tag på det du röker?

Är det inte smidigare att köpa ett berg som står i vägen på annan plats? Skåne är ju bara lera och gegg. Atlasbergen till exempel, ingen bryr sig väl om dom som dom står nu..?

En ny alp.
30usegz.jpg

såja, efter ett flerltal arbetstimmar så har jag lyckats skapa denna skis på hur bergen skulle kunna sträcka sig. Det är inte mer än rättvist att södra Sverige får ta del av de nya bergskedjorna, därför skissade jag en som är nära både från Göteborg, Borås, Halmstad, Jönköping och Skåne. Lösningen på snön är att vi bygger en atmosfär med ledningar i taket som sprutar ut snö, ungefär som en inomhusbacke fast utav glas så solen kan nå in.

En ny alp.
felix sa:
Gillar speciellt "Molnen kommer flygande hade jag tänkt, som vanligt. När de når bergskedjan svänger du uppåt längs väggen och blir snömoln, oftare än nu när de flyger i vilken höjd de känner för."

Vad finns det för tänkbara sponsorer i dagsläget, för antar att det här kommer kosta en kuling?
Mohammed bin Rashid Al Maktoum från Dubai kanske?

En ny alp.
Tja, om man begraver Uppsala under ett berg med sopor så kliver väl Linköping upp på 4:e platsen i städernas snopp-mätar-tävling... Mitt tipps är att kontakta någon på kommunen där, de har ju även en massa flygplan som man kanske kan låna!

En ny alp.
Visst ja, det tänkte jag inte på tidigare. Med flygplan kan man spruta ut silveriodid i luften, då snöar/regnar det.. (det höll sovjeterna på med, så att det inte skulle regna på deras parader..)

En ny alp.
Snygg ritning Victors. Det ser alldeles utmärkt ut. Och x-bergsidén låter lovande, för att fånga upp moln från alla riktningar. Beroende på var på bergskedjan det snöar kan man bara åka tåg dit, tågspåren går i tunnlar under berget, så att man slipper åka runt allt. En stor rondell i mitten under korset kan vara en bra idé, fast rallararbetet lämnar jag åt SJ och balterna vi anställer till bygget.

När jag tittar på kartan inser jag att man skulle kunna gräva upp Öland och Gotland och lägga dom på Uppsalaslätten som en start. Problemet är att de båda öarna ju är rätt softa som de är, inget att rubba på. Om vi tog Svalbard och köpte lite av Kolahalvön kanske. Svalbard har ju lite berg som det är, dom kan vi lägga på toppen. Sen kan vi anlita Toyota för att få dom att köra hit Antarktis berg, de kan flytta hamnar och kärnkraftverk och allt på sina båtar. Så nån bergskedja borde inte va ett problem. Och Antarktis berg ligger ju bara där helt oanvända ändå, det är ju för kallt för skidåkning där. Eller så kan vi lägga den där nordligaste delen av Japan över Uppsala, den borde va lagom stor och har redan berg på sig. Och koreanerna behöver inte åka så långt med sina båtar innan de börjar bärja.

Allt sånt går att lösa, det jag fortfarande inte har koll på är om det faktiskt börjar snöa massa bara för att man skaffar sig en bergskedja. Utan snön är ju hela projektet onödigt, då är det lättare att flytta Stockholm till Himalaya.

En ny alp.
Jag föreslår att vi bygger ett berg som är högre än mt everest på gärdet i Stockholm. Enklast är kanske med sand, så de kör vi på.

En lastbil med sand i sekunden så har världens högsta topp om 6000 år.

*Källa Patrik Nordqvist

En ny alp.
Med Victors karta som diskussionsunderlag:

1. Dra ner östra änden av kedjan från öster om Knivsta till Mälaren väster om Täby nånstans, så kan vi leka Lake Tahoe.

2. Låt bergen gå därifrån och nordnordväst, FÖRBI Uppsala. Då kan vi få en universitetsstad vid bergen och locka mssa folk från utlandet.

3. Sedan gör vi en böj och landar borta vid Romme, söder om Borlänge.

Då har vi fått en bra form som kan fånga in molnen, som för det allra allra mesta kommer från sydväst.
De östra delarna är ju idag tämligen låglänta. Det blir mycket fyll där...

4. Börja vid Vättern, en bit norr om Jönköping (ett Lake Tahoe till).

5. Gör en stor böj norr/öster om Eksjö o Vetlanda och avsluta mellan Växjö och Lessebo.

6. För att komma närmare Göteborg, skulle man kunna lägga en rak kedja från Gislaved och upp genom Eksjö för att ansluta till böjen. Eksjö behövs ändå inte till nåt vettigt.

Kan bli intressant med en bergskedja "utefter vindriktningen".
Här har vi utnyttjat Småländska höglandet ordentligt, "billigt" och bra...

En ny alp.
dra fram sydvästra änden lite till så den når fram till örebro så vi slipper åka ända upp till Nora för att åka,, skulle va soft med kabinlift från stortorget :)

En ny alp.
Snowgod sa:
Vettigt tänkt som fan! Hur får man tag på det du röker?

Är det inte smidigare att köpa ett berg som står i vägen på annan plats? Skåne är ju bara lera och gegg. Atlasbergen till exempel, ingen bryr sig väl om dom som dom står nu..?
haha tycker det låter lite lättare JA!

En ny alp.
KAn ju börja med kilimanjaro, känns som slöseri att ha ett så högt berg i Afrika.
Vi flyttar det hit upp, passar bättre in i landskapet också

En ny alp.
Det börjar bli ganska stora proportioner på detta, eller är det bara jag som tänker lite seriöst?

Är det inte enklare och ta upp den gamla fina tradiotionen med Norge igen? De har skött sitt i över 100 år, är det inte dags att vi tar över igen? Bra berg, mer snö på väderleksrapporterna och lite kulor i kassan. Och så ruskar vi ju om Försvarsmakten och aktiverar dem igen. "Norge" köper ju automatiskt JAS också, tänkt så många bra grejer det skulle föra med sig. För att inte tala om sommarskidåkning i Sverige!

Det blir ju snyggare i kartböckerna med hela den stora halvön som ett land också...

En ny alp.
Carled sa:
Det börjar bli ganska stora proportioner på detta, eller är det bara jag som tänker lite seriöst?

Är det inte enklare och ta upp den gamla fina tradiotionen med Norge igen? De har skött sitt i över 100 år, är det inte dags att vi tar över igen? Bra berg, mer snö på väderleksrapporterna och lite kulor i kassan. Och så ruskar vi ju om Försvarsmakten och aktiverar dem igen. "Norge" köper ju automatiskt JAS också, tänkt så många bra grejer det skulle föra med sig. För att inte tala om sommarskidåkning i Sverige!

Det blir ju snyggare i kartböckerna med hela den stora halvön som ett land också...
Hur hade du tänkt att norge skulle förvärvas? Ska vi locka dem med karameller kanske? Det hade kunnat funka, med tanke på att det är norrmän vi har att göra med.
En invasion är effektivt, men kostsamt och lite väl drastiskt, särskilt med tanke på att våra kära norrmän faktiskt är både fredliga och oftast trevliga.
Det bästa vore att lura brallorna (/landet) av dem riktigt ordentligt och byta det mot något betydligt mindre betydelsefullt. Typ gotland. Eller skara sommarland... Frågan är bara hur det ska genomföras?

En ny alp.
Nojlas sa:
Carled sa:

Hur hade du tänkt att norge skulle förvärvas? Ska vi locka dem med karameller kanske? Det hade kunnat funka, med tanke på att det är norrmän vi har att göra med.
En invasion är effektivt, men kostsamt och lite väl drastiskt, särskilt med tanke på att våra kära norrmän faktiskt är både fredliga och oftast trevliga.
Det bästa vore att lura brallorna (/landet) av dem riktigt ordentligt och byta det mot något betydligt mindre betydelsefullt. Typ gotland. Eller skara sommarland... Frågan är bara hur det ska genomföras?
fyfan vilken bra idé, klart de är dags för oss att ta över norge igen.. skulle va riktigt fint om vi fick deras oljepengar och tjejer:)

En ny alp.
Vi får ta alla deras vackra flickor hit till Sverige. Sedan gör vi en affär, landet mot flickorna. Vilket såklart leder till att vi får det båda^^.
Helt klart billigast och smidigaste sättet tror jag.

En ny alp.
Fan vad nice!

När vi drar Gislavd osv, kan vi inte utgår från Isaberg då som mitten av den alpen? det är ju redan ett bra skidområde där, med snökanoner, pistmaskiner och jävla massa danskar som vi kommer tjäna pengar på, något att börja med eller? :P

En ny alp.
Bygg på bara!... så att jag slipper alla 08:or här uppe i Åre! Jag funderar själv på att bygga en tidsmaskin så jag kan resa tillbaka till 1940 med mina lagg.

En ny alp.
Gucci-Hugo-LaFlare sa:
Molnen kommer flygande hade jag tänkt, som vanligt. När de når bergskedjan svänger du uppåt längs väggen och blir snömoln, oftare än nu när de flyger i vilken höjd de känner för. Så hoppas jag det fungerar, annars blir det ju en alpkedja med några centimeter snö i februari, som det är i Stockholm nuförtiden.
Är långt ifrån någon expert, men höjer ett varningens finger för att snön kanske inte kommer att nå din nya alpkedja. Under det episka snökaoset i Gävle för 10 år sedan (http://www.sr.se/cgi-bin/gavleborg/nyheter/artikel.asp?artikel=2485755) blev den existerande bergskedjan Kungsberget nästan helt utan nederbörd. Den gången var det nordvästliga vindar från bottenviken som drog in fuktig luft över land. Det kan därför vara en idé att dra sträckningen av den nya alpkedjan till Gävlebukten för att säkerställa att framtida snökaos i området kan utnyttjas maximalt. Det medför iofs att Stockholm och andra byar längre söderut effektivt skärs av från de kullar i norr som vi idag använder som skidbackar, men om det är ett problem eller en möjlighet låter jag vara osagt.

Edit: Blev lite förvirrad av Victors skiss, men ser nu att du redan har tänkt dra kedjan från Gävle. Gott! Då har jag inga invändningar, bara att starta projektet.

Senast ändrad:
En ny alp.
Kiels, vi måste ju bygga bergen så höga att de indrivande molnen fångas in, tvingas uppåt, kallnar och tömmer sig i form av snö.

En ny alp.
PhatFred, min poäng var att i fallet med snökaoset i Gävle så damp all snö ner inom en radie av någon mil från kusten. Att bygga ett berg är ju ändå ett relativt stort projekt och då är det ju bra att det hamnar på rätt ställe.

En ny alp.
Nojlas sa:
Carled sa:

Att locka dem med karameller tror jag är den smartaste idén såhär långt. En invasion kan vara svår. Tänk på att Norge är Nato-land OCH de har olja. Ifall de bara hade haft olja hade man lätt kunnat alliera sig med US of A och invadera norge, Texasmiljadärerna skulle få lite mera oljemiljarder och vi skulle få land. Men vettetusan hur det skulle kunna gå när de är Natograbbar. Själva grejen med Nato är väl att alla länder utan olja skall vara med, och hjälpa us&a att invadera länderna med olja?

Men i detta fall skulle ju denna utsökta teori bli en dubbelmacka, norge kan väl inte hjälpa us&a att invadera norge?

Så hur kan norrbaggarna ha lyckats bli både oljeland och natoland?

lösningsmetoder:

1. få ut norge ur Nato och invadera dem med hjälp av us&a

2. Invadera norrmännen med hjälp av us&a, kräv sedan militärt stöd för invasionen av norge (nato hjälper nato = norge hjälper usa). denna metod borde bli mycket effektiv eftersom norrmännen själv skulle invadera norge, = minimalt motstånd av ursprungsbefolkningen. Den lilla del intelligens som finns i norge måste först undanröjas för att inte rebellgrupper skall uppstå.

3. locka dem med karameller.

Själv tror jag mest på metod 3, men metod 2 skulle vara klart intressantast.

En ny alp.
Det är ju inte brist på idéer här iallafall. Men jag tänker bistå med en teori.

Ang. Norgeteorin,

Om vi skall lura lura bort dem med karameller kommer de uppstå ett väldigt stort dilemma senare. De kommer då att stämma oss på deras alphöga tandvårdskostnader. Men eftersom vi har tagit över norge, och troligtvis dess statskassa, kommer detta inte bli ett särskilt stort problem, eftersom Norge är ett rikt land.
Men hur gör vi då med den mindre intelligenta norska befolkningsgruppen, de befinner sig ju dit vi lockat dem med karameller. Var är det? Till Grönland? Om fallet skulle vara så, skulle danskarna alliera sig med norskarna och försöka ta tillbaka Norge. Men då kvarstår ett dilemma, ett mycket viktigt dilemma, hur skall Norge och Danmark dela upp Norge när dom väl tagit tillbaka Norska halvön? (Troligtvis kommer detta ej inträffa p.g.a låg intelligensnivå och alldeles för mycket röd pölsa). Men om de mot all förmodan skulle lyckas ta över Norge igen, skulle dom troligtvis börja bråka hit och dit om vad som är vems. Eftersom Tyskland då har en koppling till Danmark, iochmed att de faktiskt sitter ihop, kommer de att lägga sig i på något vis... Sedan, eftersom Tyskarna är hämndlystna sen 2a världskriget kommer de att, när de ändå håller på, försöka få en bit av USA... Och vips har vi ett 3e världskrig.... Och allt p.g.a att Sverige ville ha en ny Alp.......

Detta är dock bara något vi resonerat fram som en möjlig lösning för våra problem.. allt annat är upp till resten av världen.

Nu till bygga en ny alp-teorin.

Men med en gnutta tur så leder nog Norges och Danmarks eventuella gruff om uppdelningen av det återtagna Norge, till att de båda människoliknande raserna utrotar varandra, vilket gör det fritt fram för Sverige att erövra både Norge OCH Danmark.

Nu tänker ni säkert, "hur kan Danmark på något sätt gynna Sverige förutom en helvittes massa alkoholhaltiga drycker, en hel del pölsa samt ett Legoland?"

Jo det skulle gynna aepes idé att bygga världens högsta berg av sand, jag menar det finns ju en hel del sand i Skagen! Sen med hjälp av Norges stadskassa så hyr vi lastbilarna av Scania och kanske även där på något finurligt sätt kan få stopp på denna lågkonjuktur, om vi nu vill ha det så, vad vet jag...

Sedan slipper vi även alla missbrukare i Sverige. Om vi utgår från att dom direkt flyttar till Kristiania och tar sig en jolle alternativ ett skjut heroin, upp till dom!

Hoppas vi bidragit med en gnutta norrländskt förnuft!

// www.movementfilms.blogspot.com

Senast ändrad:
En ny alp.
Jag vill inte att vi ska ta över Norge, vi lever ändå nu i 2000 talet! Vi är så mycket mer civilicerade nu och beter oss inte så!

.. därför föreslår jag att vi taktiskt STJÄL ett eller flera berg ifrån Norge genom att ta bit för bit så att dom inte märker det förrän det är försent. Det kommer ta LIITE längre tid och kosta LIITE mer men det kommer gå jättemycket smidigare! Om vi utgår ifrån att vi ville ha Galdhøpiggen som är Norges (men snart Sveriges, om allt går enligt planerna) så har jag beräknat att om vi varje dag hackar ut 4 kvaderatcentimeter utav berget och tar det över till Sveriges gränser så skulle vi efter endast 1230 år, 4 månader och 6 veckor ha hela berget på våran sida! Men vi måste nog börja uppifrån för att minimera rasrisken och det betyder att vi inte kan pussla IHOP berget igen föränn vi har ALLA delarna på vår sida vilket ger oss det lilla problemet VAR vi ska förvara bergbitarna, MEN det har jag listat ut!
Vi kommer alltså ha exakt (beräknat med skottår som infaller var fjärde år) 562432 bitar berg som är 4kvadratcentimeter vardera och blir sammanlagt 2249728 cm2, och all denna volym finner vi ju i Babben Larssons mage (med lite marginal ifall vi vill ta med några extra bitar), så detta problem har vi löst.

Och sedan återstår det bara att pussla och limma ihop detta berg och det låter väl som en jobbig uppgift, men jag har räknat ut att om vi låter världseliten i pussel ta sig an detta allierat med världseliten i limmning så kommer denna operation vara klar inom bara några decennier.

Och till sist.. snön.. jag tänkte.. teknikmagasinet säljer ju sånadär små trevliga burkar med fejksnö som dom säger "känns och ser ut som riktig snö" så om vi köper ett par miljoner burkar så HAR vi ju konstnö som räcker resten av tiden på berget! :D

PROBLEM SOLVED! .. förutom var den ska ligga... jag föreslår nånstans mellan smygehuk och treriksröset...

En ny alp.
Kiels sa:
PhatFred, min poäng var att i fallet med snökaoset i Gävle så damp all snö ner inom en radie av någon mil från kusten. Att bygga ett berg är ju ändå ett relativt stort projekt och då är det ju bra att det hamnar på rätt ställe.
Visst. Är med på det.

Min tanke med form och höjd var mer att fånga in de moln som kommer in i förhärskande vindriktning, men tvinga dem att snöa av sig. "Samma" moln som tidigare, men snöfall istf regn eller passering.

De mer tillfälliga dumpen på mer eller mindre spontana platser är ur min synvinkel mindre prioriterade att ta hand om.

En ny alp.
Angående övertagande av Norge:

Var inte grundtanken med bygget att få alper nära våra tre stora städer?
Att plocka Norge flyttar ju inte fjällkedjan. Och ska vi ta Norge bara för att flytta deras fjäll? Då kan vi väl lika gärna köpa dem (eller Atlasbergen, som tidigare föreslagits)?

En ny alp.
Låter bra, MYCKET bra! jag har lite saker man skulle kunna göra också

¤Låta fortsätta med växthuseffekten så det blir en jävla massa stormar. Så tar vi och bygger vind speglar så all snö från norge blåser hit. Men av vaäxthuseffekten så kanske de blir för varmt :/

¤Bygga express liftar från städerna ut i hela världen vi får kalla dem x70 000 eller nått så dem går som satan,(importeras från japan eller thailand eller nått billigt skit)helst så man kan chiptrimma dem också. Och när skriver liftar syftar jag på typ kabinbanor eller liknade. för kan tänka mig att knappliften/ankarliften inte skulle vara speciellt populära.

¤Erövra Norge låter också bra har dock inte så mycket att tillägga där...

¤nå vad mer har inte så mycket mer att säga. det enda jag undrar är vem som samlar alla pengar då trådskaparen förmodligen endast skulle köpa braj för allt... hmm.;)

Ha De MVH

En ny alp.
Asså, snö är inga problem..

Det enda man behöver göra är att cykla över till Grönland och hacka lossa all deras is. Då kommer golfströmmen att ändra sin riktning, vilket medför en ny istid på våra breddgrader. Då har vi fan åkning året runt.

En ny alp.
Ang. pengaproblemet, så har jag hört av nära och kära att sälja salami ska ge bra utdelning! Kanske något att tänka på?

En ny alp.
När jag läste iden on att bygga med landmassa från gotland så slog det mej. Håll i hatten.
Think BIG varför nöja sej med ett pluttberg som hadde blivit om vi byggt med gotland. Vi tar Grönland i stället. På denna halvstora ö finns redan massa schysta berg som skulle kunna fungera som toppar på den nya Sthlm förorts alpen. Och snacka om en massa bonus snö vi skulle få på köpet. Och när väl Grönland är borta så kommer golfströmmen försvinna å det skulle börja snöa som fan i vår nya alp.

Ang Norge: vi bygger en "hytte" på vår nya alp som vi ger till Norge. När dom första normännen varit där så kommer dom sprida budskapet till sina landsmän och dom kommer alla vilja åka dit å "gå på hytte" . Till slut kommer Den norska kungafamiljen böna och be om att återförenas med sverige. Klart. Nu har vi även några nya oljekällor så vi kan få olja till dragbanan.

Ja ja bra ide tänker ngn men hur ska vi få Grönland från Danmark?
Lätt. Vi byter Skåne mot ön. Eller det hemliga receptet på norlands guld. hmm eller vid närmare eftertanke så får det bli skåne.

Sen blev allting svart........

Tillbaka
Topp